Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S2)
specjalność: Ocena stanu i zagrożeń środowiska

Sylabus przedmiotu Degradacja środowiska a zdrowie ludności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Degradacja środowiska a zdrowie ludności
Specjalność Ochrona przyrody
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu źródeł zagrożeń środowiskowych, ochrony środowiska, fizjologii człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia2
T-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski2
T-W-3Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska2
T-W-4Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka2
T-W-5Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie2
T-W-6Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych2
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności3
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka2
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia2
T-W-10Zaliczenie wykładów1
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D05-op_W01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
OS_2A_W07R2A_W05, R2A_W06C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D05-op_U01
W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
OS_2A_U02R2A_U02, R2A_U03, R2A_U04C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-8M-1S-1
OS_2A_D05-op_U03
Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
OS_2A_U08R2A_U08C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-8M-1S-1
OS_2A_D05-op_U04
Student potrafi współpracowac w przygotowaniu prezentacji także w j. obcym
OS_2A_U09R2A_U09C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_2A_D05-op_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
OS_2A_K04R2A_K05C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-8M-1S-1
OS_2A_D05-op_K02
Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
OS_2A_K05R2A_K04, R2A_K06C-1T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D05-op_W01
W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
2,0
3,0student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D05-op_U01
W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
2,0
3,0student umie ocenić źródła degradacji środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_D05-op_U03
Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
2,0
3,0student wie gdzie szukać materiałów pomocnych w porzygotowaniu materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_D05-op_U04
Student potrafi współpracowac w przygotowaniu prezentacji także w j. obcym
2,0
3,0student współpracuje z grupą ale poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka źródeł inf.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_2A_D05-op_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
2,0
3,0student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_2A_D05-op_K02
Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
2,0
3,0student potrafi ocenić skutki
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Marek Siemiński, Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. rożni, Problemy ocen środowiskowych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, kwartalniki 2000 - 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia2
T-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski2
T-W-3Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska2
T-W-4Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka2
T-W-5Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie2
T-W-6Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych2
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności3
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka2
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia2
T-W-10Zaliczenie wykładów1
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-op_W01W wyniku przeprowadzonych wykładów student powinien rozróżniac zagrożenia środowiskowe, wskazac źródła tych zagrożeń, rozpozna objawy, zdefiniowa sposoby zaradcze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego. Ma pogłębioną wiedzę na temat zasad zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma poszerzoną wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna zaawansowane technologie inżynierskie wykorzystywane w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-6Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-3Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-5Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna zakres przedmiotu i rozróżnia zagrożenia środowiskowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-op_U01W wyniku zrealizowanych wykładów student powinien umieć kontrolować i oceniać stan środowiska, analizować wpływ na zdrowie i środowisko człowieka, podejmować sposoby zaradcze, wykorzystać wiadomości dla ochrony zdrowia i życia swojego i innych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U02Rozumie i stosuje współczesne, dostępne metody informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji o środowisku i produkcji rolniczej i przemysłowej oraz wykorzystuje je do oceny stanu i zagrożeń środowiska. Potrafi przeprowadzać pogłębione eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać rozbudowane wnioski. Ocenia poprawność wykonanego zadania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-6Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-3Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-5Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie ocenić źródła degradacji środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-op_U03Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U08Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku ochrona środowiska lub nauk pokrewnych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł informacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-6Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-3Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-5Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wie gdzie szukać materiałów pomocnych w porzygotowaniu materiałów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-op_U04Student potrafi współpracowac w przygotowaniu prezentacji także w j. obcym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_U09Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł i form informacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-6Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-3Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-5Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student współpracuje z grupą ale poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka źródeł inf.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-op_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość znaczenia zagrożeń środowiskowych, ma świadomość odpowiedzialności za udział w kształtowaniu i stanie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K04W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny stanu i ochrony środowiska. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-6Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-3Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-5Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma zdolnośc do rozumienia zależności pomiędzy działalnością człowieka i środowiskiem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_2A_D05-op_K02Student potrafi ocenić skutki dla środowiska zaplanowanych działań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_2A_K05Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań w zakresie ochrony środowiska. Zna metody i działania zmierzające do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie ochrony środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest zapoznanie studentów z środowiskowymi zagrożeniami zdrowia, analiza problematyki środowiskowych zagrożeń zdrowia, globalnych zagrożeń zdrowia obecnie i w przyszłości.
Treści programoweT-W-2Mierniki zdrowia. Sytuacja zdrowotna ludności Polski
T-W-6Czynniki rakotwórcze i mutagenne w środowisku pracy. Miary obciążeń zdrowotnych
T-W-3Żrodla emisji zanieczyszczeń do środowiska
T-W-4Wpływ metali ciężkich na zdrowie człowieka
T-W-5Fale elektromagnetyczne i promieniowanie jonizujące a zdrowie
T-W-1Środowiskowe zagrożenia zdrowia
T-W-9Światowe uwarunkowania środowiskowych zagrożeń zdrowia
T-W-7Zmiany globalne klimatu i wplyw klimatu na zdrowie ludności
T-W-8Wpływ klimatu akustycznego na zdrowie czlowieka
Metody nauczaniaM-1wykład konwersacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi ocenić skutki
3,5
4,0
4,5
5,0