Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Przyrodnicze skutki degradacji środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przyrodnicze skutki degradacji środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 1,00,44zaliczenie
wykładyW7 20 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przed rozpoczęciem nauki Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii środowiskowej i gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych
C-2Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego
C-3Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska
C-4Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zagrożenia poszczególnych ogniw ekosystemu na skutek produkcji roślinnej2
T-A-2Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska.2
T-A-3Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko.3
T-A-4Zastosowanie nawożenia organicznego na tereny orne, pastwiskowe i łąkowe - mapy.2
T-A-5Wpływ skażonych produktów roślinnych na zdrowie człowieka.2
T-A-6Klasyfikacja śródpolnych siedlisk marginalnych2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń2
15
wykłady
T-W-1Zagrożenia środowiska przez produkcję roślinną.2
T-W-2Wpływ stosowanych środków chemicznych na środowisko glebowe i wodne.2
T-W-3Przekształcenia środowiska glebowego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. I).2
T-W-4Przekształcenia środowiska wodnego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. II).2
T-W-5Skażone nawozy organiczne – zagrożeniem dla agroekosystemu.2
T-W-6Bezpośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka (Cz. I).2
T-W-7Pośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka (Cz. II).2
T-W-8Ocena stopnia przekształcenia agroekosystemu na skutek działalności rolniczej.2
T-W-9Siedliska marginalne szansą na zachowanie bioróżnorodności2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego części ćwiczeniowej10
A-A-3Czytanie przez Studenta wskazanej literatury5
30
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta5
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej20
A-W-4Czytanie wskazanej literatury5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta krótkiej prezentacji10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne
M-2Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
M-3Wykład problemowy
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-2_W11
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
OS_1A_W11R1A_W05C-2, C-1, C-3, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-2_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-2, C-1, C-3, C-4T-W-1, T-A-1, T-A-2M-1, M-2, M-3, M-5S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O14-2_K06
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska
OS_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-2, C-1, C-3, C-4T-W-8, T-W-9, T-A-5, T-A-6M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-2_W11
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
2,0
3,0Student zna antropogeniczne źródła dostające się do środowiska oraz zna w nieznacznym stopniu prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-2_U01
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach
2,0
3,0Student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O14-2_K06
Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska
2,0
3,0Student potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czuba R. (red.), Nawożenie mineralne roślin uprawnych, Wydaw. Zakłady Chemiczne POLICE S.A., Police, 1996, I
  2. Falencka-Jabłońska, Zagrożenia środowiska przyrodniczego w Polsce, Fundacja Centrum Edukacji Wsi, Warszawa., 1991, I
  3. Pruszyński S., Mrówczyński M. (red.), Łączne stosowanie agrochemikaliów w uprawach rolniczych, Wydaw. IOR., Poznań, 2002, I
  4. Mercik S. (red.), Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i praktyczne., Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2004, I
  5. Borowiec S., Biologiczne skutki chemizacji rolnictwa, Wyd. AR Szczecin, Szczecin, 1985, I

Literatura dodatkowa

  1. Kamionka J., Technika ochrony roślin i łącznego stosowania agrochemikaliów w uprawach rolniczych., Wydaw. IBMER., Warszawa, 2004, I
  2. Kubsik K., Produkcyjne i ekologiczne skutki różnych technik stosowania nawozów azotowych, Wyd. IUNG, Puławy., 1998, I
  3. Fotyma E., Fotyma M., Pietruch Cz., Produkcyjne i środowiskowe skutki nawożenia., Pam. Puł., Fotyma E., Fotyma M., Pietruch CzPuławy, 2002, I
  4. Papiz H., Nowe regulacje prawne dotyczące obrotu nawozów i środków wspomagających uprawę roślin., Studia i Raporty IUNG–PIB, Puławy, 2006, I
  5. Ilnicki P., Polskie rolnictwo a ochrona środowiska., Wyd. AR Poznań, Poznań, 2004, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zagrożenia poszczególnych ogniw ekosystemu na skutek produkcji roślinnej2
T-A-2Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska.2
T-A-3Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko.3
T-A-4Zastosowanie nawożenia organicznego na tereny orne, pastwiskowe i łąkowe - mapy.2
T-A-5Wpływ skażonych produktów roślinnych na zdrowie człowieka.2
T-A-6Klasyfikacja śródpolnych siedlisk marginalnych2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagrożenia środowiska przez produkcję roślinną.2
