Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne

Sylabus przedmiotu Rośliny przyprawowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny przyprawowe
Specjalność Zielarstwo
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jadczak <Dorota.Jadczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Dobromilska <Renata.Dobromilska@zut.edu.pl>, Monika Grzeszczuk <Monika.Grzeszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu zielarstwa, botaniki, chemii i biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wyrobienie nawyku stosowania ziół przyprawowych w diecie codziennej w aspekcie poprawy i zachowania zdrowia.
C-2Zdobycie umiejętności projektowania ogrodu roślin przyprawowych o róznym przeznaczeniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Biologia, wartość biologiczna i dobór roślin przyprawowych do ogrodu zielarskiego.8
T-W-2Znaczenie ziół przyprawowych i przypraw tropikalnych w diecie człowieka.2
T-W-3Podział ziół przyprawowych w zależności od ich zastosowania. Pojemnikowa uprawa ziół.4
T-W-4Zasady projektowania ogrodu ziół przyprawowych.4
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje6
A-W-3studiowanie literatury6
A-W-4wykonanie projektu ogrodu zielarskiego12
A-W-5przygotowanie do zaliczenia6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające (wykład informacyjny0
M-2metody aktywizujące (dyskusja)
M-3metody praktyczne (projekt)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian zaliczający tematykę wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D11-zi_W01
Student ma wiedzę na temat roślin przyprawowych uprawianych w Polsce i przypraw tropikalnych, ich znaczenia w diecie człowieka.
OG_1A_W23R1A_W03, R1A_W04InzA_W02, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D11-zi_U01
Student wskazuje praktyczne zastosowanie roślin i surowców przyprawowych, potrafi ocenić ich wpływ na organizm człowieka.
OG_1A_U06R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D11-zi_K01
Student potrafi ocenić znaczenie roślin przyprawowych w codziennym funkcjonowaniu człowieka.
OG_1A_K07R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D11-zi_W01
Student ma wiedzę na temat roślin przyprawowych uprawianych w Polsce i przypraw tropikalnych, ich znaczenia w diecie człowieka.
2,0
3,0Student opanował wymagana wiedze na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D11-zi_U01
Student wskazuje praktyczne zastosowanie roślin i surowców przyprawowych, potrafi ocenić ich wpływ na organizm człowieka.
2,0
3,0Student posiadł umiejetność na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D11-zi_K01
Student potrafi ocenić znaczenie roślin przyprawowych w codziennym funkcjonowaniu człowieka.
2,0
3,0Student biernie uczestniczył w zajeciach, nie wykazywał własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wielka księga ziól., Readers Digest., Warszawa, 2009
  2. Lambert Ortiz E., Wielka księga ziół i przypraw., Twój Styl, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Panacea 0 Leki ziołowe (kwartalnik), Centrum Fitoterapii, Gdańsk

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biologia, wartość biologiczna i dobór roślin przyprawowych do ogrodu zielarskiego.8
T-W-2Znaczenie ziół przyprawowych i przypraw tropikalnych w diecie człowieka.2
T-W-3Podział ziół przyprawowych w zależności od ich zastosowania. Pojemnikowa uprawa ziół.4
T-W-4Zasady projektowania ogrodu ziół przyprawowych.4
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje6
A-W-3studiowanie literatury6
A-W-4wykonanie projektu ogrodu zielarskiego12
A-W-5przygotowanie do zaliczenia6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D11-zi_W01Student ma wiedzę na temat roślin przyprawowych uprawianych w Polsce i przypraw tropikalnych, ich znaczenia w diecie człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W23student rozpoznaje i charakteryzuje najważniejsze gospodarczo grupy, gatunki i odmiany roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie nawyku stosowania ziół przyprawowych w diecie codziennej w aspekcie poprawy i zachowania zdrowia.
C-2Zdobycie umiejętności projektowania ogrodu roślin przyprawowych o róznym przeznaczeniu.
Treści programoweT-W-1Biologia, wartość biologiczna i dobór roślin przyprawowych do ogrodu zielarskiego.
T-W-2Znaczenie ziół przyprawowych i przypraw tropikalnych w diecie człowieka.
T-W-3Podział ziół przyprawowych w zależności od ich zastosowania. Pojemnikowa uprawa ziół.
T-W-4Zasady projektowania ogrodu ziół przyprawowych.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny0
M-2metody aktywizujące (dyskusja)
M-3metody praktyczne (projekt)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian zaliczający tematykę wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował wymagana wiedze na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D11-zi_U01Student wskazuje praktyczne zastosowanie roślin i surowców przyprawowych, potrafi ocenić ich wpływ na organizm człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U06student ma umiejętność wyboru oraz zaplanowania technologii uprawy, przechowywania i przetwarzania, stosowanych w ogrodnictwie w celu uzyskania najlepszych efektów produkcyjnych ze szczególnym uwzględnieniem jakości produktu finalnego oraz analizy ekonomicznej przedsięwzięcia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie nawyku stosowania ziół przyprawowych w diecie codziennej w aspekcie poprawy i zachowania zdrowia.
C-2Zdobycie umiejętności projektowania ogrodu roślin przyprawowych o róznym przeznaczeniu.
Treści programoweT-W-1Biologia, wartość biologiczna i dobór roślin przyprawowych do ogrodu zielarskiego.
T-W-2Znaczenie ziół przyprawowych i przypraw tropikalnych w diecie człowieka.
T-W-3Podział ziół przyprawowych w zależności od ich zastosowania. Pojemnikowa uprawa ziół.
T-W-4Zasady projektowania ogrodu ziół przyprawowych.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny0
M-2metody aktywizujące (dyskusja)
M-3metody praktyczne (projekt)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian zaliczający tematykę wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadł umiejetność na poziomie podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D11-zi_K01Student potrafi ocenić znaczenie roślin przyprawowych w codziennym funkcjonowaniu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K07student ma świadomość znaczenia znajomości aktualnych technologii i stanu produkcji roślin ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Wyrobienie nawyku stosowania ziół przyprawowych w diecie codziennej w aspekcie poprawy i zachowania zdrowia.
C-2Zdobycie umiejętności projektowania ogrodu roślin przyprawowych o róznym przeznaczeniu.
Treści programoweT-W-1Biologia, wartość biologiczna i dobór roślin przyprawowych do ogrodu zielarskiego.
T-W-2Znaczenie ziół przyprawowych i przypraw tropikalnych w diecie człowieka.
T-W-3Podział ziół przyprawowych w zależności od ich zastosowania. Pojemnikowa uprawa ziół.
T-W-4Zasady projektowania ogrodu ziół przyprawowych.
Metody nauczaniaM-1metody podające (wykład informacyjny0
M-2metody aktywizujące (dyskusja)
M-3metody praktyczne (projekt)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian zaliczający tematykę wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczył w zajeciach, nie wykazywał własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0