Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Procesy membranowe w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy membranowe w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę z chemii, matematyki i fizyki oraz ekologii w zakresie obowiazującym na studiowanym kierunku

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej4
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń5
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej6
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)1
T-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych3
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych3
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe3
T-W-5Moduły membranowe2
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajaeciach laboratoryjnych15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i pracowanie wyników badań w formie sprawozdania25
A-L-3Przygotowanie go kolokwium zaliczeniowego20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium pisemnego15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: manualne wykonanie zadań w czasie laboratorium
M-3Metody podające: opis i objaśnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena ze sprawozdań z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania zasad pracy w laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_PO13-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie zjawisk fizyko-chemicznych zachodzących w czasie procesu separacji membranowej. Zna typy membran oraz rodzaje modułów membranowych. Zna znaczecnie procesu separacji membranowych w ochronie środowiska. Posiada wiedzę o zasadach pracy intalacji membranowych i zna zasady oznaczania wybranych wskaźników oceniających możliwości oczyszczające membran.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_PO13-1_U01
Student potrafi scharakteryzować i porównać zjawiska fizyko-chemiczne zachodzące w procesie separacji membranowej. Potrafi przeprowadzić oczyszczanie ścieków z zastosowaniem instalcji membranowej i wykonać odpwiednie analnizy charakteryzujące stopień oczyszczenie ścieków,
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZu_2A_PO13-1_K01
Student potrafi współpracować w zespole i oraz pracować samodzielnie. Jest świadowmy i odpwiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_PO13-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie zjawisk fizyko-chemicznych zachodzących w czasie procesu separacji membranowej. Zna typy membran oraz rodzaje modułów membranowych. Zna znaczecnie procesu separacji membranowych w ochronie środowiska. Posiada wiedzę o zasadach pracy intalacji membranowych i zna zasady oznaczania wybranych wskaźników oceniających możliwości oczyszczające membran.
2,0
3,0Student zaliczył wszsytkie sprawozdania z badań laboratoryjnych. Uzyskał co najmniej 50% punktów z zakres materiału teoretycznego wymaganego w ramach kolokwiów zaliczeniowych z wykładów i laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_PO13-1_U01
Student potrafi scharakteryzować i porównać zjawiska fizyko-chemiczne zachodzące w procesie separacji membranowej. Potrafi przeprowadzić oczyszczanie ścieków z zastosowaniem instalcji membranowej i wykonać odpwiednie analnizy charakteryzujące stopień oczyszczenie ścieków,
2,0
3,0Student potrafi przewprowadzić podstawowe prace związane z zastosowaniem separacji membranowej w procesie oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZu_2A_PO13-1_K01
Student potrafi współpracować w zespole i oraz pracować samodzielnie. Jest świadowmy i odpwiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
2,0
3,0Student potrafi wspólpracować w grupie. Stosuje zasady BPH i rozumie konieczność ochrony środowiska narturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rytenbach R., Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996
  2. Bodzek M., Bohdziewicz J., Konieczny K., Techniki membranowe w ochronie środowiska, Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1997
  3. Bodzek M., Konieczny K., Usuwanie zanieczyszczeń nieorganicznych ze srodowiska wodnego metodami membranowymi, Wyd. Seidel-Przywecki, Warszawa, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej4
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń5
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)1
T-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych3
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych3
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe3
T-W-5Moduły membranowe2
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajaeciach laboratoryjnych15
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu i pracowanie wyników badań w formie sprawozdania25
A-L-3Przygotowanie go kolokwium zaliczeniowego20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie do kolokwium pisemnego15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_PO13-1_W01Student posiada wiedzę w zakresie zjawisk fizyko-chemicznych zachodzących w czasie procesu separacji membranowej. Zna typy membran oraz rodzaje modułów membranowych. Zna znaczecnie procesu separacji membranowych w ochronie środowiska. Posiada wiedzę o zasadach pracy intalacji membranowych i zna zasady oznaczania wybranych wskaźników oceniających możliwości oczyszczające membran.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)
T-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe
T-W-5Moduły membranowe
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska
T-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: manualne wykonanie zadań w czasie laboratorium
M-3Metody podające: opis i objaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena ze sprawozdań z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zaliczył wszsytkie sprawozdania z badań laboratoryjnych. Uzyskał co najmniej 50% punktów z zakres materiału teoretycznego wymaganego w ramach kolokwiów zaliczeniowych z wykładów i laboratorium.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_PO13-1_U01Student potrafi scharakteryzować i porównać zjawiska fizyko-chemiczne zachodzące w procesie separacji membranowej. Potrafi przeprowadzić oczyszczanie ścieków z zastosowaniem instalcji membranowej i wykonać odpwiednie analnizy charakteryzujące stopień oczyszczenie ścieków,
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)
T-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe
T-W-5Moduły membranowe
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska
T-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: manualne wykonanie zadań w czasie laboratorium
M-3Metody podające: opis i objaśnienia
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwia końcowe z wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena formująca: Ocena ze sprawozdań z wykonanych doświadczeń laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przewprowadzić podstawowe prace związane z zastosowaniem separacji membranowej w procesie oczyszczania ścieków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZu_2A_PO13-1_K01Student potrafi współpracować w zespole i oraz pracować samodzielnie. Jest świadowmy i odpwiedzialny za pracę własną i pracę zespołową. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z procesami technologicznymi i aspektami inżynierskimi związanymi z separacjami membranowymi
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do prloblematyki procesów i zjawisk fizyko-chemicznych zachodząych na granicy faz (adsorpcja, adhezja, kohezja, osmoza)
T-W-2Podział i charakterystyka procesów membranowych
T-W-3Rodzaje filtrów stosowanych w procesach membranowych
T-W-4Właściwości elektrostatyczne i zjawiska powierzchniowe
T-W-5Moduły membranowe
T-W-6Zastosowanie separacji membranowych w ochronie środowiska
T-L-1Zapoznanie i opanowanie zasady działania jednostki fitrującej w skali ćwierctechnicznej
T-L-2przeprowadzenie doświadczalnych separacji ścieków technologicznych w wyznaczeniem współczynników retencji zanieczyszczeń
T-L-3Opanowanie wykonywania wybranych analiz chemicznych wskaźników i ozanczanie tych wskaźników w ściekach poddanych procesowi separacji membranowej
Metody nauczaniaM-3Metody podające: opis i objaśnienia
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wspólpracować w grupie. Stosuje zasady BPH i rozumie konieczność ochrony środowiska narturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0