Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Zielarstwo

Sylabus przedmiotu Aranżacja kwietników i rabat:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Aranżacja kwietników i rabat
Specjalność Hortiterapia i dekoracje roślinne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL7 9 0,60,33zaliczenie
wykładyW7 18 1,40,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość morfologii, anatomii i systematyki roślin
W-2Znajomość podstawowego asortymentu roślin ozdobnych uprawianych w gruncie
W-3Znajomość walorów dekoracyjnych i wymagań uprawowych roślin ozdobnych uprawianych w gruncie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami kwietników i rabat, z zasadami kompozycji stosowanymi w ich aranżacji oraz gatunkami roślin ozdobnych stosowanymi na kwietnikach i rabatach w rozszerzonym asortymencie
C-2Nabycie umiejętności wykonywania projektów kwietników i rabat z prawidłowo dobranymi gatunkami, z uwzględnieniem zasad kompozycji i wymagań uprawowych oraz właściwie podanymi metodami zakładania kwietników i rabat standardowych oraz dla potrzeb hortiterapii
C-3Wykształcenie świadomości i potrzeby dokształcania się w zakresie znajomości nowego asortymentu roślin ozdobnych oraz właściwego określania i rozwiązywania problemów związanych z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonanie projektów kwietników w zależności od stylu i przeznaczenia4
T-L-2Wykonanie projektów rabat, ,,ogrodów w pojemnikach’’ z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii5
9
wykłady
T-W-1Kwietniki – historia założeń, typy kwietników, zmiany kwietnika2
T-W-2Rabaty – podział i rodzaje rabat (bylinowa, cebulowa, parkowa, mieszana, egzotyczna, łąka kwietna)3
T-W-3Zasady aranżacji kwietników i rabat z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii (wybór i dostosowanie stanowiska, dobór roślin, zasady doboru barw, układ kompozycyjny, pielęgnacja)6
T-W-4Aranżacja roślin w pojemnikach (zasady doboru roślin w kompozycji, rodzaje pojemników)4
T-W-5Konstrukcje kwiatowe do ukwiecania przestrzeni publicznej – możliwości wykorzystania, funkcje3
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Samodzielne studiowanie materiałów6
A-L-3konsultacje3
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje3
41

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające- wykład informacyjny
M-2Metody problemowe- wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja związana z wykładem
M-4Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test sprawdzający
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczeniowy
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie projektów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D06-ht_W01
Zna i charakteryzyje rodzaje aranżacji kwiatowych w ogrodzie z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii oraz właściwy dla tego typu założeń asortyment gatunków i odmian roślin ozdobnych
OG_1A_W20, OG_1A_W23R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D06-ht_U01
Umie zaprojektować i wykonać standardowe, a także dla potrzeb hortiterapii projekty aranżacji roślinnych z uwzględnieniem właściwych gatunków roślin ozdobnych, zasad kompozycji i ich wymagań uprawowych.
OG_1A_U03, OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D06-ht_K01
Ma świadomość i potrzebę ciągłego doskonalenia się w zakresie znajomości roślin i ich aranżowania w celu rozwiązywania problemów związanych z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych z uwzględniem potrzeb hortiterapii.
OG_1A_K01, OG_1A_K05, OG_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D06-ht_W01
Zna i charakteryzyje rodzaje aranżacji kwiatowych w ogrodzie z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii oraz właściwy dla tego typu założeń asortyment gatunków i odmian roślin ozdobnych
2,0
3,0Wymienia podstawowe rodzaje aranżacji kwiatowych i dobiera do nich odpowiednie gatunki roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D06-ht_U01
Umie zaprojektować i wykonać standardowe, a także dla potrzeb hortiterapii projekty aranżacji roślinnych z uwzględnieniem właściwych gatunków roślin ozdobnych, zasad kompozycji i ich wymagań uprawowych.
2,0
3,0Umie zaprojektować i wykonać prosty projekt aranżacji kwiatowej, przydatny w hortiterapii, uwzględniający wymagania roślin i zasady kompozycji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D06-ht_K01
Ma świadomość i potrzebę ciągłego doskonalenia się w zakresie znajomości roślin i ich aranżowania w celu rozwiązywania problemów związanych z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych z uwzględniem potrzeb hortiterapii.
