Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z PZE (wystąpienie zaproszonych gości):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Proekologiczne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia z PZE (wystąpienie zaproszonych gości)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 2 0,51,00zaliczenie
wykładyW2 2 0,51,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1orientacja w podstawowych zagadnieniach dotyczących PZE

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłebienie wiedzy z zakresu stosowania i oddziaływania na środowisko proekologicznych źródeł energii, przedstawianej z punktu widzenia osób związanych zawodowo z tym zagadnieniem.
C-2Wyrobienie sobie przez słuchaczy poglądów na temat przydatności różnych branż i technologii PZE.
C-3Pogłębienie świadomości korzystnego wpływu PZE na zagadnienia związane z niezależnością energetyczną i ochroną środowiska przyrodniczego, a także oddziaływaniem społecznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zagadnienia odnoszące się do: praktycznego funkcjonowania i oddziaływania przepisów prawnych dotyczących PZE, a także pomocy publicznej na rozwój mikroinstalacji energetycznych; planowanych zmian w ustawie o OZE i planowanych programach wsparcia z funduszy ekologicznych i innych; kwestii energetyki rozproszonej i prosumenckiej; problemów związanych z produkcją i sprzedażą urządzeń wykorzystujących technologie PZE.2
2
wykłady
T-W-1Zagadnienia odnoszące się do: praktycznego funkcjonowania i oddziaływania przepisów prawnych dotyczących PZE, a także pomocy publicznej na rozwój mikroinstalacji energetycznych; planowanych zmian w ustawie o OZE i planowanych programach wsparcia z funduszy ekologicznych i innych; kwestii energetyki rozproszonej i prosumenckiej; problemów związanych z produkcją i sprzedażą urządzeń wykorzystujących technologie PZE.2
2

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zjęciach2
A-W-2studiowanie wskazanej literatury13
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach2
A-W-2studiowanie wskazanej literatury13
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena aktywności słuchaczy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A13_W01
Słuchacz studiów podyplomowych poznaje problematykę związaną ze stosowaniem i oddziaływaniem na środowisko, a także dotyczącą społecznego oddziaływania proekologicznych źródeł energii, przedstawianą z punktu widzenia osób związanych zawodowo z tym zagadnieniem (producenci urządzeń lub handlowcy, osoby zajmujące się doborem i montażem urządzeń, urzędnicy administracji państwowej i samorządowej związani zawodowo z energią odnawialną).
PZE_10-_W02, PZE_10-_W01C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A13_U01
Wyrobienie sobie przez słuchaczy poglądów na temat przydatności różnych branż i technologii PZE, popartych opinią fachowców.
PZE_10-_U01, PZE_10-_U05C-2T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A13_K01
Pogłębienie świadomości korzystnego wpływu PZE na zagadnienia związane z niezależnością energetyczną i ochroną środowiska przyrodniczego, a także oddziaływaniem społecznym.
PZE_10-_K01, PZE_10-_K02, PZE_10-_K03C-3T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A13_W01
Słuchacz studiów podyplomowych poznaje problematykę związaną ze stosowaniem i oddziaływaniem na środowisko, a także dotyczącą społecznego oddziaływania proekologicznych źródeł energii, przedstawianą z punktu widzenia osób związanych zawodowo z tym zagadnieniem (producenci urządzeń lub handlowcy, osoby zajmujące się doborem i montażem urządzeń, urzędnicy administracji państwowej i samorządowej związani zawodowo z energią odnawialną).
2,0
3,0przy podstawowym poziomie aktywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A13_U01
Wyrobienie sobie przez słuchaczy poglądów na temat przydatności różnych branż i technologii PZE, popartych opinią fachowców.
2,0
3,0przy podstawowym poziomie aktywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A13_K01
Pogłębienie świadomości korzystnego wpływu PZE na zagadnienia związane z niezależnością energetyczną i ochroną środowiska przyrodniczego, a także oddziaływaniem społecznym.
2,0
3,0przy podstawowym poziomie aktywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. pozycje literatury wskazane w czasie wykładów

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia odnoszące się do: praktycznego funkcjonowania i oddziaływania przepisów prawnych dotyczących PZE, a także pomocy publicznej na rozwój mikroinstalacji energetycznych; planowanych zmian w ustawie o OZE i planowanych programach wsparcia z funduszy ekologicznych i innych; kwestii energetyki rozproszonej i prosumenckiej; problemów związanych z produkcją i sprzedażą urządzeń wykorzystujących technologie PZE.2
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagadnienia odnoszące się do: praktycznego funkcjonowania i oddziaływania przepisów prawnych dotyczących PZE, a także pomocy publicznej na rozwój mikroinstalacji energetycznych; planowanych zmian w ustawie o OZE i planowanych programach wsparcia z funduszy ekologicznych i innych; kwestii energetyki rozproszonej i prosumenckiej; problemów związanych z produkcją i sprzedażą urządzeń wykorzystujących technologie PZE.2
2

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zjęciach2
A-W-2studiowanie wskazanej literatury13
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach2
A-W-2studiowanie wskazanej literatury13
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A13_W01Słuchacz studiów podyplomowych poznaje problematykę związaną ze stosowaniem i oddziaływaniem na środowisko, a także dotyczącą społecznego oddziaływania proekologicznych źródeł energii, przedstawianą z punktu widzenia osób związanych zawodowo z tym zagadnieniem (producenci urządzeń lub handlowcy, osoby zajmujące się doborem i montażem urządzeń, urzędnicy administracji państwowej i samorządowej związani zawodowo z energią odnawialną).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie prawa, obejmującą zasadnicze elementy z dyrektyw i przepisów unijnych, krajowych aktów prawnych związanych z odnawialnymi źródłami energii i istotnych dla sektora energetycznego oraz dotyczącą możliwości pozyskiwania funduszy na cele związane z proekologicznymi źródłami energii;
PZE_10-_W01Ma wiedzę obejmującą znaczenie energii dla społeczeństwa, aktualne źródła energii i ich udziały na świecie i w Polsce, źródła i formy zjawisk wykorzystywanych w proekologicznych źródłach energii, udział poszczególnych form PZE na świecie i w Polsce, społeczne znaczenie energetyki rozproszonej, przewidywane trendy w polityce energetycznej, dodatkowe możliwości pozyskiwania energii (np. ogniwa wodorowe, paliwa trzeciej generacji.
Cel przedmiotuC-1Pogłebienie wiedzy z zakresu stosowania i oddziaływania na środowisko proekologicznych źródeł energii, przedstawianej z punktu widzenia osób związanych zawodowo z tym zagadnieniem.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia odnoszące się do: praktycznego funkcjonowania i oddziaływania przepisów prawnych dotyczących PZE, a także pomocy publicznej na rozwój mikroinstalacji energetycznych; planowanych zmian w ustawie o OZE i planowanych programach wsparcia z funduszy ekologicznych i innych; kwestii energetyki rozproszonej i prosumenckiej; problemów związanych z produkcją i sprzedażą urządzeń wykorzystujących technologie PZE.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena aktywności słuchaczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy podstawowym poziomie aktywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A13_U01Wyrobienie sobie przez słuchaczy poglądów na temat przydatności różnych branż i technologii PZE, popartych opinią fachowców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_U01Orientuje się w zakresie: znaczenia energii dla społeczeństwa, aktualnych źródeł energii, udziału poszczególnych form PZE na świecie i w Polsce, dodatkowych możliwości pozyskiwania energii, polityki energetycznej Polski i Unii Europejskiej.
PZE_10-_U05Umie ocenić możliwości zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej.
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie sobie przez słuchaczy poglądów na temat przydatności różnych branż i technologii PZE.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia odnoszące się do: praktycznego funkcjonowania i oddziaływania przepisów prawnych dotyczących PZE, a także pomocy publicznej na rozwój mikroinstalacji energetycznych; planowanych zmian w ustawie o OZE i planowanych programach wsparcia z funduszy ekologicznych i innych; kwestii energetyki rozproszonej i prosumenckiej; problemów związanych z produkcją i sprzedażą urządzeń wykorzystujących technologie PZE.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena aktywności słuchaczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy podstawowym poziomie aktywności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A13_K01Pogłębienie świadomości korzystnego wpływu PZE na zagadnienia związane z niezależnością energetyczną i ochroną środowiska przyrodniczego, a także oddziaływaniem społecznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_K01Ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i racjonalnego nią gospodarowania.
PZE_10-_K02Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji.
PZE_10-_K03Rozumie ważność i potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma świadomość pozatechnicznych aspektów produkcji energii ze źródeł odnawialnych.
Cel przedmiotuC-3Pogłębienie świadomości korzystnego wpływu PZE na zagadnienia związane z niezależnością energetyczną i ochroną środowiska przyrodniczego, a także oddziaływaniem społecznym.
Treści programoweT-W-1Zagadnienia odnoszące się do: praktycznego funkcjonowania i oddziaływania przepisów prawnych dotyczących PZE, a także pomocy publicznej na rozwój mikroinstalacji energetycznych; planowanych zmian w ustawie o OZE i planowanych programach wsparcia z funduszy ekologicznych i innych; kwestii energetyki rozproszonej i prosumenckiej; problemów związanych z produkcją i sprzedażą urządzeń wykorzystujących technologie PZE.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena aktywności słuchaczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy podstawowym poziomie aktywności
3,5
4,0
4,5
5,0