Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii

Sylabus przedmiotu Kolektory słoneczne i fotoogniwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Proekologiczne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Kolektory słoneczne i fotoogniwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Inni
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT1 5 0,50,25zaliczenie
laboratoriaL1 2 0,50,25zaliczenie
wykładyW1 13 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu techniki cieplnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych parametrów charakteryzujących promieniowanie słoneczne i zasady działania fotoogniw i kolektorów słonecznych.
C-2Umiejętność zidentyfikowania podstawowych parametrów funkcjonalnych prostej instalacji fotowoltaicznej i instalacji cieplnej.
C-3Nauczenie świadomości skutków stosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie fotowoltaiki i kolektorów słonecznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie charakterystyki prądowo-napięciowej fotoogniwa.2
2
zajęcia terenowe
T-T-1Wyjazd terenowy w celu pokazania pracy przykładowej instalacji solarnej.5
5
wykłady
T-W-1Potencjał energii słonecznej, warunki nasłonecznienia. Konstrukcja kolektorów słonecznych i systemów solarnych. Siłownie słoneczne. Współczynnik pochłaniania światła, odbicia i transparencji. Fotoogniwa, proces fotowoltaiczny, sprawność procesu, sposoby wykorzystania w instalacjach stacjonarnych i trakcyjnych.13
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach2
A-L-2przygotowanie do zajęć5
A-L-3wykonanie sprawozdania8
15
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach terenowych5
A-T-2czas na dojazd5
A-T-3wykonanie sprawozdania5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach13
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3wykonanie opracowania20
A-W-4przygotowanie do wykładów7
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład multimedialny
M-2zajęcia laboratoryjne
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej samodzielnie wykonanej przez słuchaczy na temat wybranych zagadnień omawianych na wykładach
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania wykonanego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania wykonanego z ćwiczeń terenowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A03_W01
Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz zna zasadę działania fotoogniw i kolektorów słonecznych.
PZE_10-_W05C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A03_U01
Słuchacz potrafi zidentyfikować podstawowe parametry funkcjonalne prostej instalacji fotowoltaicznej i instalacji cieplnej.
PZE_10-_U05C-2T-L-1, T-T-1, T-W-1M-3, M-2, M-1S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A03_K01
Słuchacz ma świadomość skutków stosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie fotowoltaiki i kolektorów słonecznych.
PZE_10-_K01, PZE_10-_K02C-3T-L-1, T-W-1, T-T-1M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A03_W01
Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz zna zasadę działania fotoogniw i kolektorów słonecznych.
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonania pracy kontrolnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A03_U01
Słuchacz potrafi zidentyfikować podstawowe parametry funkcjonalne prostej instalacji fotowoltaicznej i instalacji cieplnej.
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonania sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych i z zajęć terenowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A03_K01
Słuchacz ma świadomość skutków stosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie fotowoltaiki i kolektorów słonecznych.
2,0
3,0przy podstawowej świadomości
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lewandowski W., Ryms M., Biopaliwa. Proekologiczne odnawialne źródła energii., Wydawnictwo WNT, Warszawa 2013, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Jarzębski Z., Energia słoneczna, PWN, Warszawa, 1990

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie charakterystyki prądowo-napięciowej fotoogniwa.2
2

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wyjazd terenowy w celu pokazania pracy przykładowej instalacji solarnej.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Potencjał energii słonecznej, warunki nasłonecznienia. Konstrukcja kolektorów słonecznych i systemów solarnych. Siłownie słoneczne. Współczynnik pochłaniania światła, odbicia i transparencji. Fotoogniwa, proces fotowoltaiczny, sprawność procesu, sposoby wykorzystania w instalacjach stacjonarnych i trakcyjnych.13
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach2
A-L-2przygotowanie do zajęć5
A-L-3wykonanie sprawozdania8
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach terenowych5
A-T-2czas na dojazd5
A-T-3wykonanie sprawozdania5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach13
A-W-2studiowanie literatury20
A-W-3wykonanie opracowania20
A-W-4przygotowanie do wykładów7
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A03_W01Słuchacz studiów podyplomowych zna podstawowe parametry charakteryzujące promieniowanie słoneczne oraz zna zasadę działania fotoogniw i kolektorów słonecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_W05Ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych parametrów charakteryzujących promieniowanie słoneczne i zasady działania fotoogniw i kolektorów słonecznych.
Treści programoweT-W-1Potencjał energii słonecznej, warunki nasłonecznienia. Konstrukcja kolektorów słonecznych i systemów solarnych. Siłownie słoneczne. Współczynnik pochłaniania światła, odbicia i transparencji. Fotoogniwa, proces fotowoltaiczny, sprawność procesu, sposoby wykorzystania w instalacjach stacjonarnych i trakcyjnych.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej samodzielnie wykonanej przez słuchaczy na temat wybranych zagadnień omawianych na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonania pracy kontrolnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A03_U01Słuchacz potrafi zidentyfikować podstawowe parametry funkcjonalne prostej instalacji fotowoltaicznej i instalacji cieplnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_U05Umie ocenić możliwości zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej.
Cel przedmiotuC-2Umiejętność zidentyfikowania podstawowych parametrów funkcjonalnych prostej instalacji fotowoltaicznej i instalacji cieplnej.
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie charakterystyki prądowo-napięciowej fotoogniwa.
T-T-1Wyjazd terenowy w celu pokazania pracy przykładowej instalacji solarnej.
T-W-1Potencjał energii słonecznej, warunki nasłonecznienia. Konstrukcja kolektorów słonecznych i systemów solarnych. Siłownie słoneczne. Współczynnik pochłaniania światła, odbicia i transparencji. Fotoogniwa, proces fotowoltaiczny, sprawność procesu, sposoby wykorzystania w instalacjach stacjonarnych i trakcyjnych.
Metody nauczaniaM-3pokaz
M-2zajęcia laboratoryjne
M-1wykład multimedialny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania wykonanego z ćwiczeń terenowych
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania wykonanego z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonania sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych i z zajęć terenowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A03_K01Słuchacz ma świadomość skutków stosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie fotowoltaiki i kolektorów słonecznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_K01Ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i racjonalnego nią gospodarowania.
PZE_10-_K02Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji.
Cel przedmiotuC-3Nauczenie świadomości skutków stosowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie fotowoltaiki i kolektorów słonecznych.
Treści programoweT-L-1Wyznaczanie charakterystyki prądowo-napięciowej fotoogniwa.
T-W-1Potencjał energii słonecznej, warunki nasłonecznienia. Konstrukcja kolektorów słonecznych i systemów solarnych. Siłownie słoneczne. Współczynnik pochłaniania światła, odbicia i transparencji. Fotoogniwa, proces fotowoltaiczny, sprawność procesu, sposoby wykorzystania w instalacjach stacjonarnych i trakcyjnych.
T-T-1Wyjazd terenowy w celu pokazania pracy przykładowej instalacji solarnej.
Metody nauczaniaM-1wykład multimedialny
M-3pokaz
M-2zajęcia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania wykonanego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania wykonanego z ćwiczeń terenowych
S-1Ocena podsumowująca: ocena pracy kontrolnej samodzielnie wykonanej przez słuchaczy na temat wybranych zagadnień omawianych na wykładach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy podstawowej świadomości
3,5
4,0
4,5
5,0