Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia

Sylabus przedmiotu Fizjologia człowieka z elementami anatomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Fizjologia człowieka z elementami anatomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>, Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 14 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 14 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii i podstaw anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie1
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach2
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka2
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh2
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi3
T-L-6Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie1
T-L-7Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry1
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy2
14
wykłady
T-W-1Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych2
T-W-2Fizjologia krwi2
T-W-3Serce i układ krążenia3
T-W-4Układ oddechowy3
T-W-5Termoregulacja1
T-W-6Układ wydalniczy3
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach14
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-3Przygotowanie do zajęć25
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia40
89
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2analiza wskazanej literatury28
A-W-3godziny kontaktowe z nauczycielem8
A-W-4Przygotowanie do zajęć10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: obowiązkowa obecność na zajęciach
S-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_1_W01
Zna budowę i zasady funkcjonowania poszczególnych układów (nerwowy, krążenia, oddechowy, termoregulacyjny, wydalniczy) w organizmie oraz zależności i powiązania, które pomiędzy nimi występują.
ZC_10A_W01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_1_U01
Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi
ZC_10A_U02C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-1, S-2
ZC_10A_1_U02
Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu.
ZC_10A_U01C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_1_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Umie współdziałać w grupie
ZC_10A_K03C-1T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-4M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_1_W01
Zna budowę i zasady funkcjonowania poszczególnych układów (nerwowy, krążenia, oddechowy, termoregulacyjny, wydalniczy) w organizmie oraz zależności i powiązania, które pomiędzy nimi występują.
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe Uzyskał 60% wymaganych punktów
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_1_U01
Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi
2,0nie interpretuje żadnych wyników badań
3,0interpretuje wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym
3,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym,
4,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
4,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
5,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące
ZC_10A_1_U02
Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu.
2,0Nie umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego
3,0Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu postawowym
3,5Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu ponad postawowym
4,0Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu dobrym
4,5Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu ponad dobrym
5,0Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_1_K01
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Umie współdziałać w grupie
2,0Nie zdefiniowano
3,0Nie zdefiniowano
3,5Nie zdefiniowano
4,0Nie zdefiniowano
4,5Nie zdefiniowano
5,0Nie zdefiniowano

Literatura podstawowa

  1. Traczyk W., Fizjologia człowieka w zarysie, PZWL, Warszawa, 2010
  2. Traczyk W., Trzebski A., Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej, PZWL, Warszawa, 2009
  3. Ganong W., Fizjologia, PZWL, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Konturek S., Fizjologia człowieka, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie1
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach2
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka2
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh2
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi3
T-L-6Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie1
T-L-7Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry1
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy2
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych2
T-W-2Fizjologia krwi2
T-W-3Serce i układ krążenia3
T-W-4Układ oddechowy3
T-W-5Termoregulacja1
T-W-6Układ wydalniczy3
14

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach14
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem10
A-L-3Przygotowanie do zajęć25
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia40
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2analiza wskazanej literatury28
A-W-3godziny kontaktowe z nauczycielem8
A-W-4Przygotowanie do zajęć10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_1_W01Zna budowę i zasady funkcjonowania poszczególnych układów (nerwowy, krążenia, oddechowy, termoregulacyjny, wydalniczy) w organizmie oraz zależności i powiązania, które pomiędzy nimi występują.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę dotyczącą budowy i zasad funkcjonowania poszczególnych układów (nerwowego, krążenia, oddechowego, termoregulacyjnego, wydalniczego) w organizmie oraz zależności i powiązania, które pomiędzy nimi występują.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-3Serce i układ krążenia
T-W-4Układ oddechowy
T-W-2Fizjologia krwi
T-W-5Termoregulacja
T-W-6Układ wydalniczy
T-W-1Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-6Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-7Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe Uzyskał 60% wymaganych punktów
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5Student - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_1_U01Potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U02Interpretacja wyników podstawowych badań morfologicznych i biochemicznych krwi.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-3Serce i układ krążenia
T-W-4Układ oddechowy
T-W-2Fizjologia krwi
T-W-5Termoregulacja
T-W-6Układ wydalniczy
T-W-1Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-6Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-7Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedź ustna sprawdzająca przygotowanie do zajęć
S-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie interpretuje żadnych wyników badań
3,0interpretuje wszystkie omawiane wyniki badań w zakresie podstawowym
3,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym,
4,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie wyczerpującym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
4,5potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy
5,0potrafi zinterpretować wyniki wszystkich omawianych badań w zakresie rozszerzonym, podaje przyczyny ich odchyleń od normy i proponuje działania korygujące
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_1_U02Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U01Umiejętność zaobserwowania i wytłumaczenia odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-3Serce i układ krążenia
T-W-4Układ oddechowy
T-W-2Fizjologia krwi
T-W-5Termoregulacja
T-W-6Układ wydalniczy
T-W-1Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-6Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-7Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie pisemne sprawdzające wiedzę z poszczególnych działów
S-3Ocena podsumowująca: obowiązkowa obecność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstw od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego
3,0Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu postawowym
3,5Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu ponad postawowym
4,0Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu dobrym
4,5Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu ponad dobrym
5,0Umie zaobserwować i wytłumaczyć odstępstwa od prawidłowości w funkcjonowaniu organizmu ludzkiego w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_1_K01Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się. Umie współdziałać w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_K03Umiejętność współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi prawami i zasadami funkcjonowania organizmu ludzkiego
Treści programoweT-W-3Serce i układ krążenia
T-W-4Układ oddechowy
T-W-2Fizjologia krwi
T-W-5Termoregulacja
T-W-6Układ wydalniczy
T-W-1Fizjologia komórek mięśniowych i nerwowych
T-L-1Tkanka żywa - pobudliwość i pobudzenie
T-L-2Rejestracja pracy mięśni w różnych warunkach
T-L-3Łuk odruchowy. Badanie odruchów u człowieka
T-L-6Mechanizm oddychania i wpływ różnych czynników na oddychanie
T-L-7Wpływ czynników środowiskowych na temperaturę skóry
T-L-8Układ wydalniczy. Badanie składu moczu. Test zaliczeniowy
T-L-5Wpływ różnych czynników na pracę serca i ciśnienie tętnicze krwi
T-L-4Fizjologia krwi. Grupy krwi w układzie ABO i Rh
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zdefiniowano
3,0Nie zdefiniowano
3,5Nie zdefiniowano
4,0Nie zdefiniowano
4,5Nie zdefiniowano
5,0Nie zdefiniowano
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.