Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S3)

Sylabus przedmiotu Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Chełpiński <Piotr.Chelpinski@zut.edu.pl>, Grzegorz Mikiciuk <Grzegorz.Mikiciuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Fizjologia roślin, ochrona roślin ogrodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z czynnikami abiotycznymi i biotycznymi wywołującymi zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin w produkcji ogrodniczej.
C-2Diagnozowanie przyczyn zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych.
C-3Umiejętność zapobiegania i łagodzenia zaburzeń we wzroście i rozwoju roślin ogrodniczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych wywołane przez niesprzyjające warunki klimatyczne.2
T-K-2Błędy w żywieniu roślin ogrodniczych.2
T-K-3Skutki niewłaściwego stosowania herbicydów, środków ochrony roślin i retardantów w uprawach ogrodniczych.4
T-K-4Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych na skutek uszkodzenia przez choroby i szkodniki.2
T-K-5Metody zapobiegania zaburzeniom wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Konsultacje4
A-K-3Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do dyskusji.4
A-K-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej.4
A-K-5Wyszukiwanie przez studentów roślin z zaburzeniami wzrostu i rozwoju. Określenie przyczyny i sposobu zapobiegania.6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład konwersatoryjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody eksponujące: żywy materiał roślinny, tablice, zdjęcia, ryciny.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność w dyskusji.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
S-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3A_C08-2_W01
Student wymienia przyczyny zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin sadowniczych i warzywnych, określa ich objawy i sposoby przeciwdziałania im.
OG_3A_W03, OG_3A_W01C-3, C-1T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-K-5, T-K-4M-1, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3A_C08-2_U01
Na podstawie widocznych objawów, student potrafi rozpoznać przyczyny zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych oraz podejmuje działania zmierzające do przywrócenia prawidłowych funkcji fizjologicznych roślin.
OG_3A_U06, OG_3A_U01, OG_3A_U02C-2, C-3T-K-3, T-K-1, T-K-2, T-K-5, T-K-4M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_3A_C08-2_K01
Jest zdolny do przewidywania i oceny skutków swego działania w celu uzyskania wysokiego plonu roślin ogrodniczych o dobrej jakości.
OG_3A_K02C-3, C-1T-K-3, T-K-2, T-K-5M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3A_C08-2_W01
Student wymienia przyczyny zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin sadowniczych i warzywnych, określa ich objawy i sposoby przeciwdziałania im.
2,0
3,0Doktorant zna przyczyny i objawy najczęściej występujących zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych i wie jak przeciwdziałać niektórym z nich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3A_C08-2_U01
Na podstawie widocznych objawów, student potrafi rozpoznać przyczyny zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych oraz podejmuje działania zmierzające do przywrócenia prawidłowych funkcji fizjologicznych roślin.
2,0
3,0Doktorant wykazuje umiejętność diagnozowania zaburzeń u roślin i wykorzystuje niektóre z metod w celu łagodzenia ich skutków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_3A_C08-2_K01
Jest zdolny do przewidywania i oceny skutków swego działania w celu uzyskania wysokiego plonu roślin ogrodniczych o dobrej jakości.
2,0
3,0Doktorant dostrzega zależności przyczynowo - skutkowe podejmowanych działań związanych z agrotechniką roślin ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jankiewicz L. S. Lipecki J., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej t. 1, PWN, Warszawa, 2011
  2. Jankiewicz L. S., Filek M., Lech W., Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej t. 2., PWN, Warszawa, 2012
  3. Pieniążek S.A., Sadownictwo, PWRiL, Warszawa, 2004
  4. Dobrzański, Ochrona warzyw przed chwastami, PWRiL, Warszawa, 1999
  5. Robak J., Wiech K., Choroby i szkodniki warzyw, Plantpress, Kraków, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Datnoff L. E., Elmer W. H., Huber D. M., Mineral nutrition and plant disease, The American Phytopathological Society, St. Paul, Minesota, USA, 2007
  2. Nawrocka B., Robak J., Ślusarski Cz., Macias W., Choroby i szkodniki pomidora w polu i pod osłonami, Plantpress, Kraków, 2001
  3. Chohura P., Stępowska A., Nawozy i środki wspomagajace do uprawy w polu, Plantpress, Kraków, 2010
  4. Stępowska A., Chohura P., Nawozy i środki wspomagajace do upraw pod osłonami, Plantpress, Kraków, 2010

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych wywołane przez niesprzyjające warunki klimatyczne.2
T-K-2Błędy w żywieniu roślin ogrodniczych.2
T-K-3Skutki niewłaściwego stosowania herbicydów, środków ochrony roślin i retardantów w uprawach ogrodniczych.4
T-K-4Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych na skutek uszkodzenia przez choroby i szkodniki.2
T-K-5Metody zapobiegania zaburzeniom wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych.2
12

