Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Techniki Morskiej i Transportu - Chłodnictwo i Klimatyzacja (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia wody i lodu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Chłodnictwo i Klimatyzacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia wody i lodu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Nauczyciel odpowiedzialny Sergiy Filin <Sergiy.Filin@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Chmielowski <Michal.Chmielowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW6 45 3,00,70zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy chłodnictwa i kriogeniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu,i właściwości wody i lodu, ich zastosowań w różnych dziedzinach techniki, w tym w chłodnictwie i klimatyzacji.
C-2Ukształtowanie świadomości myślieć i działać w sposób przedsiębiorczy
C-3Ukształtowanie imiejętności prowadzenia obliczeń podstawowych procesów cieplnych w zakresie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe zgodne z treścią prowadzonych wykładów.9
T-A-2Obserwacja procesu zamrażania wody w formach. Zapoznanie się z działaniem kostkarek lodu różnych typów.4
T-A-3Kolokwium.2
15
wykłady
T-W-1Woda i lód w chłodnictwie i klimatyzacji. Właściwości fizyczne i techniczne wody i lodu.4
T-W-2Woda jako nośnik ciepła w energetyce3
T-W-3Metody i środki obróbki wody. Oczyszczanie i uzdatnianie.3
T-W-4Strukturyzacja wody3
T-W-5Przygotowanie i wykorzystanie wody lodowej3
T-W-6Teoretyczne zasady wytwarzania sztucznego lodu8
T-W-7Wywornice lodu technologicznego: łuskowego, rurkowego i blokowego.3
T-W-8Wytwornice lodu spożywczego.3
T-W-9Wykorzystanie lodu w akumulatorach zimna3
T-W-10Intensyfikacja procesów wytwarzania lodu3
T-W-11Wytwarzanie i zastosowanie sztucznego śniegu2
T-W-12Technologia przygotowania lodu dla sztucznych lodowisk2
T-W-13Inne zastosowania wody i lodu (medycyna, kosmetologia, oczyszczanie powierzchni itp).2
T-W-14Naturalny lód. Światowe zasoby wody i lodu. Podstawy glacjologii.3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zajęć i kolokwiów5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.44
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.21
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia produkcyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C21-1_W01
Ma wiedzę w zakresie technologii wody i lodu
CK_1A_W13T1A_W02, T1A_W07InzA_W02C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-2, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C21-1_U01
Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny techniologii wody i lodu
CK_1A_U12T1A_U14, T1A_U15InzA_U06C-3T-A-1, T-A-3, T-A-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
CK_1A_C21-1_K01
Student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
CK_1A_K06T1A_K06InzA_K02C-2T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-2, T-W-14M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_C21-1_W01
Ma wiedzę w zakresie technologii wody i lodu
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_C21-1_U01
Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny techniologii wody i lodu
2,0Student nie potrafi rozwiązać prostego problemu obliczeniowego z dziedziny technologii wody i lodu
3,0Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu, pod nadzorem prowadzącego zajęcia
3,5Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
4,0Student potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
4,5Student sprawnie potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
5,0Student potrafi kompleksowo rozwiązać problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
CK_1A_C21-1_K01
Student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student potrafi sformulować cele działalności przedsiębiorstwa dzałającego w strefie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Filin S., Technika i technologia produkcji sztucznego lodu, IPPU Masta, Gdańsk, 2006
  2. Filin S., Niezwykłe właściwości zwykłej wody, Technika chłodnicza i klimatyzacyjna, 2005, nr 8, s. 276-285.
  3. Apolinary L. Kowal, Maria Świderska-Bróż, Oczyszczanie wody Podstawy teoretyczne i technologiczne, procesy i urządzenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  4. Emoto Masaru, Tajemnice wody i jej wpływ na człowieka i naszą planetę, Medium, Warszawa, 2006
  5. Trzeciak S., Lody na morzach i oceanach, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Маэно М., Наука о льде: Пер. с японского, Moskwa, Mir, 1988
  2. Кульский Л.А., Основы химии и технологии воды, Naukowa dumka, Kiev, 1991
  3. Pacocha H., Targański W., Zagadkowe fale torsyjne a oszczędności w chłodnictwie, Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna, 2006, nr 10, s. 386-390.
  4. Курик М.В., Марценюк Л.С., О несепарабельности структуры природной воды., Квантовая магия, 2012, т.9, вып. 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe zgodne z treścią prowadzonych wykładów.9
T-A-2Obserwacja procesu zamrażania wody w formach. Zapoznanie się z działaniem kostkarek lodu różnych typów.4
T-A-3Kolokwium.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Woda i lód w chłodnictwie i klimatyzacji. Właściwości fizyczne i techniczne wody i lodu.4
T-W-2Woda jako nośnik ciepła w energetyce3
T-W-3Metody i środki obróbki wody. Oczyszczanie i uzdatnianie.3
T-W-4Strukturyzacja wody3
T-W-5Przygotowanie i wykorzystanie wody lodowej3
T-W-6Teoretyczne zasady wytwarzania sztucznego lodu8
T-W-7Wywornice lodu technologicznego: łuskowego, rurkowego i blokowego.3
T-W-8Wytwornice lodu spożywczego.3
T-W-9Wykorzystanie lodu w akumulatorach zimna3
T-W-10Intensyfikacja procesów wytwarzania lodu3
T-W-11Wytwarzanie i zastosowanie sztucznego śniegu2
T-W-12Technologia przygotowania lodu dla sztucznych lodowisk2
T-W-13Inne zastosowania wody i lodu (medycyna, kosmetologia, oczyszczanie powierzchni itp).2
T-W-14Naturalny lód. Światowe zasoby wody i lodu. Podstawy glacjologii.3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury5
A-A-3Przygotowanie do zajęć i kolokwiów5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.44
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.21
A-W-3Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C21-1_W01Ma wiedzę w zakresie technologii wody i lodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_W13ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą budowy i działania systemów chłodniczych i klimatyzacyjnych oraz zna metody pomiarów stosowanych w energetyce cieplnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu,i właściwości wody i lodu, ich zastosowań w różnych dziedzinach techniki, w tym w chłodnictwie i klimatyzacji.
Treści programoweT-W-1Woda i lód w chłodnictwie i klimatyzacji. Właściwości fizyczne i techniczne wody i lodu.
T-W-3Metody i środki obróbki wody. Oczyszczanie i uzdatnianie.
T-W-5Przygotowanie i wykorzystanie wody lodowej
T-W-7Wywornice lodu technologicznego: łuskowego, rurkowego i blokowego.
T-W-8Wytwornice lodu spożywczego.
T-W-9Wykorzystanie lodu w akumulatorach zimna
T-W-6Teoretyczne zasady wytwarzania sztucznego lodu
T-W-4Strukturyzacja wody
T-W-10Intensyfikacja procesów wytwarzania lodu
T-W-11Wytwarzanie i zastosowanie sztucznego śniegu
T-W-12Technologia przygotowania lodu dla sztucznych lodowisk
T-W-2Woda jako nośnik ciepła w energetyce
T-W-13Inne zastosowania wody i lodu (medycyna, kosmetologia, oczyszczanie powierzchni itp).
T-W-14Naturalny lód. Światowe zasoby wody i lodu. Podstawy glacjologii.
Metody nauczaniaM-1Metody podajace: wykład informacyjny, opowiadanie, objaśnienie lub wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć, albo zna je częściowo bez zrozumienia ich istoty
3,0Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć
3,5Student jest w stanie zilustrować przykładami podawanymi na zajęciach podstawowe pojęcia.
4,0Student jest w stanie zilustrować własnymi przykładami podstawowe pojęcia.
4,5Student jest w stanie przedstawić ogólne zależności lub parametry opisujące wybrane właściwości analizowanego procesu lub urządzenia.
5,0Student potrafi wyznaczyć parametry ilościowe i jakościowe opisywanego procesu lub urządzenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C21-1_U01Student rozwiązuje metodami obliczeniowymi prosty problem inżynierski z dziedziny techniologii wody i lodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_U12potrafi identyfikować i specyfikować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym związane z eksploatacją urządzeń chłodniczych i klimatyzacyjnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie imiejętności prowadzenia obliczeń podstawowych procesów cieplnych w zakresie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu
Treści programoweT-A-1Przykłady i zadania obliczeniowe zgodne z treścią prowadzonych wykładów.
T-A-3Kolokwium.
T-A-2Obserwacja procesu zamrażania wody w formach. Zapoznanie się z działaniem kostkarek lodu różnych typów.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozwiązać prostego problemu obliczeniowego z dziedziny technologii wody i lodu
3,0Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu, pod nadzorem prowadzącego zajęcia
3,5Student potrafi rozwiązać omówiony wcześniej na zajęciach, prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
4,0Student potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
4,5Student sprawnie potrafi rozwiązać prosty problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
5,0Student potrafi kompleksowo rozwiązać problem obliczeniowy z dziedziny technologii wody i lodu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaCK_1A_C21-1_K01Student potrafi mysleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówCK_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie świadomości myślieć i działać w sposób przedsiębiorczy
Treści programoweT-W-1Woda i lód w chłodnictwie i klimatyzacji. Właściwości fizyczne i techniczne wody i lodu.
T-W-3Metody i środki obróbki wody. Oczyszczanie i uzdatnianie.
T-W-7Wywornice lodu technologicznego: łuskowego, rurkowego i blokowego.
T-W-8Wytwornice lodu spożywczego.
T-W-9Wykorzystanie lodu w akumulatorach zimna
T-W-2Woda jako nośnik ciepła w energetyce
T-W-14Naturalny lód. Światowe zasoby wody i lodu. Podstawy glacjologii.
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia audytoryjne, ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie ustnej: losowanie zestawu 2 pytań z uprzednio udostępnionej studentom listy pytań, która tematycznie pokrywa się z treścią programową wykładów.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi sformulować cele działalności przedsiębiorstwa dzałającego w strefie technik i technologii obróbki wody i produkcji lodu
3,5
4,0
4,5
5,0