Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka z uz (S2)

Sylabus przedmiotu Certyfikacja w produkcji rybackiej i przetwórstwie rybnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka z uz
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Certyfikacja w produkcji rybackiej i przetwórstwie rybnym
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Kiełpiński <Maciej.Kielpinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem rynku produktów rybnych. Znajomość podstawowych zagadnień związanych z certyfikacją.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z obowiązującymi regulacjami, formami i zasadami prowadzenia certyfikacji produktów pochodzących z rybołóstwa i akwakultury.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia dokumentacji niezbędnej dla uzyskania certyfikacji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przegląd systemów certyfikacji funkcjonujących w Polsce i na świecie.2
T-W-2Cele tworzenia systemów certyfikacji.2
T-W-3Uwarunkowania prawne regulujące proces certyfikacji.2
T-W-4Najważniejsze instytucje certyfikujące.2
T-W-5Wpływ systemów certyfikacji na zrównoważone zarządzanie zasobami ryb.2
T-W-6Proces uzyskiwania certyfikatu MSC.3
13
ćwiczenia audytoryjne
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.13
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów dotyczących procesu certyfikacji.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
30
ćwiczenia audytoryjne
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Analiza i ocena przygotowanych przez studenta prezntacji lub opracowania nt. zasad prowadzenia procesu certyfikacji.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5tr_W01
Student orientuje się w zagadnieniach dotyczących wyboru formy i zasad prowadzenia certyfikacji produktów rybnych.
TZiZu_2A_W03, TZiZu_2A_W06R2A_W04, R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5tr_U01
Student potrafi określić warunki wyboru oraz dobrać zakres i metody prowadzenia certyfikacji produktów rybnych.
TZiZu_2A_U01, TZiZu_2A_U03R2A_U01, R2A_U03, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U06C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_D5tr_K01
ma świadomość potrzeby i celowości wprowadzania systemów certyfikujących produkty rybołówstwa
TZiZu_2A_K01R2A_K01, R2A_K06, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-2, C-1T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5tr_W01
Student orientuje się w zagadnieniach dotyczących wyboru formy i zasad prowadzenia certyfikacji produktów rybnych.
2,0Student nie zna dostępnych systemów certyfikacji.
3,0Student zna podstawowe systemy certyfikacji.
3,5Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje.
4,0Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje. Wie, jakie są korzyści i utrudnienia związane z przystąpieniem do certyfikowania produktów.
4,5Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje. Wie, jakie są korzyści i utrudnienia związane z przystąpieniem do certyfikowania produktów. Zna niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych.
5,0Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje. Wie, jakie są korzyści i utrudnienia związane z przystąpieniem do certyfikowania produktów. Zna niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych. Zna regulacje prawne dotyczące systemów certyfikowania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5tr_U01
Student potrafi określić warunki wyboru oraz dobrać zakres i metody prowadzenia certyfikacji produktów rybnych.
2,0Student nie potrafi odszukać odpowiedniego systemu certyfikacji dla konkretnego podmiotu.
3,0Student potrafi odszukać odpowiedni system certyfikacji dla konkretnego podmiotu.
3,5Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów.
4,0Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów. Umie wskazać utrudnienia oraz korzyści wynikające z przystąpienia do konkretnego systemu.
4,5Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów. Umie wskazać utrudnienia oraz korzyści wynikające z przystąpienia do konkretnego systemu. Potrafi wypełnić niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych.
5,0Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów. Umie wskazać utrudnienia oraz korzyści wynikające z przystąpienia do konkretnego systemu. Potrafi wypełnić niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych. Umie odszukać i zinterpretować dostępne regulacje prawne w procesie certyfikacji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_D5tr_K01
ma świadomość potrzeby i celowości wprowadzania systemów certyfikujących produkty rybołówstwa
2,0
3,0ma świadomośc swojej wiedzy i umiejętności, ale nie widzi potrzeby samokształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. MSC, Principles and Criteria for Sustainable Fishing, MSC, 2011
  2. MSC, MSC Certification Requirements, MSC, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd systemów certyfikacji funkcjonujących w Polsce i na świecie.2
T-W-2Cele tworzenia systemów certyfikacji.2
T-W-3Uwarunkowania prawne regulujące proces certyfikacji.2
T-W-4Najważniejsze instytucje certyfikujące.2
T-W-5Wpływ systemów certyfikacji na zrównoważone zarządzanie zasobami ryb.2
T-W-6Proces uzyskiwania certyfikatu MSC.3
13

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.13
A-W-2Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów dotyczących procesu certyfikacji.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5tr_W01Student orientuje się w zagadnieniach dotyczących wyboru formy i zasad prowadzenia certyfikacji produktów rybnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
TZiZu_2A_W06Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie towaroznawstwa żywności, systemu kwalifikacji towarów, zarządzania jakością, normach i normalizacji. Zna nowe lub alternatywne rozwiązania problemów analitycznych. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie systemów zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia dokumentacji niezbędnej dla uzyskania certyfikacji.
