Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne

Sylabus przedmiotu Projektowanie upraw zielarskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł Projektowanie upraw warzywnych i zielarskich
Przedmiot Projektowanie upraw zielarskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 12 0,70,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 3 0,30,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu chemii, biochemii, ogólnej uprawy, warzywnictwa i zielarstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania upraw ziół w produkcji wielkotowarowej i amatorskiej
C-2Nabycie umiejętności obliczania efektów ekonomicznych w gospodarstwie o nastawieniu na produkcję zielarską, badania rynku ziół.
C-3Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej do wykonania projektu gospodarstwa zielarskiego wielkotowarowego i amatorskiego ogrodu zielarskiego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Projektowanie wielkotowarowego gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.3
3
wykłady
T-W-1Współczesne gospodarstwo zielarskie, kierunki produkcji. Ochrona przed chorobami, szkodnikami i zwalczanie chwastów w uprawie ziół.4
T-W-2Uprawy pojemnikowe ziół. Zasady zmianowania i płodozmianu. Dobór odmian.3
T-W-3Zasady planowania gospodarstwa zielarskiego, infrastruktura, rynki zbytu,kalkulacja ekonomiczna. Projektowanie wielkotowarowych upraw zielarskich i koncepcja zagospodarowania przydomowego ogrodu zielarskiego.5
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1zaliczenie2
A-A-2uczestnictwo w zajęciach3
A-A-3Praca własna nad projektem.4
9
wykłady
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-2Konsultacje związane z tematyką wykładów.3
A-W-3Przygotowanie do zajęć i sprawdzianów.3
A-W-4uczestnictwo w zajęciach12
21

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
M-3Projektowanie z użyciem programów komputerowych.
M-4Metody eksponujące: film, przeźrocza, prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-W2_W01
Student zna zasady planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego z uwzględnieniem prawidłowego zmianowania, ochrony roślin, zagiegów agrotechnicznych, doboru odmian i przydomowego ogrodu ziół przyprawowych i leczniczych.
OG_1A_W07, OG_1A_W14, OG_1A_W16R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-W2_U01
Student właściwie dobiera zasady projektowania upraw zielarskich, łączy wiedzę teoretyczną z zakresem projektowania upraw w warunkach środowiska (klimat, gleba).
OG_1A_U08R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-W-3, T-A-1M-2, M-3S-1
OG_1A_O09-W2_U02
Potrafi zaprojektować uprawy ziół w skali wielkotowarowej i amatorskiej.
OG_1A_U06, OG_1A_U08, OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-A-1M-3S-1, S-2
OG_1A_O09-W2_U03
Student posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie projektowanych upraw.
OG_1A_U09R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3T-W-3M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_O09-W2_K01
Wykazuje kreatywność w tworzeniu koncepcji projektowej, jest świadomy znaczenia odpowiedzialności zawodowej.
OG_1A_K03R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1M-2, M-3S-1, S-2
OG_1A_O09-W2_K02
Ma świadomość potrzeby dokształcania się przez całe życie.
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-1M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-W2_W01
Student zna zasady planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego z uwzględnieniem prawidłowego zmianowania, ochrony roślin, zagiegów agrotechnicznych, doboru odmian i przydomowego ogrodu ziół przyprawowych i leczniczych.
2,0Student nie opanował przekazanej wiedzy w sposób zadowalający.
3,0Student słabo opanował wiedzę na temat zasad planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.
3,5Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat zasad planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.
4,0Student dobrze opanował wiedzę na temat zasad planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.
4,5Student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat zasad planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę odnośnie planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół, wykazuje dużą inicjatywę własną, wyciąga wnioski i poddaje je analizie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-W2_U01
Student właściwie dobiera zasady projektowania upraw zielarskich, łączy wiedzę teoretyczną z zakresem projektowania upraw w warunkach środowiska (klimat, gleba).
2,0Student nie zna zasad projektowania upraw zielarskich.
3,0Student słabo opanował zasady projektowania upraw zielarskich.
3,5Student opanował podstawy niezbędne do projektowania upraw zielarskich.
4,0Student dobrze opanował zasady niezbędne do projektowania upraw zielarskich.
4,5Student bardzo dobrze opanował zasady niezbędne do projektowania upraw zielarskich.
5,0Student bardzo dobrze opanował zasady projektowania upraw zielarskich przejawia przy tym własną inicjatywę.
OG_1A_O09-W2_U02
Potrafi zaprojektować uprawy ziół w skali wielkotowarowej i amatorskiej.
2,0Student nie potrafi zaprojektować uprawy ziół w skali wielkotowarowej ani amatorskiej.
3,0Student wykonuje projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu zielarskiego wykorzystując podstawowe gatunki roślin.