2,0
3,0Ma potrzebę poznawania nowych gatunków stosowanych na rabaty i kwietniki oraz doskonalenia w projektowaniu klasycznych aranżacji, a także odpowiednich dla hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel H., Uprawa roślin ozdobnych., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2000
  2. Czekalski M, Ogólna uprawa roślin ozdobnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2010
  3. Krause J., Uprawa roślin balkonowych i tarasowych., Plantpress, Kraków, 2006
  4. Marcinkowski J., Byliny ogrodowe., Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2002
  5. Drozdek M. (red.), Rośliny do zadań specjalnych., Oficyna Wydawnicza Państwowej Szkoły Zawodowej w Sulechowie, Sulechów – Kalsk, 2011
  6. Raducka-Mynett M., Kwietniki sezonowe, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 1980
  7. Krause J., Lisiecka A., Szczepaniak S., Ozdobne rośliny jednoroczne i dwuletnie., Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Poznań, 2004
  8. Szczepaniak S., Lisiecka A., Byliny ozdobne, Wydawnictwo Akademii Rolniczej, Poznań, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Krause J., Kwitnące cebule, KRPZD, Warszawa, 1992
  2. Burki M., Fuchs M., Leksykon roślin doniczkowych i balkonowych, Świat Książki, Warszawa, 2010
  3. Chojnowska E., Krzymińska A., Mika A., Sikora E., Ogród w pojemnikach, Działkowiec, Warszawa, 2006
  4. Majorowski M., Kompozycje roślinne na balkon i taras, Multico, Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2006
  5. Majer J., Rośliny balkonowe, Oficyna Wydawnicza Delta W-Z, Warszawa, 2005
  6. Sansoni-Kochel M., Piękne rośliny w pojemnikach, Świat Książki, Warszawa, 2011
  7. Zieleń Miejska, ABRYS, czasopismo, Poznań, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonanie projektów kwietników w zależności od stylu i przeznaczenia4
T-L-2Wykonanie projektów rabat, ,,ogrodów w pojemnikach’’ z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii5
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kwietniki – historia założeń, typy kwietników, zmiany kwietnika2
T-W-2Rabaty – podział i rodzaje rabat (bylinowa, cebulowa, parkowa, mieszana, egzotyczna, łąka kwietna)3
T-W-3Zasady aranżacji kwietników i rabat z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii (wybór i dostosowanie stanowiska, dobór roślin, zasady doboru barw, układ kompozycyjny, pielęgnacja)6
T-W-4Aranżacja roślin w pojemnikach (zasady doboru roślin w kompozycji, rodzaje pojemników)4
T-W-5Konstrukcje kwiatowe do ukwiecania przestrzeni publicznej – możliwości wykorzystania, funkcje3
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2Samodzielne studiowanie materiałów6
A-L-3konsultacje3
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje3
41
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D06-ht_W01Zna i charakteryzyje rodzaje aranżacji kwiatowych w ogrodzie z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii oraz właściwy dla tego typu założeń asortyment gatunków i odmian roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W20student posiada wiedzę związaną z wyborem i wykorzystaniem roślin w kompozycjach służących do dekoracji wnętrz, tarasów, balkonów i werand
OG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami kwietników i rabat, z zasadami kompozycji stosowanymi w ich aranżacji oraz gatunkami roślin ozdobnych stosowanymi na kwietnikach i rabatach w rozszerzonym asortymencie
C-2Nabycie umiejętności wykonywania projektów kwietników i rabat z prawidłowo dobranymi gatunkami, z uwzględnieniem zasad kompozycji i wymagań uprawowych oraz właściwie podanymi metodami zakładania kwietników i rabat standardowych oraz dla potrzeb hortiterapii
C-3Wykształcenie świadomości i potrzeby dokształcania się w zakresie znajomości nowego asortymentu roślin ozdobnych oraz właściwego określania i rozwiązywania problemów związanych z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych
Treści programoweT-L-1Wykonanie projektów kwietników w zależności od stylu i przeznaczenia
T-L-2Wykonanie projektów rabat, ,,ogrodów w pojemnikach’’ z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii
T-W-1Kwietniki – historia założeń, typy kwietników, zmiany kwietnika
T-W-2Rabaty – podział i rodzaje rabat (bylinowa, cebulowa, parkowa, mieszana, egzotyczna, łąka kwietna)
T-W-3Zasady aranżacji kwietników i rabat z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii (wybór i dostosowanie stanowiska, dobór roślin, zasady doboru barw, układ kompozycyjny, pielęgnacja)
T-W-4Aranżacja roślin w pojemnikach (zasady doboru roślin w kompozycji, rodzaje pojemników)
T-W-5Konstrukcje kwiatowe do ukwiecania przestrzeni publicznej – możliwości wykorzystania, funkcje
Metody nauczaniaM-1Metody podające- wykład informacyjny
M-2Metody problemowe- wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja związana z wykładem
M-4Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test sprawdzający
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczeniowy
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymienia podstawowe rodzaje aranżacji kwiatowych i dobiera do nich odpowiednie gatunki roślin ozdobnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D06-ht_U01Umie zaprojektować i wykonać standardowe, a także dla potrzeb hortiterapii projekty aranżacji roślinnych z uwzględnieniem właściwych gatunków roślin ozdobnych, zasad kompozycji i ich wymagań uprawowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wykonywania projektów kwietników i rabat z prawidłowo dobranymi gatunkami, z uwzględnieniem zasad kompozycji i wymagań uprawowych oraz właściwie podanymi metodami zakładania kwietników i rabat standardowych oraz dla potrzeb hortiterapii
Treści programoweT-L-1Wykonanie projektów kwietników w zależności od stylu i przeznaczenia
T-L-2Wykonanie projektów rabat, ,,ogrodów w pojemnikach’’ z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii
T-W-1Kwietniki – historia założeń, typy kwietników, zmiany kwietnika
T-W-2Rabaty – podział i rodzaje rabat (bylinowa, cebulowa, parkowa, mieszana, egzotyczna, łąka kwietna)
T-W-3Zasady aranżacji kwietników i rabat z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii (wybór i dostosowanie stanowiska, dobór roślin, zasady doboru barw, układ kompozycyjny, pielęgnacja)
T-W-4Aranżacja roślin w pojemnikach (zasady doboru roślin w kompozycji, rodzaje pojemników)
T-W-5Konstrukcje kwiatowe do ukwiecania przestrzeni publicznej – możliwości wykorzystania, funkcje
Metody nauczaniaM-1Metody podające- wykład informacyjny
M-2Metody problemowe- wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja związana z wykładem
M-4Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: wykonanie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie zaprojektować i wykonać prosty projekt aranżacji kwiatowej, przydatny w hortiterapii, uwzględniający wymagania roślin i zasady kompozycji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D06-ht_K01Ma świadomość i potrzebę ciągłego doskonalenia się w zakresie znajomości roślin i ich aranżowania w celu rozwiązywania problemów związanych z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych z uwzględniem potrzeb hortiterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K05student potrafi pracować w zespole w charakterze osoby odpowiedzialnej za końcowy wynik pracy oraz jako wykonawca części powierzonego zadania
OG_1A_K06student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy w zakresie planowania i realizacji zadań związanych z produkcja ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami kwietników i rabat, z zasadami kompozycji stosowanymi w ich aranżacji oraz gatunkami roślin ozdobnych stosowanymi na kwietnikach i rabatach w rozszerzonym asortymencie
C-2Nabycie umiejętności wykonywania projektów kwietników i rabat z prawidłowo dobranymi gatunkami, z uwzględnieniem zasad kompozycji i wymagań uprawowych oraz właściwie podanymi metodami zakładania kwietników i rabat standardowych oraz dla potrzeb hortiterapii
C-3Wykształcenie świadomości i potrzeby dokształcania się w zakresie znajomości nowego asortymentu roślin ozdobnych oraz właściwego określania i rozwiązywania problemów związanych z planowaniem i realizacją założeń ogrodowych
Treści programoweT-L-1Wykonanie projektów kwietników w zależności od stylu i przeznaczenia
T-L-2Wykonanie projektów rabat, ,,ogrodów w pojemnikach’’ z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii
T-W-1Kwietniki – historia założeń, typy kwietników, zmiany kwietnika
T-W-2Rabaty – podział i rodzaje rabat (bylinowa, cebulowa, parkowa, mieszana, egzotyczna, łąka kwietna)
T-W-3Zasady aranżacji kwietników i rabat z uwzględnieniem potrzeb hortiterapii (wybór i dostosowanie stanowiska, dobór roślin, zasady doboru barw, układ kompozycyjny, pielęgnacja)
T-W-4Aranżacja roślin w pojemnikach (zasady doboru roślin w kompozycji, rodzaje pojemników)
T-W-5Konstrukcje kwiatowe do ukwiecania przestrzeni publicznej – możliwości wykorzystania, funkcje
Metody nauczaniaM-1Metody podające- wykład informacyjny
M-2Metody problemowe- wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja związana z wykładem
M-4Metody praktyczne – pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test sprawdzający
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian zaliczeniowy
S-3Ocena podsumowująca: wykonanie projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma potrzebę poznawania nowych gatunków stosowanych na rabaty i kwietniki oraz doskonalenia w projektowaniu klasycznych aranżacji, a także odpowiednich dla hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0