Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne

Sylabus przedmiotu Programy terapii ogrodniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programy terapii ogrodniczej
Specjalność Hortiterapia i dekoracje roślinne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,70,50zaliczenie
wykładyW6 5 0,30,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość najważniejszych roślin ozdobnych z uwzględnieniem podstaw ich produkcji oraz możliwości zastosowania
W-2znajomość podstaw hortiterapii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z celami terapii ogrodniczej, a także jej wpływie na zdrowie pacjentów
C-2zapoznanie z różnymi grupami pacjentów, dla których stosowana jest terapia ogrodnicza
C-3przygotowanie studentów do twórczego opracowania programów terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami natury sensorycznej (dzieci niepełnosprawne intelektualnie, dzieci nadpobudliwe, dzieci autystyczne)3
T-A-2Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami ruchowymi o różnym stopniu niepełnosprawności.2
T-A-3Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami socjologicznymi2
T-A-4Programy terapii ogrodniczej dla młodzieży i osób dorosłych z problemami natury sensorycznej (osoby niepełnosprawne intelektualnie, osoby nadpobudliwe, osoby autystyczne, osoby z depresją).2
T-A-5Programy terapii ogrodniczej dla młodzieży nieprzystosowanej społecznie2
T-A-6Programy terapii ogrodniczej dla osób dorosłych z problemami ruchowymi (osoby starsze, niepełnosprawne)2
T-A-7Programy terapii ogrodniczej dla więźniów (kobiety, mężczyźni).2
15
wykłady
T-W-1Cele terapii ogrodniczej, programy terapii ogrodniczej pod kątem różnych grup społecznych oraz grup pacjentów1
T-W-2Wykorzystanie potencjału środowiska przyrodniczego do tworzenia programów hortiterapii1
T-W-3Grupy pacjentów terapii ogrodniczej2
T-W-4Rola hortiterapii w rehabilitacji osób niepełnosprawnych1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje z osobą prowadzącą2
A-A-3przygotowanie programu terapii ogrodniczej dla wybranych grup pacjentów4
21
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2studiowanie dostępnej literatury2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
9

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podająca – wykład informacyjny, pogadanka
M-2Metody problemowe – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna, praca zespołowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: praca kontrolna zawierająca szczegółowy program terapii ogrodniczej dla wybranej grupy pacjentów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D08-ht_W01
student zna modele programów terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
OG_1A_W16, OG_1A_W22R1A_W05, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D08-ht_U01
Student potrafi stworzyć programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, uwzględniając miejsce prowadzenia terapii, a także korzyści i zagrożenia z niej wynikające.
OG_1A_U03, OG_1A_U13, OG_1A_U15R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U10InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D08-ht_K01
jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2
OG_1A_D08-ht_K02
Student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta – pacjent – otoczenie (rośliny).
OG_1A_K02R1A_K03InzA_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D08-ht_W01
student zna modele programów terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
2,0
3,0student potrafi wymienić i krótko opisać podstawowe modele programów terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D08-ht_U01
Student potrafi stworzyć programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, uwzględniając miejsce prowadzenia terapii, a także korzyści i zagrożenia z niej wynikające.
2,0
3,0student potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla wybranej grupy pacjentów z wykorzystaniem podstawowych narzędzi i roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D08-ht_K01
jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej.
2,0
3,0student jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D08-ht_K02
Student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta – pacjent – otoczenie (rośliny).