C-1Zapoznanie studentów z obowiązującymi regulacjami, formami i zasadami prowadzenia certyfikacji produktów pochodzących z rybołóstwa i akwakultury.
Treści programoweT-W-4Najważniejsze instytucje certyfikujące.
T-W-2Cele tworzenia systemów certyfikacji.
T-W-5Wpływ systemów certyfikacji na zrównoważone zarządzanie zasobami ryb.
T-W-6Proces uzyskiwania certyfikatu MSC.
T-W-1Przegląd systemów certyfikacji funkcjonujących w Polsce i na świecie.
T-W-3Uwarunkowania prawne regulujące proces certyfikacji.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Analiza i ocena przygotowanych przez studenta prezntacji lub opracowania nt. zasad prowadzenia procesu certyfikacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna dostępnych systemów certyfikacji.
3,0Student zna podstawowe systemy certyfikacji.
3,5Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje.
4,0Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje. Wie, jakie są korzyści i utrudnienia związane z przystąpieniem do certyfikowania produktów.
4,5Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje. Wie, jakie są korzyści i utrudnienia związane z przystąpieniem do certyfikowania produktów. Zna niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych.
5,0Student zna podstawowe systemy certyfikacji oraz wdrażające je instytucje. Wie, jakie są korzyści i utrudnienia związane z przystąpieniem do certyfikowania produktów. Zna niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych. Zna regulacje prawne dotyczące systemów certyfikowania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5tr_U01Student potrafi określić warunki wyboru oraz dobrać zakres i metody prowadzenia certyfikacji produktów rybnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZu_2A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je także w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z obowiązującymi regulacjami, formami i zasadami prowadzenia certyfikacji produktów pochodzących z rybołóstwa i akwakultury.
Treści programoweT-W-4Najważniejsze instytucje certyfikujące.
T-W-2Cele tworzenia systemów certyfikacji.
T-W-5Wpływ systemów certyfikacji na zrównoważone zarządzanie zasobami ryb.
T-W-6Proces uzyskiwania certyfikatu MSC.
T-W-1Przegląd systemów certyfikacji funkcjonujących w Polsce i na świecie.
T-W-3Uwarunkowania prawne regulujące proces certyfikacji.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Analiza i ocena przygotowanych przez studenta prezntacji lub opracowania nt. zasad prowadzenia procesu certyfikacji.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odszukać odpowiedniego systemu certyfikacji dla konkretnego podmiotu.
3,0Student potrafi odszukać odpowiedni system certyfikacji dla konkretnego podmiotu.
3,5Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów.
4,0Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów. Umie wskazać utrudnienia oraz korzyści wynikające z przystąpienia do konkretnego systemu.
4,5Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów. Umie wskazać utrudnienia oraz korzyści wynikające z przystąpienia do konkretnego systemu. Potrafi wypełnić niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych.
5,0Student potrafi wybrać najkorzystniejszy system certyfikacji dla poszczególnych podmiotów. Umie wskazać utrudnienia oraz korzyści wynikające z przystąpienia do konkretnego systemu. Potrafi wypełnić niezbędną dokumentację wymaganą w trakcie certyfikowania produktów rybnych. Umie odszukać i zinterpretować dostępne regulacje prawne w procesie certyfikacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_D5tr_K01ma świadomość potrzeby i celowości wprowadzania systemów certyfikujących produkty rybołówstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZu_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia dokumentacji niezbędnej dla uzyskania certyfikacji.
C-1Zapoznanie studentów z obowiązującymi regulacjami, formami i zasadami prowadzenia certyfikacji produktów pochodzących z rybołóstwa i akwakultury.
Treści programoweT-W-4Najważniejsze instytucje certyfikujące.
T-W-2Cele tworzenia systemów certyfikacji.
T-W-5Wpływ systemów certyfikacji na zrównoważone zarządzanie zasobami ryb.
T-W-6Proces uzyskiwania certyfikatu MSC.
T-W-1Przegląd systemów certyfikacji funkcjonujących w Polsce i na świecie.
T-W-3Uwarunkowania prawne regulujące proces certyfikacji.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań w formie pisemnej lub ustnej na początku oraz w trakcie zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomośc swojej wiedzy i umiejętności, ale nie widzi potrzeby samokształcenia
3,5
4,0
4,5
5,0