Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (S1)

Sylabus przedmiotu Pojazdy rolnicze i leśne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pojazdy rolnicze i leśne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 1,00,46zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,50,27zaliczenie
laboratoriaL6 15 0,50,27zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza w zakresie fizyki i mechaniki technicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ogólna budowa podwozia pojazdu2
T-A-2Układ kierowniczy2
T-A-3Układ hamulcowy2
T-A-4Sprzęgła2
T-A-5Skrzynie przekładniowe2
T-A-6Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne1
T-A-7Podnośnik hydrauliczny2
T-A-8Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi2
15
laboratoria
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego ciągnika4
T-L-3Badanie stateczności poprzecznej i podłużnej ciągnika5
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu5
15
wykłady
T-W-1Kinematyka i dynamika koła jezdnego3
T-W-2Siły i momenty działające na ciągnik kołowy w ruchu prostoliniowym3
T-W-3Bilans mocy kołowego ciągnika rolniczego3
T-W-4Charakterystyka uciągu ciągnika rolniczego4
T-W-5Ustalenie mocy silnika2
T-W-6Mechaniczny układ przeniesienia napędu ciągnika2
T-W-7Dobór przełożeń w układzie napędowym3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych0
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń0
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne przygptowanie do wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C24_W01
ma wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych niezbędną do rozumienia budowy i zasady działania tych pojazdów oraz ich racjonalnego zastosowania w technice rolniczej i leśnej
TRL_1A_W21R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C24_U01
potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
TRL_1A_U19R1A_U04, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-3, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_1A_C24_K01
rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
TRL_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-3M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C24_W01
ma wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych niezbędną do rozumienia budowy i zasady działania tych pojazdów oraz ich racjonalnego zastosowania w technice rolniczej i leśnej
2,0nie ma wiedzy z zakresu budowy i zasady działania pojazdów rolniczych i leśnych, nie rozumie zasad racjonalnego ich wykorzystania
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu budowy i zasady działania pojazdów rolniczych i leśnych, orientuje się w zasadach racjonalnego ich wykorzystania
3,5ma dostateczną wiedzę z zakresu budowy i zasady działania pojazdów rolniczych i leśnych, rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania
4,0ma gruntowną wiedzę z zakresu budowy i zasady działania pojazdów rolniczych i leśnych, rozumie większość zasad racjonalnego ich wykorzystania
4,5ma wszechstronną wiedzę z zakresu budowy i zasady działania pojazdów rolniczych i leśnych, rozumie także zasady racjonalnego ich wykorzystania
5,0ma doskonałą wiedzę z zakresu budowy i zasady działania pojazdów rolniczych i leśnych, doskonale rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C24_U01
potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
2,0nie potrafi racjonalnie eksploatować pojazdów rolniczych i leśnych, nie uwzględnia zasad bezpieczeństwa i ochrony środowiska
3,0potrafi eksploatować pojazdów rolniczych i leśnych w stopniu wystarczającym, względnia minimum zasad bezpieczeństwa i ochrony środowiska
3,5potrafi eksploatować pojazdy rolnicze i leśne, uwzględnia przy tym podstawowe zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska
4,0potrafi racjonalnie eksploatować wybrane pojazdy rolnicze i leśne, uwzględnia zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska
4,5potrafi racjonalnie eksploatować pojazdów rolniczych i leśnych, uwzględnia większość zasad bezpieczeństwa i ochrony środowiska
5,0potrafi racjonalnie eksploatować pojazdów rolniczych i leśnych, uwzględnia wszystkie obowiązujące zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_1A_C24_K01
rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
2,0nie jest świadomy posiadanych umiejętności lub ich nie posiada
3,0wykorzystuje posiadaną wiedzę i umiejętności tylko do własnych celów
3,5współpracuje z innymi tylko na wyraźne polecenie prowadzącego
4,0dzieli się z innymi własną wiedzą i doświadczeniem, jednak nie potrafi zorganizować pracy w grupie
4,5potrafi współpracować w grupie, jednak popełnia drobne błędy organizacyjne
5,0potrafi współpracować w grupie, pełni funkcję lidera

