Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarka wodna regionu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka wodna regionu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Tadeusz Durkowski <Tadeusz.Durkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Hydrologia
W-2Meteorologia i klimatologia
W-3Matematyka - statystyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
C-2Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody
C-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze)

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna- realizacja w Polsce. Działalność RZGW szczecin. Dyrektywa Powodziowa i Azotanowa3
T-A-2Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni3
T-A-3Rozdział zasobów wodnych między użytkowników2
T-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego2
10
wykłady
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodne. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna2
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do roku 20302
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.2
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.4
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające.4
T-W-6Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie2
T-W-7Kryteria gospodarowania zasobami wodnymi.2
T-W-8Powodzie i wezbrania, ochrona czystości wód2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, do sprawdzianów wejściowych (trzech)3
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń, zebranie materiałów z zakresu hydrologii.6
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego przedmiotu.2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie prezentacji końcowej zaliczającej wykłady15
A-W-3konsultacje10
A-W-4Studiowanie literaturybranżowej10
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
M-4Seminarium - prezentacja własnych opracowań

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O08-1_W01
objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-2, C-3T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O08-1_U01
potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1, C-2, C-3T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-W-4, T-W-7, T-W-3M-3, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O08-1_K01
Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2, C-3T-A-4, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O08-1_W01
objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat gospodarki wodnej, zna przyczyny braku równowagi wodnej w środowisku przyrodniczym, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O08-1_U01
potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować
2,0
3,0Student w ograniczony sposób wykorzystuje dostępne źródła danych hydrologicznych (roczniki) i ma kłopoty z ich analizą, w ograniczonym stopniu wykorzystuje literaturę przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O08-1_K01
Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu ocenia relacje zachodzące pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, zwłaszcza dotyczącą rolnictwa regionu,
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szpindor A., Piotrowski J., Gospodarka wodna, PWN, Warszawa, 1986
  2. Ciepielowski A., Podstawy gospodarowania wodą, Wyd. SGGW, Warszawa, 1998
  3. Praca zbiorowa, Stan i wykorzystanie zasobów wód powierzchniowych w Polsce., IMGW, Kraków, 1996
  4. praca zb. red nauk. Mioduszewski W., Dembek W., Woda na obszarach wiejskich, Falenty IMUZ, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 2009, I

Literatura dodatkowa

  1. Gospodarka wodna, Wiadomości Melioracyjne i Łąkarskie - czasopisma, SITWM NOT, Warszawa, 2012
  2. strony www KZGW i RZGW w Polsce, 2011, strony Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej i Regionalnych Zarządów

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna- realizacja w Polsce. Działalność RZGW szczecin. Dyrektywa Powodziowa i Azotanowa3
T-A-2Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni3
T-A-3Rozdział zasobów wodnych między użytkowników2
T-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodne. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna2
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do roku 20302
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.2
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.4
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające.4
T-W-6Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie2
T-W-7Kryteria gospodarowania zasobami wodnymi.2
T-W-8Powodzie i wezbrania, ochrona czystości wód2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć, do sprawdzianów wejściowych (trzech)3
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń, zebranie materiałów z zakresu hydrologii.6
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego przedmiotu.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie prezentacji końcowej zaliczającej wykłady15
A-W-3konsultacje10
A-W-4Studiowanie literaturybranżowej10
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O08-1_W01objaśnia i wylicza zasoby wodne w zlewni, zna przyczyny i skutki nadmiaru i niedoboru wody w środowisku przyrodniczym, w różnych systemach wodno-gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody
C-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze)
Treści programoweT-A-1Ramowa Dyrektywa Wodna- realizacja w Polsce. Działalność RZGW szczecin. Dyrektywa Powodziowa i Azotanowa
T-A-3Rozdział zasobów wodnych między użytkowników
T-A-2Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni
T-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego
T-W-6Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające.
T-W-7Kryteria gospodarowania zasobami wodnymi.
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodne. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do roku 2030
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.
T-W-8Powodzie i wezbrania, ochrona czystości wód
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
M-4Seminarium - prezentacja własnych opracowań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma ograniczoną wiedzę na temat gospodarki wodnej, zna przyczyny braku równowagi wodnej w środowisku przyrodniczym, zna wybrane pozycje literatury przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O08-1_U01potrafi korzystać z dostępnych źródeł danych hydrologicznych i je analizować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
C-2Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody
C-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze)
Treści programoweT-A-3Rozdział zasobów wodnych między użytkowników
T-A-2Określenie zasobów wodnych wybranej zlewni
T-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.
T-W-7Kryteria gospodarowania zasobami wodnymi.
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
M-4Seminarium - prezentacja własnych opracowań
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczony sposób wykorzystuje dostępne źródła danych hydrologicznych (roczniki) i ma kłopoty z ich analizą, w ograniczonym stopniu wykorzystuje literaturę przedmiotu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O08-1_K01Studen ma świadomość wpływu gospodarki wodnej na środowisko przyrodnicze a szczególnie rolnictwo regionu (zjawiska ekstremalne), aktywnie uczestniczy w konsultacjach społecznych związanych z działaniami w gospodarce wodnej regionu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z organizacją gospodarki wodnej w Polsce
C-2Sposoby gospodarowania wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych i z niedoborami wody
C-3Sposoby ochrony przed zjawiskami ekstremanlymi (powodzie, susze)
Treści programoweT-A-4Wyznaczenie strategii odnowy (renowacji) wody w jeziorach woj. zachodniopomorskiego
T-W-6Systemy wodno-gospodarcze i ich funkcjonowanie
T-W-4Gospodarowanie wodą na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Przyczyny nadmiernego uwilgotnienia. Sposoby regulowania stosunków wodnych na terenach nadmiernie uwilgotnionych. Odwodnienia za pomocą rowów, drenowanie.
T-W-5Sposoby gospodarowania wodą na terenach w warunkach niedoboru wody. Cele i funkcje nawodnień. Systemy nawadniające.
T-W-7Kryteria gospodarowania zasobami wodnymi.
T-W-1Cele i założenia gospodarki wodne. Polityka zrównoważonego rozwoju a gospodarka wodna
T-W-2Strategia gospodarki wodnej do roku 2030
T-W-3Zarządzanie zasobami wodnymi, zasoby wodne, czynniki wpływające na zasoby wodne.
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne.
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem danych hydrologicznych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające treści programowe wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Dwa sprawdziany z wiadomości z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym stopniu ocenia relacje zachodzące pomiędzy gospodarką wodną a środowiskiem przyrodniczym, zwłaszcza dotyczącą rolnictwa regionu,
3,5
4,0
4,5
5,0