Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S2)

Sylabus przedmiotu Postępy w biotechnologii przemysłu spożywczego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Postępy w biotechnologii przemysłu spożywczego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Izabela Dmytrów <Izabela.Dmytrow@zut.edu.pl>, Waldemar Dąbrowski <Waldemar.Dabrowski@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Małgorzata Jasińska <Malgorzata.Jasinska@zut.edu.pl>, Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>, Anna Mituniewicz-Małek <Anna.Mituniewicz-Malek@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>, Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu Wybrane działy w biotechnologii żywności powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu ogólnej technologii zywności, mikrobiologii żywności, charakterystyki podstawowych surowców pochodzenia zwierzecego i roslinnego, technologii mięsa, analizy jakości żywności, inżynierii procesoweji
W-2Student potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej wytwarzania przetworów dojrzewających z miesa zwierząt i drobiu
C-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z cechami probiotycznymi mlecznych napojów fermentowanych
C-3Zapoznanie studentów z biotechnologicznymi kierunkami przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatami stosowanymi w mleczarstwie
C-4Przekazanie wiedzy i umiejętności zwiazanej z wytwarzaniem i oceną jakościową wyrobów piekarniczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Produkcja szynek dojrzewajacych i ocena ich jakości4
T-L-3Produkcja kiełbas typu salami i ocena jakości gotowego wyrobu4
T-L-4Produkcja innych rodzajów wyrobów dojrzewających i ocena ich jakości3
T-L-5Ocena jakości mikrobiologicznej mlecznych napojów fermentowanych dostępnych na rynku polskim2
T-L-6Antagonizm bakteryjny2
T-L-7Bakterie probiotyczne w fermentowanych produktach mlecznych. ocena wybranych cech probiotycznosci drobnoustrojów dostępnych w jogurtach.2
T-L-8Zakwasy mleczarskie jako biopreparaty stosowane w przemyśle spożywczym - ocena jakości2
T-L-9Maślanka i serwatka jako cenne produkty - ocena jakości2
T-L-10Pomiar tekstury biopreparatów2
T-L-11Ocena farinograficzna mąki pszennej. Wpływ enzymów amylolitycznych na reologię ciasta pszennego2
T-L-12Wpływ starterów fermentacji mlekowej (LAB) na jakość ciasta pszennego i żytniego. Blokowanie fermentacji a jakość pieczywa pszennego2
T-L-13Podsumowanie2
30
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Technologia produkcji szynek dojrzewających; Kształtowanie cech jakościowych szynek dojrzewajacych3
T-W-3Charakterystyka, podział i technologia produkcji kiełbas fermentowanych. Kształtowanie jakości kiełbas surowo dojrzewajacych2
T-W-4Mikrobiologiczne aspekty w produkcji żywności orientalnej i żywnosci specjalnego przeznaczenia. Modyfikacja fizjologiczna i genetyczna mikroorganizmów w produkcji żywności2
T-W-5Produkcja żywności z uzyciem drobnoustrojów drobnoustrojów modyfikowanych genetycznie2
T-W-6Biotechnologiczne kierunki przetwarzania serwatki. Kultury ochronne stosowane w technologii mleczarskiej. Dodatki i biopreparaty stosowane w przemyśle mleczarskim2
T-W-7Zarys technologii produkcji róznych wyrobów dojrzewajacych pochodzenia roslinnego. metody polepszania jakości wyrobow piekarniczych - korektory młynarskie i polepszacze piekarskie. Biotechnologia fermentacji mąki żytniej (zakwas piekarski). Odraczanie i blokowanie fermentacji w piekarstwie - rola, typy, mechanizmy i biotechnologia procesów.2
T-W-8Podsumowanie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury10
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)5
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu7
A-W-5Egzamin2
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań z poszczególnych działów
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów. Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia z ocen uzyskanych przez studenta z każdego działu.
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO10-1_W01
Ma pogłębioną wiedzę na temat wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości.
