Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo

Sylabus przedmiotu Akwakultura:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Akwakultura
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sadowski <Jacek.Sadowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student przystępujący do zajęć z podstaw akwakultury powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu biologii środowiska wodnego w tym ichtiologii, hydrochemii, biochemiii, fizjologii organizmów wodnych, matematyki i biofizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
C-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
C-3Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podział powierzchni stawów letnich pod wychów poszczególnych roczników karpi3
T-A-2Bilans tlenowy stawów pstrągowych i podstawowe obliczenia niezbędne w planowaniu gospodarstwa pstrągowego.3
T-A-3Chów sadzowy - obliczenia.2
T-A-4Chów w systemach zamkniętych - obliczenia2
T-A-5Wizytacje obiektów hodowlanych5
15
wykłady
T-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.1
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych6
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu1
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.1
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.1
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach2
T-W-7Technologia chowu pstrąga tęczowego - rozród, inkubacja ikry i podchów materiału zarybieniowego1
T-W-8Technologia chowu pstrąga tęczowego - produkcja ryby towarowej1
T-W-9Chów ryb w obiegach zamkniętych - technologia tuczu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne opracowanie zadań45
A-A-3samodzielne studiowanie literatury15
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia15
90
wykłady
A-W-1przygotowanie do zaliczenia przedmiotu45
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
S-2Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
S-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
S-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-5_W01
Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
RYB_10-_W05, RYB_10-_W02C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2
RYB_10-_C-5_W02
zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy
RYB_10-_W01, RYB_10-_W05C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2
RYB_10-_C-5_W03
zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
RYB_10-_W05C-2T-W-9M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-5_U01
umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
RYB_10-_U01, RYB_10-_U08, RYB_10-_U04C-2T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3
RYB_10-_C-5_U02
umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu
RYB_10-_U08, RYB_10-_U04, RYB_10-_U03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1
RYB_10-_C-5_U03
zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze
RYB_10-_U04, RYB_10-_U02, RYB_10-_U01C-2T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-4M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-5_K01
rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
RYB_10-_K03, RYB_10-_K01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3S-4
RYB_10-_C-5_K02
ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
RYB_10-_K03, RYB_10-_K02C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-5_W01
Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
2,0nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,0ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,5ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,5ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu
5,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu z różnych punktów widzenia
RYB_10-_C-5_W02
zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy
2,0nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,0zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,5zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,5zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym
5,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym i aproponować rozwiązania prostych problemów powstających w trakcie chowu
RYB_10-_C-5_W03
zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
2,0nie zna metod obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,0zna niektóre metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
4,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać prostych analiz wyników
4,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać analizy wyników
5,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać złożonych i wieloaspektowych analiz wyników

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-5_U01
umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
2,0nie umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
3,0umie dokonać niektórych podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
3,5umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
4,0umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać prostych analiz wyników
4,5umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników
5,0umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników oraz zaproponować rozwiązanie niektórych problemów inżynierskich
RYB_10-_C-5_U02
umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu
2,0student nie rozpoznaje gatunków ani nie potrafi im przypisać określonych technik chowu
3,0student rozpoznaje zaledwie kilka gatunków i potrafi im przypisać techniki chowu
3,5student rozpoznaje gatunki i potrafi przypisać tylko techniki chowu
4,0student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać podstawy techniki ich chowu
4,5student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać techniki ich chowu
5,0student rozpoznaje gatunki i potrafi szczegółowo opisać techniki ich chowu
RYB_10-_C-5_U03
zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze
2,0student nie zna podstaw obsługi programów komputerowych
3,0student zna niektóre z elementów obsługi programów komputerowych
3,5student poprawnie obsługuje programy komputerowe
4,0student obsługuje programy komputerowe, samodzielnie potrafi wyciągnąć niektóre wnioski
4,5student w pełni opanował działanie programów komputerowych, potrafi analizować wybrane zagadnienia z analizy danych
5,0student w pełni opanował obsługę programów, pracuje w sposób twórczy

