Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TR_2A_D1-17-3_U01 | Student potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TR_2A_U11 | potrafi, przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich, integrować wiedzę z zakresu dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla transportu oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniając także aspekty pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne |
---|
TR_2A_U14 | potrafi wykorzystywać rachunek ekonomiczny w transporcie, potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | T2A_U10 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne |
---|
T2A_U14 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
---|
InzA2_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
Cel przedmiotu | C-2 | Ukształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej z zakresu finansów przedsiębiorstw transportowych |
---|
Treści programowe | T-W-3 | Temat: Wartość pieniądza w czasie
Treść: Rodzaje przepływów pieniężnych w gospodarce TSL; inflacja; finansowa trwałość; dyskontowanie; planowanie wyników ekonomicznych firmy transportowej; zmienność wartości pieniądza w czasie; pojęcie stopy procentowej i jej zastosowanie w praktyce; ocena wartości pieniądza w czasie: odsetki proste i złożone; efekt dźwigni finansowej. |
---|
T-W-5 | Temat: Budżet przedsiębiorstwa transportowego
Treść: Podstawowe definicji i pojęcia; budżet jako narzędzie zarządzania; rodzaje budżetów; deficyt budżetowy; podstawowe aspekty budżetowania w przedsiębiorstwie transportowym; rachunek kosztów i jego struktura w procesie budżetowania; baza informacyjna oraz podstawowe założenia do opracowania budżetu przedsiębiorstwa transportowego |
T-W-1 | Temat: Majątek trwały przedsiębiorstwa transportowego
Treść: Podstawowe definicji: rzeczowy majątek trwały, wartości niematerialne i prawne, należności długoterminowe, inwestycje długoterminowe, długoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku trwałego; amortyzacja środków trwałych. |
T-W-2 | Temat: Majątek obrotowy przedsiębiorstwa transportowego Treść: Podstawowe definicji: zapasy, należności krótkoterminowe, inwestycje krótkoterminowe, krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe; źródła finansowania majątku obrotowego; |
T-W-6 | Temat: Ocena wskaźnikowa budżetu przedsiębiorstwa transportowego
Treść: przepływy pieniężne; podstawowe wskaźniki płynności finansowej; horyzont czasowy; koszt kapitału własnego i obcego; wskaźniki rentowności; wskaźniki wartości rynkowej; wskaźniki zadłużenia; wskaźniki aktywności inwestycyjnej przedsiębiorstwa transportowego |
T-W-7 | Temat: Finansowanie działalności przewozowo - logistycznej
Treść: Źródła finansowania działalności przewozowo – logistycznej; ustalanie kosztów całkowitych prac przewozowych; ustalanie kosztów całkowitych usług logistycznych; wady i zalety finansowania działalności przewozowo - logistycznej z kapitału własnego; finansowanie krótko i długoterminowe; dobór źródeł finansowania; zasady finansowania działalności przewozowo - logistycznej. |
T-W-8 | Temat: Finansowanie działalności przeładunkowo - magazynowej
Treść: Źródła finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej; ustalanie kosztów całkowitych prac przeładunkowych; ustalanie kosztów całkowitych usług magazynowych; wady i zalety finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej z kapitału własnego; zasady finansowania działalności przeładunkowo – magazynowej. |
T-W-9 | Temat: Analiza opłacalności (Cost/effectiveness analysis ) inwestycji rozwojowych
Treść: rachunek zysków i strat; metody proste: kalkulacyjny okres zwrotu nakładów inwestycyjnych, kompensacyjny okres i stopa zwrotu kapitału, analiza progu rentowności: dla jednego i wielu asortymentów świadczonych usług; metody dynamiczne: wartość obecna netto (Net Present Value, NPV), wewnętrzna stopa zwrotu (Internal Rate of Return, IRR), wskaźnik korzysci-koszty (Benefit-cost ratio); zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu – MIRR. |
T-W-10 | Temat: Analiza wrażliwości (ocena ryzyka i niepewności) inwestycji rozwojowych
Treść: Czynnik niepewności w prognozowaniu opłacalności inwestycji; analiza wrażliwości. analiza scenariuszowa; analiza prawdopodobieństwa ryzyka; procedury analizy wrażliwości |
T-W-4 | Temat: Bilans
Treść: Podstawowe pojęcia i definicje; Reguły bilansowania; Zasady czytania bilansu. |
T-A-2 | Prawo podatkowe: Podatek od wartości dodanej (VAT) od usług transportowych;Podatek od pojazdów silnikowych;Podatek od niektórych pojazdów użytkowanych w drogowym transporcie rzeczy, opłat drogowych i opłat za korzystanie z infrastruktury;Podatek dochodowy. |
T-A-4 | Przepisy i praktyki związane z posługiwaniem się czekami, wekslami, wekslami własnymi, kartami kredytowymi oraz innymi środkami płatniczymi i sposobami płatności |
T-A-5 | Formy udzielanych kredytów (kredyt bankowy, akredytywa dokumentowa, depozyt gwarancyjny, kredyt hipoteczny, leasing, najem, faktoring itd.) oraz wynikające z nich opłaty i obowiązki |
T-A-6 | Opracowanie budżetu |
T-A-7 | Odczytywanie oraz interpretacja rachunku zysków i strat |
T-A-9 | Opracowanie bilansu |
T-A-8 | Określenie wskaźników efektywności ekonomicznej działalności gospodarczej firmy: NPV, IRR, Benefit-cost ratio, MIRR. |
T-A-10 | Ocena rentowności przedsiębiorstwa i jego sytuację finansową, w szczególności na podstawie wskaźników finansowych |
T-A-1 | Kategorie działalności transportowej.Kategorie podstawowej działalności transportowej; Kategorie pomocniczej działalności transportowej, ich rolę, funkcje oraz - w odpowiednich przypadkach - ich status |
T-A-3 | Składniki kosztowe przedsiębiorstwa (koszty stałe, koszty zmienne, kapitał obrotowy, amortyzacja itd.). Wyliczenie kosztów przypadających na pojazd, na kilometr, na przejazd lub na tonę. |
Metody nauczania | M-1 | Wykład informacyjny |
---|
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Objaśnienie, wyjaśnienie |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna |
M-5 | Ćwiczenie przedmiotowe |
Sposób oceny | S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa efektów kształcenia na podstawie testu podsumowującego efekty wiedzy i umiejętności zdobyty podczas ćwiczeń |
---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie 7 prac pisemnych: 2 zadania do rozwiązania w każdej prace |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin w postaci testu podsumowujący efekty wiedzy i umiejętności zdobyte podczas zajęć |
S-3 | Ocena formująca: Ocena okresowa efektów kształcenia na podstawie oceny wykonanych zadań w czasie ćwiczeń |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,0 | Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
3,5 | Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
4,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
4,5 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie |
5,0 | Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, a także proponuje modyfikacje rozwiązań |