MS_2A_W03, MS_2A_W08R2A_W01, R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07, R2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-2
MS_2A_PO10-1_W02
Ma poszerzoną wiedzę na temat właściwosci probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
MS_2A_W03, MS_2A_W08R2A_W01, R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07, R2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-2T-W-5, T-W-4M-1S-2
MS_2A_PO10-1_W03
Ma poszerzona wiedzę na temat technologii zywności pochodzenia zwierzęcego w zakresie metod przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatów stosowanych w technologii mleczarskiej
MS_2A_W03, MS_2A_W08R2A_W01, R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07, R2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-3T-W-6M-1S-2
MS_2A_PO10-1_W04
Ma poszerzoną wiedzę na temat biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego w zakresie metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych
MS_2A_W03, MS_2A_W08R2A_W01, R2A_W04, R2A_W06, R2A_W07, R2A_W08InzA2_W01, InzA2_W02, InzA2_W04, InzA2_W05C-4T-W-7M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO10-1_U01
Student potrafi wyprodukować różne rodzaje mięsnych produktów dojrzewajacych i ocenić ich jakosć
MS_2A_U03R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-1
MS_2A_PO10-1_U02
Student posiada umiejętność zastosowania fachowej terminologii mikrobiologicznej z zakresu produkcji żywności orientalnej, specjalnego przeznaczenie, modyfikowanej genetycznie i fermentowanej.
MS_2A_U03R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-4T-L-5, T-L-6, T-L-7M-2S-1
MS_2A_PO10-1_U03
Posiada umiejętność wyprodukowania różnych zakwasów, a także wykonania określonych metod służących do oceny cech jakościowych produktów mleczarskich objętych tematem ćwiczeń (zakwas, maslanka, serwatka itp.)
MS_2A_U03R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-3T-L-8, T-L-9, T-L-10M-2S-1
MS_2A_PO10-1_U04
Posiada umiejętność oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego.
MS_2A_U03R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U07C-4T-L-11, T-L-12M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_2A_PO10-1_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
MS_2A_K01, MS_2A_K02, MS_2A_K03, MS_2A_K04R2A_K01, R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06, R2A_K07, R2A_K08InzA2_K01, InzA2_K02C-2, C-3, C-4, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-L-11, T-L-1, T-L-2, T-L-8, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-4, T-L-9, T-L-10, T-L-12, T-L-13M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO10-1_W01
Ma pogłębioną wiedzę na temat wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości, a także potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje nabytą wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
MS_2A_PO10-1_W02
Ma poszerzoną wiedzę na temat właściwosci probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat właściwosci probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat właściwosci probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z właściwościami probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat właściwosci probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością właściwości probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości właściwości probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
MS_2A_PO10-1_W03
Ma poszerzona wiedzę na temat technologii zywności pochodzenia zwierzęcego w zakresie metod przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatów stosowanych w technologii mleczarskiej
2,0Nie zna cech fizyko-chemicznych produktów ubocznych oraz sposobów ich przetwarzania. Brak mu wiedzy o biopreparatach wykorzystywanych w mleczarstwie.
3,0W dostatecznym stopniu charakteryzuje cechy fizyko-chemiczne produktów ubocznych oraz wymienia wiekszość kierunków ich przetwarzania. Wymienia biopreparaty stosowane w technologii mleczarskiej.
3,5Zna wszystkie sposoby przetwarzania produktów ubocznych oraz w stopniu dostatecznym charakteryzuje biopreparaty stosowane w mleczarstwie.
4,0Dobrze omawia kierunki wykorzystania produktów ubocznych. Zna sposoby zastosowania biopreparatów w mleczarstwie.
4,5Wyczerująco omawia kierunki przetwarzania produktów ubocznych i zna większość schamatów technologicznych. Ma wiedzę na temat wpływu poszczególnych biopreparatów na jakość przetworów mleczarskich.
