Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Parazytologiczne problemy w hodowli zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologiczne problemy w hodowli zwierząt
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z parazytozami zwierząt hodowlanych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wprowadenie. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela2
T-A-2Zapobieganie inwazjom. Etapy choroby, środki zapobiegawcze1
T-A-3Inwazje u przeżuwaczy6
T-A-4Parazytozy swiń4
T-A-5Choroby pasożytnicze koni4
T-A-6Choroby zwierząt domowych6
T-A-7Parazytozy ryb3
T-A-8Pasożyty zwierząt laboratoryjnych3
T-A-9Zoonozy1
30
laboratoria
T-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane13
T-L-2Diagnostyka parazytologiczna2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Przygotowanie do egzaminu15
60
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia audytoryjne w formie prezentacji multimedialnej
M-2Krótkie filmy dydaktyczne
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-1_W01
Student charakteryzuje inwazje u zwierząt hodowlanych. Zna drogi zarażenia, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania parazytoz.
MS_2A_W05R2A_W05, R2A_W07C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-1_U01
Student proponuje sposoby/metody diagnostyki, zapobiegania i zwalczania określonych parazytoz w hodowli i chowie zwierząt.
MS_2A_U03R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-2T-L-1, T-L-2M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO7-1_K01
Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystapienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się.
MS_2A_K01R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K07C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-1, M-3, M-4S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-1_W01
Student charakteryzuje inwazje u zwierząt hodowlanych. Zna drogi zarażenia, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania parazytoz.
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje dostateczne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-1_U01
Student proponuje sposoby/metody diagnostyki, zapobiegania i zwalczania określonych parazytoz w hodowli i chowie zwierząt.
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować, zinterpretować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi problemami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO7-1_K01
Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystapienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się.
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń wywołanych chorobami pasożytniczymi oraz ich skutków ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gundłach J.L., Sadzikowski A.B., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
  2. D.D. Bowman, Parazytologia weterynaryjna, Elsevier, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2011, 1

Literatura dodatkowa

  1. Elsheikha H.M., Patterson J.S., Veterinary parasitology, Manson Publishing Ltd, 2013
  2. Antychowicz J., Choroby i zatrucia ryb, SGGW, Warszawa, 1996, 1
  3. Dyce K.M. Sack W.O. Wensing C.J.G., Anatomia weterynaryjna, Elsevier, Urban & Partner, Wrocław, 2011, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wprowadenie. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela2
T-A-2Zapobieganie inwazjom. Etapy choroby, środki zapobiegawcze1
T-A-3Inwazje u przeżuwaczy6
T-A-4Parazytozy swiń4
T-A-5Choroby pasożytnicze koni4
T-A-6Choroby zwierząt domowych6
T-A-7Parazytozy ryb3
T-A-8Pasożyty zwierząt laboratoryjnych3
T-A-9Zoonozy1
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane13
T-L-2Diagnostyka parazytologiczna2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Studiowanie literatury15
A-A-3Przygotowanie do egzaminu15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Studiowanie wskazanej literatury i przygotowanie do laboratoriów10
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO7-1_W01Student charakteryzuje inwazje u zwierząt hodowlanych. Zna drogi zarażenia, omawia sposoby zapobiegania i zwalczania parazytoz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mikroorganizmów (wirusów, bakterii, grzybów) i pasożytów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parazytozami zwierząt hodowlanych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-A-1Wprowadenie. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela
T-A-3Inwazje u przeżuwaczy
T-A-4Parazytozy swiń
T-A-5Choroby pasożytnicze koni
T-A-6Choroby zwierząt domowych
T-A-7Parazytozy ryb
T-A-8Pasożyty zwierząt laboratoryjnych
T-A-9Zoonozy
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne w formie prezentacji multimedialnej
M-2Krótkie filmy dydaktyczne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje dostateczne zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia błędy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO7-1_U01Student proponuje sposoby/metody diagnostyki, zapobiegania i zwalczania określonych parazytoz w hodowli i chowie zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
T-L-2Diagnostyka parazytologiczna
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania i aktywności na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zidentyfikować, zinterpretować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi problemami związanymi z procesem przygotowania zleconego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO7-1_K01Student potrafi ocenić ryzyko wynikające z wystapienia inwazji pasożytniczych; docenia potrzebę stałego dokształcania się.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z parazytozami zwierząt hodowlanych
C-2Zapoznanie studentów z zasadami zapobiegania i zwalczania oraz skutkami inwazji pasożytniczych
Treści programoweT-L-1Rozpoznawanie wybranych gatunków pasozytów i ich stadiów rozwojowych w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
T-L-2Diagnostyka parazytologiczna
T-A-1Wprowadenie. Drogi przenikania pasożytów do żywiciela, siedliska pasożytów w organizmie żywiciela
T-A-3Inwazje u przeżuwaczy
T-A-4Parazytozy swiń
T-A-5Choroby pasożytnicze koni
T-A-6Choroby zwierząt domowych
T-A-7Parazytozy ryb
T-A-8Pasożyty zwierząt laboratoryjnych
T-A-9Zoonozy
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia audytoryjne w formie prezentacji multimedialnej
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń wywołanych chorobami pasożytniczymi oraz ich skutków ekonomicznych
3,5
4,0
4,5
5,0