Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Proekologiczne źródła energii

Sylabus przedmiotu Siłownie wiatrowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Proekologiczne źródła energii
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Siłownie wiatrowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 2 0,50,25zaliczenie
wykładyW2 8 1,50,75zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących budowy, parametrów pracy i sposobu użytkowania oraz znaczenia dla gospodarki i ochrony środowiska siłowni wiatrowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowa metodyka liczenia parametrów związanych z energetyką wiatrową.2
2
wykłady
T-W-1Prędkość wiatru i jej pomiar, zmienność i średnioroczna prędkość wiatru, strefy wiatru w Polsce, audyt wietrzności.3
T-W-2Moc idealnej turbiny wiatrowej, rodzaje turbin.2
T-W-3Układ pracy elektrowni wiatrowych, akumulacja energii elektrycznej, wskaźniki ekonomiczne i zagadnienia ekologiczne związane z siłowniami wiatrowymi.2
T-W-4Koncepcje przyszłości energetyki wiatrowej.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach2
A-A-2Studiowanie literatury7
A-A-3Wykonanie sprawozdania6
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury18
A-W-3Wykonanie opracowania na zadany temat14
A-W-4Konsultacje5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena samodzielnie przygotowanego opracowania
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A08_W01
Słuchacz zna podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru, a także pojęcia związane z energetyką wiatrową oraz budowę siłowni wiatrowych.
PZE_10-_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A08_U01
Słuchacz jest w stanie omówić podstawowe pojęcia związane z energetyką wiatrową oraz budowę siłowni wiatrowych. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia dotyczące instalacji wykorzystującej energię wiatru oraz ocenić opłacalność budowy siłowni wiatrowej w określonych warunkach.
PZE_10-_U05C-1T-W-1, T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
PZE_10-_A08_K01
Słuchacz jest świadomy znaczenia energii wiatrowej dla bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska.
PZE_10-_K01, PZE_10-_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A08_W01
Słuchacz zna podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru, a także pojęcia związane z energetyką wiatrową oraz budowę siłowni wiatrowych.
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonanego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A08_U01
Słuchacz jest w stanie omówić podstawowe pojęcia związane z energetyką wiatrową oraz budowę siłowni wiatrowych. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia dotyczące instalacji wykorzystującej energię wiatru oraz ocenić opłacalność budowy siłowni wiatrowej w określonych warunkach.
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonanego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
PZE_10-_A08_K01
Słuchacz jest świadomy znaczenia energii wiatrowej dla bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska.
2,0
3,0przy podstawowej świadomości znaczenia i oddziaływania energii wiatrowej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Lubośny Z., Elektrownie wiatrowe w systemie elektroenergetycznym., WNT, Warszawa, 2007
  2. Lubośny Z., Farmy wiatrowe w systemie elektroenergetycznym., WNT, Warszawa, 2009
  3. Boczar T., Energetyka wiatrowa. Aktualne możliwości wykorzystania., PAK, Warszawa, 2008
  4. Wolańczyk F., Elektrownie wiatrowe., KaBe, Krosno, 2009
  5. Nowak W., Stachel A., Borsukiewicz-Gozdur A., Zastosowania odnawialnych źródeł energii., Wyd. Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2008
  6. Lewandowski W.M., Proekologiczne odnawialne źródła energii., WNT, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowa metodyka liczenia parametrów związanych z energetyką wiatrową.2
2

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Prędkość wiatru i jej pomiar, zmienność i średnioroczna prędkość wiatru, strefy wiatru w Polsce, audyt wietrzności.3
T-W-2Moc idealnej turbiny wiatrowej, rodzaje turbin.2
T-W-3Układ pracy elektrowni wiatrowych, akumulacja energii elektrycznej, wskaźniki ekonomiczne i zagadnienia ekologiczne związane z siłowniami wiatrowymi.2
T-W-4Koncepcje przyszłości energetyki wiatrowej.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach2
A-A-2Studiowanie literatury7
A-A-3Wykonanie sprawozdania6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury18
A-W-3Wykonanie opracowania na zadany temat14
A-W-4Konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A08_W01Słuchacz zna podstawowe sposoby wykorzystania energii wiatru, a także pojęcia związane z energetyką wiatrową oraz budowę siłowni wiatrowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_W05Ma wiedzę w zakresie zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej, obejmującą wykorzystanie energii słonecznej, wodnej, wiatrowej i geotermalnej.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących budowy, parametrów pracy i sposobu użytkowania oraz znaczenia dla gospodarki i ochrony środowiska siłowni wiatrowych.