5,0Bardzo dobrze zna metody przetwarzania produktów ubocznych, podaje parametry poszczegolnych procesów. Ma ugruntowaną wiedzę o biopreparatach stosowanych w mleczarstwie.
MS_2A_PO10-1_W04
Ma poszerzoną wiedzę na temat biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego w zakresie metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
3,5Student opanował wiekszość zagadnień w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych, a także potrafi ją kojarzyć.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO10-1_U01
Student potrafi wyprodukować różne rodzaje mięsnych produktów dojrzewajacych i ocenić ich jakosć
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
MS_2A_PO10-1_U02
Student posiada umiejętność zastosowania fachowej terminologii mikrobiologicznej z zakresu produkcji żywności orientalnej, specjalnego przeznaczenie, modyfikowanej genetycznie i fermentowanej.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z zastosowania fachowej terminologii mikrobiologicznej z zakresu produkcji żywności orientalnej, specjalnego przeznaczenie, modyfikowanej genetycznie i fermentowanej.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z zastosowania fachowej terminologii mikrobiologicznej z zakresu produkcji żywności orientalnej, specjalnego przeznaczenie, modyfikowanej genetycznie i fermentowanej. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z zastosowania fachowej terminologii mikrobiologicznej z zakresu produkcji żywności orientalnej, specjalnego przeznaczenie, modyfikowanej genetycznie i fermentowanej.Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
MS_2A_PO10-1_U03
Posiada umiejętność wyprodukowania różnych zakwasów, a także wykonania określonych metod służących do oceny cech jakościowych produktów mleczarskich objętych tematem ćwiczeń (zakwas, maslanka, serwatka itp.)
2,0Student nie nabył umiejętności wyprodukowania jakichkolwiek zakwasów, a także wykonania metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
3,0Student nabył umiejętność wyprodukowania jedynie określonych zakwasów i wykonania jedynie okreslonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
3,5Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania jedynie określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
4,0Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
4,5Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.), a także umiejętnie określa jakie czynniki mogą warunkować zmiany tych cech.
5,0Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.), a także umiejętnie określa jakie czynniki mogą warunkować zmiany tych cech. Ponadto umiejętnie weryfikuje uzyskane wyniki i formułuje właściwe wnioski.
MS_2A_PO10-1_U04
Posiada umiejętność oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego.
2,0Student nie potrafi dokonać oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Nie potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego, a także podać i opisać metod jakimi można określić cechy jakosciowe w/w produktów.
3,0Student potrafi dokonać oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich, a także dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego.
3,5Student potrafi dobrać i opisać metody jakimi można określić cechy jakościowe wszystkich produktów bedących tematem ćwiczeń.
4,0Student potrafi dokonać charakterystyki i oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego, a także potrafi podać i opisać metod jakimi można określić cechy jakościowe w/w produktów.
4,5Student prezentuje poszerzoną wiedzę dotyczącą oceny maki oraz jakości zakwasów piekarskich, a także oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego. Potrafi dobrać właściwe metody do oceny ich cech jakosciowych jak również odpowiednio zweryfikować uzyskane wyniki i sformułować wnioski.
