Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N2)

Sylabus przedmiotu Doświadczalnictwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Doświadczalnictwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Stankowski <Slawomir.Stankowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Bury <Marek.Bury@zut.edu.pl>, Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,50,62egzamin
laboratoriaL1 9 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe widomości z matematyki – szkoła średnia Zaliczony kurs statystyki matematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodologią badań ogrodniczych
C-2Przekazanie wiedzy z zakresu opracowania statystycznego wyników badań ogrodniczych
C-3Nabycie umiejętności wykonywania analiz w pakiecie statystycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zastosowanie analizy wariancji i półprzedziałów ufności do wyceny doświadczeń jednoczynnikowych2
T-L-2Zastosowanie analizy wariancji i połprzedziałow ufności do wyceny doświadczeń 2 czynnikowych2
T-L-3Analiza wariancji w formie syntezy wieloletniej1
T-L-4Przykłady wyników wymagających transformacji do analizy wariancji; rodzaje transformacji; przebieg transformacji i analizy wariancji na wynikach przekształconych1
T-L-5Przykłady zastosowań testów nieparametrycznych : chi-kwadrat, współczynnik korelacji kolejności, test znaku, testy serii3
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie1
T-W-2Układy doświadczeń jednoczynnikowych1
T-W-3Porównania wielokrotne średnich1
T-W-4Układy doświadczeń wieloczynnikowych2
T-W-5Syntezy doświadczeń1
T-W-6Analiza korelacji i regresji2
T-W-7Analiza danych niejednorodnych - testy nieparametryczne1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Konsultacje15
A-L-3Wykonanie prac kontrolnych15
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Zapoznawanie się z literaturą30
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
S-2Ocena formująca: Prace kontrolne
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B01_W01
Przekazanie wiedzy z zakresu doswiadczeń ogrodniczych
OG_2A_W02R2A_W01, R2A_W03InzA2_W05C-2T-W-1, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B01_U01
student samodzielnie planuje, analizuje i ocenia doswiadczenia z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_2A_U02, OG_2A_U05, OG_2A_U06R2A_U02, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U08C-3T-L-1, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_2A_B01_K01
student potrafi kreatywnie pracować w grupie
OG_2A_K05R2A_K02C-3T-L-5M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_B01_W01
Przekazanie wiedzy z zakresu doswiadczeń ogrodniczych
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych
3,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w ograniczonym zakresie
3,5Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w szerszym zakresie
4,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod
4,5Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazac najlepsze rozwiazania
5,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazac najlepsze rozwiazania i uzasadnić ich wybór

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_B01_U01
student samodzielnie planuje, analizuje i ocenia doswiadczenia z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badan
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednia metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednia metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednia metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz możliwość ich wykorzystania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_2A_B01_K01
student potrafi kreatywnie pracować w grupie
2,0Student nie potrafi pracować w grupie
3,0Student pracuje z niewielkim zaangażowaniem
3,5Student wykazuje sie aktywnością w organizacji pracy
4,0Student wykazuje się aktywnością w oganizacji pracy, wnosi elementy usprawniajace pracę
4,5Student wykazuje się aktywnością w oganizacji pracy, wnosi elementy usprawniajace pracę, nadzoruje pracę grupy
5,0Student wykazuje się aktywnością w oganizacji pracy, wnosi elementy usprawniajace pracę, nadzoruje pracę grupy, przedstawia uzyskane wyniki

Literatura podstawowa

  1. Rudnicki F., Doświadczalnictwo rolnicze, Wydawnictwo ATR w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1991
  2. J. Trętowski J., Wójcik A.R., 1991, Metodyka doświadczeń rolniczych, Wydawnictwo WSRP Siedlce, Siedlce, 1991
  3. Stanisz A., : Przystępny kurs statystyki z wykorzystaniem programu STATISTICA PL na przykładach z medycyny tom I i II. Stasoft Polska Sp. z o.o., Kraków, Przystępny kurs statystyki z wykorzystaniem programu STATISTICA PL na przykładach z medycyny tom I i II, Stasoft Polska Sp. z o.o, Kraków, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Kala R., Statystyka dla przyrodników, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego, Poznań, 2002

