Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N2)
specjalność: technologia rybna

Sylabus przedmiotu Wybrane działy w chłodnictwie i przechowalnictwie żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane działy w chłodnictwie i przechowalnictwie żywności
Specjalność technologia rybna
Jednostka prowadząca Zakład Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 12 0,50,50zaliczenie
wykładyW3 6 0,50,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chłodnictwo i Przechowalnictwo

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozszerzenie wiedzy z podstaw technologii chłodnictwa żywności i przechowalnictwa w dystrybucji produktów rolno-spożywczych, w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego.2
T-A-2Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przechowywania surowców schłodzonych i mrożonych.2
T-A-3Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność).2
T-A-4Rola aktywności wody w trwałości przechowalniczej - zmiany w czasie przechowywania.2
T-A-5Określenie wpływu zamrażania surowców mięsnych z dodatkiem substancji krioochronnych na ich właściwości hydratacyjne.2
T-A-6Wpływ rodzaju i zawartości tłuszczu w surowcach mięsnych na proces zamrażania i rozmrażania.2
T-A-7Określanie szybkości procesu liofilizacji w zależności od rodzaju surowca (mięso, surowce roślinne). Wpływ grubości i stopnia rozdrobnienia surowca na szybkość liofilizacji. Ocena procesu liofilizacji żywności.2
T-A-8Oznaczanie dynamiki zamrażania i rozmrażania roztworów o różnym stężeniu substancji żelujących.2
T-A-9Zaliczenie ćwiczeń.2
18
wykłady
T-W-1Klasyfikacja, charakterystyka, oznakowanie i wpływ na środowisko czynników chłodniczych, uwarunkowania prawne. Magazynowanie czynników chłodniczych, gazów skroplonych, wytyczne zachowania bezpieczeństwa pracy.2
T-W-2Podział i charakterystyka techniczna oraz konstrukcyjna magazynów, przechowalni KA, MAP i chłodni składowych. Rodzaje materiałów izolacyjnych stosowanych w urządzeniach i obiektach magazynowzch i chłodniczych.2
T-W-3Dobre Praktyki Konstrukcyjne. Dobór wyposażenia chłodniczego. Eksploatacja komór chłodniczych. Ogólne zasady klimatyzacji. Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka.2
T-W-4Dynamika procesu sublimacji podczas przechowywania surowców żywnościowych. Wpływ opakowania, zabiegu glazurowania na szybkość sublimacji. Substancje ograniczające zmiany mrożonych surowców – kriokonserwanty (ryby, drób, mięso zwierząt rzeźnych).2
T-W-5Zmiany struktury wody podczas zamrażalniczego utrwalania i ich wpływ na procesy fizyczne, chemiczne i enzymatyczne na poziomie molekularnym.2
T-W-6Wpływ przechowywania chłodniczego, mrożenia – rozmrażania na temperaturę krioskopową surowców mięsnych i ryb.2
T-W-7Dynamika zamrażania i rozmrażania roztworów z zastosowaniem skrobi modyfikowanych i innych substancji żelujących.2
T-W-8Aktywność antyoksydantów w surowcach przechowywanych w warunkach zamrażalniczych.2
T-W-9Złożone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w wykładach18
A-A-2Analiza wskazanej literatury36
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim18
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia36
A-A-5Przygotowanie do cząstkowych zaliczeń12
120
wykłady
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury18
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim12
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-4tr_W01
Poznanie rozszerzonej wiedzy w zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania produktów żywnościowych oraz technologii przechowalnictwa, w tym również organizacji i nadzoru dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i żywieniu zbiorowym
TZZ_2A_W03R2A_W04InzA2_W02, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-4tr_U01
Potrafi dokonać doboru informacji specjalistycznych z różnych dostępnych źródeł, następnie poddać analizie i ocenie, oraz w sposób zintegrowany interpretować wyniki w sposób rozszerzony w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii składowania i dystrybucji produktów żywnościowych w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
TZZ_2A_U01R2A_U01, R2A_U03C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2, S-4
TZZ_2A_Gr4-4tr_U02
Umiejętność w sposób indywidualny i zespołowy realizacji działań i rozliczenie zadań w oparciu o analizę wyników i wniosków w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładzie żywienia zbiorowego
TZZ_2A_U02R2A_U02C-1T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_2A_Gr4-4tr_K01
Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia, rozszerzania i integrowania postępującej wiedzy niezbędnej do realizacji zadań w sposób indywidualny i zespołowy w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia
TZZ_2A_K04R2A_K01, R2A_K07C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2, S-4
TZZ_2A_Gr4-4tr_K02
Nabycie świadomości odpowiedzialnego realizowania zadań indywidualnie i zespołowo w oparciu o postępującą wiedzę jak i umiejętności oceny rozwiązania w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia
TZZ_2A_K03R2A_K02, R2A_K03InzA2_K02C-1T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-4tr_W01
Poznanie rozszerzonej wiedzy w zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania produktów żywnościowych oraz technologii przechowalnictwa, w tym również organizacji i nadzoru dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i żywieniu zbiorowym
2,0Student nie posiada wiedzy do zaprezentowania w najprostszy sposób wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
3,0Student ma wiedzę do prezentowania bez analizowania wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
3,5Student ma wiedzę do prezentowania, analizowania wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
4,0Student ma wiedzę do efektywnego prezentowania, analizowania i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
4,5Student ma wiedzę do efektywnego prezentowania, analizowania wraz z oszacowaniem błędów i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
5,0Student ma wiedzę do efektywnego prezentowania, analizowania i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-4tr_U01
Potrafi dokonać doboru informacji specjalistycznych z różnych dostępnych źródeł, następnie poddać analizie i ocenie, oraz w sposób zintegrowany interpretować wyniki w sposób rozszerzony w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii składowania i dystrybucji produktów żywnościowych w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
2,0Student nie potrafi w sposób najprostszy zaprezentować wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładzie zbiorowego żywienia
3,0Student potrafi prezentować bez analizowania wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego
3,5Student potrafi prezentować wraz z analizowaniem wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego
4,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i prowadzić dyskusję o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować wraz z oszacowaniem błędów i prowadzić dyskusję o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i prowadzić dyskusję o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego
TZZ_2A_Gr4-4tr_U02
Umiejętność w sposób indywidualny i zespołowy realizacji działań i rozliczenie zadań w oparciu o analizę wyników i wniosków w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładzie żywienia zbiorowego
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego celem zaprezentowania w najprosztszy sposób studium przypadku rozwiązania
3,0Student potrafi zastosować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu, zakładach zbiorowego żywienia celem prezentowania bez analizowania studium przypadku rozwiązania
3,5Student potrafi zastosować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego celem prezentowania wraz z analizowaniem studium przypadku rozwiązania
4,0Student potrafi efektywnie integrować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego celem analizowania studium przypadku, efektywnej prezentacji, prowadzenia dyskusji i uzyskiwaniu rozwiązania
4,5Student potrafi efektywnie integrować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego celem analizowania studium przypadku, efektywnej prezentacji wraz z oszacowaniem błędów, prowadzenia dyskusji i uzyskiwaniu rozwiązania
5,0Student potrafi efektywnie integrować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego celem analizowania studium przypadku, efektywnej prezentacji, prowadzenia dyskusji i uzyskiwaniu rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZZ_2A_Gr4-4tr_K01
Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia, rozszerzania i integrowania postępującej wiedzy niezbędnej do realizacji zadań w sposób indywidualny i zespołowy w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia
2,0Student ma świadomość odpowiedzialności w braku umięjętności prezentowania w najprostszy sposób o osiągniętych wynikach rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia w oparciu o poznaną wiedzę i umiejętności
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności w prezentowaniu, bez analizowania wyników rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego w oparciu o poznaną wiedzę i umiejętności
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności w prezentowaniu wraz z analizowaniem wyników rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego w oparciu o poznaną wiedzę i umiejętności