Literatura podstawowa

  1. Dajniak H., Ciągniki - teoria ruchu i konstruowanie, WKiŁ, Warszawa, 1985

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ogólna budowa podwozia pojazdu2
T-A-2Układ kierowniczy2
T-A-3Układ hamulcowy2
T-A-4Sprzęgła2
T-A-5Skrzynie przekładniowe2
T-A-6Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne1
T-A-7Podnośnik hydrauliczny2
T-A-8Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi2
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.1
T-L-2Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego ciągnika4
T-L-3Badanie stateczności poprzecznej i podłużnej ciągnika5
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kinematyka i dynamika koła jezdnego3
T-W-2Siły i momenty działające na ciągnik kołowy w ruchu prostoliniowym3
T-W-3Bilans mocy kołowego ciągnika rolniczego3
T-W-4Charakterystyka uciągu ciągnika rolniczego4
T-W-5Ustalenie mocy silnika2
T-W-6Mechaniczny układ przeniesienia napędu ciągnika2
T-W-7Dobór przełożeń w układzie napędowym3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych0
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2samodzielne przygotowanie na podstawie instrukcji do ćwiczeń0
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne przygptowanie do wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C24_W01ma wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych niezbędną do rozumienia budowy i zasady działania tych pojazdów oraz ich racjonalnego zastosowania w technice rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_W21ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pojazdów rolniczych i leśnych, obejmującą silniki pojazdów rolniczych, układy przenoszenia napędów, teorię ruchu pojazdów, niezbędną do: 1) rozumienia budowy i zasad działania pojazdów oraz ich charakterystyk technicznych, 2) rozumienia problemów związanych z eksploatacją silników spalinowych w pojazdach rolniczych i leśnych, 3) racjonalnego stosowania pojazdów w rolnictwie i leśnictwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-W-6Mechaniczny układ przeniesienia napędu ciągnika
T-W-4Charakterystyka uciągu ciągnika rolniczego
T-W-5Ustalenie mocy silnika
T-W-7Dobór przełożeń w układzie napędowym
T-W-1Kinematyka i dynamika koła jezdnego
T-W-3Bilans mocy kołowego ciągnika rolniczego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena na podstawie egzaminu ustnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy z zakresu budowy i zasady działania pojazdów rolniczych i leśnych, nie rozumie zasad racjonalnego ich wykorzystania
3,0ma wystarczającą wiedzę z zakresu budowy i zasady działania pojazdów rolniczych i leśnych, orientuje się w zasadach racjonalnego ich wykorzystania
3,5ma dostateczną wiedzę z zakresu budowy i zasady działania pojazdów rolniczych i leśnych, rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania
4,0ma gruntowną wiedzę z zakresu budowy i zasady działania pojazdów rolniczych i leśnych, rozumie większość zasad racjonalnego ich wykorzystania
4,5ma wszechstronną wiedzę z zakresu budowy i zasady działania pojazdów rolniczych i leśnych, rozumie także zasady racjonalnego ich wykorzystania
5,0ma doskonałą wiedzę z zakresu budowy i zasady działania pojazdów rolniczych i leśnych, doskonale rozumie zasady racjonalnego ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C24_U01potrafi racjonalnie eksploatować pojazdy rolnicze i leśne m.in. z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz ocenić ich wpływ na środowisko przyrodnicze w konkretnych zastosowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_U19potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz gospodarce leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-2Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego ciągnika
T-L-3Badanie stateczności poprzecznej i podłużnej ciągnika
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena na podstawie sprawozdania
S-2Ocena formująca: Ocena na podstawie zaliczenia pisemnego
S-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi racjonalnie eksploatować pojazdów rolniczych i leśnych, nie uwzględnia zasad bezpieczeństwa i ochrony środowiska
3,0potrafi eksploatować pojazdów rolniczych i leśnych w stopniu wystarczającym, względnia minimum zasad bezpieczeństwa i ochrony środowiska
3,5potrafi eksploatować pojazdy rolnicze i leśne, uwzględnia przy tym podstawowe zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska
4,0potrafi racjonalnie eksploatować wybrane pojazdy rolnicze i leśne, uwzględnia zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska
4,5potrafi racjonalnie eksploatować pojazdów rolniczych i leśnych, uwzględnia większość zasad bezpieczeństwa i ochrony środowiska
5,0potrafi racjonalnie eksploatować pojazdów rolniczych i leśnych, uwzględnia wszystkie obowiązujące zasady bezpieczeństwa i ochrony środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_1A_C24_K01rozumie potrzebę samodoskonalenia się i pogłębiania swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_1A_K01jest świadomy ograniczenia posiadanych umiejętności i wiedzy, stąd rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie budowy i zasady działania poszczególnych elementów składowych pojazdu
Treści programoweT-A-1Ogólna budowa podwozia pojazdu
T-A-2Układ kierowniczy
T-A-3Układ hamulcowy
T-A-4Sprzęgła
T-A-5Skrzynie przekładniowe
T-A-6Mechanizmy różnicowe i przekładnie główne
T-A-7Podnośnik hydrauliczny
T-A-8Układ zawieszenia i zaczepienia narzędzi
T-L-1Budowa i obsługa stanowisk pomiarowych, szkolenie z zakresu BHP i ochrony p. poż.
T-L-2Wyznaczanie geometrii układu kierowniczego ciągnika
T-L-3Badanie stateczności poprzecznej i podłużnej ciągnika
T-L-4Wyznaczanie charakterystyki trakcyjnej pojazdu
T-W-2Siły i momenty działające na ciągnik kołowy w ruchu prostoliniowym
T-W-6Mechaniczny układ przeniesienia napędu ciągnika
T-W-4Charakterystyka uciągu ciągnika rolniczego
T-W-5Ustalenie mocy silnika
T-W-7Dobór przełożeń w układzie napędowym
T-W-1Kinematyka i dynamika koła jezdnego
T-W-3Bilans mocy kołowego ciągnika rolniczego
Metody nauczaniaM-3objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena na podstawie obserwacji pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest świadomy posiadanych umiejętności lub ich nie posiada
3,0wykorzystuje posiadaną wiedzę i umiejętności tylko do własnych celów
3,5współpracuje z innymi tylko na wyraźne polecenie prowadzącego
4,0dzieli się z innymi własną wiedzą i doświadczeniem, jednak nie potrafi zorganizować pracy w grupie
4,5potrafi współpracować w grupie, jednak popełnia drobne błędy organizacyjne
5,0potrafi współpracować w grupie, pełni funkcję lidera