Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ogrodnictwo (N1)
specjalność: Hortiterapia i dekoracje roślinne

Sylabus przedmiotu Agroekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ogrodnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Agroekologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 9 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu praw ochrony środowiska, podstawowych wymagań roślin i zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Głównym celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu agroekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czym zajmuje się ekologia, ochrona przyrody i środowiska i jakie korzyści z tego czerpie człowiek?2
T-A-2Analiza struktury i elementów wybranej agrobiocenozy oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych.2
T-A-3Zbiorowiska roślinne. Zbiorowiska segetalne (chwastów). Cechy analityczne i syntetyczne zbiorowisk roślinnych. Ocena stosunków TWRNG metodą Ellenberga2
T-A-4Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk roślinnych i grup gatunków ekologiczno-fitosocjologicznych. Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej.3
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z agroekologią: ekologia, sozologia, populacja, biocenoza, ekosystem, biom, biosfera, nisza ekologiczna, siedlisko, środowisko. Rodzaje środowisk, kryteria ich podziału, sukcesja erkologiczna, struktura troficzna biocenozy, oddziaływania między organizmami: neutralizm, amensalizn, konkurencja, pasożytnictwo, drapieżnictwo, komensalizm, protokooperacja, mutualizm.2
T-W-2Ekologia organizmu. Prawo Liebiga i dwa prawa Shelforda. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmów. Zasada tolerancji ekologicznej i jej ograniczenia. Wskaźniki ekologiczne. Ekologia populacji (struktura przestrzenna, wieku, płci, socjalna, rozrodczość i śmiertelność, przyczyny śmiertelności). Granice tolerancji.2
T-W-3Agroekologiczna ocena warunków siedliskowych (abiotycznych) oraz wływ czynników biotycznych2
T-W-4Agroekologiczna ocena gleb. Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk chwastów. Ocena gleby na podstawie ekologicznych grup gatunków oraz jednostek fitosocjologicznych (zespołów, podzespołów, wariantów). Zaliczenie pisemne z części wykładów3
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej14
A-A-4konsultacje2
A-A-5czytanie literatury10
45
wykłady
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego w formie pisemnej20
A-W-4Czytanie wskazanej literatury2
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena okresowych osiągnięć
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B07_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
OG_1A_W02R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B07_U01
Student potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami
OG_1A_U01R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-2, T-A-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OG_1A_B07_K01
student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
OG_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-4, T-W-3, T-A-3M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B07_W01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
2,0Student nie posiada wiedzy potrzebnej do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
3,5Student posiada podstawową wiedzę potrzebną do zrozumienia cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
4,0Student posiada wiedzę potrzebną do zrozumienia paru cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
4,5Student posiada wiedzę potrzebną do zrozumienia kilku cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
5,0Student posiada wiedzę potrzebną do zrozumienia wszystkich cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B07_U01
Student potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami
2,0Student nie potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami
3,5Student potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami w stopniu dobrym
4,5Student potrafi biegle posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami w stopniu dobrym
5,0Student potrafi biegle posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OG_1A_B07_K01
student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
2,0student nie ma świadomości ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
3,0student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii w stopniu podstawowym
3,5student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów w stopniu podstawowym
4,0student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii w stopniu dobrym
4,5student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów w stopniu dobrym
5,0student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Bieszczad S., Sobota J., Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego., Wyd. AR, Wrocław., 2003, II
  2. Borowiec S., Agroekologia., Wydaw. AR, Szczecin., 1981
  3. Prończuk J., Podstawy ekologii rolniczej, PWN, Warszawa., 1982

Literatura dodatkowa

  1. Kalinowska A., Ekologia wybór na nowe stulecie., Agencja Reklamowo-Wydaw. A. Grzegorczyk, Stare Babice., 2002
  2. Pyłka-Gutowska E., Ekologia z ochroną środowiska, Wydawnictwo Oświata, Warszawa., 1996
  3. Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, Warszawa., 1975

