Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Metody badań środowiskowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody badań środowiskowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>, Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 15 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien znać podstawowe metody i badania wykorzystywane w ocenie stanu środowiska naturalnego. Powinien znać zadania i funkcjonowanie monitoringu środowiska naturalnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz2
T-A-2Metody potencjometryczne w badaniach środowiskowych: pH i przewodność2
T-A-3Metody spektrofotometryczne w badaniach środowiskowych: analiza aktywności enzymatycznej gleb2
T-A-4Metody chromatograficzne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie chromatografii gazowej w oznaczaniu zanieczyszczenia wód związkami ropopochodnymi2
T-A-5Metody biologiczne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie testów fitotoksyczności oraz ekotoksyczności w ocenie zanieczyszczenia gleby metalami ciężkimi2
10
wykłady
T-W-1Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników).2
T-W-2Metody elektroanalityczne – Potencjometria: pomiar pH, elektrody jonoselektywne. Woltamperometria. Konduktometria.2
T-W-3Podstawy badań spektrometrycznych: właściwości promieniowania elektromagnetycznego, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, rodzaje widm.2
T-W-4Wybrane metody analizy chemicznej i fazowej związków nieorganicznych i organicznych.2
T-W-5Spektroskopowe metody analizy – Atomowa Spektrometria Absorpcyjna. Spektrofotometria UV/VIS. ICP. Metody rentgenowskie (XRD). Spektroskopia w podczerwieni. Magnetyczny rezonans jądrowego.2
T-W-6Metody chromatograficzne (gazowa, cieczowa HPLC jonowa)2
T-W-7Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy).3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń10
A-A-3Konsultacje10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do kolokwium5
A-W-4przygotowanie się do dyskusji panelowej5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
S-2Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-1_W01
Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań.
OS_1A_W03R1A_W01C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-1_U01
Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
OS_1A_U01, OS_1A_U02R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03InzA_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O11-1_K01
Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
OS_1A_K04R1A_K04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-A-1, T-A-5M-2, M-4, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-1_W01
Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań.
2,0
3,0Student ma dostateczna wiedze na temat metod badań środowiska naturalnego. Potrafi je rozróżnić i podać ich zastosowanie w ocenie środowiska naturalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-1_U01
Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności analizy stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Umie w stopniu wystarczającym zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Potrafi zastosować podstawowe definicje w ocenie stanu środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O11-1_K01
Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego. Zna podstawowe definicje związane z przedmiotem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Namieśnik J., Z.Jamrózgiewicz, M.Pilarczyk, L.Torres, Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy, WN-T, Warszawa, 2000
  2. Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej., PWN, Warszawa, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz2
T-A-2Metody potencjometryczne w badaniach środowiskowych: pH i przewodność2
T-A-3Metody spektrofotometryczne w badaniach środowiskowych: analiza aktywności enzymatycznej gleb2
T-A-4Metody chromatograficzne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie chromatografii gazowej w oznaczaniu zanieczyszczenia wód związkami ropopochodnymi2
T-A-5Metody biologiczne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie testów fitotoksyczności oraz ekotoksyczności w ocenie zanieczyszczenia gleby metalami ciężkimi2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników).2
T-W-2Metody elektroanalityczne – Potencjometria: pomiar pH, elektrody jonoselektywne. Woltamperometria. Konduktometria.2
T-W-3Podstawy badań spektrometrycznych: właściwości promieniowania elektromagnetycznego, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, rodzaje widm.2
T-W-4Wybrane metody analizy chemicznej i fazowej związków nieorganicznych i organicznych.2
T-W-5Spektroskopowe metody analizy – Atomowa Spektrometria Absorpcyjna. Spektrofotometria UV/VIS. ICP. Metody rentgenowskie (XRD). Spektroskopia w podczerwieni. Magnetyczny rezonans jądrowego.2
T-W-6Metody chromatograficzne (gazowa, cieczowa HPLC jonowa)2
T-W-7Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy).3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń10
A-A-3Konsultacje10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się do kolokwium5
A-W-4przygotowanie się do dyskusji panelowej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-1_W01Student ma wiedze na temat metod badań środowiskowych. Potrafi je rozróżnić i zastosować w zależności od wybranych wskaźników. Rozróżnia parametry statystyczne wykorzystywane przy opracowywaniu wyników badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-W-1Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników).
T-W-2Metody elektroanalityczne – Potencjometria: pomiar pH, elektrody jonoselektywne. Woltamperometria. Konduktometria.
T-W-3Podstawy badań spektrometrycznych: właściwości promieniowania elektromagnetycznego, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, rodzaje widm.
T-W-6Metody chromatograficzne (gazowa, cieczowa HPLC jonowa)
T-W-4Wybrane metody analizy chemicznej i fazowej związków nieorganicznych i organicznych.
T-W-5Spektroskopowe metody analizy – Atomowa Spektrometria Absorpcyjna. Spektrofotometria UV/VIS. ICP. Metody rentgenowskie (XRD). Spektroskopia w podczerwieni. Magnetyczny rezonans jądrowego.
T-W-7Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy).
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dostateczna wiedze na temat metod badań środowiska naturalnego. Potrafi je rozróżnić i podać ich zastosowanie w ocenie środowiska naturalnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-1_U01Student posiada umiejętność analizy i wykorzystania informacji niezbędnych do określenia stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie z zastosowaniem metod informatycznych i umie zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-A-1Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz
T-A-2Metody potencjometryczne w badaniach środowiskowych: pH i przewodność
T-A-3Metody spektrofotometryczne w badaniach środowiskowych: analiza aktywności enzymatycznej gleb
T-A-4Metody chromatograficzne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie chromatografii gazowej w oznaczaniu zanieczyszczenia wód związkami ropopochodnymi
T-A-5Metody biologiczne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie testów fitotoksyczności oraz ekotoksyczności w ocenie zanieczyszczenia gleby metalami ciężkimi
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada dostateczne umiejętności analizy stanu środowiska naturalnego przy wykorzystaniu metod badawczych. Umie w stopniu wystarczającym zastosować poszczególne metody badań środowiskowych do określenia stanu i zagrożeń środowiska naturalnego. Potrafi zastosować podstawowe definicje w ocenie stanu środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O11-1_K01Student potrafi wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego oraz przejawia troskę o prawidłowe zachowanie walorów estetycznych środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K04Przejawia wrażliwość poszanowania i zachowania walorów estetycznych , kulturowych i utylitarnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studenta z metodami badań środowiskowych oraz poprawne ich wykorzystywanie w ocenie stanu środowiska naturalnego
Treści programoweT-W-1Etapy procesu analitycznego (pobieranie próbek, przygotowanie próbek, pomiar, opracowywanie wyników).
T-W-3Podstawy badań spektrometrycznych: właściwości promieniowania elektromagnetycznego, oddziaływanie promieniowania elektromagnetycznego z materią, rodzaje widm.
T-W-4Wybrane metody analizy chemicznej i fazowej związków nieorganicznych i organicznych.
T-W-7Statystyczna ocena danych w ochronie środowiska. Zapewnienie jakości wyniku analitycznego (walidacja metody, materiały odniesienia, porównania międzylaboratoryjne, błędy).
T-A-1Zasady pobierania prób środowiskowych do analiz
T-A-5Metody biologiczne w badaniach środowiskowych: wykorzystanie testów fitotoksyczności oraz ekotoksyczności w ocenie zanieczyszczenia gleby metalami ciężkimi
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-4dyskusja dydaktyczna
M-5ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena okresowych osiągnięć studenta
S-1Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca wiedzę studenta z zakresu przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym wykorzystać poszczególne rodzaje metod środowiskowych do określenia stanu środowiska naturalnego. Zna podstawowe definicje związane z przedmiotem.
3,5
4,0
4,5
5,0