T-W-2Wpływ stosowanych środków chemicznych na środowisko glebowe i wodne.2
T-W-3Przekształcenia środowiska glebowego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. I).2
T-W-4Przekształcenia środowiska wodnego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. II).2
T-W-5Skażone nawozy organiczne – zagrożeniem dla agroekosystemu.2
T-W-6Bezpośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka (Cz. I).2
T-W-7Pośredni wpływ środków chemicznych na zdrowie człowieka (Cz. II).2
T-W-8Ocena stopnia przekształcenia agroekosystemu na skutek działalności rolniczej.2
T-W-9Siedliska marginalne szansą na zachowanie bioróżnorodności2
T-W-10Zaliczenie wykładów2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Przygotowanie się Studenta do zaliczenia pisemnego części ćwiczeniowej10
A-A-3Czytanie przez Studenta wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów przez Studenta5
A-W-3Przygotowanie studenta do zaliczenia końcowego w formie pisemnej20
A-W-4Czytanie wskazanej literatury5
A-W-5Przygotowanie przez Studenta krótkiej prezentacji10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-2_W11Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie znał antropogeniczne źródła dostające się do środowiska na skutek przemyślanych działań człowieka oraz będzie znał prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W11Zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz cykle pierwiastków biogenicznych w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego
C-1Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych
C-3Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska
C-4Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego
Treści programoweT-W-2Wpływ stosowanych środków chemicznych na środowisko glebowe i wodne.
T-W-3Przekształcenia środowiska glebowego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. I).
T-W-4Przekształcenia środowiska wodnego na skutek używanych w rolnictwie oraz produkcji roślinnej nawozów mineralnych (Cz. II).
T-W-5Skażone nawozy organiczne – zagrożeniem dla agroekosystemu.
T-A-2Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska.
T-A-3Wpływ podstawowych środków chemicznych na środowisko.
T-A-4Zastosowanie nawożenia organicznego na tereny orne, pastwiskowe i łąkowe - mapy.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne
M-2Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
M-3Wykład problemowy
M-4Film
M-5Dyskusja dydaktyczna
M-6Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna antropogeniczne źródła dostające się do środowiska oraz zna w nieznacznym stopniu prawa rządzące cyklami biogenicznymi pierwiastów w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-2_U01Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie posiadał umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy oraz tej nowo poznanej w formie metod do zastosowania ich w ocenie jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych w tych siedliskach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego
C-1Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych
C-3Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska
C-4Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego
Treści programoweT-W-1Zagrożenia środowiska przez produkcję roślinną.
T-A-1Zagrożenia poszczególnych ogniw ekosystemu na skutek produkcji roślinnej
T-A-2Sposoby eliminacji pestycydów ze środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne
M-2Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
M-3Wykład problemowy
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej
S-2Ocena formująca: Potwierdzenie obecności na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy jako metod oceny jakości środowiska na skutek zaistniałych zmian chemicznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O14-2_K06Student po zrealizowaniu części wykładowej i ćwiczeniowej przedmiotu będzie potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie Studentów z podstawowymi zasadami rolnictwa ekologicznego
C-1Zapoznaie Studentów z podstawowymi skutkami dla środowiska wynikającymi ze stosowania środków chemicznych
C-3Przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji dotyczących wybranych zagadnień zmian śrorodowiska przyrodniczego na skutek chemizacji środowiska
C-4Ukstzatałtowanie umiejętności z zakresu oceny skutków chemizacji środowiskowej na poszczególne elementy ekosystemu rolnego
Treści programoweT-W-8Ocena stopnia przekształcenia agroekosystemu na skutek działalności rolniczej.
T-W-9Siedliska marginalne szansą na zachowanie bioróżnorodności
T-A-5Wpływ skażonych produktów roślinnych na zdrowie człowieka.
T-A-6Klasyfikacja śródpolnych siedlisk marginalnych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny prezentującyc zagadnienia teroretyczne
M-2Metody pragramowe z użyciem podręcznika programowego do przedmiotu
M-3Wykład problemowy
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach po prezentacji filmu, podczas dyskusji dydaktycznej
S-3Ocena formująca: Ocena okresowych osiągnięć Studenta
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z części ćwiczeniowej i wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafił dostrzec i ocenić skutki chemizacji badanego środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0