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności w efektywnym prezentowaniu, analizowaniu i prowadzeniu dyskusji o osiągniętych wynikach rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności w efektywnym prezentowaniu, analizowaniu wraz z oszacowaniem błędów i prowadzeniu dyskusji o osiągniętych wynikach rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności w efektywnym prezentowaniu, analizowaniu i prowadzeniu dyskusji o osiągniętych wynikach rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
TZZ_2A_Gr4-4tr_K02
Nabycie świadomości odpowiedzialnego realizowania zadań indywidualnie i zespołowo w oparciu o postępującą wiedzę jak i umiejętności oceny rozwiązania w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia
2,0Student posiada świadomość nie rozwijania i nie doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności, co staje się efektem że nie potrafi w najprostszy sposób prezentować postępujących wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w tym obszarze zagadnień
3,0Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania bez analizowania wyników rozwiązań w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności
3,5Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania wraz z analizowaniem o rozwiązaniach w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności
4,0Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania, analizowania i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności
4,5Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania, analizowania wraz z oszacowaniem błędów i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności
5,0Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania, analizowania i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności

Literatura podstawowa

  1. Gaziński B., Technika chłodnicza dla praktyków. Przechowalnictwo i transport., Wyd. Systherm. Poznań., Poznań, 2003
  2. Zwierzycki W., Transport chłodniczy żywności., Wyd. Politechnika Poznańska. Poznań., Poznań, 2005
  3. Kwaśniewski S.T., Pojazdy izotermiczne i chłodnicze. Teoria, konstrukcja, badania., OWPW. Wrocław, Wrocław, 1997
  4. Leśmian-Kordas R., Pilawski T., Towary pochodzenia roślinnego i zwierzęcego w transporcie morskim., WSM Szczecin, Szczecin, 1990
  5. Szczechowiak E., Poradnik Klimatyzacja., Poznań, 2001
  6. Bykowski P., Sikorski Z., Zimińska H., Technologia chłodniczego utrwalania morskich surowców żywnościowych., Wyd. Morskie. Gdańsk., Gdańsk, 2011
  7. Cziżov G.B., Procesy cieplne w technologii chłodniczej produktów żywnościowych., WNT, W-wa, 1980
  8. Podeszewski Z., Ćwiczenia rachunkowe z technologii zabezpieczenia surowców rybnych., Akademia Rolnicza Szczecin., Szczecin, 1978
  9. Podeszewski Z., Stodolnik L., Ćwiczenia z technologii zabezpieczenia surowców rybnych., Miniskrypt Akademia Rolnicza Szczecin., Szczecin, 1980

Literatura dodatkowa

  1. Michałowski S., Technologia chłodnictwa żywności. Składniki pokarmowe i kontrola ich przemian., Polit. Łódzka., Łódź, 1995
  2. Zina M., Utrwalanie i przechowywanie żywności, Wyd. Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 2008
  3. Gaziński B., Technika klimatyzacyjna dla praktyków., Wyd. Systherm. Poznań, Poznań, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ćwiczenia wstępne, omówienie zakresu programowego.2
T-A-2Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przechowywania surowców schłodzonych i mrożonych.2
T-A-3Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność).2
T-A-4Rola aktywności wody w trwałości przechowalniczej - zmiany w czasie przechowywania.2
T-A-5Określenie wpływu zamrażania surowców mięsnych z dodatkiem substancji krioochronnych na ich właściwości hydratacyjne.2
T-A-6Wpływ rodzaju i zawartości tłuszczu w surowcach mięsnych na proces zamrażania i rozmrażania.2
T-A-7Określanie szybkości procesu liofilizacji w zależności od rodzaju surowca (mięso, surowce roślinne). Wpływ grubości i stopnia rozdrobnienia surowca na szybkość liofilizacji. Ocena procesu liofilizacji żywności.2
T-A-8Oznaczanie dynamiki zamrażania i rozmrażania roztworów o różnym stężeniu substancji żelujących.2
T-A-9Zaliczenie ćwiczeń.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja, charakterystyka, oznakowanie i wpływ na środowisko czynników chłodniczych, uwarunkowania prawne. Magazynowanie czynników chłodniczych, gazów skroplonych, wytyczne zachowania bezpieczeństwa pracy.2
T-W-2Podział i charakterystyka techniczna oraz konstrukcyjna magazynów, przechowalni KA, MAP i chłodni składowych. Rodzaje materiałów izolacyjnych stosowanych w urządzeniach i obiektach magazynowzch i chłodniczych.2
T-W-3Dobre Praktyki Konstrukcyjne. Dobór wyposażenia chłodniczego. Eksploatacja komór chłodniczych. Ogólne zasady klimatyzacji. Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka.2
T-W-4Dynamika procesu sublimacji podczas przechowywania surowców żywnościowych. Wpływ opakowania, zabiegu glazurowania na szybkość sublimacji. Substancje ograniczające zmiany mrożonych surowców – kriokonserwanty (ryby, drób, mięso zwierząt rzeźnych).2
T-W-5Zmiany struktury wody podczas zamrażalniczego utrwalania i ich wpływ na procesy fizyczne, chemiczne i enzymatyczne na poziomie molekularnym.2
T-W-6Wpływ przechowywania chłodniczego, mrożenia – rozmrażania na temperaturę krioskopową surowców mięsnych i ryb.2
T-W-7Dynamika zamrażania i rozmrażania roztworów z zastosowaniem skrobi modyfikowanych i innych substancji żelujących.2
T-W-8Aktywność antyoksydantów w surowcach przechowywanych w warunkach zamrażalniczych.2
T-W-9Złożone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności.2
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w wykładach18
A-A-2Analiza wskazanej literatury36
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim18
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia36
A-A-5Przygotowanie do cząstkowych zaliczeń12
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach18
A-W-2Analiza wskazanej literatury18
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim12
A-W-4Przygotowanie do egzaminu12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr4-4tr_W01Poznanie rozszerzonej wiedzy w zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania produktów żywnościowych oraz technologii przechowalnictwa, w tym również organizacji i nadzoru dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i żywieniu zbiorowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_W03Ma pogłębioną wiedzę w zakresie wymagań higienicznych i technologicznych stawianych zakładom spożywczym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie wiedzy z podstaw technologii chłodnictwa żywności i przechowalnictwa w dystrybucji produktów rolno-spożywczych, w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja, charakterystyka, oznakowanie i wpływ na środowisko czynników chłodniczych, uwarunkowania prawne. Magazynowanie czynników chłodniczych, gazów skroplonych, wytyczne zachowania bezpieczeństwa pracy.
T-W-2Podział i charakterystyka techniczna oraz konstrukcyjna magazynów, przechowalni KA, MAP i chłodni składowych. Rodzaje materiałów izolacyjnych stosowanych w urządzeniach i obiektach magazynowzch i chłodniczych.
T-W-3Dobre Praktyki Konstrukcyjne. Dobór wyposażenia chłodniczego. Eksploatacja komór chłodniczych. Ogólne zasady klimatyzacji. Wpływ klimatyzacji na organizm człowieka.
T-W-4Dynamika procesu sublimacji podczas przechowywania surowców żywnościowych. Wpływ opakowania, zabiegu glazurowania na szybkość sublimacji. Substancje ograniczające zmiany mrożonych surowców – kriokonserwanty (ryby, drób, mięso zwierząt rzeźnych).
T-W-5Zmiany struktury wody podczas zamrażalniczego utrwalania i ich wpływ na procesy fizyczne, chemiczne i enzymatyczne na poziomie molekularnym.
T-W-6Wpływ przechowywania chłodniczego, mrożenia – rozmrażania na temperaturę krioskopową surowców mięsnych i ryb.
T-W-7Dynamika zamrażania i rozmrażania roztworów z zastosowaniem skrobi modyfikowanych i innych substancji żelujących.
T-W-8Aktywność antyoksydantów w surowcach przechowywanych w warunkach zamrażalniczych.
T-W-9Złożone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy do zaprezentowania w najprostszy sposób wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
3,0Student ma wiedzę do prezentowania bez analizowania wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
3,5Student ma wiedzę do prezentowania, analizowania wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
4,0Student ma wiedzę do efektywnego prezentowania, analizowania i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
4,5Student ma wiedzę do efektywnego prezentowania, analizowania wraz z oszacowaniem błędów i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
5,0Student ma wiedzę do efektywnego prezentowania, analizowania i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w zakresie rozszerzonym w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr4-4tr_U01Potrafi dokonać doboru informacji specjalistycznych z różnych dostępnych źródeł, następnie poddać analizie i ocenie, oraz w sposób zintegrowany interpretować wyniki w sposób rozszerzony w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii składowania i dystrybucji produktów żywnościowych w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie wiedzy z podstaw technologii chłodnictwa żywności i przechowalnictwa w dystrybucji produktów rolno-spożywczych, w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
Treści programoweT-A-2Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przechowywania surowców schłodzonych i mrożonych.
