Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne źródła zimna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Niekonwencjonalne źródła zimna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>, Barbara Jasińska <barbara.jasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,33zaliczenie
wykładyW5 30 2,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika lub teoria procesów cieplnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu.
C-2Ukształtowanie umiejętności realizacji nieskomplikowanych zadań obliczeniowych dotyczących zagadnień projektowych i eksploatacyjnych niekonwencjonalnych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
C-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów (m.in.: zagadnienia związane z wyznaczaniem wielkości charakterystycznych dla termoelementu, modułu i agregatu termoelektrycznego, zagadnienia projektowania agregatu termoelektrycznego chłodziarki – dobór modułów termoelektrycznych, wyznaczanie zapotrzebowanego pola powierzchni wymiennika ciepła, wyznaczania parametrów zasilania agregatu itp.; analiza obliczeniowa efektywności energetycznej urządzeń wykorzystujących różne metody ziębienia).13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
15
wykłady
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna2
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.3
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.4
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.3
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.2
T-W-6Zasady projektowania TUCH.2
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.3
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.2
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne2
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska2
T-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu2
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna2
T-W-13Zaliczenie1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
37
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury16
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia16
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podająca: wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie zadań domowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-4_W01
Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu
O_1A_W08, O_1A_W17T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-11, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-9, T-W-10, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-4_U01
Potrafi rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie podstaw projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
O_1A_U07, O_1A_U10, O_1A_U13T1A_U12, T1A_U13, T1A_U16InzA_U04, InzA_U05, InzA_U08C-2T-A-2, T-A-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-4_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
O_1A_K02, O_1A_K07T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07InzA_K01C-3T-W-1, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-11, T-W-3, T-W-2, T-W-12, T-W-9, T-W-10, T-W-5M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-4_W01
Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cechy analizowanych . systemów chłodzenia
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości cech analizowanych systemów chłodzenia
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia
4,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-4_U01
Potrafi rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie podstaw projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym.
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
4,5Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-4_K01
Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,0Student ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5Student w zadowalającym stopniu posiada kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
4,0Student posiada prawidłową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
4,5Student posiada pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
5,0Student posiada wyróżniające kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.

Literatura podstawowa

  1. Królicki Z., Termodynamiczne podstawy obniżania temperatury, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2006
  2. Filin S., Termoelektryczne urządzenia chłodnicze, IPPU Masta, Gdańsk, 2002
  3. Filin S., Owsicki A., Zasady projektowania i eksploatacji chłodziarek termoelektrycznych, ZAPOL, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Bonca Z., Dziubek R., Zagadnienia obliczeniowe z chłodnictwa i klimatyzacji, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów (m.in.: zagadnienia związane z wyznaczaniem wielkości charakterystycznych dla termoelementu, modułu i agregatu termoelektrycznego, zagadnienia projektowania agregatu termoelektrycznego chłodziarki – dobór modułów termoelektrycznych, wyznaczanie zapotrzebowanego pola powierzchni wymiennika ciepła, wyznaczania parametrów zasilania agregatu itp.; analiza obliczeniowa efektywności energetycznej urządzeń wykorzystujących różne metody ziębienia).13
T-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna2
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.3
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.4
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.3
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.2
T-W-6Zasady projektowania TUCH.2
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.3
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.2
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne2
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska2
T-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu2
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna2
T-W-13Zaliczenie1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Odrabianie zadań domowych i przygotowanie do zajęć.16
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.6
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury16
A-W-3przygotowanie się do zaliczenia16
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O01-4_W01Ma wiedzę w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W08ma wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej; zna różnorodne źródła energii oraz sposoby ich wykorzystania w technice
O_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie zasad działania, budowy i zastosowania niekonwencjonalnych, przyjaznych dla środowiska urzadzeń chłodniczych, stosowanych w oceanotechnice i na środkach transportu.
Treści programoweT-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.
T-W-6Zasady projektowania TUCH.
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.
T-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać podstawowych właściwości i cechy analizowanych . systemów chłodzenia
3,0Student potrafi opisać większą część podstawowych własciwości cech analizowanych systemów chłodzenia
3,5Student potrafi opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia
4,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać podstawowe właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia
4,5Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia
5,0Student potrafi w miarę dokładnie opisać pierwszorzędne i drugorzędne właściwości i cechy analizowanych systemów chłodzenia z jednoczesnym uzasadnieniem dokonanego opisu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O01-4_U01Potrafi rozwiązywać nieskomplikowane zadania w zakresie podstaw projektowania i eksploatacji termoelektrycznych urządzeń chłodniczych oraz dokonywać analizy obliczeniowej efektywności energetycznej urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U07potrafi dokonać inwentaryzacji oraz krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych, urządzeń, obiektów, systemów, procesów produkcyjnych, metod eksploatacji
O_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U13potrafi zaprojektować urządzenie, obiekt, instalację, system lub proces, typowe dla oceanotechniki, zgodnie z zadaną specyfikacją, z uwzględnieniem wymogów towarzystw klasyfikacyjnych, norm, przepisów i zasad dobrej praktyki inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności realizacji nieskomplikowanych zadań obliczeniowych dotyczących zagadnień projektowych i eksploatacyjnych niekonwencjonalnych urządzeń chłodniczych wykorzystujących różne metody ziębienia.
