Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura

Sylabus przedmiotu Biotechnologia rybacka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia rybacka
Specjalność Biotechnologia rybacka i akwakultura
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jolanta Kiełpińska <Jolanta.Kielpinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podsatawowa wiedza z zakresu biologii, chemii i genetyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.4
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)4
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.4
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.4
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.4
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.4
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).4
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).2
30
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.2
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.2
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.2
T-W-4Klonowanie molekularne.2
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.4
T-W-6Transgeniczne drobnoustroje, rośliny i zwierzęta (specyfika, odporność, tolerancja, polepszanie jakości).4
T-W-7Wyciszanie genów.2
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.4
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.2
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.2
T-W-11Inżynieria genetyczna i jej podstawowe narzędzia. Sztuczne chromosomy bakteryjne. Wektory.2
T-W-12Zasady analizy genomów.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym20
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu podsanej przez prowadzącego - aktualna problematyka badawcza20
A-L-4Przygotowanie do egzaminu20
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach z prowadzącym15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-6_W01
Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu.
RYB_1A_W08, RYB_1A_W09, RYB_1A_W10, RYB_1A_W13, RYB_1A_W19R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-9M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-6_U01
Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
RYB_1A_U11, RYB_1A_U16R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-9M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_1A_D2-6_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej.
RYB_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05InzA_K01C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-9M-2, M-3, M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-6_W01
Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu.
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik stosowanych w biotechnologii rybackiej. W stopniu podstawowym orientuje się w mechanizmach umożliwiających transformację obcego DNA do komórek biorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-6_U01
Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować wybrane techniki w celu podniesienia wartości użytkowej ryb w wylęgarniach oraz w celu utrzymania na bezpiecznym poziomie bioróżnorodności ichtiologicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_1A_D2-6_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej.
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy ale nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. geneza, przedmiot, perspektywy badań i zastosowań., PWN, Warszawa, 2007
  2. Buchowicz J., Biotechnologia molekularna. Modyfikacje genetyczne, postępy, problemy., PWN, Warszawa, 2009
  3. Jankun M., Furgała-Selezniow. G., Woźniak M., Wiśniewska A.M., Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróżnicowania wodnego., UWM, Olsztyn, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Szala S., Terapia genowa, PWN, Warszawa, 2003
  2. Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków., PWN, Warszawa, 1998
  3. Liu J., Aquaculture genome technologies, Blackwell, 2007, First

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.4
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)4
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.4
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.4
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.4
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.4
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).4
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.2
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.2
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.2
T-W-4Klonowanie molekularne.2
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.4
T-W-6Transgeniczne drobnoustroje, rośliny i zwierzęta (specyfika, odporność, tolerancja, polepszanie jakości).4
T-W-7Wyciszanie genów.2
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.4
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.2
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.2
T-W-11Inżynieria genetyczna i jej podstawowe narzędzia. Sztuczne chromosomy bakteryjne. Wektory.2
T-W-12Zasady analizy genomów.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje z prowadzącym20
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu podsanej przez prowadzącego - aktualna problematyka badawcza20
A-L-4Przygotowanie do egzaminu20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach z prowadzącym15
A-W-3Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-6_W01Student ma wiedzę na temat metod i technik badawczych wykorzystywancyh w biotechnologii. Zna funkcje i zastosowanie komórek macierzystych oraz mechanizmu transformacji i zasad analizy genomu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_W08Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków ryb mających znaczenie w akwakulturze.
RYB_1A_W09Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska wodnego oraz skutków i antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku wodnym oraz wiedzę na temat jego monitoringu.
RYB_1A_W10Zna terminologię stosowaną w genetyce oraz zna podstawowe sposoby wykorzystania zasad inżynierii genetycznej w hodowli organizmów wodnych.
RYB_1A_W13Ma wiedzę z zakresu biologii i technik rozrodu organizmów wodnych. Ma wiedzę o biotechnologii rozrodu i podchowu młodocianych stadiów ryb w warunkach naturalnych i sztucznych.
RYB_1A_W19Ma elementarną wiedzę o rozmieszczeniu i wielkości biologicznych zasobów wód. Zna metody szacowania i oceny ich wielkości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-4Klonowanie molekularne.
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.
T-W-6Transgeniczne drobnoustroje, rośliny i zwierzęta (specyfika, odporność, tolerancja, polepszanie jakości).
T-W-7Wyciszanie genów.
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.
T-W-11Inżynieria genetyczna i jej podstawowe narzędzia. Sztuczne chromosomy bakteryjne. Wektory.
T-W-12Zasady analizy genomów.
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowy zasób wiedzy z zakresu technik stosowanych w biotechnologii rybackiej. W stopniu podstawowym orientuje się w mechanizmach umożliwiających transformację obcego DNA do komórek biorcy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-6_U01Student rozumie potrzebę zastosowania nowowczesnych technik do produkcji materiału zarybieniowego, zna zasady utrzymania bioróżnorodności w wylęgarniach oraz możliwości zastosowania biomanipulacji dla tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_U11Potrafi zinterpretować wyniki badań genetycznych i je wykorzystać w programach hodowlanych i strategiach ochrony zasobów oraz zachowania bioróżnorodności.
RYB_1A_U16Potrafi dokonać pełnej analizy czynników fizycznych, chemicznych i biologicznych wód, określić stan wód powierzchniowych i wskazać kierunki działań w celu poprawy ich stanu. Zna i umie wykorzystać w pracy zawodowej przepisy regulujące funkcjonowanie rybactwa i ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-4Klonowanie molekularne.
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.
T-W-6Transgeniczne drobnoustroje, rośliny i zwierzęta (specyfika, odporność, tolerancja, polepszanie jakości).
T-W-7Wyciszanie genów.
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.
T-W-11Inżynieria genetyczna i jej podstawowe narzędzia. Sztuczne chromosomy bakteryjne. Wektory.
T-W-12Zasady analizy genomów.
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wybrać i zastosować wybrane techniki w celu podniesienia wartości użytkowej ryb w wylęgarniach oraz w celu utrzymania na bezpiecznym poziomie bioróżnorodności ichtiologicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_1A_D2-6_K01Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz ich wykorzystania w zakresie biotechnologii rybackiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z warsztatem badawczym i możliwościami wykorzystania technik biootechnologicznych w rybactwie.
Treści programoweT-L-1Genetyczny monitoring zarybiania z wykorzystaniem markerów genetycznych.
T-L-2Wylęgarnie (bioróżnorodność ekosystemów wodnych)
T-L-3Gospodarka zarybieniowa w Polsce - wylęgarnie przemysłowe i tzw. macierzyste.
T-L-4Biuomanipulacja jako metoda tworzenia siedlisk dla gatunków zagrożonych.
T-L-5Hybrydyzacja i jej znaczenie dla bioróżnorodności.
T-L-6Bioróżnorodność ichtiologiczna.
T-L-7Biologiczne podstawy biotechnologii antybiotyków (synteza przez drobnoustroje, uwarunkowania genetyczne, przykłady).
T-L-8Technologie w analizie genomu i ich zastosowanie w akwakulturze (RFLP, RAPD, AFLP, SNP, markery DNA).
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu biotechnologii. Warsztat badawczy.
T-W-2Cytogenetyka molekularna. Enzymy restrykcyjne - mechanizm działania. Genomika.
T-W-3Znaczenie i wykorzystanie komórek macierzystych.
T-W-4Klonowanie molekularne.
T-W-5Transformacja jako metoda wprowadzania obcego DNA do komórek biorcy. Mikroiniekcja, elektroporacja, agroinfekcja, glikol polietylenowy.
T-W-6Transgeniczne drobnoustroje, rośliny i zwierzęta (specyfika, odporność, tolerancja, polepszanie jakości).
T-W-7Wyciszanie genów.
T-W-8Biotechnologia w medycynie. terapia genowa.
T-W-10Zarządzanie genomem i jego analiza. Chromosomy bakteryjne. Mechanizm transferu genów.
T-W-11Inżynieria genetyczna i jej podstawowe narzędzia. Sztuczne chromosomy bakteryjne. Wektory.
T-W-12Zasady analizy genomów.
T-W-9Infekcje wirusowe i choroby monogenowe.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metody eksponujące: film
M-4Metody praktyczne: pokaz, seminarium
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy ale nie widzi dalszej potrzeby samokształcenia się.
3,5
4,0
4,5
5,0