Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Technika rolnicza i leśna (N2)

Sylabus przedmiotu Alternatywne systemy energetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technika rolnicza i leśna
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Alternatywne systemy energetyczne
Specjalność informatyka i doradztwo w technice rolniczej i leśnej
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 0,50,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizyki, ze szczególnym uwzględnieniem termodynamiki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie dają alternatywne systemy energetyczne, szczególnie na obszarach wiejskich.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności analizy i oceny danego rozwiązania systemu zasilania energią szczególnie na obszarach wiejskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie oraz przykłady obliczeniowe urządzeń wchodzących w skład alternatywnych instalacji energetycznych.5
T-A-2Analiza przykładów oraz podstawowe obliczenia instalacji kogeneracyjnych opartych na różnych technologiach.5
10
wykłady
T-W-1Zrównoważone systemy energetyczne. Energetyka rozproszona. Technologie generacji rozproszonej. Możliwości jej wykorzystania na obszarach wiejskich.2
T-W-2Systemy skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja, trójgeneracja). Podstawy techniczne wykorzystanie małych źródeł kogeneracyjnych.2
T-W-3Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC). Energetyka jądrowa (przemiany, paliwa, odpady radioaktywne). Energetyczne wykorzystanie odpadów i technologie jej wykorzystania). Elektrownie niekonwencjonalne.1
T-W-4Alternatywne systemy zaopatrzenia budynków w energię.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury i periodyków fachowych.4
A-A-3Konsultacje1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury7
A-W-3Konsultacje2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kontrola przyswajania materiału podawanego na wykładach
S-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający ćwiczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C15_W01
Ma wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane systemy energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych systemów energetycznych, przydatną do wykorzystywania urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej.
TRL_2A_W25, TRL_2A_W10R2A_W01, R2A_W02, R2A_W05InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C15_U01
Jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie.
TRL_2A_U11, TRL_2A_U18, TRL_2A_U26R2A_U01, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U03, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U07, InzA2_U08C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_2A_C15_K01
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. Ma świadomość powiązań jakie istnieją między sposobami użytkowania energii a jakością środowiska.
TRL_2A_K06, TRL_2A_K04R2A_K02, R2A_K03, R2A_K04, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-1, T-A-2M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C15_W01
Ma wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane systemy energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych systemów energetycznych, przydatną do wykorzystywania urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zakresu alternatywnych systemów energetycznych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
3,5Student posiada połowiczną wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C15_U01
Jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie.
2,0Student nie posiada żadnej umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
3,0Studentnie posiada podstawowe umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
3,5Studentnie posiada połowiczne umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,0Studentnie posiada dobre umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,5Studentnie posiada ponad dobre umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
5,0Studentnie posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_2A_C15_K01
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. Ma świadomość powiązań jakie istnieją między sposobami użytkowania energii a jakością środowiska.
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się dostateczną odpowiedzialnoscią i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje się dość odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
4,0Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmuje własne inicjatywy, cechuje się odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
4,5Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować pracę zespołową, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, cechuje się odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w świadomy sposób dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, cechuje się bardzo odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.