5,0Student prezentuje poszerzoną i pogłębioną wiedzę dotycząca tematu, potrafi dobrać właściwe metody do oceny ich cech jakościowych. Ponadto potrafi odpowiednio zweryfikować uzyskane wyniki i sformułować właściwe wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_2A_PO10-1_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pisula S., Pospiech E., Mięso - podstawy nauki i technologii, SGGW, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka Mięsna, 2011
  2. Mięso i Wędliny, 2011
  3. Medycyna Weterynaryjna, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń1
T-L-2Produkcja szynek dojrzewajacych i ocena ich jakości4
T-L-3Produkcja kiełbas typu salami i ocena jakości gotowego wyrobu4
T-L-4Produkcja innych rodzajów wyrobów dojrzewających i ocena ich jakości3
T-L-5Ocena jakości mikrobiologicznej mlecznych napojów fermentowanych dostępnych na rynku polskim2
T-L-6Antagonizm bakteryjny2
T-L-7Bakterie probiotyczne w fermentowanych produktach mlecznych. ocena wybranych cech probiotycznosci drobnoustrojów dostępnych w jogurtach.2
T-L-8Zakwasy mleczarskie jako biopreparaty stosowane w przemyśle spożywczym - ocena jakości2
T-L-9Maślanka i serwatka jako cenne produkty - ocena jakości2
T-L-10Pomiar tekstury biopreparatów2
T-L-11Ocena farinograficzna mąki pszennej. Wpływ enzymów amylolitycznych na reologię ciasta pszennego2
T-L-12Wpływ starterów fermentacji mlekowej (LAB) na jakość ciasta pszennego i żytniego. Blokowanie fermentacji a jakość pieczywa pszennego2
T-L-13Podsumowanie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów1
T-W-2Technologia produkcji szynek dojrzewających; Kształtowanie cech jakościowych szynek dojrzewajacych3
T-W-3Charakterystyka, podział i technologia produkcji kiełbas fermentowanych. Kształtowanie jakości kiełbas surowo dojrzewajacych2
T-W-4Mikrobiologiczne aspekty w produkcji żywności orientalnej i żywnosci specjalnego przeznaczenia. Modyfikacja fizjologiczna i genetyczna mikroorganizmów w produkcji żywności2
T-W-5Produkcja żywności z uzyciem drobnoustrojów drobnoustrojów modyfikowanych genetycznie2
T-W-6Biotechnologiczne kierunki przetwarzania serwatki. Kultury ochronne stosowane w technologii mleczarskiej. Dodatki i biopreparaty stosowane w przemyśle mleczarskim2
T-W-7Zarys technologii produkcji róznych wyrobów dojrzewajacych pochodzenia roslinnego. metody polepszania jakości wyrobow piekarniczych - korektory młynarskie i polepszacze piekarskie. Biotechnologia fermentacji mąki żytniej (zakwas piekarski). Odraczanie i blokowanie fermentacji w piekarstwie - rola, typy, mechanizmy i biotechnologia procesów.2
T-W-8Podsumowanie1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury10
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń10
A-L-4Konsultacje8
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu)5
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu7
A-W-5Egzamin2
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO10-1_W01Ma pogłębioną wiedzę na temat wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki, różnorodności i roli w naukach rolniczych i pokrewnych.
MS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz z biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej wytwarzania przetworów dojrzewających z miesa zwierząt i drobiu
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-2Technologia produkcji szynek dojrzewających; Kształtowanie cech jakościowych szynek dojrzewajacych
T-W-3Charakterystyka, podział i technologia produkcji kiełbas fermentowanych. Kształtowanie jakości kiełbas surowo dojrzewajacych
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów. Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia z ocen uzyskanych przez studenta z każdego działu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości, a także potrafi ją kojarzyć
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje nabytą wiedzę w zakresie wytwarzania mięsnych produktów dojrzewających oraz kształtowania ich jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO10-1_W02Ma poszerzoną wiedzę na temat właściwosci probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki, różnorodności i roli w naukach rolniczych i pokrewnych.
MS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz z biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z cechami probiotycznymi mlecznych napojów fermentowanych
Treści programoweT-W-5Produkcja żywności z uzyciem drobnoustrojów drobnoustrojów modyfikowanych genetycznie
T-W-4Mikrobiologiczne aspekty w produkcji żywności orientalnej i żywnosci specjalnego przeznaczenia. Modyfikacja fizjologiczna i genetyczna mikroorganizmów w produkcji żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów. Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia z ocen uzyskanych przez studenta z każdego działu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat właściwosci probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy na temat właściwosci probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z właściwościami probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
4,0Student opanował podstawową wiedzę na temat właściwosci probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną ze znajomością właściwości probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych Potrafi kojarzyć zdobyte wiadomości.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie znajomości właściwości probiotycznych mlecznych napojów fermentowanych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO10-1_W03Ma poszerzona wiedzę na temat technologii zywności pochodzenia zwierzęcego w zakresie metod przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatów stosowanych w technologii mleczarskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki, różnorodności i roli w naukach rolniczych i pokrewnych.
