Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki

Sylabus przedmiotu Produkcja wodoru i gospodarka wodorowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Produkcja wodoru i gospodarka wodorowa
Specjalność Inżynieria procesów ekoenergetyki
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Józef Nastaj <Jozef.Nastaj@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika procesowa na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z aktualnym i perspektywicznie przyszłościowym zastosowaniu wodoru w ekoenergetyce.
C-2Ukształtowanie świadomości o produkcji wodoru jako przyszłościowym przenośniku energii.
C-3Uświadomienie konieczności zarządzania gospodarką wodorową.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie wartości opałowych wodoru, benzyny oraz metanu w celach porównawczych.15
T-L-2Obliczanie równowagi fazowej dla wodoru.5
T-L-3Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych wodoru w zależności od parametrów syanu: ciśnienia P i temperatury T.10
30
wykłady
T-W-1Koncepcja gospodarki wodorowej, wodór urzeczywistnieniem marzenia o czystym, przyjaznym środowisku paliwie.5
T-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.3
T-W-3Zastosowanie wodoru i wodorków, sposoby magazynowania wodoru, transport wodoru.4
T-W-4Źródła niekonwencjonalne ale kopalne - hydraty3
T-W-5Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.4
T-W-6Infrastruktura użytkowania wodoru.3
T-W-7Zasady bezpiecznego użytkowania wodoru.3
T-W-8Wodór jako paliwo silnikowe.5
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-05a_W01
student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
ICHP_2A_W03, ICHP_2A_W06T2A_W01, T2A_W03, T2A_W04InzA2_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-05a_U01
student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U05, ICHP_2A_U10T2A_U03, T2A_U05, T2A_U10InzA2_U03C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-05a_K01
student nabierze postawy aktywnej do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
ICHP_2A_K05T2A_K05C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-1, T-L-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-05a_W01
student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
2,0
3,0student poprawnie opisuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-05a_U01
student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
2,0
3,0student poprawnie interpretuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-05a_K01
student nabierze postawy aktywnej do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym nabiera postawy aktywnej do zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Surygała, Wodór jako paliwo, WNT, Warszawa, 2007
  2. A. Zuttel, A. Borgschulte, L. Schlapbach; Eds., Hydrogen as a future energy carrier, VILEY-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, 2008

Literatura dodatkowa

  1. M. Dakowski, S. Wiąckowski, O energetyce dla użytkowników oraz sceptyków, Fundacja ODYSSEUM, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie wartości opałowych wodoru, benzyny oraz metanu w celach porównawczych.15
T-L-2Obliczanie równowagi fazowej dla wodoru.5
T-L-3Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych wodoru w zależności od parametrów syanu: ciśnienia P i temperatury T.10
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcja gospodarki wodorowej, wodór urzeczywistnieniem marzenia o czystym, przyjaznym środowisku paliwie.5
T-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.3
T-W-3Zastosowanie wodoru i wodorków, sposoby magazynowania wodoru, transport wodoru.4
T-W-4Źródła niekonwencjonalne ale kopalne - hydraty3
T-W-5Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.4
T-W-6Infrastruktura użytkowania wodoru.3
T-W-7Zasady bezpiecznego użytkowania wodoru.3
T-W-8Wodór jako paliwo silnikowe.5
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.10
A-W-3Konsultacje.5
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-05a_W01student jest w stanie opisać zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z aktualnym i perspektywicznie przyszłościowym zastosowaniu wodoru w ekoenergetyce.
Treści programoweT-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.
T-W-3Zastosowanie wodoru i wodorków, sposoby magazynowania wodoru, transport wodoru.
T-W-4Źródła niekonwencjonalne ale kopalne - hydraty
T-W-5Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.
T-W-6Infrastruktura użytkowania wodoru.
T-W-7Zasady bezpiecznego użytkowania wodoru.
T-W-8Wodór jako paliwo silnikowe.
T-W-1Koncepcja gospodarki wodorowej, wodór urzeczywistnieniem marzenia o czystym, przyjaznym środowisku paliwie.
T-L-2Obliczanie równowagi fazowej dla wodoru.
T-L-3Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych wodoru w zależności od parametrów syanu: ciśnienia P i temperatury T.
T-L-1Wyznaczanie wartości opałowych wodoru, benzyny oraz metanu w celach porównawczych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie opisuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-05a_U01student umie interpretować zagadnienia odnoszące się do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U03potrafi przygotować w języku polskim opracowanie naukowe oraz krótkie doniesienie naukowe w języku obcym przedstawiające wyniki badań naukowych z zakresu studiowanej specjalności
ICHP_2A_U05potrafi określić kierunki dalszego kształcenia się oraz zrealizować samokształcenie
ICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U05potrafi określić kierunki dalszego uczenia się i zrealizować proces samokształcenia
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie świadomości o produkcji wodoru jako przyszłościowym przenośniku energii.
Treści programoweT-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.
T-W-3Zastosowanie wodoru i wodorków, sposoby magazynowania wodoru, transport wodoru.
T-W-4Źródła niekonwencjonalne ale kopalne - hydraty
T-W-5Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.
T-W-6Infrastruktura użytkowania wodoru.
T-W-7Zasady bezpiecznego użytkowania wodoru.
T-W-8Wodór jako paliwo silnikowe.
T-W-1Koncepcja gospodarki wodorowej, wodór urzeczywistnieniem marzenia o czystym, przyjaznym środowisku paliwie.
T-L-2Obliczanie równowagi fazowej dla wodoru.
T-L-3Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych wodoru w zależności od parametrów syanu: ciśnienia P i temperatury T.
T-L-1Wyznaczanie wartości opałowych wodoru, benzyny oraz metanu w celach porównawczych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student poprawnie interpretuje zaledwie kilka zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-05a_K01student nabierze postawy aktywnej do tematyki produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-3Uświadomienie konieczności zarządzania gospodarką wodorową.
Treści programoweT-W-2Energetyka wodorowa nowym źródłem energii. Wodór ze słońca.
T-W-3Zastosowanie wodoru i wodorków, sposoby magazynowania wodoru, transport wodoru.
T-W-4Źródła niekonwencjonalne ale kopalne - hydraty
T-W-5Właściwości wodoru: właściwości fizyczne i termodynamiczne. Właściwości technologiczne. właściwści chemiczne wodoru.
T-W-6Infrastruktura użytkowania wodoru.
T-W-7Zasady bezpiecznego użytkowania wodoru.
T-W-8Wodór jako paliwo silnikowe.
T-W-1Koncepcja gospodarki wodorowej, wodór urzeczywistnieniem marzenia o czystym, przyjaznym środowisku paliwie.
T-L-2Obliczanie równowagi fazowej dla wodoru.
T-L-3Obliczanie właściwości fizycznych i termodynamicznych wodoru w zależności od parametrów syanu: ciśnienia P i temperatury T.
T-L-1Wyznaczanie wartości opałowych wodoru, benzyny oraz metanu w celach porównawczych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny.
M-2Metoda praktyczna: ćwiczenia laboratoryjne oraz komputerowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawozdanie z wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym nabiera postawy aktywnej do zagadnień odnoszących się do produkcji wodoru i gospodarki wodorowej.
3,5
4,0
4,5
5,0