Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (S1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne

Sylabus przedmiotu Zbiór i utrwalanie roślin ozdobnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zbiór i utrwalanie roślin ozdobnych
Specjalność Hortiterapia i dekoracje roślinne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 5 0,50,38zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 20 1,00,38zaliczenie
laboratoriaL5 5 0,50,24zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o morfologii, anatomii, systematyce roślin.
W-2Znajomość podstawowych grup i gatunków roślin ozdobnych.
W-3Znajomość regulacji procesów życiowych roślin oraz reakcji roślin na stresy środowiskowe.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z wpływem czynników agrotechnicznych na termin zbioru i metodę utrwalania roślin.
C-2Rozpoznawanie najważniejszych gatunków roślin ozdobnych nadających się do utrwalania.
C-3Zaznajomienie z dostępnymi technikami zbioru i utrwalania roślin ozdobnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Suszenie materiału roślinnego (w powietrzu, na płask, w desykantach).4
T-A-2Utrwalanie w roztworze gliceryny – gałęzi drzew i krzewów, pojedynczych liści, traw i innych roślin ozdobnych.4
T-A-3Farbowanie materiału roślinnego (metody, stosowane barwniki).4
T-A-4Bielenie roślin ozdobnych, owoców, pędów i korzeni.4
T-A-5Preparowanie roślin ozdobnych w roztworach soli. Zaliczenie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.4
20
laboratoria
T-L-1Zbiór i przygotowanie roślin ozdobnych do utrwalania.2
T-L-2Przygotowanie mieszanek zapachowych.2
T-L-3Szkieletowanie liści i owoców. Zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.1
5
wykłady
T-W-1Znaczenie suszonych i utrwalonych roślin w hortiterapii.1
T-W-2Asortyment roślin ozdobnych przeznaczonych do utrwalania.3
T-W-3Wpływ czynników agrotechnicznych na jakość uzyskanych roślin, termin zbioru oraz metodę utrwalania. Zaliczenie tematyki wykładów.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.7
A-A-3Konsultacje.3
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.3
A-L-4Konsultacje.2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.3
A-W-3Zapoznanie z roślinami na kolekcji.5
A-W-4Konsultacje.2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny.
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych.
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdanie
S-2Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D02-ht_W01
Zna dostępne techniki zbioru, utrwalania, przechowywania materiału roślinnego i wykorzystania w hortiterapii.
OG_1A_W19R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-1, S-3
OG_1A_D02-ht_W02
Rozpoznaje najważniejsze gatunki roślin ozdobnych nadające się do utrwalania.
OG_1A_W23R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-2T-W-2M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D02-ht_U01
Proponuje odpowiednie metody utrwalania i przechowywania dla poszczególnych gatunków roślin ozdobnych.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2, M-3S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D02-ht_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii zbioru i utrwalania roślin ozdobnych.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D02-ht_W01
Zna dostępne techniki zbioru, utrwalania, przechowywania materiału roślinnego i wykorzystania w hortiterapii.
2,0
3,0Student zna podstawowe techniki zbioru, utrwalania, przechowywania materiału roślinnego i wykorzystania w hortiterapii.
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D02-ht_W02
Rozpoznaje najważniejsze gatunki roślin ozdobnych nadające się do utrwalania.
2,0
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych nadające się do utrwalania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D02-ht_U01
Proponuje odpowiednie metody utrwalania i przechowywania dla poszczególnych gatunków roślin ozdobnych.
2,0
3,0Student proponuje odpowiednie metody utrwalania i przechowywania dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D02-ht_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii zbioru i utrwalania roślin ozdobnych.
2,0
3,0Student ma potrzebę dokształcania i samodoskonalenia stosowania nowych technologii zbioru i utrwalania roślin ozdobnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowak J., Rośliny na suche bukiety: uprawa, suszenie, farbowanie, preparowanie, Hortpress Sp. z o.o., Warszawa, 2000
  2. Krzymińska A., Siwulski M., Piękno suchych roślin, Kurpisz S.A., Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Veevers-Carter M., Przedstawiamy świat.....Suszone kwiaty, English Books, Kraków, 1993
  2. Rośliny ozdobne, Plantpress Sp. z o.o., Kraków

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Suszenie materiału roślinnego (w powietrzu, na płask, w desykantach).4
T-A-2Utrwalanie w roztworze gliceryny – gałęzi drzew i krzewów, pojedynczych liści, traw i innych roślin ozdobnych.4
T-A-3Farbowanie materiału roślinnego (metody, stosowane barwniki).4
T-A-4Bielenie roślin ozdobnych, owoców, pędów i korzeni.4
T-A-5Preparowanie roślin ozdobnych w roztworach soli. Zaliczenie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.4
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zbiór i przygotowanie roślin ozdobnych do utrwalania.2
T-L-2Przygotowanie mieszanek zapachowych.2
T-L-3Szkieletowanie liści i owoców. Zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Znaczenie suszonych i utrwalonych roślin w hortiterapii.1
T-W-2Asortyment roślin ozdobnych przeznaczonych do utrwalania.3
T-W-3Wpływ czynników agrotechnicznych na jakość uzyskanych roślin, termin zbioru oraz metodę utrwalania. Zaliczenie tematyki wykładów.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia.7
A-A-3Konsultacje.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń.5
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.3
A-L-4Konsultacje.2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.3
A-W-3Zapoznanie z roślinami na kolekcji.5
A-W-4Konsultacje.2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D02-ht_W01Zna dostępne techniki zbioru, utrwalania, przechowywania materiału roślinnego i wykorzystania w hortiterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W19student ma wiedzę w zakresie technologii przechowywania i przetwarzania produktów ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z dostępnymi technikami zbioru i utrwalania roślin ozdobnych.