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zastosowanie analizy wariancji i półprzedziałów ufności do wyceny doświadczeń jednoczynnikowych2
T-L-2Zastosowanie analizy wariancji i połprzedziałow ufności do wyceny doświadczeń 2 czynnikowych2
T-L-3Analiza wariancji w formie syntezy wieloletniej1
T-L-4Przykłady wyników wymagających transformacji do analizy wariancji; rodzaje transformacji; przebieg transformacji i analizy wariancji na wynikach przekształconych1
T-L-5Przykłady zastosowań testów nieparametrycznych : chi-kwadrat, współczynnik korelacji kolejności, test znaku, testy serii3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie1
T-W-2Układy doświadczeń jednoczynnikowych1
T-W-3Porównania wielokrotne średnich1
T-W-4Układy doświadczeń wieloczynnikowych2
T-W-5Syntezy doświadczeń1
T-W-6Analiza korelacji i regresji2
T-W-7Analiza danych niejednorodnych - testy nieparametryczne1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-L-2Konsultacje15
A-L-3Wykonanie prac kontrolnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Zapoznawanie się z literaturą30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_B01_W01Przekazanie wiedzy z zakresu doswiadczeń ogrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_W02student ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biotechnologii roślin ogrodniczych, ze szczególnym uwzględnieniem biologii molekularnej oraz doświadczalnictwa, w tym stosowania metod statystycznych w praktyce, dostosowanych do specyfiki prowadzenia doświadczeń z szeroko rozumianego ogrodnictwa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy z zakresu opracowania statystycznego wyników badań ogrodniczych
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia w doświadczalnictwie
T-W-7Analiza danych niejednorodnych - testy nieparametryczne
T-W-3Porównania wielokrotne średnich
T-W-6Analiza korelacji i regresji
T-W-4Układy doświadczeń wieloczynnikowych
T-W-2Układy doświadczeń jednoczynnikowych
T-W-5Syntezy doświadczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy w zakresie planowania i wykonywania doświadczeń ogrodniczych
3,0Student posiada wiedzę w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w ograniczonym zakresie
3,5Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w szerszym zakresie
4,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod
4,5Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazac najlepsze rozwiazania
5,0Student posiada wiedze w zakresie planowania i wykonywania doswiadczen ogrodniczych w szerszym zakresie, zna podstawy teoretyczne metod, umie wskazac najlepsze rozwiazania i uzasadnić ich wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_B01_U01student samodzielnie planuje, analizuje i ocenia doswiadczenia z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_U02student potrafi projektować nasadzenia ogrodnicze, z uwzględnieniem zasad integrowanej i ekologicznej produkcji oraz przedstawić projekt w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
OG_2A_U05student posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w celu zaprezentowania przeglądu literatury, uzyskanych wyników oraz formułowania wniosków z przeprowadzonych badań w ramach wykonywanej pracy dyplomowej z zakresu ogrodnictwa
OG_2A_U06student samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia zadania z zakresu szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności wykonywania analiz w pakiecie statystycznym
Treści programoweT-L-1Zastosowanie analizy wariancji i półprzedziałów ufności do wyceny doświadczeń jednoczynnikowych
T-L-5Przykłady zastosowań testów nieparametrycznych : chi-kwadrat, współczynnik korelacji kolejności, test znaku, testy serii
T-L-4Przykłady wyników wymagających transformacji do analizy wariancji; rodzaje transformacji; przebieg transformacji i analizy wariancji na wynikach przekształconych
T-L-2Zastosowanie analizy wariancji i połprzedziałow ufności do wyceny doświadczeń 2 czynnikowych
T-L-3Analiza wariancji w formie syntezy wieloletniej
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace kontrolne
S-1Ocena formująca: Sprawdziany pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi planować i analizować wyników badan
3,0Student potrafi analizować wyniki w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi zaplanować doświadczenie i zinterpretować wyniki
4,0Student potrafi dobrać odpowiednia metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki
4,5Student potrafi dobrać odpowiednia metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność
5,0Student potrafi dobrać odpowiednia metodę, zaplanować doświadczenie i zinterpretowac wyniki, potrafi ocenić ich wiarygodność i przydatność oraz możliwość ich wykorzystania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_2A_B01_K01student potrafi kreatywnie pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_2A_K05student potrafi kreatywnie pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności wykonywania analiz w pakiecie statystycznym
Treści programoweT-L-5Przykłady zastosowań testów nieparametrycznych : chi-kwadrat, współczynnik korelacji kolejności, test znaku, testy serii
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prace kontrolne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie
3,0Student pracuje z niewielkim zaangażowaniem
3,5Student wykazuje sie aktywnością w organizacji pracy
4,0Student wykazuje się aktywnością w oganizacji pracy, wnosi elementy usprawniajace pracę
4,5Student wykazuje się aktywnością w oganizacji pracy, wnosi elementy usprawniajace pracę, nadzoruje pracę grupy
5,0Student wykazuje się aktywnością w oganizacji pracy, wnosi elementy usprawniajace pracę, nadzoruje pracę grupy, przedstawia uzyskane wyniki