3,5Student prawidłowo wykonuje projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu ziół wykorzystując podstawowe gatunki roślin.
4,0Student wykonuje dobry projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu ziół wykosrzystując w nich najważniejsze gatunki roślin mające znaczenie na rynku zielarskim.
4,5Student wykonuje bardzo dobry projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu ziół, wykorzystuje w nich najważniejsze gatunki mające znaczenie na rynku zielarskim, prawidłowo dobiera metody uprawy i odmiany.
5,0Student wykonuje bardzo dobry projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu ziół z wykorzystaniem wszystkich najważniejszych gatunków, prawidłowo dobiera stosunek powierzchni poszczególnych upraw, metody uprawy i odmiany.
OG_1A_O09-W2_U03
Student posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie projektowanych upraw.
2,0Student nie zna wskaźników ekonomicznych pozwalających na ocenę opłacalności projektowanych upraw.
3,0Student słabo posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w celu oceny opłacalności poszczególnych upraw.
3,5Student posługuje się podstawowymi wskaźniki ekonomicznymi wpływającymi na ocenę opłacalności poszczególnych upraw.
4,0Student dobrze posługuje się wkaźnikami ekonomicznymi pozwalającymi na ocenę opłacalności poszczególnych upraw.
4,5Student bardzo dobrze posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi pozwalającymi na ocenę opłacalności poszczególnych upraw i całego gospodarstwa zielarskiego.
5,0Student bardzo dobrze posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi pozwalającymi na kompleksową ocenę opłacalności całego gospodarstwa, wraz z analizą infrastruktury.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_O09-W2_K01
Wykazuje kreatywność w tworzeniu koncepcji projektowej, jest świadomy znaczenia odpowiedzialności zawodowej.
2,0Student nie jest zainteresowany tematyką przedmiotu.
3,0Student bierze bierny udział w zajęciach, nie uczestniczy w dyskusji, jest mało kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej.
3,5Student sporadycznie włącza się do dyskusji, mało kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej.
4,0Student włącza się do dyskusji, jest kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej.
4,5Student często bierze udział w dyskusji, jest kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej.
5,0Student jest bardzo aktywny i kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej.
OG_1A_O09-W2_K02
Ma świadomość potrzeby dokształcania się przez całe życie.
2,0Student nie ma świadomości dokształcania się przez całe życie
3,0Student ma małą świadomość w zakresie dokształcania się
3,5Student ma świadomość w zakresie dokształcania się przez całe życie
4,0Student ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w warzywnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
4,5Student ma wysoką świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
5,0Student wykazuje bardzo wysoką świadomość ważności dokształcania i samodokształcania w zakresie planowania upraw warzywnych i ziół oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów

Literatura podstawowa

  1. Mika B., Zioła w ogrodzie, Multico Oficyna ogrodnicza, Warszawa, 2011
  2. Kołota E., Orłowski M., Biesiada A., Warzywnictwo, Wydaw. WWP Wrocław, Wrocław, 2007
  3. Kołodziej B., Uprawa ziół., PWRiL, Warszawa, 2010
  4. Pudelski T. (red.), Uprawa warzyw pod osłonami, Wydaw. UP Poznań, Poznań, 2008
  5. Kołodziej B., Uprawa ziół., PWRiL, Warszawa, 2010
  6. Mika B., Zioła w ogrodzie, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2011
  7. Kołodziej B., Uprawa ziół., PWRiL, Warszawa, 2010
  8. Kołodziej B., Uprawa ziół., PWRiL, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Czasopisma: Herba Polonica, Panacea
  2. Czasopisma: Hasło Ogrodnicze, Warzywa, Owoce Warz. Kwiaty, Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy. ZODR Barzkowice, Herba Polonica, Panacea, Działkowiec
  3. Czasopisma branżowe: Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy., ZODR Rarzkowice, 2012
  4. M. Orłowski, Jak zagospodarować ogród działkowy, Tow. Wiedzy Powszechnej, Szczecin, 1983
  5. Czasopisma branżowe: Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy., ZODR Rarzkowice, 2012
  6. Floriańczyk B., Ogród Warzywny, Wydaw. KDC Warszawa, Warszawa, 2009
  7. Hasło Ogrodnicze
  8. Czasopisma branżowe: Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy., ZODR Rarzkowice, 2012
  9. Hasło Ogrodnicze
  10. Czasopisma branżowe: Zachodniopomorski Magazyn Rolniczy., ZODR Rarzkowice, 2012
  11. Hasło Ogrodnicze
  12. Hasło Ogrodnicze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Projektowanie wielkotowarowego gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.3
3

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Współczesne gospodarstwo zielarskie, kierunki produkcji. Ochrona przed chorobami, szkodnikami i zwalczanie chwastów w uprawie ziół.4
T-W-2Uprawy pojemnikowe ziół. Zasady zmianowania i płodozmianu. Dobór odmian.3