T-A-3Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność).
T-A-4Rola aktywności wody w trwałości przechowalniczej - zmiany w czasie przechowywania.
T-A-5Określenie wpływu zamrażania surowców mięsnych z dodatkiem substancji krioochronnych na ich właściwości hydratacyjne.
T-A-6Wpływ rodzaju i zawartości tłuszczu w surowcach mięsnych na proces zamrażania i rozmrażania.
T-A-7Określanie szybkości procesu liofilizacji w zależności od rodzaju surowca (mięso, surowce roślinne). Wpływ grubości i stopnia rozdrobnienia surowca na szybkość liofilizacji. Ocena procesu liofilizacji żywności.
T-A-8Oznaczanie dynamiki zamrażania i rozmrażania roztworów o różnym stężeniu substancji żelujących.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w sposób najprostszy zaprezentować wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie w technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładzie zbiorowego żywienia
3,0Student potrafi prezentować bez analizowania wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego
3,5Student potrafi prezentować wraz z analizowaniem wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego
4,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i prowadzić dyskusję o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować wraz z oszacowaniem błędów i prowadzić dyskusję o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego
5,0Student potrafi efektywnie prezentować, analizować i prowadzić dyskusję o rozwiązaniach techniczno-technologicznych w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności z gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr4-4tr_U02Umiejętność w sposób indywidualny i zespołowy realizacji działań i rozliczenie zadań w oparciu o analizę wyników i wniosków w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładzie żywienia zbiorowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie wiedzy z podstaw technologii chłodnictwa żywności i przechowalnictwa w dystrybucji produktów rolno-spożywczych, w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
Treści programoweT-W-9Złożone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności.
T-A-2Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przechowywania surowców schłodzonych i mrożonych.
T-A-3Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność).
T-A-4Rola aktywności wody w trwałości przechowalniczej - zmiany w czasie przechowywania.
T-A-5Określenie wpływu zamrażania surowców mięsnych z dodatkiem substancji krioochronnych na ich właściwości hydratacyjne.
T-A-6Wpływ rodzaju i zawartości tłuszczu w surowcach mięsnych na proces zamrażania i rozmrażania.
T-A-7Określanie szybkości procesu liofilizacji w zależności od rodzaju surowca (mięso, surowce roślinne). Wpływ grubości i stopnia rozdrobnienia surowca na szybkość liofilizacji. Ocena procesu liofilizacji żywności.
T-A-8Oznaczanie dynamiki zamrażania i rozmrażania roztworów o różnym stężeniu substancji żelujących.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu, zakładach żywienia zbiorowego celem zaprezentowania w najprosztszy sposób studium przypadku rozwiązania
3,0Student potrafi zastosować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu, zakładach zbiorowego żywienia celem prezentowania bez analizowania studium przypadku rozwiązania
3,5Student potrafi zastosować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego celem prezentowania wraz z analizowaniem studium przypadku rozwiązania
4,0Student potrafi efektywnie integrować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego celem analizowania studium przypadku, efektywnej prezentacji, prowadzenia dyskusji i uzyskiwaniu rozwiązania
4,5Student potrafi efektywnie integrować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego celem analizowania studium przypadku, efektywnej prezentacji wraz z oszacowaniem błędów, prowadzenia dyskusji i uzyskiwaniu rozwiązania
5,0Student potrafi efektywnie integrować wiedzę w rozszerzonym zakresie technologii chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego celem analizowania studium przypadku, efektywnej prezentacji, prowadzenia dyskusji i uzyskiwaniu rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr4-4tr_K01Nabycie świadomości ciągłego doskonalenia, rozszerzania i integrowania postępującej wiedzy niezbędnej do realizacji zadań w sposób indywidualny i zespołowy w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji żywności w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie wiedzy z podstaw technologii chłodnictwa żywności i przechowalnictwa w dystrybucji produktów rolno-spożywczych, w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
Treści programoweT-A-2Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przechowywania surowców schłodzonych i mrożonych.
T-A-3Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność).
T-A-4Rola aktywności wody w trwałości przechowalniczej - zmiany w czasie przechowywania.
T-A-5Określenie wpływu zamrażania surowców mięsnych z dodatkiem substancji krioochronnych na ich właściwości hydratacyjne.
