Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Biorafinacje i biomembrany:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biorafinacje i biomembrany
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Sozologii Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Nędzarek <Arkadiusz.Nedzarek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Bonisławska <Malgorzata.Bonislawska@zut.edu.pl>, Agnieszka Rybczyk <Agnieszka.Rybczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tórz <Agnieszka.Torz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Studenci powinni posiadać wiedzę dotyczącą podstaw biologii, biotechnologii, mikrobiologii i biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie się z wybranymi procesami biorafinacji oraz technologiami produkcji wybranych bioproduktów takich jak lipidy, kwasy organiczne, alkohole a także nośników energii (np. bioetanol, biogaz i wodór). Zapoznanie z procesami separacji membranowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1BHP w laboratorium doświadczalnym. Zapoznanie z aparaturą badawczą i eksperymentalną.3
T-L-2Przygotowanie bioreaktorów i hodowla kultur mikroorganizmów do procesu biorafinacji i produkcji biopaliwa7
T-L-3Zastosowanie technik separacji membranowej do oczyszczania bioporduktów5
15
wykłady
T-W-1Zapoznanie się aktualnymi tendencjami rozwojowymi biotechnologii wykorzystującymi postęp nauki z uwzględnieniem biorafinacji3
T-W-2Procesy mikrobiologiczne przebiegające w bioreaktorach z uwzględnieniem zagadnień inżynierii bioreaktorów oraz metodami wydzielania, oczyszczania i utrwalania bioproduktów4
T-W-3Wybrane procesy biorafinacji stosowane w biotechnologii produkcji wybranych bioproduktów takich jak preparaty enzymatyczne, lipidy, kwasy organiczne, alkohole, aminokwasy, witaminy, biosurfaktanty, a także nośników energii (np. biogaz, biodisel i wodór)4
T-W-4Techniki i porcesy separacji membranowej- zjawiska foulingu wewnętrznego i zewnętrznego. Sterowanie procesami separacji membranowych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Obecność na zajęciach15
A-L-2Opracowanie zagadnień związanych z optymalizacją biorocesów hodowli wybranego mikroorganizmu5
A-L-3Opracowanie wyników badań5
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Samodzielne przygotowanie referatów na wybrany temat zwiazany z programem przedmiotu5
A-W-4Przygotowanie do kolokwium (kolokwia etapowe oraz podumowujące na zakończenie kursu)5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienia i opis

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia etapowe z wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena z przygotowanych samodzielnie referatów tematycznych
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdań z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium podsumowującego wykłady
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium podsumowującego ćwiczenia laboratoryjne
S-6Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO1-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie wybranych bioprocesów stosowanych w biotechnologii z wykorzystaniem biorafinacji, z uwzględnieniem technologii produkcji np. lipidów, alkoholi, estrów metylowych (biopaliwo). Posiada także wiedzę w zakresie separacji membranowych z uwzględnieniem ich zastosowania w oczyszczaniu bioproduktów.
MS_2A_W04, MS_2A_W13, MS_2A_W09, MS_2A_W03, MS_2A_W05R2A_W01, R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06, R2A_W07C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3M-1, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO1-1_U01
Student potrafi przygotować bioreaktor i przeprzwadzić w nim proces biotechnolelogiczny z zastosowaniem biorafinacji oraz potrafi wykorzystać techniki separacji membranowych do oczyszcznia bioproduktów
MS_2A_U03R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2M-2, M-3S-3, S-5, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO1-1_K01
Student potrafi współpracować w grupie, potrafi dzielić sie swojawidzą i umiejętnościami z pozostałymi studentami w zespole. Korzysta z wiedzy innych osób w celu sformułowania wniosków kocowych. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i za wspólne realizowane badania. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
MS_2A_K01, MS_2A_K02, MS_2A_K03, MS_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-1T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-L-1, T-L-3, T-L-2M-3S-6

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO1-1_W01
Student posiada wiedzę w zakresie wybranych bioprocesów stosowanych w biotechnologii z wykorzystaniem biorafinacji, z uwzględnieniem technologii produkcji np. lipidów, alkoholi, estrów metylowych (biopaliwo). Posiada także wiedzę w zakresie separacji membranowych z uwzględnieniem ich zastosowania w oczyszczaniu bioproduktów.
