Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)

Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy jakości mięsa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczne podstawy jakości mięsa
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 1,00,50egzamin
laboratoriaL3 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu biologiczne podstawy jakości mięsa powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu surowców rzeźnych, technologii mięsa, przetwórstwa mięsa drobiowego, analizy jakości żywności, inżynierii procesoweji
W-2Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej związków pomiędzy przemianami metabolicznymi w mięsie i czynnikami modyfikującymi te zmiany
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących metod określania właściwości histochemicznych i histologicznych mięsa oraz wpływu tych cech na jakość surowców pochodzenia zwierzęcego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Porównanie jakości kulinarnej i technologicznej mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych i łownych. Ocena instrumentalna i sensoryczna tekstury wybranych asortymentów przetworów mięsnych4
T-L-3Przygotowanie preparatów histologicznych mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych i łownych, poddanego ocenie przydatności technologicznej4
T-L-4Zastosowanie komputerowej analizy obrazu do pomiarów głównych elementów struktury różnych gatunków mięsa, poddanego ocenie przydatności technologicznej2
T-L-5Podsumowanie1
12
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Tkanka mięśniowa - rodzaje, budowa, klasyfikacje i właściwości. Typy mięśni, główne mięśnie użytkowe1
T-W-3Właściwości histochemiczne włókien mięśniowych a możliwości wykorzystania mięsa1
T-W-4Techniki mikroskopowe. Przygotowanie preparatów1
T-W-5Relacje pomiędzy strukturą a jakością mięsa. Praktyczne możliwości wykorzystania tych relacji1
T-W-6Podsumowanie1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury10
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)16
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr2-2tr_W01
Ma pogłębioną wiedzę na temat przemian metabolicznych w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W12R2A_W03, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02C-1T-W-2, T-W-3M-1S-2
TZZ_2A_Gr2-2tr_W02
Ma pogłębioną wiedzę na temat zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
TZZ_2A_W13, TZZ_2A_W12R2A_W03, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W01, InzA2_W02C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr2-2tr_U01
Student potrafi przygotować preparaty histologiczne i ocenić elementy struktury mięsa pochodzącego od różnych gatunków
TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U16, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U01R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U07InzA2_U03C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1
TZZ_2A_Gr2-2tr_U02
Student potrafi wyjaśnić zróżnicowanie jakości kulinarnej i technologicznej surowców mięsnych na podstawie ich budowy histologicznej
TZZ_2A_U05, TZZ_2A_U15, TZZ_2A_U16, TZZ_2A_U02, TZZ_2A_U01R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U03, InzA2_U06C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr2-2tr_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K04, TZZ_2A_K01, TZZ_2A_K03, TZZ_2A_K02R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr2-2tr_W01
Ma pogłębioną wiedzę na temat przemian metabolicznych w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
2,0student nie ma pogłębionejej wiedzy w zakresie przemian metabolicznych w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
3,5student opanował większość zagadnień związanych z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
5,0student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą wiedzę związaną z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
TZZ_2A_Gr2-2tr_W02
Ma pogłębioną wiedzę na temat zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy na temat zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy dotyczącej zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
3,5student opanował większość zagadnień dotyczących zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
4,0student opanował pogłębioną wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia dotyczące zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
5,0student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr2-2tr_U01
Student potrafi przygotować preparaty histologiczne i ocenić elementy struktury mięsa pochodzącego od różnych gatunków
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; nie potrafi opracować uzyskanych wyników
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa
TZZ_2A_Gr2-2tr_U02
Student potrafi wyjaśnić zróżnicowanie jakości kulinarnej i technologicznej surowców mięsnych na podstawie ich budowy histologicznej
2,0student nie potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy budową histologiczną mięsa a jego przydatnością technologiczną
3,0student potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy budową histologiczną mięsa a jego przydatnością technologiczną przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy budową histologiczną mięsa a jego przydatnością technologiczną przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy budową histologiczną mięsa a jego przydatnością technologiczną z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy budową histologiczną mięsa a jego przydatnością technologiczną samodzielnie, tylko z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób opisuje, analizuje i wyjaśnia zależności pomiędzy budową histologiczną mięsa a jego przydatnością technologiczną

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr2-2tr_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Prost E. K., Zwierzęta rzeźne i mięso - ocena i higiena, Lubelskie Towarzystwo Naukowe, Lublin, 2006, 3