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta - pacjent - otoczenie, jest zdolny do twórczego myślenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M.L. Hewson, Horticulture As Therapy, Mitchel L. Hewson, HTM, Ontario, 1994
  2. E. Hyams, Rośliny w służbie człowieka, PWN, Warszawa, 1974
  3. Perry L.P., Herbaceous Perennials Production. A guide from propagation and marketing., New York, 1998
  4. Armitage A.M., Laushman J.M., Specialty Cut Flowers: The Production of Annuals, Perennials, Bulbs and Woody Plants for Fresh and Dried Cut Flowers., Timber Press Inc., Portland, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Zieleń Miejska, ABRYS, Poznań, 2011, czasopismo
  2. H. Chmiel, Uprawa Roślin Ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  3. źródła internetowe

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami natury sensorycznej (dzieci niepełnosprawne intelektualnie, dzieci nadpobudliwe, dzieci autystyczne)3
T-A-2Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami ruchowymi o różnym stopniu niepełnosprawności.2
T-A-3Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami socjologicznymi2
T-A-4Programy terapii ogrodniczej dla młodzieży i osób dorosłych z problemami natury sensorycznej (osoby niepełnosprawne intelektualnie, osoby nadpobudliwe, osoby autystyczne, osoby z depresją).2
T-A-5Programy terapii ogrodniczej dla młodzieży nieprzystosowanej społecznie2
T-A-6Programy terapii ogrodniczej dla osób dorosłych z problemami ruchowymi (osoby starsze, niepełnosprawne)2
T-A-7Programy terapii ogrodniczej dla więźniów (kobiety, mężczyźni).2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele terapii ogrodniczej, programy terapii ogrodniczej pod kątem różnych grup społecznych oraz grup pacjentów1
T-W-2Wykorzystanie potencjału środowiska przyrodniczego do tworzenia programów hortiterapii1
T-W-3Grupy pacjentów terapii ogrodniczej2
T-W-4Rola hortiterapii w rehabilitacji osób niepełnosprawnych1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2konsultacje z osobą prowadzącą2
A-A-3przygotowanie programu terapii ogrodniczej dla wybranych grup pacjentów4
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2studiowanie dostępnej literatury2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia2
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D08-ht_W01student zna modele programów terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
OG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z celami terapii ogrodniczej, a także jej wpływie na zdrowie pacjentów
C-2zapoznanie z różnymi grupami pacjentów, dla których stosowana jest terapia ogrodnicza
Treści programoweT-W-1Cele terapii ogrodniczej, programy terapii ogrodniczej pod kątem różnych grup społecznych oraz grup pacjentów
T-W-3Grupy pacjentów terapii ogrodniczej
T-W-2Wykorzystanie potencjału środowiska przyrodniczego do tworzenia programów hortiterapii
T-W-4Rola hortiterapii w rehabilitacji osób niepełnosprawnych
Metody nauczaniaM-1Metody podająca – wykład informacyjny, pogadanka
M-2Metody problemowe – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: praca kontrolna zawierająca szczegółowy program terapii ogrodniczej dla wybranej grupy pacjentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wymienić i krótko opisać podstawowe modele programów terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D08-ht_U01Student potrafi stworzyć programy terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów, uwzględniając miejsce prowadzenia terapii, a także korzyści i zagrożenia z niej wynikające.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U13student stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w realizacji procesów technologicznych związanych z produkcją ogrodniczą, potrafi korzystać z regulacji prawnych i środków finansowych pozyskiwanych w efekcie realizacji krajowych i międzynarodowych projektów badawczych
OG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z celami terapii ogrodniczej, a także jej wpływie na zdrowie pacjentów
C-2zapoznanie z różnymi grupami pacjentów, dla których stosowana jest terapia ogrodnicza
C-3przygotowanie studentów do twórczego opracowania programów terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
Treści programoweT-A-1Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami natury sensorycznej (dzieci niepełnosprawne intelektualnie, dzieci nadpobudliwe, dzieci autystyczne)
T-A-2Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami ruchowymi o różnym stopniu niepełnosprawności.
T-A-3Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami socjologicznymi
T-A-4Programy terapii ogrodniczej dla młodzieży i osób dorosłych z problemami natury sensorycznej (osoby niepełnosprawne intelektualnie, osoby nadpobudliwe, osoby autystyczne, osoby z depresją).
T-A-5Programy terapii ogrodniczej dla młodzieży nieprzystosowanej społecznie
T-A-6Programy terapii ogrodniczej dla osób dorosłych z problemami ruchowymi (osoby starsze, niepełnosprawne)
T-A-7Programy terapii ogrodniczej dla więźniów (kobiety, mężczyźni).