Treści programoweT-A-2Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe dostosowane do treści wykładów (m.in.: zagadnienia związane z wyznaczaniem wielkości charakterystycznych dla termoelementu, modułu i agregatu termoelektrycznego, zagadnienia projektowania agregatu termoelektrycznego chłodziarki – dobór modułów termoelektrycznych, wyznaczanie zapotrzebowanego pola powierzchni wymiennika ciepła, wyznaczania parametrów zasilania agregatu itp.; analiza obliczeniowa efektywności energetycznej urządzeń wykorzystujących różne metody ziębienia).
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne w postaci zadań obliczeniowych sprawdzających czy student osiągnął zakładane efekty kształcenia.
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie zadań domowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przeprowadzić wymaganych obliczeń na poziomie elementarnym.
3,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie elementarnym, popełniając szereg istotnych błędów merytorycznych.
3,5Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia na poziomie podstawowym, popełniając nieliczne istotne błędy merytoryczne.
4,0Student potrafi przeprowadzić wymagane obliczenia, popełniając drobne błędy merytoryczne. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
4,5Student potrafi rozwiązać zadania bez żadnych błędów merytorycznych, popełniając jedynie drobne pomyłki. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
5,0Student potrafi bezbłędnie rozwiązać zadania. Potrafi również dokonać właściwej oceny urządzenia chłodniczego, czy też realizowanego procesu ziębienia, uwzględniając w niej aspekty pozatechniczne (ekonomiczne, bezpieczeństwa, ochrony środowiska).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O01-4_K01Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko, z uwzględnieniem aspektu bezpieczeństwa, oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
O_1A_K07jest wrażliwy na występujące zagrożenia bezpieczeństwa w oceanotechnice i ma świadomość związanego z nimi ryzyka; posiada umiejętność krytycznej oceny oraz potrafi formułować i komunikować opinie dotyczące zagadnień bezpieczeństwa w oceanotechnice
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie świadomości wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz rozumie związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Treści programoweT-W-1Przegląd współczesnych metod wytwarzania zimna
T-W-7Zasilanie elektryczne chłodziarek, automatyzacja ich pracy. Regulacja temperatury w chłodziarkach termoelektrycznych. Eksploatacja i naprawa TUCH.
T-W-6Zasady projektowania TUCH.
T-W-4Budowa chłodziarki termoelektrycznej. Zastosowanie termoelektrycznych urządzeń chłodniczych (TUCH) w okrętownictwie, transporcie, inne zastosowania.
T-W-8Zachodzące w półprzewodnikach efekty termoelektryczne i termogalwanoelektryczne, wykorzystywane w chłodnictwie i kriogenice. Chłodziarki termoionowe.
T-W-11Efekt magnetokaloryczny oraz chłodziarki na bazie tego efektu
T-W-3Materiały termoelektryczne i sposoby ich produkcji. Moduły chłodnicze jedno- i wielokaskadowe: budowa, parametry, metody pomiarów parametrów. Podstawowe tryby pracy termoelementu. Praca rewersyjna.
T-W-2Podstawy teoretyczne działania urządzeń termoelektrycznych. Zjawiska Peltiera, Seebeka, Thomsona.
T-W-12Chłodziarki adsorpcyjne. Egzotermiczne odwracalne reakcje chemiczne jako żródła zimna
T-W-9Chłodziarki termoakustyczne
T-W-10Zjawisko Ranka-Hilsha. Rura wirowa. Chłodziarki na bazie tego zjawiska
T-W-5Specjalistyczne TUCH: schładzacze napojów, wytwornice lodu, klimatyzatory.
Metody nauczaniaM-1Metody podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny: losowanie zestawu 2 pytań z wstępnie udostepnionej studentom listy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje elementarnych kompetencji społecznych w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,0Student ma wybiórczą świadomość w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
3,5Student w zadowalającym stopniu posiada kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.
4,0Student posiada prawidłową świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
4,5Student posiada pełną świadomość wpływu działalności inżynierskiej na otocznie i środowisko oraz jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane w tej kwestii decyzje.
5,0Student posiada wyróżniające kompetencje społeczne w zakresie określonym przez efekt kształcenia.