Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo

Sylabus przedmiotu Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z przedmiotu "Biologiczne podstawy rybactwa"
W-2podstawowa wiedza z przedmiotu "Bałtyckie rybołówstwo przybrzeżne"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie słuchaczy z rybackimi zasobami bałtyku i ich eksploatacją.
C-2Zapoznanie słuchaczy z zasadami regulacji rybołówstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Identyfikacja stad gatunków bałtyckich. Zasoby rybackie Bałtyku i ich eksploatacja.4
T-W-2Nakład połowowy i jego standaryzacja.1
T-W-3Ocena śmiertelności naturalnej i połowowej. Analiza wirtualnej populacji.2
T-W-4Regulacja rybołówstwa (kwoty, limity, okresy i wmiary ochronne). Koncepcja MSY, OSY, MEY.3
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie literatury30
A-W-3przygotowanie do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: test sprawdzający zdobytą wiedzę
S-2Ocena formująca: ocena aktywności słuchaczy na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-2_W01
Student jest w stanie scharakteryzować zasoby rybackie bałtyku oraz zasady ich eksploatacji
RYB_10-_W06, RYB_10-_W01, RYB_10-_W04, RYB_10-_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-2_U01
Student potrafi analizować wielkość rybackich zasobów polskiej strefy przybrzeżnej Bałtyku na podstawie dostępnych informacji. Student umie analizować zależności zachodzące pomiędzy rybackimi zasobami - ich eksploatacją a warunkami środowiska naturalnego.
RYB_10-_U09, RYB_10-_U02, RYB_10-_U03, RYB_10-_U01C-2, C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYB_10-_C-2_K01
Student posiada zdolność do planowania zrównoważonej gospodarki rybackiej w polskiej strefie przybrzeżnej Bałtyku.
RYB_10-_K01, RYB_10-_K02C-1, C-2T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-2_W01
Student jest w stanie scharakteryzować zasoby rybackie bałtyku oraz zasady ich eksploatacji
2,0
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów z testu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-2_U01
Student potrafi analizować wielkość rybackich zasobów polskiej strefy przybrzeżnej Bałtyku na podstawie dostępnych informacji. Student umie analizować zależności zachodzące pomiędzy rybackimi zasobami - ich eksploatacją a warunkami środowiska naturalnego.
2,0
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów z testu oraz wykazanie się aktywnością na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYB_10-_C-2_K01
Student posiada zdolność do planowania zrównoważonej gospodarki rybackiej w polskiej strefie przybrzeżnej Bałtyku.
2,0
3,0wykazanie się aktywnością na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kompowski A., Horbowy J., Wstęp do teorii optymalnych połowów, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 1997
  2. Psuty I., 95-lecie Morskiego Instytutu Rybackiego: aktualne tematy badań naukowych. Tom I – Zasoby ryb i rybołówstwo, Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy, Gdynia, 2016
  3. Wiadomości Rybackie, Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy, Gdynia, 2017, wybrane artykuły z numerów z lat 2014-2017

Literatura dodatkowa

  1. Knap R., Minimalizacja odrzutów w rybołówstwie – dobry krok w kierunku zrównoważonego rozwoju, Rocznik Ochrona Środowiska, 2013, 15 (2), 1549-1566
  2. Proceedings of Polish-Swedish Symposium on Baltic Coastal Fisheries. Resources and management, Sea Fisheries Institute, Gdynia, 1996
  3. Horbowy J., Wielogatunkowy model stado – produkcja, Studia i Materiały, MIR, Gdynia, 1992
  4. Horbowy J., An estimation of stock dynamics of eastern Baltic cod using stock-production and difference models, Bulletin of the Sea Fisheries Institute, 2003
  5. Roedel P.M., Optimum sustainable yield as a concept in fisheries management, Honolulu, 1975
  6. Clark C.W., Munro G.R., The problem of overcapacity, Bulletin of Marine Science, 2002
  7. Marciniak M., Analiza i ocena wpływu Wspólnej Polityki Rybackiej na zarządzanie rybołówstwem w Polsce, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Identyfikacja stad gatunków bałtyckich. Zasoby rybackie Bałtyku i ich eksploatacja.4
T-W-2Nakład połowowy i jego standaryzacja.1
T-W-3Ocena śmiertelności naturalnej i połowowej. Analiza wirtualnej populacji.2
T-W-4Regulacja rybołówstwa (kwoty, limity, okresy i wmiary ochronne). Koncepcja MSY, OSY, MEY.3
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2samodzielne studiowanie literatury30
A-W-3przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-2_W01Student jest w stanie scharakteryzować zasoby rybackie bałtyku oraz zasady ich eksploatacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_W06Ma pogłębioną wiedzę z zakresu metod szacowania i oceny wielkości biologicznych zasobów wód oraz mechanizmów kształtujących wielkość produkcji rybackiej różnych typów akwenów.
RYB_10-_W01Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie wybranych działów biologii, biotechnologii umożliwiającą prawidłowe planowanie ochrony wód i gospodarki rybackiej z wykorzystaniem właściwych technik.
RYB_10-_W04Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą zarządzania obszarami przybrzeżnymi i obszarami zależnymi od rybactwa oraz obszarami szczególnej ochrony przyrody.
RYB_10-_W02Posiada poszerzoną wiedzę na temat procesów biotechnologicznych prowadzących do uzyskania określonego produktu z biologicznych zasobów wodnych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z rybackimi zasobami bałtyku i ich eksploatacją.
C-2Zapoznanie słuchaczy z zasadami regulacji rybołówstwa
Treści programoweT-W-1Identyfikacja stad gatunków bałtyckich. Zasoby rybackie Bałtyku i ich eksploatacja.
T-W-2Nakład połowowy i jego standaryzacja.
T-W-3Ocena śmiertelności naturalnej i połowowej. Analiza wirtualnej populacji.
T-W-4Regulacja rybołówstwa (kwoty, limity, okresy i wmiary ochronne). Koncepcja MSY, OSY, MEY.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test sprawdzający zdobytą wiedzę
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów z testu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-2_U01Student potrafi analizować wielkość rybackich zasobów polskiej strefy przybrzeżnej Bałtyku na podstawie dostępnych informacji. Student umie analizować zależności zachodzące pomiędzy rybackimi zasobami - ich eksploatacją a warunkami środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_U09Potrafi w sposób logiczny powiązać zależności pomiędzy czynnikami biologicznymi, eksploatacją, produkcją rybacką a jakością środowiska wodnego uwzględniając aspekty systemowe i pozatechniczne.
RYB_10-_U02Ma umiejętność samokształcenia się między innymi w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
RYB_10-_U03Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować składniki flory i fauny środowiska wodnego i wskazać ich znaczenie dla rybactwa.
RYB_10-_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, formułować i uzasadniać opinie a także wyciągać wnioski.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie słuchaczy z zasadami regulacji rybołówstwa
C-1Zapoznanie słuchaczy z rybackimi zasobami bałtyku i ich eksploatacją.
Treści programoweT-W-4Regulacja rybołówstwa (kwoty, limity, okresy i wmiary ochronne). Koncepcja MSY, OSY, MEY.
T-W-1Identyfikacja stad gatunków bałtyckich. Zasoby rybackie Bałtyku i ich eksploatacja.
T-W-2Nakład połowowy i jego standaryzacja.
T-W-3Ocena śmiertelności naturalnej i połowowej. Analiza wirtualnej populacji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: test sprawdzający zdobytą wiedzę
S-2Ocena formująca: ocena aktywności słuchaczy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0uzyskanie więcej niż 50% punktów z testu oraz wykazanie się aktywnością na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYB_10-_C-2_K01Student posiada zdolność do planowania zrównoważonej gospodarki rybackiej w polskiej strefie przybrzeżnej Bałtyku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówRYB_10-_K01Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny.
RYB_10-_K02Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących problematyki rybackiej i powiązań rybactwa z innymi działaniami człowieka w szczególności z ochroną środowiska wodnego.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie słuchaczy z rybackimi zasobami bałtyku i ich eksploatacją.
C-2Zapoznanie słuchaczy z zasadami regulacji rybołówstwa
Treści programoweT-W-3Ocena śmiertelności naturalnej i połowowej. Analiza wirtualnej populacji.
T-W-2Nakład połowowy i jego standaryzacja.
T-W-4Regulacja rybołówstwa (kwoty, limity, okresy i wmiary ochronne). Koncepcja MSY, OSY, MEY.
T-W-1Identyfikacja stad gatunków bałtyckich. Zasoby rybackie Bałtyku i ich eksploatacja.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności słuchaczy na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wykazanie się aktywnością na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0