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student zdobywa wiedzę w zakresie procesów biotechnologicznych wykorzystujących biorafinację oraz zna techniki separacji membranowych wykorzystywanych w oczyszczaniu bioproduktów. Kolowkia etapowe i końcowe zaliczane są na ocenę dostateczną w przypadku uzyskania 50% punktów z zakresu realizowanego programu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO1-1_U01
Student potrafi przygotować bioreaktor i przeprzwadzić w nim proces biotechnolelogiczny z zastosowaniem biorafinacji oraz potrafi wykorzystać techniki separacji membranowych do oczyszcznia bioproduktów
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić zaprojektować odpowiedni system bioreaktora do założonego dowiadczenia, przeprowadzić proces biotechnologiczny i biorafinację założonego produktu oraz potrafi wykorzystać separacje membranowe do oczyszczenia bioproduktów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO1-1_K01
Student potrafi współpracować w grupie, potrafi dzielić sie swojawidzą i umiejętnościami z pozostałymi studentami w zespole. Korzysta z wiedzy innych osób w celu sformułowania wniosków kocowych. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i za wspólne realizowane badania. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
2,0
3,0Student potrafi współpracować w grupie. Potrafi dzielić sie wiedzą i przyswajać ją od innych osób. Jest odpwiedzialny i stosuje się do przepisów BHP oraz zasad ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. W. Bednarski, J. Fiedurka, Podstawy biotechnologii przemysłowej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2006
  2. R. Rutenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1BHP w laboratorium doświadczalnym. Zapoznanie z aparaturą badawczą i eksperymentalną.3
T-L-2Przygotowanie bioreaktorów i hodowla kultur mikroorganizmów do procesu biorafinacji i produkcji biopaliwa7
T-L-3Zastosowanie technik separacji membranowej do oczyszczania bioporduktów5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie się aktualnymi tendencjami rozwojowymi biotechnologii wykorzystującymi postęp nauki z uwzględnieniem biorafinacji3
T-W-2Procesy mikrobiologiczne przebiegające w bioreaktorach z uwzględnieniem zagadnień inżynierii bioreaktorów oraz metodami wydzielania, oczyszczania i utrwalania bioproduktów4
T-W-3Wybrane procesy biorafinacji stosowane w biotechnologii produkcji wybranych bioproduktów takich jak preparaty enzymatyczne, lipidy, kwasy organiczne, alkohole, aminokwasy, witaminy, biosurfaktanty, a także nośników energii (np. biogaz, biodisel i wodór)4
T-W-4Techniki i porcesy separacji membranowej- zjawiska foulingu wewnętrznego i zewnętrznego. Sterowanie procesami separacji membranowych.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Obecność na zajęciach15
A-L-2Opracowanie zagadnień związanych z optymalizacją biorocesów hodowli wybranego mikroorganizmu5
A-L-3Opracowanie wyników badań5
A-L-4Przygotowanie się do kolokwium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu5
A-W-3Samodzielne przygotowanie referatów na wybrany temat zwiazany z programem przedmiotu5
A-W-4Przygotowanie do kolokwium (kolokwia etapowe oraz podumowujące na zakończenie kursu)5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO1-1_W01Student posiada wiedzę w zakresie wybranych bioprocesów stosowanych w biotechnologii z wykorzystaniem biorafinacji, z uwzględnieniem technologii produkcji np. lipidów, alkoholi, estrów metylowych (biopaliwo). Posiada także wiedzę w zakresie separacji membranowych z uwzględnieniem ich zastosowania w oczyszczaniu bioproduktów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W04Student ma poszerzoną wiedzę dotyczącą zjawisk mikrobiologicznych i biologicznych zachodzacych w pedosferze, hydrosferze i biosferze.
MS_2A_W13Ma poszerzoną wiedzę o procesach zachodzących w środowisku i zależnościach między organizmami w nim funkcjonującymi i możliwościami ich wykorzystania.
MS_2A_W09Ma wiedzę w zakresie hodowli komórkowych i ich zastosowania
MS_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki, różnorodności i roli w naukach rolniczych i pokrewnych.
MS_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą mikroorganizmów (wirusów, bakterii, grzybów) i pasożytów oraz metod diagnostycznych służących ich wykrywaniu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z wybranymi procesami biorafinacji oraz technologiami produkcji wybranych bioproduktów takich jak lipidy, kwasy organiczne, alkohole a także nośników energii (np. bioetanol, biogaz i wodór). Zapoznanie z procesami separacji membranowych.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie się aktualnymi tendencjami rozwojowymi biotechnologii wykorzystującymi postęp nauki z uwzględnieniem biorafinacji
T-W-4Techniki i porcesy separacji membranowej- zjawiska foulingu wewnętrznego i zewnętrznego. Sterowanie procesami separacji membranowych.