Metody nauczaniaM-1Metody podająca – wykład informacyjny, pogadanka
M-2Metody problemowe – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna, praca zespołowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: praca kontrolna zawierająca szczegółowy program terapii ogrodniczej dla wybranej grupy pacjentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi napisać prosty program terapii ogrodniczej dla wybranej grupy pacjentów z wykorzystaniem podstawowych narzędzi i roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D08-ht_K01jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z celami terapii ogrodniczej, a także jej wpływie na zdrowie pacjentów
C-2zapoznanie z różnymi grupami pacjentów, dla których stosowana jest terapia ogrodnicza
C-3przygotowanie studentów do twórczego opracowania programów terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
Treści programoweT-W-1Cele terapii ogrodniczej, programy terapii ogrodniczej pod kątem różnych grup społecznych oraz grup pacjentów
T-W-3Grupy pacjentów terapii ogrodniczej
T-W-2Wykorzystanie potencjału środowiska przyrodniczego do tworzenia programów hortiterapii
T-A-1Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami natury sensorycznej (dzieci niepełnosprawne intelektualnie, dzieci nadpobudliwe, dzieci autystyczne)
T-A-2Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami ruchowymi o różnym stopniu niepełnosprawności.
T-A-3Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami socjologicznymi
T-A-4Programy terapii ogrodniczej dla młodzieży i osób dorosłych z problemami natury sensorycznej (osoby niepełnosprawne intelektualnie, osoby nadpobudliwe, osoby autystyczne, osoby z depresją).
T-A-5Programy terapii ogrodniczej dla młodzieży nieprzystosowanej społecznie
T-A-6Programy terapii ogrodniczej dla osób dorosłych z problemami ruchowymi (osoby starsze, niepełnosprawne)
T-A-7Programy terapii ogrodniczej dla więźniów (kobiety, mężczyźni).
T-W-4Rola hortiterapii w rehabilitacji osób niepełnosprawnych
Metody nauczaniaM-1Metody podająca – wykład informacyjny, pogadanka
M-2Metody problemowe – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna, praca zespołowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: praca kontrolna zawierająca szczegółowy program terapii ogrodniczej dla wybranej grupy pacjentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D08-ht_K02Student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta – pacjent – otoczenie (rośliny).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K02student wykazuje gotowość do analizy realizowanego zadania pod kątem określenia właściwych priorytetów z uwzględnieniem roli poszczególnych jego wykonawców
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z celami terapii ogrodniczej, a także jej wpływie na zdrowie pacjentów
C-2zapoznanie z różnymi grupami pacjentów, dla których stosowana jest terapia ogrodnicza
C-3przygotowanie studentów do twórczego opracowania programów terapii ogrodniczej dla różnych grup pacjentów
Treści programoweT-W-1Cele terapii ogrodniczej, programy terapii ogrodniczej pod kątem różnych grup społecznych oraz grup pacjentów
T-W-3Grupy pacjentów terapii ogrodniczej
T-W-2Wykorzystanie potencjału środowiska przyrodniczego do tworzenia programów hortiterapii
T-A-1Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami natury sensorycznej (dzieci niepełnosprawne intelektualnie, dzieci nadpobudliwe, dzieci autystyczne)
T-A-2Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami ruchowymi o różnym stopniu niepełnosprawności.
T-A-3Programy terapii ogrodniczej dla dzieci z problemami socjologicznymi
T-A-4Programy terapii ogrodniczej dla młodzieży i osób dorosłych z problemami natury sensorycznej (osoby niepełnosprawne intelektualnie, osoby nadpobudliwe, osoby autystyczne, osoby z depresją).
T-A-5Programy terapii ogrodniczej dla młodzieży nieprzystosowanej społecznie
T-A-6Programy terapii ogrodniczej dla osób dorosłych z problemami ruchowymi (osoby starsze, niepełnosprawne)
T-A-7Programy terapii ogrodniczej dla więźniów (kobiety, mężczyźni).
T-W-4Rola hortiterapii w rehabilitacji osób niepełnosprawnych
Metody nauczaniaM-1Metody podająca – wykład informacyjny, pogadanka
M-2Metody problemowe – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna, praca zespołowa
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: praca kontrolna zawierająca szczegółowy program terapii ogrodniczej dla wybranej grupy pacjentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta - pacjent - otoczenie, jest zdolny do twórczego myślenia
3,5
4,0
4,5
5,0