  2. Pisula S., Pospiech E., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 1997
  3. Litwin J.A., Podstawy technik mikroskopwych, Wydawnictwo UJ, Kraków, 1999, VI

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna, 2011
  2. Mięso i Wędliny, 2011
  3. Medycyna Weterynaryjna, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Porównanie jakości kulinarnej i technologicznej mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych i łownych. Ocena instrumentalna i sensoryczna tekstury wybranych asortymentów przetworów mięsnych4
T-L-3Przygotowanie preparatów histologicznych mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych i łownych, poddanego ocenie przydatności technologicznej4
T-L-4Zastosowanie komputerowej analizy obrazu do pomiarów głównych elementów struktury różnych gatunków mięsa, poddanego ocenie przydatności technologicznej2
T-L-5Podsumowanie1
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Tkanka mięśniowa - rodzaje, budowa, klasyfikacje i właściwości. Typy mięśni, główne mięśnie użytkowe1
T-W-3Właściwości histochemiczne włókien mięśniowych a możliwości wykorzystania mięsa1
T-W-4Techniki mikroskopowe. Przygotowanie preparatów1
T-W-5Relacje pomiędzy strukturą a jakością mięsa. Praktyczne możliwości wykorzystania tych relacji1
T-W-6Podsumowanie1
6

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury10
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)16
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu4
A-W-5Egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr2-2tr_W01Ma pogłębioną wiedzę na temat przemian metabolicznych w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej związków pomiędzy przemianami metabolicznymi w mięsie i czynnikami modyfikującymi te zmiany
Treści programoweT-W-2Tkanka mięśniowa - rodzaje, budowa, klasyfikacje i właściwości. Typy mięśni, główne mięśnie użytkowe
T-W-3Właściwości histochemiczne włókien mięśniowych a możliwości wykorzystania mięsa
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma pogłębionejej wiedzy w zakresie przemian metabolicznych w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
3,5student opanował większość zagadnień związanych z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
4,0student opanował podstawową wiedzę związaną z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia związane z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
5,0student bardzo dobrze opanował, opisuje, kojarzy i analizuje zdobytą wiedzę związaną z przemianami metabolicznymi w mięsie zwierząt rzeźnych i czynników wpływających na te przemiany
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr2-2tr_W02Ma pogłębioną wiedzę na temat zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W13Ma ugruntowaną wiedzę w zakresie projektowania produktów spożywczych, linii technologicznych w tym systemów pakowania.
TZZ_2A_W12Ma pogłębioną wiedzę w zakresie surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego ich cech fizykochemicznych i wartości odżywczej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących metod określania właściwości histochemicznych i histologicznych mięsa oraz wpływu tych cech na jakość surowców pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-W-2Tkanka mięśniowa - rodzaje, budowa, klasyfikacje i właściwości. Typy mięśni, główne mięśnie użytkowe
T-W-3Właściwości histochemiczne włókien mięśniowych a możliwości wykorzystania mięsa
T-W-4Techniki mikroskopowe. Przygotowanie preparatów
T-W-5Relacje pomiędzy strukturą a jakością mięsa. Praktyczne możliwości wykorzystania tych relacji
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma pogłębionej wiedzy na temat zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
3,0student opanował niektóre aspekty wiedzy dotyczącej zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
3,5student opanował większość zagadnień dotyczących zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
4,0student opanował pogłębioną wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
4,5student opanował wszystkie omawiane zagadnienia dotyczące zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
5,0student bardzo dobrze opisuje, kojarzy, analizuje nabytą wiedzę dotyczącą zależności pomiędzy właściwościami struktury mięsa a jego cechami jakościowymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr2-2tr_U01Student potrafi przygotować preparaty histologiczne i ocenić elementy struktury mięsa pochodzącego od różnych gatunków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej związków pomiędzy przemianami metabolicznymi w mięsie i czynnikami modyfikującymi te zmiany
Treści programoweT-L-3Przygotowanie preparatów histologicznych mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych i łownych, poddanego ocenie przydatności technologicznej
T-L-4Zastosowanie komputerowej analizy obrazu do pomiarów głównych elementów struktury różnych gatunków mięsa, poddanego ocenie przydatności technologicznej
T-L-5Podsumowanie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; nie potrafi opracować uzyskanych wyników
3,0student potrafi wykonać niektóre czynności związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; potrafi opracować uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wykonać niektóre czynności związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa i opracować uzyskane wyniki z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa; potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie praktyczne związane z przygotowaniem preparatów histologicznych i pomiarem elementów struktury mięsa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr2-2tr_U02Student potrafi wyjaśnić zróżnicowanie jakości kulinarnej i technologicznej surowców mięsnych na podstawie ich budowy histologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZZ_2A_U15Potrafi zastosować w praktyce nowe metody uszlachetniania produktów spożywczych.
TZZ_2A_U16Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, przetwarzaniem a jakością uzyskanych produktów spożywczych uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
TZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
TZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących metod określania właściwości histochemicznych i histologicznych mięsa oraz wpływu tych cech na jakość surowców pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-2Porównanie jakości kulinarnej i technologicznej mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych i łownych. Ocena instrumentalna i sensoryczna tekstury wybranych asortymentów przetworów mięsnych
T-L-4Zastosowanie komputerowej analizy obrazu do pomiarów głównych elementów struktury różnych gatunków mięsa, poddanego ocenie przydatności technologicznej
T-L-5Podsumowanie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy budową histologiczną mięsa a jego przydatnością technologiczną
3,0student potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy budową histologiczną mięsa a jego przydatnością technologiczną przy dużej pomocy prowadzącego
3,5student potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy budową histologiczną mięsa a jego przydatnością technologiczną przy pomocy prowadzącego
4,0student potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy budową histologiczną mięsa a jego przydatnością technologiczną z niewielką pomocą prowadzącego
4,5student potrafi wyjaśnić zależności pomiędzy budową histologiczną mięsa a jego przydatnością technologiczną samodzielnie, tylko z niewielką pomocą prowadzącego
5,0student bez żadnej pomocy w bezbłędny sposób opisuje, analizuje i wyjaśnia zależności pomiędzy budową histologiczną mięsa a jego przydatnością technologiczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr2-2tr_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
TZZ_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZZ_2A_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m in. poprzez środki masowego przekazu – informacji i opinii dotyczących szerokorozumianej problematyki żywieniowej i innych aspektów działalności inżyniera technologii żywności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej związków pomiędzy przemianami metabolicznymi w mięsie i czynnikami modyfikującymi te zmiany
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących metod określania właściwości histochemicznych i histologicznych mięsa oraz wpływu tych cech na jakość surowców pochodzenia zwierzęcego.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-2Tkanka mięśniowa - rodzaje, budowa, klasyfikacje i właściwości. Typy mięśni, główne mięśnie użytkowe
T-W-3Właściwości histochemiczne włókien mięśniowych a możliwości wykorzystania mięsa
T-W-4Techniki mikroskopowe. Przygotowanie preparatów
T-W-5Relacje pomiędzy strukturą a jakością mięsa. Praktyczne możliwości wykorzystania tych relacji
T-W-6Podsumowanie
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-2Porównanie jakości kulinarnej i technologicznej mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych i łownych. Ocena instrumentalna i sensoryczna tekstury wybranych asortymentów przetworów mięsnych
T-L-3Przygotowanie preparatów histologicznych mięsa różnych gatunków zwierząt rzeźnych i łownych, poddanego ocenie przydatności technologicznej
T-L-4Zastosowanie komputerowej analizy obrazu do pomiarów głównych elementów struktury różnych gatunków mięsa, poddanego ocenie przydatności technologicznej
T-L-5Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.