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-5_K01
rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0
RYB_10-_C-5_K02
ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Krzysztof Goryczko; Joanna Grudniewska, Pstrąg. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2015
  2. Ryszard Wojda, Karp. Chów i hodowla. Poradnik hodowcy, IRS, Olsztyn, 2015
  3. Jacek Sadowski, Rajmund Trzebiatowski, Jarosław Filipiak, Chów ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR Szczecin, Szczecin, 1999

Literatura dodatkowa

  1. różni, strony internetowe poświęcone akwakulturze i strony czasopism dotyczących akwakultury, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podział powierzchni stawów letnich pod wychów poszczególnych roczników karpi3
T-A-2Bilans tlenowy stawów pstrągowych i podstawowe obliczenia niezbędne w planowaniu gospodarstwa pstrągowego.3
T-A-3Chów sadzowy - obliczenia.2
T-A-4Chów w systemach zamkniętych - obliczenia2
T-A-5Wizytacje obiektów hodowlanych5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.1
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych6
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu1
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.1
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.1
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach2
T-W-7Technologia chowu pstrąga tęczowego - rozród, inkubacja ikry i podchów materiału zarybieniowego1
T-W-8Technologia chowu pstrąga tęczowego - produkcja ryby towarowej1
T-W-9Chów ryb w obiegach zamkniętych - technologia tuczu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne opracowanie zadań45
A-A-3samodzielne studiowanie literatury15
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1przygotowanie do zaliczenia przedmiotu45
A-W-2uczestnictwo w zajęciach15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-5_W01Ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_W05Ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów.
RYB_10-_W02Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu z biologicznych zasobów wodnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
C-3Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
S-2Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,0ma wiedzę na temat niektórych podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
3,5ma wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze
4,5ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu
5,0ma szczegółową wiedzę na temat podstawowych technik chowu stosowanych w akwakulturze i potrafi analizować przebieg chowu z różnych punktów widzenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-5_W02zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Europy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, biotechnologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód i gospodarki rybackiej z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_10-_W05Ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
C-3Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
S-2Ocena podsumowująca: na zakończenie zajęć zostaje przeprowadzony test obejmujący całość zagadnień poruszanych na zajęciach - stanowi 70% oceny końcowej przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,0zna niektóre metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
3,5zna metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych
4,5zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym
5,0zna szczegółowo metody chowu wybranych gatunków zwierząt wodnych, potrafi dokonać ich oceny pod względem ekonomicznym i środowiskowym i aproponować rozwiązania prostych problemów powstających w trakcie chowu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-5_W03zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_W05Ma poszerzoną wiedzę w zakresie stosowanych technik w akwakulturze, zna biotechnikę chowu wybranych gatunków hydrobiontów.
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-W-9Chów ryb w obiegach zamkniętych - technologia tuczu
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,0zna niektóre metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
3,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze
4,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać prostych analiz wyników
4,5zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać analizy wyników
5,0zna metody obliczeń stosowanych w akwakulturze i potrafi dokonać złożonych i wieloaspektowych analiz wyników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-5_U01umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski.
RYB_10-_U08Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces technologiczny chowu zwierząt wodnych w obrocie pełnym.
RYB_10-_U04Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-A-4Chów w systemach zamkniętych - obliczenia
T-A-1Podział powierzchni stawów letnich pod wychów poszczególnych roczników karpi
T-A-2Bilans tlenowy stawów pstrągowych i podstawowe obliczenia niezbędne w planowaniu gospodarstwa pstrągowego.
T-A-3Chów sadzowy - obliczenia.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
M-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