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czym zajmuje się ekologia, ochrona przyrody i środowiska i jakie korzyści z tego czerpie człowiek?2
T-A-2Analiza struktury i elementów wybranej agrobiocenozy oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych.2
T-A-3Zbiorowiska roślinne. Zbiorowiska segetalne (chwastów). Cechy analityczne i syntetyczne zbiorowisk roślinnych. Ocena stosunków TWRNG metodą Ellenberga2
T-A-4Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk roślinnych i grup gatunków ekologiczno-fitosocjologicznych. Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej.3
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia związane z agroekologią: ekologia, sozologia, populacja, biocenoza, ekosystem, biom, biosfera, nisza ekologiczna, siedlisko, środowisko. Rodzaje środowisk, kryteria ich podziału, sukcesja erkologiczna, struktura troficzna biocenozy, oddziaływania między organizmami: neutralizm, amensalizn, konkurencja, pasożytnictwo, drapieżnictwo, komensalizm, protokooperacja, mutualizm.2
T-W-2Ekologia organizmu. Prawo Liebiga i dwa prawa Shelforda. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmów. Zasada tolerancji ekologicznej i jej ograniczenia. Wskaźniki ekologiczne. Ekologia populacji (struktura przestrzenna, wieku, płci, socjalna, rozrodczość i śmiertelność, przyczyny śmiertelności). Granice tolerancji.2
T-W-3Agroekologiczna ocena warunków siedliskowych (abiotycznych) oraz wływ czynników biotycznych2
T-W-4Agroekologiczna ocena gleb. Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk chwastów. Ocena gleby na podstawie ekologicznych grup gatunków oraz jednostek fitosocjologicznych (zespołów, podzespołów, wariantów). Zaliczenie pisemne z części wykładów3
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych9
A-A-2Przygotowanie prezentacji multimedialnej10
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego z części ćwiczeniowej14
A-A-4konsultacje2
A-A-5czytanie literatury10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach9
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia końcowego w formie pisemnej20
A-W-4Czytanie wskazanej literatury2
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B07_W01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_W02student ma wiedzę w zakresie matematyki, statystyki matematycznej oraz fizyki, niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych zachodzących w przyrodzie, w tym klimatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu agroekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia związane z agroekologią: ekologia, sozologia, populacja, biocenoza, ekosystem, biom, biosfera, nisza ekologiczna, siedlisko, środowisko. Rodzaje środowisk, kryteria ich podziału, sukcesja erkologiczna, struktura troficzna biocenozy, oddziaływania między organizmami: neutralizm, amensalizn, konkurencja, pasożytnictwo, drapieżnictwo, komensalizm, protokooperacja, mutualizm.
T-W-2Ekologia organizmu. Prawo Liebiga i dwa prawa Shelforda. Kryteria klasyfikacji ekologicznej organizmów. Zasada tolerancji ekologicznej i jej ograniczenia. Wskaźniki ekologiczne. Ekologia populacji (struktura przestrzenna, wieku, płci, socjalna, rozrodczość i śmiertelność, przyczyny śmiertelności). Granice tolerancji.
T-A-1Czym zajmuje się ekologia, ochrona przyrody i środowiska i jakie korzyści z tego czerpie człowiek?
T-A-4Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk roślinnych i grup gatunków ekologiczno-fitosocjologicznych. Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy potrzebnej do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
3,0Student posiada w stopniu podstawowym wiedzę potrzebną do zrozumienia podstawowych cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
3,5Student posiada podstawową wiedzę potrzebną do zrozumienia cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
4,0Student posiada wiedzę potrzebną do zrozumienia paru cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
4,5Student posiada wiedzę potrzebną do zrozumienia kilku cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
5,0Student posiada wiedzę potrzebną do zrozumienia wszystkich cykli biogeochemicznych zachodzących w przyrodzie za sprawą czynników ekologicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B07_U01Student potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_U01student potrafi posługiwać się technologią informatyczną w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji, budowy baz danych niezbędnych do projektowania i realizacji przedsięwzięć z zakresu produkcji ogrodniczej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu agroekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-A-2Analiza struktury i elementów wybranej agrobiocenozy oraz charakterystyka ich funkcji ekologicznych.
T-A-3Zbiorowiska roślinne. Zbiorowiska segetalne (chwastów). Cechy analityczne i syntetyczne zbiorowisk roślinnych. Ocena stosunków TWRNG metodą Ellenberga
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena okresowych osiągnięć
S-1Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami
3,5Student potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami w stopniu podstawowym
4,0Student potrafi posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami w stopniu dobrym
4,5Student potrafi biegle posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami w stopniu dobrym
5,0Student potrafi biegle posługiwać się technologią informatyczną (interent, komputer) w zakresie pozyskiwania informacji produkcji zwiazanej z agrocenozami w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOG_1A_B07_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOG_1A_K01student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w ogrodnictwie oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Głównym celem zajęć jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu agroekologii, umożliwiającej ocenę stanu środowiska przyrodniczego
Treści programoweT-W-4Agroekologiczna ocena gleb. Ekologiczna ocena gleb przy pomocy zbiorowisk chwastów. Ocena gleby na podstawie ekologicznych grup gatunków oraz jednostek fitosocjologicznych (zespołów, podzespołów, wariantów). Zaliczenie pisemne z części wykładów
T-W-3Agroekologiczna ocena warunków siedliskowych (abiotycznych) oraz wływ czynników biotycznych
T-A-3Zbiorowiska roślinne. Zbiorowiska segetalne (chwastów). Cechy analityczne i syntetyczne zbiorowisk roślinnych. Ocena stosunków TWRNG metodą Ellenberga
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne Metody programowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena okresowych osiągnięć
S-1Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów
3,0student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii w stopniu podstawowym
3,5student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów w stopniu podstawowym
4,0student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii w stopniu dobrym
4,5student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów w stopniu dobrym
5,0student ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w agroekologii oraz rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w celu doskonalenia umiejętności uzyskanych w trakcie studiów w stopniu bardzo dobrym