Treści programoweT-W-1Prędkość wiatru i jej pomiar, zmienność i średnioroczna prędkość wiatru, strefy wiatru w Polsce, audyt wietrzności.
T-W-2Moc idealnej turbiny wiatrowej, rodzaje turbin.
T-W-3Układ pracy elektrowni wiatrowych, akumulacja energii elektrycznej, wskaźniki ekonomiczne i zagadnienia ekologiczne związane z siłowniami wiatrowymi.
T-W-4Koncepcje przyszłości energetyki wiatrowej.
T-A-1Podstawowa metodyka liczenia parametrów związanych z energetyką wiatrową.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena samodzielnie przygotowanego opracowania
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonanego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A08_U01Słuchacz jest w stanie omówić podstawowe pojęcia związane z energetyką wiatrową oraz budowę siłowni wiatrowych. Potrafi wykonać podstawowe obliczenia dotyczące instalacji wykorzystującej energię wiatru oraz ocenić opłacalność budowy siłowni wiatrowej w określonych warunkach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_U05Umie ocenić możliwości zastosowania abiotycznych źródeł energii odnawialnej.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących budowy, parametrów pracy i sposobu użytkowania oraz znaczenia dla gospodarki i ochrony środowiska siłowni wiatrowych.
Treści programoweT-W-1Prędkość wiatru i jej pomiar, zmienność i średnioroczna prędkość wiatru, strefy wiatru w Polsce, audyt wietrzności.
T-A-1Podstawowa metodyka liczenia parametrów związanych z energetyką wiatrową.
T-W-3Układ pracy elektrowni wiatrowych, akumulacja energii elektrycznej, wskaźniki ekonomiczne i zagadnienia ekologiczne związane z siłowniami wiatrowymi.
T-W-2Moc idealnej turbiny wiatrowej, rodzaje turbin.
T-W-4Koncepcje przyszłości energetyki wiatrowej.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena samodzielnie przygotowanego opracowania
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy 60% kompletności i poprawności wykonanego zadania
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaPZE_10-_A08_K01Słuchacz jest świadomy znaczenia energii wiatrowej dla bezpieczeństwa energetycznego i ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówPZE_10-_K01Ma świadomość znaczenia energii dla społeczeństwa i racjonalnego nią gospodarowania.
PZE_10-_K02Jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji.
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych zagadnień dotyczących budowy, parametrów pracy i sposobu użytkowania oraz znaczenia dla gospodarki i ochrony środowiska siłowni wiatrowych.
Treści programoweT-W-2Moc idealnej turbiny wiatrowej, rodzaje turbin.
T-W-3Układ pracy elektrowni wiatrowych, akumulacja energii elektrycznej, wskaźniki ekonomiczne i zagadnienia ekologiczne związane z siłowniami wiatrowymi.
T-W-4Koncepcje przyszłości energetyki wiatrowej.
T-W-1Prędkość wiatru i jej pomiar, zmienność i średnioroczna prędkość wiatru, strefy wiatru w Polsce, audyt wietrzności.
T-A-1Podstawowa metodyka liczenia parametrów związanych z energetyką wiatrową.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena samodzielnie przygotowanego opracowania
S-2Ocena podsumowująca: ocena sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przy podstawowej świadomości znaczenia i oddziaływania energii wiatrowej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0