3,0umie dokonać niektórych podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
3,5umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury
4,0umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać prostych analiz wyników
4,5umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników
5,0umie dokonać podstawowych obliczeń dotyczących wybranych technik akwakultury oraz dokonać złożonych analiz wyników oraz zaproponować rozwiązanie niektórych problemów inżynierskich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-5_U02umie rozpoznać wybrane gatunki zwierząt wodnych w akwakulturze i dobrac dla nich odpowiednią technikę chowu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_U08Potrafi zaplanować i przeprowadzić proces technologiczny chowu zwierząt wodnych w obrocie pełnym.
RYB_10-_U04Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
RYB_10-_U03Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych
T-W-3Pstrąg tęczowy jako obiekt chowu
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie sprawdzianów -tzw wejściowek obejmujących materiał z poprzednich zajęć - średnia ocena stanowi 30% oceny końcowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozpoznaje gatunków ani nie potrafi im przypisać określonych technik chowu
3,0student rozpoznaje zaledwie kilka gatunków i potrafi im przypisać techniki chowu
3,5student rozpoznaje gatunki i potrafi przypisać tylko techniki chowu
4,0student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać podstawy techniki ich chowu
4,5student rozpoznaje gatunki i potrafi opisać techniki ich chowu
5,0student rozpoznaje gatunki i potrafi szczegółowo opisać techniki ich chowu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-5_U03zna podstawy obsługi programów komputerowych wykorzystywanych w akwakulturze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_U04Potrafi przygotować kompleksowe programy hodowlane, strategie ochrony wód i ich zasobów oraz zachowania bioróżnorodności w środowisku wodnym z uwzględnieniem oceny przydatności różnych typów wód do prowadzenia zrównoważonej gospodarki rybackiej.
RYB_10-_U02Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
RYB_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-2Praktyczne zapoznanie studentów z wybranymi technikami akwakultury, z podstawowymi obliczeniami stosowanymi w akwakulturze
Treści programoweT-A-2Bilans tlenowy stawów pstrągowych i podstawowe obliczenia niezbędne w planowaniu gospodarstwa pstrągowego.
T-A-3Chów sadzowy - obliczenia.
T-A-1Podział powierzchni stawów letnich pod wychów poszczególnych roczników karpi
T-A-4Chów w systemach zamkniętych - obliczenia
Metody nauczaniaM-5ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena zostaje przeprowadzona na podstawie prawidłowo przedstawionego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstaw obsługi programów komputerowych
3,0student zna niektóre z elementów obsługi programów komputerowych
3,5student poprawnie obsługuje programy komputerowe
4,0student obsługuje programy komputerowe, samodzielnie potrafi wyciągnąć niektóre wnioski
4,5student w pełni opanował działanie programów komputerowych, potrafi analizować wybrane zagadnienia z analizy danych
5,0student w pełni opanował obsługę programów, pracuje w sposób twórczy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-5_K01rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z hodowlą organizmów wodnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_10-_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-4Chów innych gatunków ryb łososiowatych w stawach pstrągowych.
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3film
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-5_K02ma świadomość wpływu działań człowieka w zakresie hodowli zwierząt wodnych na kształtowanie i stan środowiska wodnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_10-_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności z ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciem akwakultury, z metodami i technikami akwakultury stosowanymi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem chowu ryb w stawach karpiowych i stawach pstragowych
C-3Praktyczne przedstawienie funkcjonowania przedsiębiorstw akwakultury na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw - wizytacja obiektów
Treści programoweT-W-1Historia i stan obecny akwakultury na świecie i w Polsce.
T-W-2Chów ryb w stawach karpiowych: Karp jako obiekt chowu Biologia stawów karpiowych I Biologia stawów karpiowych II Technologia produkcji karpia w stawach Polikultura w stawach karpiowych
T-W-5Biologiczne podstawy chowu ryb w obiegach zamkniętych.
T-W-6Podstawy chowu ryb w sadzach
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4pokaz połączony z przeżyciem
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: ocena kompetencji społecznych nie podlega w normalnym społeczeństwie kwantyfikacji - zadaniem nauczyciela nie jest ocena de facto czyjegoś światopoglądu - jedynie można uznać (lub nie) że student zapoznał się z określonym podejściem - w tym przypadku oceny nie przeprowadzam
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0oceny nie sformułowano w formie stopnia
3,5
4,0
4,5
5,0