Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S2)
specjalność: Projektowanie i budowa obiektów oceanotechnicznych

Sylabus przedmiotu Monitoring w chłodnictwie i klimatyzacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Przedmiot obieralny 1
Przedmiot Monitoring w chłodnictwie i klimatyzacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Nikończuk <Piotr.Nikonczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 1,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chłodnictwa
W-2Fizyka
W-3Elektrotechnika

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do tworzenia systemów wizualizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji14
T-A-2Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe4
T-W-2Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu6
T-W-3Przetworniki analogowo/cyfrowe2
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych3
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji10
T-W-6Aspekty bezpieczeństwa w systemach monitoringu2
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna6
A-A-3Poszukiwanie informacji4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Udział w egzaminie2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
M-4metoda praktyczna - symulacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-6_W01
Zna wspólczesne metody projektowani i tworzenia systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
O_2A_W07, O_2A_W18T2A_W01, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-1M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-6_U01
Potrafi sformułować wstępne wymagania dla systemu monitorigu wybranego procesu w chłodnictwie lub klimatyzacji oraz wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu
O_2A_U11, O_2A_U22T2A_U01, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U17, T2A_U18InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U04, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-1M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_2A_O01-6_K01
Ma świadomość potrzeby oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
O_2A_K02, O_2A_K05T2A_K02, T2A_K04InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-A-1M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-6_W01
Zna wspólczesne metody projektowani i tworzenia systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
2,0nie zna metod pomiarów oraz tworzenia systemów monitoringu
3,0zna podstawowe metody pomiarów oraz tworzenia systemów monitoringu
3,5wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0dobrze orientuje się w metodach pomiarów oraz wspólczesnych systemach monitoringu i narzędziach do tworzenia takich systemów
4,5wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0dobrze orientuje się w metodach pomiarów oraz wspólczesnych systemach monitoringu i narzędziach do tworzenia takich systemów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-6_U01
Potrafi sformułować wstępne wymagania dla systemu monitorigu wybranego procesu w chłodnictwie lub klimatyzacji oraz wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu
2,0nie potrafi sformuować podstawowych zadań dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji
3,0potrafi sformuować podstawowe zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz pobieżnie orientuje się w narzędziach do realizacji tego rodzaju systemów
3,5umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi w pełni sformuować zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz jest w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu, popełnia nieznaczne błędy we wspomnianej tematyce
4,5umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi w pełni sformuować zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz jest w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_2A_O01-6_K01
Ma świadomość potrzeby oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
2,0nie ma świadomości potrzeb oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
3,0ma pobieżną świadomość potrzeb oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0ma pełną świadomość celów oraz użyteczności stosowania monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji, posiada niewielkie luki w wiedzy
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0ma pełną świadomość celów oraz użyteczności stosowania monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji

Literatura podstawowa

  1. Kabza Z., Kostryko K., Zator S., Łobzowski A., Szkolnikowski W., Regulacja mikroklimatu pomieszczenia, Agenda Wydawnicza PAK, Warszawa, 2005
  2. Kostryko K., Okołowicz-Grabowska B., Pomiary i regulacja wilgotności w pomieszczeniach, Arkady, Warszawa, 1977

Literatura dodatkowa

  1. Wurstin D., Regulacja urządzeń ogrzewczych wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, Arkady, Warszawa, 1978

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji14
T-A-2Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe4
T-W-2Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu6
T-W-3Przetworniki analogowo/cyfrowe2
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych3
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji10
T-W-6Aspekty bezpieczeństwa w systemach monitoringu2
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Praca własna6
A-A-3Poszukiwanie informacji4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu3
A-W-3Udział w egzaminie2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O01-6_W01Zna wspólczesne metody projektowani i tworzenia systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_W07zna i rozumie wpływ uwarunkowań prawnych, ekonomicznych i społecznych na procesy projektowania, wytwarzania i eksploatacji maszyn, systemów i obiektów oceanotechnicznych
O_2A_W18ma uporządkowaną i podbudowaną wiedzę w zakresie inżynierii bezpieczeństwa i projektowania urządzeń i systemów zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do tworzenia systemów wizualizacji
Treści programoweT-W-1Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe
T-W-2Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu
T-W-3Przetworniki analogowo/cyfrowe
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych
T-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-4metoda praktyczna - symulacja
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod pomiarów oraz tworzenia systemów monitoringu
3,0zna podstawowe metody pomiarów oraz tworzenia systemów monitoringu
3,5wiedza na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0dobrze orientuje się w metodach pomiarów oraz wspólczesnych systemach monitoringu i narzędziach do tworzenia takich systemów
4,5wiedza na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0dobrze orientuje się w metodach pomiarów oraz wspólczesnych systemach monitoringu i narzędziach do tworzenia takich systemów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O01-6_U01Potrafi sformułować wstępne wymagania dla systemu monitorigu wybranego procesu w chłodnictwie lub klimatyzacji oraz wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_U11potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych – wykorzystywać i integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł, zarówno z zakresu oceanotechniki, jak i innych dziedzin nauki i techniki, uwzględniając aspekty pozatechniczne (np. prawne czy ekonomiczne)
O_2A_U22potrafi zaprojektować urządzenia i systemy zabezpieczeń obiektów oceanotechnicznych z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U14potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działali inżynierskich
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do tworzenia systemów wizualizacji
Treści programoweT-W-1Podstawy miernictwa – metody pomiarów, błędy pomiarowe
T-W-2Czujniki i metody pomiarów wielkości fizycznych mających wpływ na komfort w pomieszczeniu
T-W-3Przetworniki analogowo/cyfrowe
T-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych
T-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-4metoda praktyczna - symulacja
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi sformuować podstawowych zadań dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji
3,0potrafi sformuować podstawowe zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz pobieżnie orientuje się w narzędziach do realizacji tego rodzaju systemów
3,5umiejętności na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0potrafi w pełni sformuować zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz jest w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu, popełnia nieznaczne błędy we wspomnianej tematyce
4,5umiejętności na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0potrafi w pełni sformuować zadania dla systemu monitoringu w wybranym systemie chłodnictwa lub klimatyzacji oraz jest w stanie wybrać odpowiednie narzędzie do realizacji takiego systemu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_2A_O01-6_K01Ma świadomość potrzeby oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_2A_K02ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otoczenie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, w szczególności w odniesieniu do bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz ochrony środowiska
O_2A_K05potrafi dokonać analizy zadań przydzielonych do realizacji, określając odpowiednie priorytety pozwalające na możliwie efektywne wykonanie tych zadań
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość współczesnych metod i narzędzi do tworzenia systemów wizualizacji
Treści programoweT-W-4Zakłócenia w obwodach pomiarowych
T-W-5Systemy monitoringu i wizualizacji
T-W-7Dynamika czujników pomiarowych
T-A-1Tworzenie koncepcji elementów systemu monitoringu wybranej instalacji
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna
M-4metoda praktyczna - symulacja
M-3metoda programowana - z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości potrzeb oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
3,0ma pobieżną świadomość potrzeb oraz korzyści ze stosowania systemów monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji
3,5kompetencje na poziomie pomiędzy 3,0 a 4,0
4,0ma pełną świadomość celów oraz użyteczności stosowania monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji, posiada niewielkie luki w wiedzy
4,5kompetencje na poziomie pomiędzy 4,0 a 5,0
5,0ma pełną świadomość celów oraz użyteczności stosowania monitoringu w chłodnictwie i klimatyzacji