T-W-2Procesy mikrobiologiczne przebiegające w bioreaktorach z uwzględnieniem zagadnień inżynierii bioreaktorów oraz metodami wydzielania, oczyszczania i utrwalania bioproduktów
T-W-3Wybrane procesy biorafinacji stosowane w biotechnologii produkcji wybranych bioproduktów takich jak preparaty enzymatyczne, lipidy, kwasy organiczne, alkohole, aminokwasy, witaminy, biosurfaktanty, a także nośników energii (np. biogaz, biodisel i wodór)
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny z elementami pogadanki z użyciem projektora multimedialnego
M-3Metody podające: objaśnienia i opis
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia etapowe z wykładów
S-2Ocena formująca: Ocena z przygotowanych samodzielnie referatów tematycznych
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium podsumowującego wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student zdobywa wiedzę w zakresie procesów biotechnologicznych wykorzystujących biorafinację oraz zna techniki separacji membranowych wykorzystywanych w oczyszczaniu bioproduktów. Kolowkia etapowe i końcowe zaliczane są na ocenę dostateczną w przypadku uzyskania 50% punktów z zakresu realizowanego programu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO1-1_U01Student potrafi przygotować bioreaktor i przeprzwadzić w nim proces biotechnolelogiczny z zastosowaniem biorafinacji oraz potrafi wykorzystać techniki separacji membranowych do oczyszcznia bioproduktów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z wybranymi procesami biorafinacji oraz technologiami produkcji wybranych bioproduktów takich jak lipidy, kwasy organiczne, alkohole a także nośników energii (np. bioetanol, biogaz i wodór). Zapoznanie z procesami separacji membranowych.
Treści programoweT-L-1BHP w laboratorium doświadczalnym. Zapoznanie z aparaturą badawczą i eksperymentalną.
T-L-3Zastosowanie technik separacji membranowej do oczyszczania bioporduktów
T-L-2Przygotowanie bioreaktorów i hodowla kultur mikroorganizmów do procesu biorafinacji i produkcji biopaliwa
Metody nauczaniaM-2Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metody podające: objaśnienia i opis
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena sprawozdań z przebiegu ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium podsumowującego ćwiczenia laboratoryjne
S-6Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić zaprojektować odpowiedni system bioreaktora do założonego dowiadczenia, przeprowadzić proces biotechnologiczny i biorafinację założonego produktu oraz potrafi wykorzystać separacje membranowe do oczyszczenia bioproduktów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO1-1_K01Student potrafi współpracować w grupie, potrafi dzielić sie swojawidzą i umiejętnościami z pozostałymi studentami w zespole. Korzysta z wiedzy innych osób w celu sformułowania wniosków kocowych. Jest świadomy i odpowiedzialny za pracę własną i za wspólne realizowane badania. Ma świadomość proekologiczną prowadzonych doświadczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
MS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie się z wybranymi procesami biorafinacji oraz technologiami produkcji wybranych bioproduktów takich jak lipidy, kwasy organiczne, alkohole a także nośników energii (np. bioetanol, biogaz i wodór). Zapoznanie z procesami separacji membranowych.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie się aktualnymi tendencjami rozwojowymi biotechnologii wykorzystującymi postęp nauki z uwzględnieniem biorafinacji
T-W-4Techniki i porcesy separacji membranowej- zjawiska foulingu wewnętrznego i zewnętrznego. Sterowanie procesami separacji membranowych.
T-W-2Procesy mikrobiologiczne przebiegające w bioreaktorach z uwzględnieniem zagadnień inżynierii bioreaktorów oraz metodami wydzielania, oczyszczania i utrwalania bioproduktów
T-W-3Wybrane procesy biorafinacji stosowane w biotechnologii produkcji wybranych bioproduktów takich jak preparaty enzymatyczne, lipidy, kwasy organiczne, alkohole, aminokwasy, witaminy, biosurfaktanty, a także nośników energii (np. biogaz, biodisel i wodór)
T-L-1BHP w laboratorium doświadczalnym. Zapoznanie z aparaturą badawczą i eksperymentalną.
T-L-3Zastosowanie technik separacji membranowej do oczyszczania bioporduktów
T-L-2Przygotowanie bioreaktorów i hodowla kultur mikroorganizmów do procesu biorafinacji i produkcji biopaliwa
Metody nauczaniaM-3Metody podające: objaśnienia i opis
Sposób ocenyS-6Ocena formująca: Obserwacja zachowania w grupie i ocena ciągła przestrzegania obowiązujących zasad pracy w laboratorium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi współpracować w grupie. Potrafi dzielić sie wiedzą i przyswajać ją od innych osób. Jest odpwiedzialny i stosuje się do przepisów BHP oraz zasad ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0