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-K-2Konsultacje4
A-K-3Studiowanie literatury przedmiotu i przygotowanie się do dyskusji.4
A-K-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej.4
A-K-5Wyszukiwanie przez studentów roślin z zaburzeniami wzrostu i rozwoju. Określenie przyczyny i sposobu zapobiegania.6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_C08-2_W01Student wymienia przyczyny zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin sadowniczych i warzywnych, określa ich objawy i sposoby przeciwdziałania im.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_W03Wykazuje oryginalne i twórcze podejście do rozwiązywania problemów ochrony środowiska, produkcji roślinnej, ogrodniczej i inżynierii środowiska i wdrażania osiągnięć badań naukowych.
OG_3A_W01Ma wiedzę specjalistyczną z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki pozwalającą na interpretację procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych zachodzących w biosferze i środowisku abiotycznym.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zapobiegania i łagodzenia zaburzeń we wzroście i rozwoju roślin ogrodniczych.
C-1Zapoznanie z czynnikami abiotycznymi i biotycznymi wywołującymi zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin w produkcji ogrodniczej.
Treści programoweT-K-3Skutki niewłaściwego stosowania herbicydów, środków ochrony roślin i retardantów w uprawach ogrodniczych.
T-K-1Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych wywołane przez niesprzyjające warunki klimatyczne.
T-K-2Błędy w żywieniu roślin ogrodniczych.
T-K-5Metody zapobiegania zaburzeniom wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych.
T-K-4Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych na skutek uszkodzenia przez choroby i szkodniki.
Metody nauczaniaM-1Wykład konwersatoryjny.
M-3Metody eksponujące: żywy materiał roślinny, tablice, zdjęcia, ryciny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność w dyskusji.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
S-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant zna przyczyny i objawy najczęściej występujących zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych i wie jak przeciwdziałać niektórym z nich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_C08-2_U01Na podstawie widocznych objawów, student potrafi rozpoznać przyczyny zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych oraz podejmuje działania zmierzające do przywrócenia prawidłowych funkcji fizjologicznych roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_U06Poszukuje nowych rozwiązań zaistniałych problemów naukowych i zawodowych.
OG_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej analizy i oceny informacji, pozwalających na formułowanie nowych myśli i koncepcji.
OG_3A_U02Posiada umiejętność wprowadzania do praktyki rolniczej nowoczesnych technologii, z wykorzystaniem osiągnięć naukowych, z zachowaniem praw własności intelektualnej
Cel przedmiotuC-2Diagnozowanie przyczyn zaburzeń wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych.
C-3Umiejętność zapobiegania i łagodzenia zaburzeń we wzroście i rozwoju roślin ogrodniczych.
Treści programoweT-K-3Skutki niewłaściwego stosowania herbicydów, środków ochrony roślin i retardantów w uprawach ogrodniczych.
T-K-1Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych wywołane przez niesprzyjające warunki klimatyczne.
T-K-2Błędy w żywieniu roślin ogrodniczych.
T-K-5Metody zapobiegania zaburzeniom wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych.
T-K-4Zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych na skutek uszkodzenia przez choroby i szkodniki.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody eksponujące: żywy materiał roślinny, tablice, zdjęcia, ryciny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność w dyskusji.
S-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant wykazuje umiejętność diagnozowania zaburzeń u roślin i wykorzystuje niektóre z metod w celu łagodzenia ich skutków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_3A_C08-2_K01Jest zdolny do przewidywania i oceny skutków swego działania w celu uzyskania wysokiego plonu roślin ogrodniczych o dobrej jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOG_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-3Umiejętność zapobiegania i łagodzenia zaburzeń we wzroście i rozwoju roślin ogrodniczych.
C-1Zapoznanie z czynnikami abiotycznymi i biotycznymi wywołującymi zaburzenia wzrostu i rozwoju roślin w produkcji ogrodniczej.
Treści programoweT-K-3Skutki niewłaściwego stosowania herbicydów, środków ochrony roślin i retardantów w uprawach ogrodniczych.
T-K-2Błędy w żywieniu roślin ogrodniczych.
T-K-5Metody zapobiegania zaburzeniom wzrostu i rozwoju roślin ogrodniczych.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody eksponujące: żywy materiał roślinny, tablice, zdjęcia, ryciny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność w dyskusji.
S-2Ocena formująca: Prezentacja.
S-3Ocena podsumowująca: Odpowiedzi ustne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Doktorant dostrzega zależności przyczynowo - skutkowe podejmowanych działań związanych z agrotechniką roślin ogrodniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0