MS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz z biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z biotechnologicznymi kierunkami przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatami stosowanymi w mleczarstwie
Treści programoweT-W-6Biotechnologiczne kierunki przetwarzania serwatki. Kultury ochronne stosowane w technologii mleczarskiej. Dodatki i biopreparaty stosowane w przemyśle mleczarskim
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów. Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia z ocen uzyskanych przez studenta z każdego działu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna cech fizyko-chemicznych produktów ubocznych oraz sposobów ich przetwarzania. Brak mu wiedzy o biopreparatach wykorzystywanych w mleczarstwie.
3,0W dostatecznym stopniu charakteryzuje cechy fizyko-chemiczne produktów ubocznych oraz wymienia wiekszość kierunków ich przetwarzania. Wymienia biopreparaty stosowane w technologii mleczarskiej.
3,5Zna wszystkie sposoby przetwarzania produktów ubocznych oraz w stopniu dostatecznym charakteryzuje biopreparaty stosowane w mleczarstwie.
4,0Dobrze omawia kierunki wykorzystania produktów ubocznych. Zna sposoby zastosowania biopreparatów w mleczarstwie.
4,5Wyczerująco omawia kierunki przetwarzania produktów ubocznych i zna większość schamatów technologicznych. Ma wiedzę na temat wpływu poszczególnych biopreparatów na jakość przetworów mleczarskich.
5,0Bardzo dobrze zna metody przetwarzania produktów ubocznych, podaje parametry poszczegolnych procesów. Ma ugruntowaną wiedzę o biopreparatach stosowanych w mleczarstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO10-1_W04Ma poszerzoną wiedzę na temat biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego w zakresie metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_W03Ma poszerzoną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich specyfiki, różnorodności i roli w naukach rolniczych i pokrewnych.
MS_2A_W08Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu mikroorganizmów na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz z biotechnologii przemysłu spożywczego, w tym przetwórstwa z udziałem mikroorganizmów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Przekazanie wiedzy i umiejętności zwiazanej z wytwarzaniem i oceną jakościową wyrobów piekarniczych
Treści programoweT-W-7Zarys technologii produkcji róznych wyrobów dojrzewajacych pochodzenia roslinnego. metody polepszania jakości wyrobow piekarniczych - korektory młynarskie i polepszacze piekarskie. Biotechnologia fermentacji mąki żytniej (zakwas piekarski). Odraczanie i blokowanie fermentacji w piekarstwie - rola, typy, mechanizmy i biotechnologia procesów.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wykładów na podstawie oceny z egzaminu pisemnego z pytaniami otwartymi, obejmującymi treści wykładów. Ocena końcowa jest wyliczana jako średnia z ocen uzyskanych przez studenta z każdego działu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
3,5Student opanował wiekszość zagadnień w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych, a także potrafi ją kojarzyć.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie biotechnologii żywności pochodzenia roślinnego oraz metod polepszania jakości wyrobów piekarniczych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO10-1_U01Student potrafi wyprodukować różne rodzaje mięsnych produktów dojrzewajacych i ocenić ich jakosć
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej wytwarzania przetworów dojrzewających z miesa zwierząt i drobiu
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-2Produkcja szynek dojrzewajacych i ocena ich jakości
T-L-3Produkcja kiełbas typu salami i ocena jakości gotowego wyrobu
T-L-4Produkcja innych rodzajów wyrobów dojrzewających i ocena ich jakości
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z produkcją różnych rodzajów mięsnych produktów dojrzewających oraz oceną ich jakości, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO10-1_U02Student posiada umiejętność zastosowania fachowej terminologii mikrobiologicznej z zakresu produkcji żywności orientalnej, specjalnego przeznaczenie, modyfikowanej genetycznie i fermentowanej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Przekazanie wiedzy i umiejętności zwiazanej z wytwarzaniem i oceną jakościową wyrobów piekarniczych
