Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Transport (S1)

Sylabus przedmiotu Inteligentne systemy transportowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inteligentne systemy transportowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Logistyki i Ekonomiki Transportu
Nauczyciel odpowiedzialny Iouri Semenov <Iouri.Semenov@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,51egzamin
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,49zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości dotyczące technologii informacyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu technologii i technik funkcjonowania systemów teleinformatycznych wykorzystywanych dla wspomagania, organizacji i zarządzania transportem
C-2Ukształtowanie umiejętności oceny przydatności wybranych technologii teleinformatycznych dla zastosowań w przedsiębiorstwach transportowych
C-3Uświadomienie ważności i rozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Koncepcje i architektura systemów nawigacji GPS i GALILEO; systemów informacji parkingowej; systemów monitoringu wizyjnego CCTV i ARTR; Inteligentnego Systemu Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów (ISKIP).6
T-A-2Analiza poziomu bezpieczeństwa informacji w ITS3
T-A-3Analiza struktur wymiany informacji w ITS3
T-A-4Identyfikacja efektów zastosowania inteligentnych systemów transportowych2
T-A-5Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Definicje, koncepcje i architektura inteligentnych systemów transportowych (ITS)2
T-W-2Podział inteligentnych systemów transportowych wg. ISO TC 2042
T-W-3Urządzenia i systemy pomiaru przepływu ruchu w branżowych systemach ITS2
T-W-4Systemy zarządzania i sterowania ruchem drogowym, kolejowym i śródlądowym2
T-W-5Systemy zarządzania i sterowania transportem publicznym2
T-W-6Technologie zarządzania bezpieczeństwem i monitoring ruchu2
T-W-7Technologie zarządzania transportem ładunków i flotą pojazdów2
T-W-8Innowacyjne technologie wykorzystywane w branżowych ITS2
T-W-9Usługi informacyjne dla podróżnych. Informacje przed podrożą. Informacja w trakcie podroży transportem publicznym. Informacja dla kierowcy w trakcie podróży. Znaki zmiennej treści.4
T-W-10Usługi w zakresie płatności drogą elektroniczną i systemy elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg2
T-W-11Statyczne i dynamiczne ważenie pojazdów2
T-W-12Systemy ostrzegawcze oraz sterujące w pojazdach2
T-W-13Systemy zarządzania zdarzeniami drogowymi i służbami ratowniczymi2
T-W-14Zaliczenie2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4Udział w konsultacjach1
A-A-5samodzielna praca studenta w ramach teamtyki przedmiotu15
A-A-6zapoznanie sie z funkcjonowaniem Centrum Zarządzania Ruchem, Centrum kryzysowym oraz Systemem znaków o zmiennej treści zainstalowanego w miescie Szczecin.9
49
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Udział w konsultacjach2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnieć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B08_W03
Student zna zasady projektowania oraz eksploatacji inteligentnych systemów transportowych.
TR_1A_W14, TR_1A_W03, TR_1A_W12T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-5, T-W-12, T-W-13, T-W-1, T-W-10, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-3, T-W-11, T-W-8, T-A-2, T-W-6, T-A-1, T-W-4, T-A-4, T-A-3M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B08_U01
Student posiada umiejętności prowadzenia badań w zakresie wpływu inteligentnych systemów transportowych na sprawność procesów transportowych,
TR_1A_U03, TR_1A_U08, TR_1A_U10, TR_1A_U13T1A_U02, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-1T-A-3, T-W-10, T-A-1, T-W-7, T-W-4, T-W-12, T-W-9, T-W-5, T-A-4, T-W-6, T-A-2, T-W-13, T-W-11, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TR_1A_B08_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, ma świadomość możliwości wystąpienia zagrożeń w procesie transportowym oraz ich konsekwencji dla społeczeństwa i środowiska.
TR_1A_K01, TR_1A_K02, TR_1A_K07, TR_1A_K08T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-1T-A-2, T-A-4, T-W-7, T-W-6, T-A-1, T-W-2, T-A-3, T-W-5, T-W-8, T-W-11, T-W-3, T-W-9, T-W-13, T-W-4, T-W-12, T-W-1, T-W-10M-4, M-3, M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B08_W03
Student zna zasady projektowania oraz eksploatacji inteligentnych systemów transportowych.
2,0
3,0Student prezentuje elementarną wiedzą w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B08_U01
Student posiada umiejętności prowadzenia badań w zakresie wpływu inteligentnych systemów transportowych na sprawność procesów transportowych,
2,0
3,0Student prezentuje elementarna wiedze w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TR_1A_B08_K01
Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, ma świadomość możliwości wystąpienia zagrożeń w procesie transportowym oraz ich konsekwencji dla społeczeństwa i środowiska.