T-A-6Wpływ rodzaju i zawartości tłuszczu w surowcach mięsnych na proces zamrażania i rozmrażania.
T-A-7Określanie szybkości procesu liofilizacji w zależności od rodzaju surowca (mięso, surowce roślinne). Wpływ grubości i stopnia rozdrobnienia surowca na szybkość liofilizacji. Ocena procesu liofilizacji żywności.
T-A-8Oznaczanie dynamiki zamrażania i rozmrażania roztworów o różnym stężeniu substancji żelujących.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student ma świadomość odpowiedzialności w braku umięjętności prezentowania w najprostszy sposób o osiągniętych wynikach rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia w oparciu o poznaną wiedzę i umiejętności
3,0Student ma świadomość odpowiedzialności w prezentowaniu, bez analizowania wyników rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego w oparciu o poznaną wiedzę i umiejętności
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności w prezentowaniu wraz z analizowaniem wyników rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego w oparciu o poznaną wiedzę i umiejętności
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności w efektywnym prezentowaniu, analizowaniu i prowadzeniu dyskusji o osiągniętych wynikach rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
4,5Student ma świadomość odpowiedzialności w efektywnym prezentowaniu, analizowaniu wraz z oszacowaniem błędów i prowadzeniu dyskusji o osiągniętych wynikach rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
5,0Student ma świadomość odpowiedzialności w efektywnym prezentowaniu, analizowaniu i prowadzeniu dyskusji o osiągniętych wynikach rozwiązań podczas realizacji zadań w zakresie chłodniczego zabezpieczenia żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZZ_2A_Gr4-4tr_K02Nabycie świadomości odpowiedzialnego realizowania zadań indywidualnie i zespołowo w oparciu o postępującą wiedzę jak i umiejętności oceny rozwiązania w zakresie chłodniczego zabezpieczania żywności, technologii przechowywania i dystrybucji produktów w gastronomii, kateringu i zakładach zbiorowego żywienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Rozszerzenie wiedzy z podstaw technologii chłodnictwa żywności i przechowalnictwa w dystrybucji produktów rolno-spożywczych, w gastronomii, kateringu i zakładach żywienia zbiorowego
Treści programoweT-W-9Złożone metody chłodniczego i zamrażalniczego utrwalania żywności.
T-A-2Zapotrzebowanie lodu wodnego i suchego do przechowywania surowców schłodzonych i mrożonych.
T-A-3Kontrola i rejestracja klimatycznych parametrów przechowalniczych (temperatura, wilgotność).
T-A-4Rola aktywności wody w trwałości przechowalniczej - zmiany w czasie przechowywania.
T-A-5Określenie wpływu zamrażania surowców mięsnych z dodatkiem substancji krioochronnych na ich właściwości hydratacyjne.
T-A-6Wpływ rodzaju i zawartości tłuszczu w surowcach mięsnych na proces zamrażania i rozmrażania.
T-A-7Określanie szybkości procesu liofilizacji w zależności od rodzaju surowca (mięso, surowce roślinne). Wpływ grubości i stopnia rozdrobnienia surowca na szybkość liofilizacji. Ocena procesu liofilizacji żywności.
T-A-8Oznaczanie dynamiki zamrażania i rozmrażania roztworów o różnym stężeniu substancji żelujących.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-2Ocena formująca: Kolokwium pisemne
S-4Ocena podsumowująca: Opracowanie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada świadomość nie rozwijania i nie doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności, co staje się efektem że nie potrafi w najprostszy sposób prezentować postępujących wyników rozwiązań techniczno-technologicznych w tym obszarze zagadnień
3,0Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania bez analizowania wyników rozwiązań w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności
3,5Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania wraz z analizowaniem o rozwiązaniach w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności
4,0Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania, analizowania i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności
4,5Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania, analizowania wraz z oszacowaniem błędów i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności
5,0Student posiada świadomość do rozwijania i ciągłego doskonalenia zdobywanej wiedzy w zakresie nowych rozwiązań techniczno-technologicznych technologii chłodniczego zabezpieczenia żywności i dystrybucji żywności celem efektywnego prezentowania, analizowania i prowadzenia dyskusji o rozwiązaniach w tym zakresie w oparciu o uzyskane umiejętności