Treści programoweT-L-5Ocena jakości mikrobiologicznej mlecznych napojów fermentowanych dostępnych na rynku polskim
T-L-6Antagonizm bakteryjny
T-L-7Bakterie probiotyczne w fermentowanych produktach mlecznych. ocena wybranych cech probiotycznosci drobnoustrojów dostępnych w jogurtach.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z zastosowania fachowej terminologii mikrobiologicznej z zakresu produkcji żywności orientalnej, specjalnego przeznaczenie, modyfikowanej genetycznie i fermentowanej.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z zastosowania fachowej terminologii mikrobiologicznej z zakresu produkcji żywności orientalnej, specjalnego przeznaczenie, modyfikowanej genetycznie i fermentowanej. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z zastosowania fachowej terminologii mikrobiologicznej z zakresu produkcji żywności orientalnej, specjalnego przeznaczenie, modyfikowanej genetycznie i fermentowanej.Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenie praktyczne, opracować jego rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne i dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO10-1_U03Posiada umiejętność wyprodukowania różnych zakwasów, a także wykonania określonych metod służących do oceny cech jakościowych produktów mleczarskich objętych tematem ćwiczeń (zakwas, maslanka, serwatka itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z biotechnologicznymi kierunkami przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatami stosowanymi w mleczarstwie
Treści programoweT-L-8Zakwasy mleczarskie jako biopreparaty stosowane w przemyśle spożywczym - ocena jakości
T-L-9Maślanka i serwatka jako cenne produkty - ocena jakości
T-L-10Pomiar tekstury biopreparatów
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności wyprodukowania jakichkolwiek zakwasów, a także wykonania metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
3,0Student nabył umiejętność wyprodukowania jedynie określonych zakwasów i wykonania jedynie okreslonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
3,5Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania jedynie określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
4,0Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.).
4,5Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.), a także umiejętnie określa jakie czynniki mogą warunkować zmiany tych cech.
5,0Student nabył umiejętność wyprodukowania wszystkich sugerowanych zakwasów i wykonania wszystkich określonych metod służących do oceny cech jakościowych wybranej grupy produktów (zakwas, maślanka, serwatka itp.), a także umiejętnie określa jakie czynniki mogą warunkować zmiany tych cech. Ponadto umiejętnie weryfikuje uzyskane wyniki i formułuje właściwe wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO10-1_U04Posiada umiejętność oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_U03Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Przekazanie wiedzy i umiejętności zwiazanej z wytwarzaniem i oceną jakościową wyrobów piekarniczych
Treści programoweT-L-11Ocena farinograficzna mąki pszennej. Wpływ enzymów amylolitycznych na reologię ciasta pszennego
T-L-12Wpływ starterów fermentacji mlekowej (LAB) na jakość ciasta pszennego i żytniego. Blokowanie fermentacji a jakość pieczywa pszennego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen z kolokwium i sprawozdań z poszczególnych działów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Nie potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego, a także podać i opisać metod jakimi można określić cechy jakosciowe w/w produktów.
3,0Student potrafi dokonać oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich, a także dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego.
3,5Student potrafi dobrać i opisać metody jakimi można określić cechy jakościowe wszystkich produktów bedących tematem ćwiczeń.
4,0Student potrafi dokonać charakterystyki i oceny mąki oraz jakości zakwasów piekarskich. Potrafi dokonać oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego, a także potrafi podać i opisać metod jakimi można określić cechy jakościowe w/w produktów.
