Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne

Sylabus przedmiotu Podstawy terapii ogrodniczej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy terapii ogrodniczej
Specjalność Hortiterapia i dekoracje roślinne
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 9 1,00,38zaliczenie
wykładyW6 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstaw botaniki i fizjologii roślin
W-2znajomość najważniejszych roślin ozdobnych z uwzględnieniem podstaw ich produkcji oraz możliwości zastosowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawami terapii ogrodniczej
C-2zapoznanie studenta z podstawowym wyposażeniem ośrodków zajmujących sie terapią ogrodniczą

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa ogrodniczego i ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii.2
T-A-2Podstawowe wyposażenie i narzędzia w różnych formach terapii ogrodniczej.2
T-A-3Elementy zagospodarowania terenu pomocne w prowadzeniu hortiterapii.2
T-A-4Koncepcja zagospodarowania ogrodu i gospodarstwa ogrodniczego do prowadzenia zajęć z hortiterapii.3
9
wykłady
T-W-1Terapia ogrodnicza – pojęcie, zakres, grupy pacjentów.1
T-W-2Historia i rozwój terapii ogrodniczej na świecie (USA, Europa, Japonia)2
T-W-3Początki terapii ogrodniczej w Polsce.1
T-W-4Ośrodki hortiterapii w Polsce i na świecie.2
T-W-5Terapia bierna i czynna, rola zmysłów w terapii ogrodniczej.2
T-W-6Interdyscyplinarna rola hortiterapii.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie dostępnych materiałów5
A-A-3praca koncepcyjna studenta i przygotowanie do zaliczenia10
30
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podająca – wykład informacyjny, pogadanka
M-2Metody problemowe – wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-3Metody aktywizujące – dyskusja dydaktyczna, praca zespołowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium z wykładów
S-2Ocena podsumowująca: praca kontrolna zawierająca koncepcję zagospodarowania ogrodu lub gospodarstwa ogrodniczego do prowadzenia zajęć z hortiterapii

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D01-ht_W01
Student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej historię i założenia.
OG_1A_W16, OG_1A_W22R1A_W05, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05
OG_1A_D01-ht_W02
Ma wiedzę na temat roli roślin w hortiterapii, zna ośrodki hortiterapii w Polsce i na świecie.
OG_1A_W16, OG_1A_W22R1A_W05, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D01-ht_U01
Student potrafi przystosować ogród, gospodarstwo lub ośrodek terapeutyczny do prowadzenia zajęć z hortiterapii
OG_1A_U03, OG_1A_U09, OG_1A_U15R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_D01-ht_K01
Student jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02
OG_1A_D01-ht_K02
Student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta – pacjent – otoczenie (rośliny)
OG_1A_K03R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D01-ht_W01
Student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej historię i założenia.
2,0
3,0student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej historię oraz podstawowe założenia
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D01-ht_W02
Ma wiedzę na temat roli roślin w hortiterapii, zna ośrodki hortiterapii w Polsce i na świecie.
2,0
3,0student ma wiedzę na temat roli roślin w hortiterapii, zna podstawowe ośrodki w Polsce i na świecie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D01-ht_U01
Student potrafi przystosować ogród, gospodarstwo lub ośrodek terapeutyczny do prowadzenia zajęć z hortiterapii
2,0
3,0student potrafi przystosować w podstawowe wyposażenie ogród, gospodarstwo lub ośrodek terapeutyczny do prowadzenia zajęć z hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_D01-ht_K01
Student jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej
2,0
3,0student jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
OG_1A_D01-ht_K02
Student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta – pacjent – otoczenie (rośliny)
2,0
3,0student ma świadomość komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta - pacjent - otoczenie, jest zdolny do twórczego myślenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M.L. Hewson. 1994, Horticulture As Therapy, Mitchel L. Hewson, HTM, Ontario, 1994
  2. E. Hyams, Rośliny w służbie człowieka, PWN, Warszawa, 1974

Literatura dodatkowa

  1. Zieleń Miejska, ABRYS, Poznań, czasopismo
  2. H. Chmiel, Uprawa Roślin Ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przystosowanie ogrodu, gospodarstwa ogrodniczego i ośrodka terapeutycznego do prowadzenia zajęć z terapii.2
T-A-2Podstawowe wyposażenie i narzędzia w różnych formach terapii ogrodniczej.2
T-A-3Elementy zagospodarowania terenu pomocne w prowadzeniu hortiterapii.2
T-A-4Koncepcja zagospodarowania ogrodu i gospodarstwa ogrodniczego do prowadzenia zajęć z hortiterapii.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Terapia ogrodnicza – pojęcie, zakres, grupy pacjentów.1
T-W-2Historia i rozwój terapii ogrodniczej na świecie (USA, Europa, Japonia)2
T-W-3Początki terapii ogrodniczej w Polsce.1
T-W-4Ośrodki hortiterapii w Polsce i na świecie.2
T-W-5Terapia bierna i czynna, rola zmysłów w terapii ogrodniczej.2
T-W-6Interdyscyplinarna rola hortiterapii.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie dostępnych materiałów5
A-A-3praca koncepcyjna studenta i przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach15
A-W-2studiowanie literatury6
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D01-ht_W01Student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej historię i założenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
OG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe formy terapii ogrodniczej, jej historię oraz podstawowe założenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D01-ht_W02Ma wiedzę na temat roli roślin w hortiterapii, zna ośrodki hortiterapii w Polsce i na świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W16student posiada wiedzę na temat technicznych aspektów produkcji ogrodniczej i kształtowania terenów zieleni
OG_1A_W22student ma podstawową wiedzę z zakresu terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma wiedzę na temat roli roślin w hortiterapii, zna podstawowe ośrodki w Polsce i na świecie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D01-ht_U01Student potrafi przystosować ogród, gospodarstwo lub ośrodek terapeutyczny do prowadzenia zajęć z hortiterapii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U03student ma umiejętność rozpoznawania drzew, krzewów, bylin i roślin zielnych, ich doboru do siedliska, projektowania powierzchni potrzebnej dla siedliska drzew i krzewów, projektowania, zakładania i pielęgnowania ogrodów przydomowych, wykorzystania roślin do dekoracji wnętrz
OG_1A_U09student posiada umiejętność przygotowania prac projektowych, sprawozdań, raportów oraz wystąpień ustnych z zakresu ogrodnictwa z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł w celu precyzyjnego porozumienia się z instytucjami, producentami, odbiorcami związanymi z produkcją ogrodniczą
OG_1A_U15student posiada umiejętność wykonywania podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych w uprawach ogrodniczych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi przystosować w podstawowe wyposażenie ogród, gospodarstwo lub ośrodek terapeutyczny do prowadzenia zajęć z hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D01-ht_K01Student jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie terapii ogrodniczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student jest świadomy potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie hortiterapii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_D01-ht_K02Student jest zdolny do twórczego myślenia, ma świadomość znaczenia komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta – pacjent – otoczenie (rośliny)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K03student ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję plonów ogrodniczych wysokiej jakości oraz jej wpływu na kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość komunikacji z klientem, pracy w zespole, rozumie podstawowe relacje terapeuta - pacjent - otoczenie, jest zdolny do twórczego myślenia
3,5
4,0
4,5
5,0