Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa systemów energetycznych

Sylabus przedmiotu Cost-benefit analysis and optimisation of business projects in marine industry:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Cost-benefit analysis and optimisation of business projects in marine industry
Specjalność Ship and Offshore Structural Design
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Sekulski <Zbigniew.Sekulski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język angielski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementy matematyki i ekonomiki z poprzednich semestrów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie świadomości wagi cost-benefit analysis w zarządzaniu projektami w przemyśle morskim.
C-2Nabycie umiejętności formułowania podstawowych zadań rachunku efektywności projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
C-3Nabycie umiejętności zastosowania podstawowych metod obliczeniowych do oceny efektywności projektów inwestycyjnych.
C-4Nabycie umiejętności analizy wyników rachunku efektywności ekonomicznej i formułowania wniosków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Cost benefit analysis of the sample business project in maritime industry according the following steps – a short summary.1
T-A-2STEP 1 – Define the problem/opportunity; Describe the background: (1.1) problem or opportunity statement, (1.2) objective/objectives, (1.3) the voice of the stakeholder (customer) and decision criteria, (1.4) background, (1.5) quick review.2
T-A-3STEP 2 – Define scope; Formulate facts and assumptions: (2.1) scope, (2.2) formulate facts and assumptions, (2.3) quick review.1
T-A-4STEP 3 – Define alternatives: (3.1) introduction, (3.2) define the status quo, (3.3) the status quo as a baseline, (3.4) documenting the status quo, (3.5) define alternatives / courses of action (COA), (3.6) describe second and third order effects (cause and effect), (3.7) quick review.2
T-A-5STEP 4 – Develop cost estimates for each alternative: (4.1) cost concepts, (4.2) other types of costs, (4.3) the cost analysis / estimating process, (4.4) cost analysis process, (4.5) cost estimating strategy, (4.6) trade offs, (4.7) organizing cost data for display, (4.8) inflation and its impact on costing, (4.9) quick review.2
T-A-6STEP 5 – Identify quantifiable and non-quantifiable benefits: (5.1) benefits analysis overview, (5.1.1) quantifiable benefits, (5.1.2) non-quantifiable benefits, (5.2) identify, estimate, and evaluate benefits, (5.2.1) identifying benefits, (5.2.2) benefit categories, (5.2.3) estimating quantifiable benefits, (5.2.4) evaluating non-quantifiable benefits, (5.2.5) quantifying benefits, (5.3) quick review.2
T-A-7STEP 6 – Define alternative selection criteria:(6.1) introduction, (6.2) alternative selection criteria, (6.3) how to develop selection criteria, (6.4) quick review.1
T-A-8STEP 7 – Compare alternatives: (7.1) introduction, (7.2) compare costs and benefits, (7.3) risk assessment, (7.4) risk mitigation, (7.5) decision support tools/methods, (7.5.1) the decision matrix, (7.5.2) other quantitative tools /methods, (7.6) perform sensitivity analysis, (7.7) billpayers, (7.8) quick review.2
T-A-9STEP 8 – Report results and recommendations: (8.1) documenting the CBA, (8.2) supplementary content, (8.3) briefing the results of the CBA, (8.4) quick review.1
T-A-10Summary and final comment.1
15
wykłady
T-W-1Introduction: why cost-benefit analysis and optimisation of business projects in marine industry?1
T-W-2Economic profitability: introduction, Payback Period analysis, time value of money, discount rate, Net Present Value, Internal Rate of Return, a profitability example.8
T-W-3Financial feasibility: introduction, feasibility calculation, feasibility example.4
T-W-4Summary and final comment.1
T-W-5Writing exam.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Classes15
A-A-2Homework35
50
wykłady
A-W-1Participation in classes.15
A-W-2Own literature studies.7
A-W-3Preparation for the writing exam.3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
M-2Ćwiczenia obliczeniowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajeciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D4-05_W01
Zna podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
O_2A_W13, O_2A_W08, O_2A_W07, O_2A_W10T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W04, InzA2_W05C-3, C-2, C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D4-05_U01
Potrafi zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
O_2A_U11, O_2A_U18, O_2A_U09, O_2A_U08, O_2A_U12, O_2A_U20, O_2A_U10T2A_U01, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-2, C-3, C-4T-A-2, T-A-6, T-A-4, T-A-3, T-A-9, T-A-5, T-A-7, T-A-8M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_D4-05_K01
Posiada ugruntowaną świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
O_2A_K02T2A_K02InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-A-10M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D4-05_W01
Zna podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
2,0Nie posiada zadowalającej wiedzy o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
3,0Posiada na najniższym akceptowanym poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
3,5Posiada na niskim akceptowanym poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
4,0Posiada na wysokim poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
4,5Posiada na bardzo wysokim poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
5,0Posiada na najwyższym poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D4-05_U01
Potrafi zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
2,0Nie potrafi na akceptowanym poziomie zastosować w praktyce podstawowych elementów analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
3,0Potrafi na najniższym akceptowanym poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
3,5Potrafi na wystarczającym poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
4,0Potrafi na dobrym poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
4,5Potrafi na wysokim poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
5,0Potrafi na bardzo wysokim poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_D4-05_K01
Posiada ugruntowaną świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Nie posiada na zadowalającym poziomie świadomości znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumienia związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,0Posiada na minimalnym akceptowalnym poziomie świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
3,5Nie posiada na zadowalającym poziomie świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumieniaa związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
4,0Nie posiada na dobrym poziomie świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumieniaa związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
4,5Nie posiada na wysokim poziomie ugruntowaną świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumieniaa związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
5,0Nie posiada na bardzo wysokim poziomie ugruntowaną świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumieniaa związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.

Literatura podstawowa

  1. Brent R.J., Applied cost-benefit analysis, Edward Elgar, Cheltenham., 2007
  2. Boardman A.E., Cost-Benefit Analysis: concept and practice, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 2006
  3. Dasgupta P., Marglin S., Sen A., Guidelines of project evaluation, Unido, Vienna, 1972
  4. Gramlich E.M., A guide to benefit-cost analysis, Waveland Press, Prospect Heights, Illinois, 1998
  5. Keeney R.L., Raiffa H., Decisions with multiple objectives: preferences and value tradeoffs, Cambridge University Press, Cambridge (UK), 1993
  6. Mishan E.J., Quah E., Cost Benefit Analysis, Routledge, New York, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Cost benefit analysis of the sample business project in maritime industry according the following steps – a short summary.1
T-A-2STEP 1 – Define the problem/opportunity; Describe the background: (1.1) problem or opportunity statement, (1.2) objective/objectives, (1.3) the voice of the stakeholder (customer) and decision criteria, (1.4) background, (1.5) quick review.2
T-A-3STEP 2 – Define scope; Formulate facts and assumptions: (2.1) scope, (2.2) formulate facts and assumptions, (2.3) quick review.1
T-A-4STEP 3 – Define alternatives: (3.1) introduction, (3.2) define the status quo, (3.3) the status quo as a baseline, (3.4) documenting the status quo, (3.5) define alternatives / courses of action (COA), (3.6) describe second and third order effects (cause and effect), (3.7) quick review.2
T-A-5STEP 4 – Develop cost estimates for each alternative: (4.1) cost concepts, (4.2) other types of costs, (4.3) the cost analysis / estimating process, (4.4) cost analysis process, (4.5) cost estimating strategy, (4.6) trade offs, (4.7) organizing cost data for display, (4.8) inflation and its impact on costing, (4.9) quick review.2
T-A-6STEP 5 – Identify quantifiable and non-quantifiable benefits: (5.1) benefits analysis overview, (5.1.1) quantifiable benefits, (5.1.2) non-quantifiable benefits, (5.2) identify, estimate, and evaluate benefits, (5.2.1) identifying benefits, (5.2.2) benefit categories, (5.2.3) estimating quantifiable benefits, (5.2.4) evaluating non-quantifiable benefits, (5.2.5) quantifying benefits, (5.3) quick review.2
T-A-7STEP 6 – Define alternative selection criteria:(6.1) introduction, (6.2) alternative selection criteria, (6.3) how to develop selection criteria, (6.4) quick review.1
T-A-8STEP 7 – Compare alternatives: (7.1) introduction, (7.2) compare costs and benefits, (7.3) risk assessment, (7.4) risk mitigation, (7.5) decision support tools/methods, (7.5.1) the decision matrix, (7.5.2) other quantitative tools /methods, (7.6) perform sensitivity analysis, (7.7) billpayers, (7.8) quick review.2
T-A-9STEP 8 – Report results and recommendations: (8.1) documenting the CBA, (8.2) supplementary content, (8.3) briefing the results of the CBA, (8.4) quick review.1
T-A-10Summary and final comment.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Introduction: why cost-benefit analysis and optimisation of business projects in marine industry?1
T-W-2Economic profitability: introduction, Payback Period analysis, time value of money, discount rate, Net Present Value, Internal Rate of Return, a profitability example.8
T-W-3Financial feasibility: introduction, feasibility calculation, feasibility example.4
T-W-4Summary and final comment.1
T-W-5Writing exam.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Classes15
A-A-2Homework35
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Participation in classes.15
A-W-2Own literature studies.7
A-W-3Preparation for the writing exam.3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D4-05_W01Zna podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W13ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania i eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W08ma podstawową wiedzę dotyczącą organizacji, marketingu i zarządzania, w tym zarządzania jakością, niezbędną do kreowania celów rynkowych przedsiębiorstwa oraz prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie właściwym dla oceanotechniki
O_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W10zna i rozumie wybrane algorytmy, modele matematyczne oraz zaawansowane metody informatyczne wykorzystywane w obliczeniach inżynierskich, jak również ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania maszyn, obiektów i układów stosowanych w oceanotechnice, zna komputerowe narzędzia do projektowania, modelowania i symulacji układów i systemów w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności zastosowania podstawowych metod obliczeniowych do oceny efektywności projektów inwestycyjnych.
C-2Nabycie umiejętności formułowania podstawowych zadań rachunku efektywności projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
C-1Nabycie świadomości wagi cost-benefit analysis w zarządzaniu projektami w przemyśle morskim.
Treści programoweT-W-1Introduction: why cost-benefit analysis and optimisation of business projects in marine industry?
T-W-4Summary and final comment.
T-W-3Financial feasibility: introduction, feasibility calculation, feasibility example.
T-W-2Economic profitability: introduction, Payback Period analysis, time value of money, discount rate, Net Present Value, Internal Rate of Return, a profitability example.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium pisemnego.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajeciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada zadowalającej wiedzy o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
3,0Posiada na najniższym akceptowanym poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
3,5Posiada na niskim akceptowanym poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
4,0Posiada na wysokim poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
4,5Posiada na bardzo wysokim poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
5,0Posiada na najwyższym poziomie wiedzę o elementach analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D4-05_U01Potrafi zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U18potrafi zaprojektować procesy produkcyjne oraz procesy technologiczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U09potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, uwzględniając ewentualne ich modyfikacje, do modelowania i projektowania elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych przy pomocy odpowiednich narzędzi
O_2A_U08potrafi opracować specyfikację projektową elementu, układu, systemu, procesu, maszyny czy obiektu oceanotechnicznego z uwzględnieniem wszelkich aspektów pozatechnicznych, takich jak np. wpływ na środowisko naturalne, zgodność z przepisami prawa czy opłacalność inwestycji
O_2A_U12potrafi oszacować koszty procesu projektowania, wytwarzania, eksploatacji czy remontu obiektów oceanotechnicznych oraz ich elementów, jak również koszty inwestycyjne
O_2A_U20potrafi zaprojektować urządzenia i systemy energetyczne obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
O_2A_U10potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – dokonać oceny i zastosować odpowiednie metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne z zastosowaniem podejścia systemowego, jak również formułować i testować hipotezy związane m.in. z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów, systemów, procesów, maszyn czy obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności formułowania podstawowych zadań rachunku efektywności projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
C-3Nabycie umiejętności zastosowania podstawowych metod obliczeniowych do oceny efektywności projektów inwestycyjnych.
C-4Nabycie umiejętności analizy wyników rachunku efektywności ekonomicznej i formułowania wniosków.
Treści programoweT-A-2STEP 1 – Define the problem/opportunity; Describe the background: (1.1) problem or opportunity statement, (1.2) objective/objectives, (1.3) the voice of the stakeholder (customer) and decision criteria, (1.4) background, (1.5) quick review.
T-A-6STEP 5 – Identify quantifiable and non-quantifiable benefits: (5.1) benefits analysis overview, (5.1.1) quantifiable benefits, (5.1.2) non-quantifiable benefits, (5.2) identify, estimate, and evaluate benefits, (5.2.1) identifying benefits, (5.2.2) benefit categories, (5.2.3) estimating quantifiable benefits, (5.2.4) evaluating non-quantifiable benefits, (5.2.5) quantifying benefits, (5.3) quick review.
T-A-4STEP 3 – Define alternatives: (3.1) introduction, (3.2) define the status quo, (3.3) the status quo as a baseline, (3.4) documenting the status quo, (3.5) define alternatives / courses of action (COA), (3.6) describe second and third order effects (cause and effect), (3.7) quick review.
T-A-3STEP 2 – Define scope; Formulate facts and assumptions: (2.1) scope, (2.2) formulate facts and assumptions, (2.3) quick review.
T-A-9STEP 8 – Report results and recommendations: (8.1) documenting the CBA, (8.2) supplementary content, (8.3) briefing the results of the CBA, (8.4) quick review.
T-A-5STEP 4 – Develop cost estimates for each alternative: (4.1) cost concepts, (4.2) other types of costs, (4.3) the cost analysis / estimating process, (4.4) cost analysis process, (4.5) cost estimating strategy, (4.6) trade offs, (4.7) organizing cost data for display, (4.8) inflation and its impact on costing, (4.9) quick review.
T-A-7STEP 6 – Define alternative selection criteria:(6.1) introduction, (6.2) alternative selection criteria, (6.3) how to develop selection criteria, (6.4) quick review.
T-A-8STEP 7 – Compare alternatives: (7.1) introduction, (7.2) compare costs and benefits, (7.3) risk assessment, (7.4) risk mitigation, (7.5) decision support tools/methods, (7.5.1) the decision matrix, (7.5.2) other quantitative tools /methods, (7.6) perform sensitivity analysis, (7.7) billpayers, (7.8) quick review.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia obliczeniowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajeciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi na akceptowanym poziomie zastosować w praktyce podstawowych elementów analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
3,0Potrafi na najniższym akceptowanym poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
3,5Potrafi na wystarczającym poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
4,0Potrafi na dobrym poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
4,5Potrafi na wysokim poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
5,0Potrafi na bardzo wysokim poziomie zastosować w praktyce podstawowe elementy analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_D4-05_K01Posiada ugruntowaną świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Nabycie świadomości wagi cost-benefit analysis w zarządzaniu projektami w przemyśle morskim.
Treści programoweT-W-1Introduction: why cost-benefit analysis and optimisation of business projects in marine industry?
T-W-5Writing exam.
T-W-4Summary and final comment.
T-A-10Summary and final comment.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy, wykład informacyjny, objaśnianie i wyjaśnianie.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena prac zadanych do samodzielnego wykonania przez studenta.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajeciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada na zadowalającym poziomie świadomości znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumienia związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,0Posiada na minimalnym akceptowalnym poziomie świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
3,5Nie posiada na zadowalającym poziomie świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumieniaa związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
4,0Nie posiada na dobrym poziomie świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumieniaa związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
4,5Nie posiada na wysokim poziomie ugruntowaną świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumieniaa związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
5,0Nie posiada na bardzo wysokim poziomie ugruntowaną świadomość znaczenia analizy efektywności ekonomicznej projektów inwestycyjnych w przemyśle morskim oraz zrozumieniaa związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.