T-W-3Zasady planowania gospodarstwa zielarskiego, infrastruktura, rynki zbytu,kalkulacja ekonomiczna. Projektowanie wielkotowarowych upraw zielarskich i koncepcja zagospodarowania przydomowego ogrodu zielarskiego.5
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1zaliczenie2
A-A-2uczestnictwo w zajęciach3
A-A-3Praca własna nad projektem.4
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie do zaliczenia3
A-W-2Konsultacje związane z tematyką wykładów.3
A-W-3Przygotowanie do zajęć i sprawdzianów.3
A-W-4uczestnictwo w zajęciach12
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W2_W01Student zna zasady planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego z uwzględnieniem prawidłowego zmianowania, ochrony roślin, zagiegów agrotechnicznych, doboru odmian i przydomowego ogrodu ziół przyprawowych i leczniczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W07student zna metody analizy ekonomicznej, organizacji i zarządzania jakością, prowadzenia działalności gospodarczej oraz zasady funkcjonowania rynku produktów ogrodniczych
OG_1A_W14student posiada szczegółową wiedzę z zakresu technologii produkcji ogrodniczej: sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i leczniczych, szkółkarstwa
OG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami planowania upraw ziół w produkcji wielkotowarowej i amatorskiej
Treści programoweT-W-2Uprawy pojemnikowe ziół. Zasady zmianowania i płodozmianu. Dobór odmian.
T-W-3Zasady planowania gospodarstwa zielarskiego, infrastruktura, rynki zbytu,kalkulacja ekonomiczna. Projektowanie wielkotowarowych upraw zielarskich i koncepcja zagospodarowania przydomowego ogrodu zielarskiego.
T-W-1Współczesne gospodarstwo zielarskie, kierunki produkcji. Ochrona przed chorobami, szkodnikami i zwalczanie chwastów w uprawie ziół.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował przekazanej wiedzy w sposób zadowalający.
3,0Student słabo opanował wiedzę na temat zasad planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.
3,5Student w stopniu podstawowym opanował wiedzę na temat zasad planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.
4,0Student dobrze opanował wiedzę na temat zasad planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.
4,5Student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat zasad planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.
5,0Student ma pogłębioną wiedzę odnośnie planowania i prowadzenia gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół, wykazuje dużą inicjatywę własną, wyciąga wnioski i poddaje je analizie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W2_U01Student właściwie dobiera zasady projektowania upraw zielarskich, łączy wiedzę teoretyczną z zakresem projektowania upraw w warunkach środowiska (klimat, gleba).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej do wykonania projektu gospodarstwa zielarskiego wielkotowarowego i amatorskiego ogrodu zielarskiego.
Treści programoweT-W-3Zasady planowania gospodarstwa zielarskiego, infrastruktura, rynki zbytu,kalkulacja ekonomiczna. Projektowanie wielkotowarowych upraw zielarskich i koncepcja zagospodarowania przydomowego ogrodu zielarskiego.
T-A-1Projektowanie wielkotowarowego gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
M-3Projektowanie z użyciem programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad projektowania upraw zielarskich.
3,0Student słabo opanował zasady projektowania upraw zielarskich.
3,5Student opanował podstawy niezbędne do projektowania upraw zielarskich.
4,0Student dobrze opanował zasady niezbędne do projektowania upraw zielarskich.
4,5Student bardzo dobrze opanował zasady niezbędne do projektowania upraw zielarskich.
5,0Student bardzo dobrze opanował zasady projektowania upraw zielarskich przejawia przy tym własną inicjatywę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W2_U02Potrafi zaprojektować uprawy ziół w skali wielkotowarowej i amatorskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
OG_1A_U08student wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego ogrodnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej do wykonania projektu gospodarstwa zielarskiego wielkotowarowego i amatorskiego ogrodu zielarskiego.
Treści programoweT-A-1Projektowanie wielkotowarowego gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.
Metody nauczaniaM-3Projektowanie z użyciem programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować uprawy ziół w skali wielkotowarowej ani amatorskiej.
3,0Student wykonuje projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu zielarskiego wykorzystując podstawowe gatunki roślin.
3,5Student prawidłowo wykonuje projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu ziół wykorzystując podstawowe gatunki roślin.
4,0Student wykonuje dobry projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu ziół wykosrzystując w nich najważniejsze gatunki roślin mające znaczenie na rynku zielarskim.
4,5Student wykonuje bardzo dobry projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu ziół, wykorzystuje w nich najważniejsze gatunki mające znaczenie na rynku zielarskim, prawidłowo dobiera metody uprawy i odmiany.
5,0Student wykonuje bardzo dobry projekt gospodarstwa zielarskiego i amatorskiego ogrodu ziół z wykorzystaniem wszystkich najważniejszych gatunków, prawidłowo dobiera stosunek powierzchni poszczególnych upraw, metody uprawy i odmiany.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W2_U03Student posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w ocenie projektowanych upraw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej do wykonania projektu gospodarstwa zielarskiego wielkotowarowego i amatorskiego ogrodu zielarskiego.
Treści programoweT-W-3Zasady planowania gospodarstwa zielarskiego, infrastruktura, rynki zbytu,kalkulacja ekonomiczna. Projektowanie wielkotowarowych upraw zielarskich i koncepcja zagospodarowania przydomowego ogrodu zielarskiego.
Metody nauczaniaM-3Projektowanie z użyciem programów komputerowych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wskaźników ekonomicznych pozwalających na ocenę opłacalności projektowanych upraw.
3,0Student słabo posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi w celu oceny opłacalności poszczególnych upraw.
3,5Student posługuje się podstawowymi wskaźniki ekonomicznymi wpływającymi na ocenę opłacalności poszczególnych upraw.
4,0Student dobrze posługuje się wkaźnikami ekonomicznymi pozwalającymi na ocenę opłacalności poszczególnych upraw.
4,5Student bardzo dobrze posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi pozwalającymi na ocenę opłacalności poszczególnych upraw i całego gospodarstwa zielarskiego.
5,0Student bardzo dobrze posługuje się wskaźnikami ekonomicznymi pozwalającymi na kompleksową ocenę opłacalności całego gospodarstwa, wraz z analizą infrastruktury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W2_K01Wykazuje kreatywność w tworzeniu koncepcji projektowej, jest świadomy znaczenia odpowiedzialności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności obliczania efektów ekonomicznych w gospodarstwie o nastawieniu na produkcję zielarską, badania rynku ziół.
C-3Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej do wykonania projektu gospodarstwa zielarskiego wielkotowarowego i amatorskiego ogrodu zielarskiego.
Treści programoweT-W-2Uprawy pojemnikowe ziół. Zasady zmianowania i płodozmianu. Dobór odmian.
T-W-3Zasady planowania gospodarstwa zielarskiego, infrastruktura, rynki zbytu,kalkulacja ekonomiczna. Projektowanie wielkotowarowych upraw zielarskich i koncepcja zagospodarowania przydomowego ogrodu zielarskiego.
T-W-1Współczesne gospodarstwo zielarskie, kierunki produkcji. Ochrona przed chorobami, szkodnikami i zwalczanie chwastów w uprawie ziół.
T-A-1Projektowanie wielkotowarowego gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
M-3Projektowanie z użyciem programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zainteresowany tematyką przedmiotu.
3,0Student bierze bierny udział w zajęciach, nie uczestniczy w dyskusji, jest mało kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej.
3,5Student sporadycznie włącza się do dyskusji, mało kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej.
4,0Student włącza się do dyskusji, jest kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej.
4,5Student często bierze udział w dyskusji, jest kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej.
5,0Student jest bardzo aktywny i kreatywny w tworzeniu koncepcji projektowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_O09-W2_K02Ma świadomość potrzeby dokształcania się przez całe życie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności obliczania efektów ekonomicznych w gospodarstwie o nastawieniu na produkcję zielarską, badania rynku ziół.
C-3Praktyczne wykorzystanie wiedzy teoretycznej do wykonania projektu gospodarstwa zielarskiego wielkotowarowego i amatorskiego ogrodu zielarskiego.
Treści programoweT-W-2Uprawy pojemnikowe ziół. Zasady zmianowania i płodozmianu. Dobór odmian.
T-W-3Zasady planowania gospodarstwa zielarskiego, infrastruktura, rynki zbytu,kalkulacja ekonomiczna. Projektowanie wielkotowarowych upraw zielarskich i koncepcja zagospodarowania przydomowego ogrodu zielarskiego.
T-W-1Współczesne gospodarstwo zielarskie, kierunki produkcji. Ochrona przed chorobami, szkodnikami i zwalczanie chwastów w uprawie ziół.
T-A-1Projektowanie wielkotowarowego gospodarstwa zielarskiego i przydomowego ogrodu ziół.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
M-3Projektowanie z użyciem programów komputerowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości dokształcania się przez całe życie
3,0Student ma małą świadomość w zakresie dokształcania się
3,5Student ma świadomość w zakresie dokształcania się przez całe życie
4,0Student ma świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w warzywnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
4,5Student ma wysoką świadomość ważności dokształcania się i samodoskonalenia oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
5,0Student wykazuje bardzo wysoką świadomość ważności dokształcania i samodokształcania w zakresie planowania upraw warzywnych i ziół oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów