Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki

Sylabus przedmiotu Utylizacja ciepła odpadowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Utylizacja ciepła odpadowego
Specjalność Procesy i urządzenia w ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika techniczna, Procesy cieplne i aparaty

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta ze środowiskowymi aspektami wytwarzania i wykorzystania energii, w tym energii odpadowej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Bilans energetyczny zakładu (wytwórni) chemicznej. Analiza stopnia wykorzystania energii. Analiza egzergetyczna instalacji. Propozycja modernizacji, prowadząca do zmniejszenia strumieni energii odpadowej oraz zmniejszenia zapotrzebowania na energię czynników energetycznych.15
15
wykłady
T-W-1Aspekty środowiskowe wytwarzania i wykorzystania energii. Termodynamiczna analiza procesów cieplnych. Globalne bilanse energii.4
T-W-2Egzergia jako miara jakościowa energii. Analiza egzergetyczna. Możliwości wykorzystania niskotemperaturowych strumieni odpadowych. Akumulowanie energii.5
T-W-3Kompleksowe systemy grzewczo-chłodzące w zakładach produkcyjnych. Skojarzona gospodarka energetyczna. Sieci wymienników ciepła.6
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca wlasna - przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3Konsultacje z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca wlasna - przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 45 min.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium pisemne na zakończenie semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-10_W01
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii z ciepła odpadowego
ICHP_2A_W10T2A_W08InzA2_W03C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-10_U01
Student powinien umieć dokonać analizy stopnia wykorzystania energii, analizy egzergetycznej instalacji, wykonać propozycję modernizacji, prowadzącą do zmniejszenia strumieni energii odpadowej oraz zmniejszenia zapotrzebowania na energię czynników energetycznych.
ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U11T2A_U10, T2A_U11InzA2_U03C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C07-10_K01
rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_2A_K02T2A_K02InzA2_K01C-1T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-10_W01
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii z ciepła odpadowego
2,0Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w stopniu podstawowym
3,5Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować
4,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zastosować
4,5Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie
5,0Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-10_U01
Student powinien umieć dokonać analizy stopnia wykorzystania energii, analizy egzergetycznej instalacji, wykonać propozycję modernizacji, prowadzącą do zmniejszenia strumieni energii odpadowej oraz zmniejszenia zapotrzebowania na energię czynników energetycznych.
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,5Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych
5,0Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C07-10_K01
rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Billet R., Oszczędność energii w procesach termicznego rozdziału substancji, WNT, Warszawa, 1992
  2. Praca zbiorowa, Przemysłowa energia odpadowa, WNT, Warszawa, 1993
  3. Szargut J., Petela R., Egzergia, WNT, Warszawa, 1965
  4. Michałowski S., Wańkowicz K., Termodynamika procesowa, WNT, Warszawa, 1993
  5. Ciechanowicz W., Energia, środowisko i ekonomia, INS PAN, Warszawa, 1995
  6. Kucowski J., Laudyn D., Przekwas M., Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Bilans energetyczny zakładu (wytwórni) chemicznej. Analiza stopnia wykorzystania energii. Analiza egzergetyczna instalacji. Propozycja modernizacji, prowadząca do zmniejszenia strumieni energii odpadowej oraz zmniejszenia zapotrzebowania na energię czynników energetycznych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty środowiskowe wytwarzania i wykorzystania energii. Termodynamiczna analiza procesów cieplnych. Globalne bilanse energii.4
T-W-2Egzergia jako miara jakościowa energii. Analiza egzergetyczna. Możliwości wykorzystania niskotemperaturowych strumieni odpadowych. Akumulowanie energii.5
T-W-3Kompleksowe systemy grzewczo-chłodzące w zakładach produkcyjnych. Skojarzona gospodarka energetyczna. Sieci wymienników ciepła.6
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca wlasna - przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3Konsultacje z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca wlasna - przygotowanie do zaliczenia10
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-10_W01Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii z ciepła odpadowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze środowiskowymi aspektami wytwarzania i wykorzystania energii, w tym energii odpadowej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych
Treści programoweT-W-3Kompleksowe systemy grzewczo-chłodzące w zakładach produkcyjnych. Skojarzona gospodarka energetyczna. Sieci wymienników ciepła.
T-W-1Aspekty środowiskowe wytwarzania i wykorzystania energii. Termodynamiczna analiza procesów cieplnych. Globalne bilanse energii.
T-W-2Egzergia jako miara jakościowa energii. Analiza egzergetyczna. Możliwości wykorzystania niskotemperaturowych strumieni odpadowych. Akumulowanie energii.
T-A-1Bilans energetyczny zakładu (wytwórni) chemicznej. Analiza stopnia wykorzystania energii. Analiza egzergetyczna instalacji. Propozycja modernizacji, prowadząca do zmniejszenia strumieni energii odpadowej oraz zmniejszenia zapotrzebowania na energię czynników energetycznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 45 min.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium pisemne na zakończenie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w stopniu podstawowym
3,5Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować
4,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zastosować
4,5Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie
5,0Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-10_U01Student powinien umieć dokonać analizy stopnia wykorzystania energii, analizy egzergetycznej instalacji, wykonać propozycję modernizacji, prowadzącą do zmniejszenia strumieni energii odpadowej oraz zmniejszenia zapotrzebowania na energię czynników energetycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U11potrafi weryfikować koncepcje rozwiązań inżynierskich w odniesieniu do stanu wiedzy w inżynierii chemicznej i procesowej a w szczególności w zakresie swojej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze środowiskowymi aspektami wytwarzania i wykorzystania energii, w tym energii odpadowej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych
Treści programoweT-W-3Kompleksowe systemy grzewczo-chłodzące w zakładach produkcyjnych. Skojarzona gospodarka energetyczna. Sieci wymienników ciepła.
T-W-1Aspekty środowiskowe wytwarzania i wykorzystania energii. Termodynamiczna analiza procesów cieplnych. Globalne bilanse energii.
T-W-2Egzergia jako miara jakościowa energii. Analiza egzergetyczna. Możliwości wykorzystania niskotemperaturowych strumieni odpadowych. Akumulowanie energii.
T-A-1Bilans energetyczny zakładu (wytwórni) chemicznej. Analiza stopnia wykorzystania energii. Analiza egzergetyczna instalacji. Propozycja modernizacji, prowadząca do zmniejszenia strumieni energii odpadowej oraz zmniejszenia zapotrzebowania na energię czynników energetycznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 45 min.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium pisemne na zakończenie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,5Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych
5,0Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C07-10_K01rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze środowiskowymi aspektami wytwarzania i wykorzystania energii, w tym energii odpadowej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych
Treści programoweT-W-3Kompleksowe systemy grzewczo-chłodzące w zakładach produkcyjnych. Skojarzona gospodarka energetyczna. Sieci wymienników ciepła.
T-W-1Aspekty środowiskowe wytwarzania i wykorzystania energii. Termodynamiczna analiza procesów cieplnych. Globalne bilanse energii.
T-W-2Egzergia jako miara jakościowa energii. Analiza egzergetyczna. Możliwości wykorzystania niskotemperaturowych strumieni odpadowych. Akumulowanie energii.
T-A-1Bilans energetyczny zakładu (wytwórni) chemicznej. Analiza stopnia wykorzystania energii. Analiza egzergetyczna instalacji. Propozycja modernizacji, prowadząca do zmniejszenia strumieni energii odpadowej oraz zmniejszenia zapotrzebowania na energię czynników energetycznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 45 min.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: kolokwium pisemne na zakończenie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0