Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo

Sylabus przedmiotu Biologiczne podstawy rybactwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Biologiczne podstawy rybactwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>, Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>, Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 20 2,00,34egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,33zaliczenie
laboratoriaL1 10 2,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagrożone gatunki.
C-2Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem organizmów w środowisku wodnym oraz ich wykorzystaniem dla potrzeb biotechnologii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sterowanie rozrodem za pomocą czynników środowiskowych oraz preparatów hormonalnych. Jaja i plemniki. Embriogeneza i rozwój postzarodkowy hydrobiontów. Wpływ środowiska na organizmy wodne oraz ich przystosowania morfologiczne i fizjologiczne, reakcje organizmów wodnych. Hydrobiologia stosowana10
10
laboratoria
T-L-1Budowa i funkcjonowanie organizmów wodnych Embriologia organizmów wodnych Choroby ryb Renaturyzacja cieków wodnych10
10
wykłady
T-W-1Środowisko życia organizmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie. Hydrobiologia stosowana Systematyka ryb uzytkowych Choroby ryb20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-A-3Udział w kosultacjach5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach10
A-L-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu20
A-L-3Udział w kosultacjach12
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów17
59
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
A-W-3Udział w konsultacjach15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz terenowy, ćwiczenia laboratoryjne, praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji anatomiczno-fizjologiczno-parazytologicznej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowywanie się do ćwiczeń, ocena aktywnosci studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacjij, sprawdzenie nabytej wiedzy.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_A-1_W01
Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb. Student zna pojęcia związane z biologią środowiskową, rozróżnia typowe organizmy roślinne i zwierzęce zasiedlajace poszczególne strefy ekologiczne. Ma wiedzę na temat wpływu czynników fizykochemicznych na organizmy w każdej ze stref oraz znaczenia organizmów w środowisku. Student wskazuje, rozpoznaje i objaśnia możliwości wykorzystania organizmów wodnych w renaturyzacji wód
RYB_10-_W02, RYB_10-_W03, RYB_10-_W01C-1, C-2T-A-1, T-L-1, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_A-1_U01
Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie znajomości biologii organizmów wodnych; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej. Student umie opisać biologię i środowisko życia poszczególnych, typowych dla danej strefy, organizmów. Student charakteryzuje organizmy związane z różnymi rodzajami podłoży w środowisku wodnym, potrafi określić pozytywne i negatywne dla gospodarki skutki porastania.
RYB_10-_U01, RYB_10-_U05, RYB_10-_U02, RYB_10-_U03C-1, C-2T-A-1, T-L-1, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_A-1_K01
Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
RYB_10-_K02, RYB_10-_K03, RYB_10-_K04, RYB_10-_K01C-1, C-2T-L-1, T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_A-1_W01
Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb. Student zna pojęcia związane z biologią środowiskową, rozróżnia typowe organizmy roślinne i zwierzęce zasiedlajace poszczególne strefy ekologiczne. Ma wiedzę na temat wpływu czynników fizykochemicznych na organizmy w każdej ze stref oraz znaczenia organizmów w środowisku. Student wskazuje, rozpoznaje i objaśnia możliwości wykorzystania organizmów wodnych w renaturyzacji wód
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat biologii organizmów i ich znaczenia w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_A-1_U01
Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie znajomości biologii organizmów wodnych; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej. Student umie opisać biologię i środowisko życia poszczególnych, typowych dla danej strefy, organizmów. Student charakteryzuje organizmy związane z różnymi rodzajami podłoży w środowisku wodnym, potrafi określić pozytywne i negatywne dla gospodarki skutki porastania.
2,0
3,0Student zna pojęcia związane z biologią środowiskową, rozróżnia typowe organizmy roślinne i zwierzęce zasiedlajace poszczególne strefy ekologiczne. Ma wiedzę na temat wpływu czynników fizykochemicznych na organizmy w każdej ze stref oraz znaczenia organizmów w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_A-1_K01
Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Schmidt-Nielsen K., Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, PWN, Warszawa, 2008
  2. Kajak Z., Hydrobiologia-limnologia. Ekosystemy wód śródlądowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  3. Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sterowanie rozrodem za pomocą czynników środowiskowych oraz preparatów hormonalnych. Jaja i plemniki. Embriogeneza i rozwój postzarodkowy hydrobiontów. Wpływ środowiska na organizmy wodne oraz ich przystosowania morfologiczne i fizjologiczne, reakcje organizmów wodnych. Hydrobiologia stosowana10
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i funkcjonowanie organizmów wodnych Embriologia organizmów wodnych Choroby ryb Renaturyzacja cieków wodnych10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowisko życia organizmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie. Hydrobiologia stosowana Systematyka ryb uzytkowych Choroby ryb20
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu5
A-A-3Udział w kosultacjach5
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach10
A-L-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu20
A-L-3Udział w kosultacjach12
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia laboratoriów17
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Zapoznanie się z literaturą przedmiotu15
A-W-3Udział w konsultacjach15
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_A-1_W01Student po zakończeniu kursu będzie znał metody pozyskiwania i dobór tarlaków, warunki inkubacji i pielegnacji ikry, znał zasady obchodzenia sie z larwami i wylęgiem różnych gatunków ryb. Student zna pojęcia związane z biologią środowiskową, rozróżnia typowe organizmy roślinne i zwierzęce zasiedlajace poszczególne strefy ekologiczne. Ma wiedzę na temat wpływu czynników fizykochemicznych na organizmy w każdej ze stref oraz znaczenia organizmów w środowisku. Student wskazuje, rozpoznaje i objaśnia możliwości wykorzystania organizmów wodnych w renaturyzacji wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_W02Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu z biologicznych zasobów wodnych.
RYB_10-_W03Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą biologii i taksonomii organizmów wodnych ze szczególnym uwzględnieniem ryb mających znaczenie gospodarcze. Posiada poszerzoną wiedzę z zakresu bioróżnorodności w środowisku wodnym.
RYB_10-_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, biotechnologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód i gospodarki rybackiej z wykorzystaniem właściwych technik.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagrożone gatunki.
C-2Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem organizmów w środowisku wodnym oraz ich wykorzystaniem dla potrzeb biotechnologii
Treści programoweT-A-1Sterowanie rozrodem za pomocą czynników środowiskowych oraz preparatów hormonalnych. Jaja i plemniki. Embriogeneza i rozwój postzarodkowy hydrobiontów. Wpływ środowiska na organizmy wodne oraz ich przystosowania morfologiczne i fizjologiczne, reakcje organizmów wodnych. Hydrobiologia stosowana
T-L-1Budowa i funkcjonowanie organizmów wodnych Embriologia organizmów wodnych Choroby ryb Renaturyzacja cieków wodnych
T-W-1Środowisko życia organizmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie. Hydrobiologia stosowana Systematyka ryb uzytkowych Choroby ryb
Metody nauczaniaM-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz terenowy, ćwiczenia laboratoryjne, praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji anatomiczno-fizjologiczno-parazytologicznej.
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacjij, sprawdzenie nabytej wiedzy.
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowywanie się do ćwiczeń, ocena aktywnosci studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat biologii organizmów i ich znaczenia w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_A-1_U01Student potrafi kontrolować i ocenić zagrożenia występujące w środowisku wodnym na podstawie znajomości biologii organizmów wodnych; posiada umiejętność przeprowadzenia obserwacji organizmów wykorzystywanych w hydrobiologii stosowanej. Student umie opisać biologię i środowisko życia poszczególnych, typowych dla danej strefy, organizmów. Student charakteryzuje organizmy związane z różnymi rodzajami podłoży w środowisku wodnym, potrafi określić pozytywne i negatywne dla gospodarki skutki porastania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski.
RYB_10-_U05Potrafi pełnić funkcję ichtiologa jeziorowego, kierownika obiektu akwakultury i kierownika przedsiębiorstwa połowowego.
RYB_10-_U02Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
RYB_10-_U03Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagrożone gatunki.
C-2Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem organizmów w środowisku wodnym oraz ich wykorzystaniem dla potrzeb biotechnologii
Treści programoweT-A-1Sterowanie rozrodem za pomocą czynników środowiskowych oraz preparatów hormonalnych. Jaja i plemniki. Embriogeneza i rozwój postzarodkowy hydrobiontów. Wpływ środowiska na organizmy wodne oraz ich przystosowania morfologiczne i fizjologiczne, reakcje organizmów wodnych. Hydrobiologia stosowana
T-L-1Budowa i funkcjonowanie organizmów wodnych Embriologia organizmów wodnych Choroby ryb Renaturyzacja cieków wodnych
T-W-1Środowisko życia organizmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie. Hydrobiologia stosowana Systematyka ryb uzytkowych Choroby ryb
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz terenowy, ćwiczenia laboratoryjne, praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji anatomiczno-fizjologiczno-parazytologicznej.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za przygotowywanie się do ćwiczeń, ocena aktywnosci studenta na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacjij, sprawdzenie nabytej wiedzy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna pojęcia związane z biologią środowiskową, rozróżnia typowe organizmy roślinne i zwierzęce zasiedlajace poszczególne strefy ekologiczne. Ma wiedzę na temat wpływu czynników fizykochemicznych na organizmy w każdej ze stref oraz znaczenia organizmów w środowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_A-1_K01Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności z ochroną środowiska wodnego.
RYB_10-_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
RYB_10-_K04Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania, poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy.
RYB_10-_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na zagrożone gatunki.
C-2Zapoznanie studentów z rolą i znaczeniem organizmów w środowisku wodnym oraz ich wykorzystaniem dla potrzeb biotechnologii
Treści programoweT-L-1Budowa i funkcjonowanie organizmów wodnych Embriologia organizmów wodnych Choroby ryb Renaturyzacja cieków wodnych
T-W-1Środowisko życia organizmów wodnych oraz ich przystosowania do życia w wodzie. Hydrobiologia stosowana Systematyka ryb uzytkowych Choroby ryb
T-A-1Sterowanie rozrodem za pomocą czynników środowiskowych oraz preparatów hormonalnych. Jaja i plemniki. Embriogeneza i rozwój postzarodkowy hydrobiontów. Wpływ środowiska na organizmy wodne oraz ich przystosowania morfologiczne i fizjologiczne, reakcje organizmów wodnych. Hydrobiologia stosowana
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz terenowy, ćwiczenia laboratoryjne, praca studentów przy preparatach – obserwacja makro- i mikroskopowa, wykonanie rysunków i dokumentacji anatomiczno-fizjologiczno-parazytologicznej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacjij, sprawdzenie nabytej wiedzy.
S-1Ocena formująca: Ocena za przygotowywanie się do ćwiczeń, ocena aktywnosci studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
3,5
4,0
4,5
5,0