Treści programoweT-A-1Suszenie materiału roślinnego (w powietrzu, na płask, w desykantach).
T-A-2Utrwalanie w roztworze gliceryny – gałęzi drzew i krzewów, pojedynczych liści, traw i innych roślin ozdobnych.
T-A-3Farbowanie materiału roślinnego (metody, stosowane barwniki).
T-A-4Bielenie roślin ozdobnych, owoców, pędów i korzeni.
T-A-5Preparowanie roślin ozdobnych w roztworach soli. Zaliczenie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
T-L-1Zbiór i przygotowanie roślin ozdobnych do utrwalania.
T-L-2Przygotowanie mieszanek zapachowych.
T-L-3Szkieletowanie liści i owoców. Zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych.
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe techniki zbioru, utrwalania, przechowywania materiału roślinnego i wykorzystania w hortiterapii.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D02-ht_W02Rozpoznaje najważniejsze gatunki roślin ozdobnych nadające się do utrwalania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Rozpoznawanie najważniejszych gatunków roślin ozdobnych nadających się do utrwalania.
Treści programoweT-W-2Asortyment roślin ozdobnych przeznaczonych do utrwalania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny.
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych.
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Rozpoznawanie roślin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje podstawowe gatunki roślin ozdobnych nadające się do utrwalania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D02-ht_U01Proponuje odpowiednie metody utrwalania i przechowywania dla poszczególnych gatunków roślin ozdobnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Zaznajomienie z dostępnymi technikami zbioru i utrwalania roślin ozdobnych.
Treści programoweT-A-1Suszenie materiału roślinnego (w powietrzu, na płask, w desykantach).
T-A-2Utrwalanie w roztworze gliceryny – gałęzi drzew i krzewów, pojedynczych liści, traw i innych roślin ozdobnych.
T-A-3Farbowanie materiału roślinnego (metody, stosowane barwniki).
T-A-4Bielenie roślin ozdobnych, owoców, pędów i korzeni.
T-A-5Preparowanie roślin ozdobnych w roztworach soli. Zaliczenie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
T-L-1Zbiór i przygotowanie roślin ozdobnych do utrwalania.
T-L-2Przygotowanie mieszanek zapachowych.
T-L-3Szkieletowanie liści i owoców. Zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych.
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student proponuje odpowiednie metody utrwalania i przechowywania dla podstawowych gatunków roślin ozdobnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D02-ht_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie stosowania nowych technologii zbioru i utrwalania roślin ozdobnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z wpływem czynników agrotechnicznych na termin zbioru i metodę utrwalania roślin.
C-3Zaznajomienie z dostępnymi technikami zbioru i utrwalania roślin ozdobnych.
Treści programoweT-W-1Znaczenie suszonych i utrwalonych roślin w hortiterapii.
T-W-2Asortyment roślin ozdobnych przeznaczonych do utrwalania.
T-W-3Wpływ czynników agrotechnicznych na jakość uzyskanych roślin, termin zbioru oraz metodę utrwalania. Zaliczenie tematyki wykładów.
T-A-1Suszenie materiału roślinnego (w powietrzu, na płask, w desykantach).
T-A-2Utrwalanie w roztworze gliceryny – gałęzi drzew i krzewów, pojedynczych liści, traw i innych roślin ozdobnych.
T-A-3Farbowanie materiału roślinnego (metody, stosowane barwniki).
T-A-4Bielenie roślin ozdobnych, owoców, pędów i korzeni.
T-A-5Preparowanie roślin ozdobnych w roztworach soli. Zaliczenie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.
T-L-1Zbiór i przygotowanie roślin ozdobnych do utrwalania.
T-L-2Przygotowanie mieszanek zapachowych.
T-L-3Szkieletowanie liści i owoców. Zaliczenie tematyki ćwiczeń laboratoryjnych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające – wykład informacyjny, konwersatoryjny.
M-2Metody eksponujące – ryciny, tablice, zdjęcia, kolekcje roślin ozdobnych.
M-3Metody praktyczne – prezentacja, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma potrzebę dokształcania i samodoskonalenia stosowania nowych technologii zbioru i utrwalania roślin ozdobnych.
3,5
4,0
4,5
5,0