2,0
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt ksztalcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Liberacki B., Mindur L., Uwarunkowania systemu transportowego Polski, Wyd. ITE, Radom, 2007
  2. Rydzykowski W., Transport, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2004
  3. Siergiejczyk M. (red.), Inteligentne systemy transportowe i sterowanie ruchem w transporcie., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2013
  4. Wesołowski K., Podstawy cyfrowych systemów telekomunikacyjnych., WKŁ., Warszawa, 2006
  5. Wydro K. B., Usługi i systemy telematyczne w transporcie., Telekomunikacja i techniki informacyjne. Nr 3-4, 2008
  6. Wydro K. B. i in., Analiza potrzeb informacyjnych krajowej części europejskiej sieci transportowej., Instytut Łączności, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Koncepcje i architektura systemów nawigacji GPS i GALILEO; systemów informacji parkingowej; systemów monitoringu wizyjnego CCTV i ARTR; Inteligentnego Systemu Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów (ISKIP).6
T-A-2Analiza poziomu bezpieczeństwa informacji w ITS3
T-A-3Analiza struktur wymiany informacji w ITS3
T-A-4Identyfikacja efektów zastosowania inteligentnych systemów transportowych2
T-A-5Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicje, koncepcje i architektura inteligentnych systemów transportowych (ITS)2
T-W-2Podział inteligentnych systemów transportowych wg. ISO TC 2042
T-W-3Urządzenia i systemy pomiaru przepływu ruchu w branżowych systemach ITS2
T-W-4Systemy zarządzania i sterowania ruchem drogowym, kolejowym i śródlądowym2
T-W-5Systemy zarządzania i sterowania transportem publicznym2
T-W-6Technologie zarządzania bezpieczeństwem i monitoring ruchu2
T-W-7Technologie zarządzania transportem ładunków i flotą pojazdów2
T-W-8Innowacyjne technologie wykorzystywane w branżowych ITS2
T-W-9Usługi informacyjne dla podróżnych. Informacje przed podrożą. Informacja w trakcie podroży transportem publicznym. Informacja dla kierowcy w trakcie podróży. Znaki zmiennej treści.4
T-W-10Usługi w zakresie płatności drogą elektroniczną i systemy elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg2
T-W-11Statyczne i dynamiczne ważenie pojazdów2
T-W-12Systemy ostrzegawcze oraz sterujące w pojazdach2
T-W-13Systemy zarządzania zdarzeniami drogowymi i służbami ratowniczymi2
T-W-14Zaliczenie2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
A-A-4Udział w konsultacjach1
A-A-5samodzielna praca studenta w ramach teamtyki przedmiotu15
A-A-6zapoznanie sie z funkcjonowaniem Centrum Zarządzania Ruchem, Centrum kryzysowym oraz Systemem znaków o zmiennej treści zainstalowanego w miescie Szczecin.9
49
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Udział w konsultacjach2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B08_W03Student zna zasady projektowania oraz eksploatacji inteligentnych systemów transportowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_W14ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, środowiskowych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
TR_1A_W03ma elementarną wiedzę w zakresie architektury systemów i sieci komputerowych oraz systemów operacyjnych, technik programowania, niezbędną do korzystania z sieci komputerowych i aplikacji sieciowych, komputerowego wspomagania podczas rozwiązywania zadań technicznych i w zarządzaniu transportem; zna zasady bezpieczeństwa informacji elektronicznej
TR_1A_W12ma uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i zarządzania w transporcie, w tym zna i rozumie uwarunkowania procesów transportowych, zasady organizacji i sterowania ruchem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu technologii i technik funkcjonowania systemów teleinformatycznych wykorzystywanych dla wspomagania, organizacji i zarządzania transportem
Treści programoweT-W-5Systemy zarządzania i sterowania transportem publicznym
T-W-12Systemy ostrzegawcze oraz sterujące w pojazdach
T-W-13Systemy zarządzania zdarzeniami drogowymi i służbami ratowniczymi
T-W-1Definicje, koncepcje i architektura inteligentnych systemów transportowych (ITS)
T-W-10Usługi w zakresie płatności drogą elektroniczną i systemy elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg
T-W-2Podział inteligentnych systemów transportowych wg. ISO TC 204
T-W-9Usługi informacyjne dla podróżnych. Informacje przed podrożą. Informacja w trakcie podroży transportem publicznym. Informacja dla kierowcy w trakcie podróży. Znaki zmiennej treści.
T-W-7Technologie zarządzania transportem ładunków i flotą pojazdów
T-W-3Urządzenia i systemy pomiaru przepływu ruchu w branżowych systemach ITS
T-W-11Statyczne i dynamiczne ważenie pojazdów
T-W-8Innowacyjne technologie wykorzystywane w branżowych ITS
T-A-2Analiza poziomu bezpieczeństwa informacji w ITS
T-W-6Technologie zarządzania bezpieczeństwem i monitoring ruchu
T-A-1Koncepcje i architektura systemów nawigacji GPS i GALILEO; systemów informacji parkingowej; systemów monitoringu wizyjnego CCTV i ARTR; Inteligentnego Systemu Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów (ISKIP).
T-W-4Systemy zarządzania i sterowania ruchem drogowym, kolejowym i śródlądowym
T-A-4Identyfikacja efektów zastosowania inteligentnych systemów transportowych
T-A-3Analiza struktur wymiany informacji w ITS
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnieć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarną wiedzą w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B08_U01Student posiada umiejętności prowadzenia badań w zakresie wpływu inteligentnych systemów transportowych na sprawność procesów transportowych,
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_U03potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik, przekazując informacje techniczne dotyczące transportu w sposób zrozumiały, zarówno dla osób ze środowiska zawodowego, jak i spoza niego
TR_1A_U08potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
TR_1A_U10potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
TR_1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu z transportem - istniejące rozwiązania techniczne: urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu technologii i technik funkcjonowania systemów teleinformatycznych wykorzystywanych dla wspomagania, organizacji i zarządzania transportem
Treści programoweT-A-3Analiza struktur wymiany informacji w ITS
T-W-10Usługi w zakresie płatności drogą elektroniczną i systemy elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg
T-A-1Koncepcje i architektura systemów nawigacji GPS i GALILEO; systemów informacji parkingowej; systemów monitoringu wizyjnego CCTV i ARTR; Inteligentnego Systemu Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów (ISKIP).
T-W-7Technologie zarządzania transportem ładunków i flotą pojazdów
T-W-4Systemy zarządzania i sterowania ruchem drogowym, kolejowym i śródlądowym
T-W-12Systemy ostrzegawcze oraz sterujące w pojazdach
T-W-9Usługi informacyjne dla podróżnych. Informacje przed podrożą. Informacja w trakcie podroży transportem publicznym. Informacja dla kierowcy w trakcie podróży. Znaki zmiennej treści.
T-W-5Systemy zarządzania i sterowania transportem publicznym
T-A-4Identyfikacja efektów zastosowania inteligentnych systemów transportowych
T-W-6Technologie zarządzania bezpieczeństwem i monitoring ruchu
T-A-2Analiza poziomu bezpieczeństwa informacji w ITS
T-W-13Systemy zarządzania zdarzeniami drogowymi i służbami ratowniczymi
T-W-11Statyczne i dynamiczne ważenie pojazdów
T-W-8Innowacyjne technologie wykorzystywane w branżowych ITS
T-W-3Urządzenia i systemy pomiaru przepływu ruchu w branżowych systemach ITS
T-W-2Podział inteligentnych systemów transportowych wg. ISO TC 204
T-W-1Definicje, koncepcje i architektura inteligentnych systemów transportowych (ITS)
Metody nauczaniaM-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-4Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnieć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarna wiedze w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTR_1A_B08_K01Student rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, ma świadomość możliwości wystąpienia zagrożeń w procesie transportowym oraz ich konsekwencji dla społeczeństwa i środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTR_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
TR_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
TR_1A_K07rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność
TR_1A_K08jest wrażliwy na występujące w transporcie zagrożenia i ma świadomość związanego z nimi ryzyka i konsekwencji zagrożeń
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu technologii i technik funkcjonowania systemów teleinformatycznych wykorzystywanych dla wspomagania, organizacji i zarządzania transportem
Treści programoweT-A-2Analiza poziomu bezpieczeństwa informacji w ITS
T-A-4Identyfikacja efektów zastosowania inteligentnych systemów transportowych
T-W-7Technologie zarządzania transportem ładunków i flotą pojazdów
T-W-6Technologie zarządzania bezpieczeństwem i monitoring ruchu
T-A-1Koncepcje i architektura systemów nawigacji GPS i GALILEO; systemów informacji parkingowej; systemów monitoringu wizyjnego CCTV i ARTR; Inteligentnego Systemu Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów (ISKIP).
T-W-2Podział inteligentnych systemów transportowych wg. ISO TC 204
T-A-3Analiza struktur wymiany informacji w ITS
T-W-5Systemy zarządzania i sterowania transportem publicznym
T-W-8Innowacyjne technologie wykorzystywane w branżowych ITS
T-W-11Statyczne i dynamiczne ważenie pojazdów
T-W-3Urządzenia i systemy pomiaru przepływu ruchu w branżowych systemach ITS
T-W-9Usługi informacyjne dla podróżnych. Informacje przed podrożą. Informacja w trakcie podroży transportem publicznym. Informacja dla kierowcy w trakcie podróży. Znaki zmiennej treści.
T-W-13Systemy zarządzania zdarzeniami drogowymi i służbami ratowniczymi
T-W-4Systemy zarządzania i sterowania ruchem drogowym, kolejowym i śródlądowym
T-W-12Systemy ostrzegawcze oraz sterujące w pojazdach
T-W-1Definicje, koncepcje i architektura inteligentnych systemów transportowych (ITS)
T-W-10Usługi w zakresie płatności drogą elektroniczną i systemy elektronicznego poboru opłat za korzystanie z dróg
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metody aktywizujące / dyskusja dydaktyczna
M-1Metody podające / wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie, wyjaśnienie
M-2Metody problemowe / wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
S-1Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnieć studentów: 7 prac pisemnych (2 zadania do rozwiązania w każdej prace)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje elementarne kompetencje w wymaganym przez efekt ksztalcenia zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0