Literatura podstawowa

  1. Krawiec F., Energia. Zasoby, procesy, technologie, transformacje, modele biznesowe, planowanie rozwoju, Difin, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Niedziółka D., Zielona energia w Polsce, CeDeWu, 2012
  2. Świerszcz K., Skuteczny biznesplan rozwoju energetyki z odnawialnych źródeł energii a fundusze europejskie, Atla2, Wrocław, 2011
  3. Łucki Z., Misiak W., Energetyka a społeczeństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie oraz przykłady obliczeniowe urządzeń wchodzących w skład alternatywnych instalacji energetycznych.5
T-A-2Analiza przykładów oraz podstawowe obliczenia instalacji kogeneracyjnych opartych na różnych technologiach.5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zrównoważone systemy energetyczne. Energetyka rozproszona. Technologie generacji rozproszonej. Możliwości jej wykorzystania na obszarach wiejskich.2
T-W-2Systemy skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja, trójgeneracja). Podstawy techniczne wykorzystanie małych źródeł kogeneracyjnych.2
T-W-3Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC). Energetyka jądrowa (przemiany, paliwa, odpady radioaktywne). Energetyczne wykorzystanie odpadów i technologie jej wykorzystania). Elektrownie niekonwencjonalne.1
T-W-4Alternatywne systemy zaopatrzenia budynków w energię.1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury i periodyków fachowych.4
A-A-3Konsultacje1
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury7
A-W-3Konsultacje2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C15_W01Ma wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane systemy energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych systemów energetycznych, przydatną do wykorzystywania urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_W25ma określoną wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych, obejmującą możliwe do zastosowania w obszarze rolnictwa oraz gospodarki leśnej wybrane systemy energetyczne wykorzystujące energię odnawialną oraz polskie i europejskie regulacje prawne dotyczące alternatywnych systemów energetycznych, przydatną do wykorzystywania urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej;
TRL_2A_W10ma określony zasób wiedzy w zakresie chłodnictwa, obejmujący metody obniżania temperatury, lewobieżne obiegi cieplne, chłodziarki gazowe i parowe, budowę chłodziarek i ich typy, urządzenia chłodnicze w technice rolniczej i leśnej, przydatną m.in. do zastosowania urządzeń chłodniczych w inżynierii rolniczej i leśnej;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie dają alternatywne systemy energetyczne, szczególnie na obszarach wiejskich.
Treści programoweT-W-4Alternatywne systemy zaopatrzenia budynków w energię.
T-W-3Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC). Energetyka jądrowa (przemiany, paliwa, odpady radioaktywne). Energetyczne wykorzystanie odpadów i technologie jej wykorzystania). Elektrownie niekonwencjonalne.
T-W-2Systemy skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja, trójgeneracja). Podstawy techniczne wykorzystanie małych źródeł kogeneracyjnych.
T-W-1Zrównoważone systemy energetyczne. Energetyka rozproszona. Technologie generacji rozproszonej. Możliwości jej wykorzystania na obszarach wiejskich.
T-A-1Omówienie oraz przykłady obliczeniowe urządzeń wchodzących w skład alternatywnych instalacji energetycznych.
T-A-2Analiza przykładów oraz podstawowe obliczenia instalacji kogeneracyjnych opartych na różnych technologiach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z zakresu alternatywnych systemów energetycznych.
3,0Student posiada podstawową wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
3,5Student posiada połowiczną wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,5Student posiada ponad dobrą wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C15_U01Jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_U11potrafi ocenić przydatność i wymogi zastosowania urządzeń chłodniczych w technice rolniczej i leśnej;
TRL_2A_U18potrafi zastosować maszyny i urządzenia przeznaczone do przetworzenia biomasy roślinnej na cele opałowe;
TRL_2A_U26jest przygotowany do stosowania w produkcji rolniczej i leśnej urządzeń, układów i systemów bazujących na energii odnawialnej, potrafi dobrać poszczególne zespoły systemu energetycznego w gospodarstwie;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie dają alternatywne systemy energetyczne, szczególnie na obszarach wiejskich.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności analizy i oceny danego rozwiązania systemu zasilania energią szczególnie na obszarach wiejskich.
Treści programoweT-W-4Alternatywne systemy zaopatrzenia budynków w energię.
T-W-3Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC). Energetyka jądrowa (przemiany, paliwa, odpady radioaktywne). Energetyczne wykorzystanie odpadów i technologie jej wykorzystania). Elektrownie niekonwencjonalne.
T-W-2Systemy skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja, trójgeneracja). Podstawy techniczne wykorzystanie małych źródeł kogeneracyjnych.
T-W-1Zrównoważone systemy energetyczne. Energetyka rozproszona. Technologie generacji rozproszonej. Możliwości jej wykorzystania na obszarach wiejskich.
T-A-1Omówienie oraz przykłady obliczeniowe urządzeń wchodzących w skład alternatywnych instalacji energetycznych.
T-A-2Analiza przykładów oraz podstawowe obliczenia instalacji kogeneracyjnych opartych na różnych technologiach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający wykłady
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny zaliczający ćwiczenia
S-1Ocena formująca: kontrola przyswajania materiału podawanego na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada żadnej umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
3,0Studentnie posiada podstawowe umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
3,5Studentnie posiada połowiczne umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,0Studentnie posiada dobre umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
4,5Studentnie posiada ponad dobre umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
5,0Studentnie posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie alternatywnych systemów energetycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_2A_C15_K01Student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje również samodzielne inicjatywy, wykazuje się odpowiedzialną postawą i sumiennością w zdobywaniu wiedzy. Ma świadomość powiązań jakie istnieją między sposobami użytkowania energii a jakością środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTRL_2A_K06rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska naturalnego i zachowania bioróżnorodności, ma świadomość pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w zakresie inżynierii rolniczej i leśnej, a w szczególności jej wpływu na środowisko i ma świadomość konieczności eliminowania lub ograniczania tego wpływu.
TRL_2A_K04jest otwarty na poznawanie nowych technik i technologii przeznaczonych do stosowania w gospodarce żywnościowej i leśnej, jest wyczulony na techniki i technologie przyczyniające się do mniejszego obciążenia środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z możliwościami racjonalnego wykorzystywania energii jakie dają alternatywne systemy energetyczne, szczególnie na obszarach wiejskich.
C-2Nabycie przez studenta umiejętności analizy i oceny danego rozwiązania systemu zasilania energią szczególnie na obszarach wiejskich.
Treści programoweT-W-4Alternatywne systemy zaopatrzenia budynków w energię.
T-W-3Perspektywiczne źródła i nośniki energii (ogniwa paliwowe, gaz łupkowy, technologia ORC). Energetyka jądrowa (przemiany, paliwa, odpady radioaktywne). Energetyczne wykorzystanie odpadów i technologie jej wykorzystania). Elektrownie niekonwencjonalne.
T-W-2Systemy skojarzonej produkcji energii elektrycznej i ciepła (kogeneracja, trójgeneracja). Podstawy techniczne wykorzystanie małych źródeł kogeneracyjnych.
T-W-1Zrównoważone systemy energetyczne. Energetyka rozproszona. Technologie generacji rozproszonej. Możliwości jej wykorzystania na obszarach wiejskich.
T-A-1Omówienie oraz przykłady obliczeniowe urządzeń wchodzących w skład alternatywnych instalacji energetycznych.
T-A-2Analiza przykładów oraz podstawowe obliczenia instalacji kogeneracyjnych opartych na różnych technologiach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-1Ocena formująca: kontrola przyswajania materiału podawanego na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w żaden sposób w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje żadnych własnych inicjatyw, cechuje się dostateczną odpowiedzialnoscią i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
3,5Student dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy, cechuje się dość odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
4,0Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmuje własne inicjatywy, cechuje się odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
4,5Student aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować pracę zespołową, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, cechuje się odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.
5,0Student bardzo aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi bardzo dobrze zorganizować pracę zespołową, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w świadomy sposób dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, cechuje się bardzo odpowiedzialną i sumienną postawą w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu.