Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Oceanotechnika (S1)
specjalność: Projektowanie i budowa okrętów

Sylabus przedmiotu Kosztorysowanie w przemyśle:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Oceanotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kosztorysowanie w przemyśle
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji, Mechaniki i Technologii Okrętów
Nauczyciel odpowiedzialny Radosław Rutkowski <Radoslaw.Rutkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,50,33zaliczenie
wykładyW5 30 2,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka, podstawy informatyki, podstawy technologii budowy konstrukcji wielkowymiarowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu kursu powinien posiadać umiejętności wykonania przedmiarów oraz podstawowej dokumentacji kosztorysowej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy normatywne1
T-A-2Podstawy kosztowo-cenowe1
T-A-3Źródła informacji o cenach jednostkowych robót i cenach czynników produkcji1
T-A-4Dokumentacja kosztorysowa Przykłady i ćwiczenia12
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje2
T-W-2Przeznaczenie kosztorysu cel i funkcja2
T-W-3Rodzaje kosztorysów2
T-W-4stan prawny4
T-W-5Podstawy sporządzania kosztorysów inwestorskich2
T-W-6Założenia wejściowe do kosztorysu i dane wyjściowe.2
T-W-7Podstawy techniczno-rzeczowe (dokumentacja projektowa, przedmiar robót – ogólne zasady przedmiarowania robót)12
T-W-8Specyfikacja Techniczna4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, praca własna18
A-A-3Studiowanie literatury5
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury30
A-W-3Udział w zaliczeniu2
62

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
S-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-3_W17
Student ma wiedzę w zakresie kosztów wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze.
O_1A_W17T1A_W04, T1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
O_1A_O01-3_U10
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
O_1A_U10T1A_U12InzA_U04C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-8M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-3_W17
Student ma wiedzę w zakresie kosztów wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
O_1A_O01-3_U10
Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 18 maja 2004 r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym., Dz. U. 2004 Nr 130, poz. 1389, 2004
  2. Eugeniusz Smoktunowicz, Kosztorysowanie obiektów i robót budowlanych, POLcen, Warszawa, 2001
  3. Doerffer J., Technologia budowy kadłubów okrętowych, WM, Gdynia, 1971
  4. Doerffer J., Technologia wyposażania statków, WM, Gdynia, 1975
  5. Ustawa z dnia z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach, Dz. U. 2001 nr 97, poz. 1050, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy normatywne1
T-A-2Podstawy kosztowo-cenowe1
T-A-3Źródła informacji o cenach jednostkowych robót i cenach czynników produkcji1
T-A-4Dokumentacja kosztorysowa Przykłady i ćwiczenia12
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje2
T-W-2Przeznaczenie kosztorysu cel i funkcja2
T-W-3Rodzaje kosztorysów2
T-W-4stan prawny4
T-W-5Podstawy sporządzania kosztorysów inwestorskich2
T-W-6Założenia wejściowe do kosztorysu i dane wyjściowe.2
T-W-7Podstawy techniczno-rzeczowe (dokumentacja projektowa, przedmiar robót – ogólne zasady przedmiarowania robót)12
T-W-8Specyfikacja Techniczna4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, praca własna18
A-A-3Studiowanie literatury5
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2studiowanie literatury30
A-W-3Udział w zaliczeniu2
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O01-3_W17Student ma wiedzę w zakresie kosztów wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_W17ma wiedzę w zakresie wyposażenia obiektów oceanotechnicznych w urządzenia, instalacje i systemy bezpieczeństwa, w tym urządzenia pokładowe, instalacje ładunkowe, balastowe, do pozyskiwania zasobów morskich, sanitarne, klimatyzacyjne, wentylacyjne, grzewcze, itp.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu kursu powinien posiadać umiejętności wykonania przedmiarów oraz podstawowej dokumentacji kosztorysowej.
Treści programoweT-A-2Podstawy kosztowo-cenowe
T-A-4Dokumentacja kosztorysowa Przykłady i ćwiczenia
T-A-3Źródła informacji o cenach jednostkowych robót i cenach czynników produkcji
T-A-1Podstawy normatywne
T-W-2Przeznaczenie kosztorysu cel i funkcja
T-W-4stan prawny
T-W-6Założenia wejściowe do kosztorysu i dane wyjściowe.
T-W-5Podstawy sporządzania kosztorysów inwestorskich
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje
T-W-7Podstawy techniczno-rzeczowe (dokumentacja projektowa, przedmiar robót – ogólne zasady przedmiarowania robót)
T-W-3Rodzaje kosztorysów
T-W-8Specyfikacja Techniczna
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie przedmiotu, nie potrafi podać definicji pojęć i zagadnień omawianych na zajęciach
3,0Student wykazuje elementarną wiedzę adekwatną do efektu kształcenia
3,5Student poprawnie identyfikuje podstawowe zagadnienia wymaganego przez efekt zakresu kształcenia
4,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
4,5Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie oraz uzupełniającą wiedzę literaturową
5,0Student wykazuje pełną wiedzę w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie, uzupełniającą wiedzę literaturową oraz wiedzę praktyczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaO_1A_O01-3_U10Student potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wy-tworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówO_1A_U10potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej i oszacować efekty ekonomiczne podejmowanych działań inżynierskich w tym koszty wytworzenia i eksploatacji obiektów technicznych; umie uwzględnić kryterium ekonomiczne w projektowaniu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Student po ukończeniu kursu powinien posiadać umiejętności wykonania przedmiarów oraz podstawowej dokumentacji kosztorysowej.
Treści programoweT-A-2Podstawy kosztowo-cenowe
T-A-4Dokumentacja kosztorysowa Przykłady i ćwiczenia
T-A-3Źródła informacji o cenach jednostkowych robót i cenach czynników produkcji
T-A-1Podstawy normatywne
T-W-2Przeznaczenie kosztorysu cel i funkcja
T-W-4stan prawny
T-W-6Założenia wejściowe do kosztorysu i dane wyjściowe.
T-W-5Podstawy sporządzania kosztorysów inwestorskich
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje
T-W-7Podstawy techniczno-rzeczowe (dokumentacja projektowa, przedmiar robót – ogólne zasady przedmiarowania robót)
T-W-3Rodzaje kosztorysów
T-W-8Specyfikacja Techniczna
Metody nauczaniaM-1Wykłady: metody podające oraz problemowe.
M-2Ćwiczenia: metody praktyczne z wykorzystaniem bazy laboratoryjnej katedry i bazy technicznej zakładów przemysłu oceanotechnicznego.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów realizacji cwiczeń audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (zestaw 3 pytań, każde pytanie oceniane, ocena łączna jest średnią uzyskanych ocen cząstkowych za każde pytanie) obejmuje zakres tematyczny wykładów i sprawdzające uzyskane efekty kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie
3,0Student prezentuje elementarne umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
3,5Student prezentuje podstawowe umiejętności w wymaganym przez efekt kształcenia zakresie.
4,0Student prezentuje pełnię umiejętności w wymaganym zakresie efektu kształcenia
4,5Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia
5,0Student prezentuje pełnię umiejętności i wykorzystuje je do rozwiązywania problemu w wymaganym zakresie efektu kształcenia, a także proponuje modyfikacje