4,5Student prezentuje poszerzoną wiedzę dotyczącą oceny maki oraz jakości zakwasów piekarskich, a także oceny reologicznej i jakościowej ciasta pszennego i żytniego. Potrafi dobrać właściwe metody do oceny ich cech jakosciowych jak również odpowiednio zweryfikować uzyskane wyniki i sformułować wnioski.
5,0Student prezentuje poszerzoną i pogłębioną wiedzę dotycząca tematu, potrafi dobrać właściwe metody do oceny ich cech jakościowych. Ponadto potrafi odpowiednio zweryfikować uzyskane wyniki i sformułować właściwe wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_2A_PO10-1_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_2A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy)
MS_2A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_2A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia
MS_2A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z cechami probiotycznymi mlecznych napojów fermentowanych
C-3Zapoznanie studentów z biotechnologicznymi kierunkami przetwarzania składników mleka, produktów ubocznych oraz biopreparatami stosowanymi w mleczarstwie
C-4Przekazanie wiedzy i umiejętności zwiazanej z wytwarzaniem i oceną jakościową wyrobów piekarniczych
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej wytwarzania przetworów dojrzewających z miesa zwierząt i drobiu
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści nauczania i kompetencje społeczne. Regulamin zaliczenia wykładów
T-W-2Technologia produkcji szynek dojrzewających; Kształtowanie cech jakościowych szynek dojrzewajacych
T-W-3Charakterystyka, podział i technologia produkcji kiełbas fermentowanych. Kształtowanie jakości kiełbas surowo dojrzewajacych
T-W-5Produkcja żywności z uzyciem drobnoustrojów drobnoustrojów modyfikowanych genetycznie
T-W-6Biotechnologiczne kierunki przetwarzania serwatki. Kultury ochronne stosowane w technologii mleczarskiej. Dodatki i biopreparaty stosowane w przemyśle mleczarskim
T-W-7Zarys technologii produkcji róznych wyrobów dojrzewajacych pochodzenia roslinnego. metody polepszania jakości wyrobow piekarniczych - korektory młynarskie i polepszacze piekarskie. Biotechnologia fermentacji mąki żytniej (zakwas piekarski). Odraczanie i blokowanie fermentacji w piekarstwie - rola, typy, mechanizmy i biotechnologia procesów.
T-W-8Podsumowanie
T-W-4Mikrobiologiczne aspekty w produkcji żywności orientalnej i żywnosci specjalnego przeznaczenia. Modyfikacja fizjologiczna i genetyczna mikroorganizmów w produkcji żywności
T-L-11Ocena farinograficzna mąki pszennej. Wpływ enzymów amylolitycznych na reologię ciasta pszennego
T-L-1Ćwiczenie wprowadzające, regulamin zajęć, wymagania bhp, forma i terminy zaliczenia ćwiczeń
T-L-2Produkcja szynek dojrzewajacych i ocena ich jakości
T-L-8Zakwasy mleczarskie jako biopreparaty stosowane w przemyśle spożywczym - ocena jakości
T-L-5Ocena jakości mikrobiologicznej mlecznych napojów fermentowanych dostępnych na rynku polskim
T-L-3Produkcja kiełbas typu salami i ocena jakości gotowego wyrobu
T-L-6Antagonizm bakteryjny
T-L-7Bakterie probiotyczne w fermentowanych produktach mlecznych. ocena wybranych cech probiotycznosci drobnoustrojów dostępnych w jogurtach.
T-L-4Produkcja innych rodzajów wyrobów dojrzewających i ocena ich jakości
T-L-9Maślanka i serwatka jako cenne produkty - ocena jakości
T-L-10Pomiar tekstury biopreparatów
T-L-12Wpływ starterów fermentacji mlekowej (LAB) na jakość ciasta pszennego i żytniego. Blokowanie fermentacji a jakość pieczywa pszennego
T-L-13Podsumowanie
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z ćwiczeń poparte wnioskami
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiazujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi wspołpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi wspołpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangazowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstajacych w trakcie eksperymentów.