Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Edukacja ekologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Edukacja ekologiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Podlasińska <Joanna.Podlasinska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>, Renata Gamrat <Renata.Gamrat@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstawowy zakres wiadomości przyrodniczych, umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji książkowych i elektronicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem edukacji ekologicznej i możliwościami jej prowadzenia, rozumienie edukacji ekologicznej jako elementu edukacji obywatelskiej prowadzącej do rozwijania społeczeństwa akceptującego zasady zrównoważonego rozwoju.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Nadużywanie symboliki ekologicznej (greenwashing, zielone kłamstwo, ekomarketing). Kampanie edukacyjno-promocyjne o tematyce środowiskowej (Edukacja mimowolna – rola mediów).2
T-A-2Procedury konstruowania programu edukacji środowiskowej dla społeczności lokalnej. Projekt ścieżki edukacyjnej2
T-A-3Edukacja formalna w zakresie treści ekologicznych – analiza programów nauczania, podręczników, treści ekologiczne w programach studiów wybranych kierunków.2
T-A-4Edukacja pozaszkolna – wojewódzkie służby ochrony środowiska, samorządy, administracja terenów cennych pod względem przyrodniczym, organizatorzy wypoczynku i turystyki, RDLP (nadleśnictwa), RDOŚ.2
T-A-5Edukacja ekologiczna w miejscu pracy i zamieszkania – treści ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw przemysłowych, sieci handlowych, spółdzielni mieszkaniowych. Zaliczenie przedmiotu.2
10
wykłady
T-W-1Co to jest edukacja środowiskowa? - definicje, trendy krajowe i międzynarodowe. Historia edukacji środowiskowej w Polsce i na świecie. Formalna i nieformalna edukacja ekologiczna. Interdyscyplinarny charakter edukacji ekologicznej. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, instytucje mające statutowy obowiązek edukacji ekologicznej.6
T-W-2Metody aktywizujące w edukacji ekologicznej. Akcje i kampanie edukacyjne – planowanie i ewaluacja.2
T-W-3Finansowanie działań w ramach edukacji nieformalnej (instytucje finansujące, rodzaje programów finansowych, jak starać się o fundusze?).2
T-W-4Badania społeczne w planowaniu edukacji ekologicznej. Metody ilościowe i jakościowe. Kwestionariusz wywiadu, wywiad bezpośredni, badania fokusowe. Badania opinii publicznej.2
T-W-5Rolnictwo ekologiczne - założenia, audyt, opłacalność, programy finansujące2
T-W-6Gospodarka odpadami komunalnymi - wiadomości ogólne, przykłady akcji edukacyjnych, analiza materiałów edukacyjno-informacyjnych, rola samorządu lokalnego w zarządzaniu odpadami, efektywność racjonalnej gospodarki odpadami a partycypacja społeczeństwa.2
T-W-7Edukacja środowiskowa społeczności lokalnych. Projekty środowiskowe realizowane w województwie zachodniopomorskim. Założenia i funkcjonowanie ośrodków edukacji przyrodniczej, leśnej i ekologicznej w woj. zachodniopomorskim.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach10
A-A-2przygotowanie projektu 1 elementu ścieżki dydaktycznej20
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajeciach20
A-W-2studiowanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie prezentacji10
A-W-4udział w konsultacjach5
A-W-5przygotowanie do zaliczenia5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-3_W01
Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne i społeczne związane z edukacją ekologiczną. Potrafi Kształtowac potencjał przyrody w celu poprawy jakośći życia człowieka.
OS_1A_W04, OS_1A_W07R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06InzA_W03, InzA_W05C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-3_U01
Student posiada umiejetność wyszukiwania, rozumienia i analizy informacji w celu prawidłowego przeprowadzenia procesu edukacji ekologicznej.
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-4S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O06-3_K01
Student ma potrzebe i świadomośc ciągłego rozwoju. Potrafi przeprowadzic autoewaluacją swoich kompetencji w zakresie edukacji ekologicznej.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-W-3, T-W-6M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-3_W01
Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne i społeczne związane z edukacją ekologiczną. Potrafi Kształtowac potencjał przyrody w celu poprawy jakośći życia człowieka.
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe definicje i regulacje prawne zwiazne z edukacja ekologiczną. Wie jakie działania może podjąć w celu poprawy jakości życia poprzez kształtowanie potancjału przyrody.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-3_U01
Student posiada umiejetność wyszukiwania, rozumienia i analizy informacji w celu prawidłowego przeprowadzenia procesu edukacji ekologicznej.
2,0
3,0student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania, rozumienia i analizy informacji w procesie ekukscji ekologicznej ale przy pomocy nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O06-3_K01
Student ma potrzebe i świadomośc ciągłego rozwoju. Potrafi przeprowadzic autoewaluacją swoich kompetencji w zakresie edukacji ekologicznej.
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Henryk Bryła, Katarzyna Basik, Lilianna Hoppe, Dorota Ziółkowska, Ekologia w pytaniach i odpowiedziach, Tempus, 2012
  2. McKay Kim, Bonnin Jenny, Ekologia dla każdego, G J RBA, 2011
  3. Tuszyńska L., Edukacja środowiskowa społeczności lokalnych w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej., Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Henryk Bryła, Katarzyna Basik, Słownik ekologiczny, Tempus, 2012
  2. Rydz. E., Kowalak A. (red.), Świadomość ekologiczna a rozwój regionalny w europie Środkowo-Wschodniej., Wyd. nauk. Akademii Pomorskiej, Słupsk, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Nadużywanie symboliki ekologicznej (greenwashing, zielone kłamstwo, ekomarketing). Kampanie edukacyjno-promocyjne o tematyce środowiskowej (Edukacja mimowolna – rola mediów).2
T-A-2Procedury konstruowania programu edukacji środowiskowej dla społeczności lokalnej. Projekt ścieżki edukacyjnej2
T-A-3Edukacja formalna w zakresie treści ekologicznych – analiza programów nauczania, podręczników, treści ekologiczne w programach studiów wybranych kierunków.2
T-A-4Edukacja pozaszkolna – wojewódzkie służby ochrony środowiska, samorządy, administracja terenów cennych pod względem przyrodniczym, organizatorzy wypoczynku i turystyki, RDLP (nadleśnictwa), RDOŚ.2
T-A-5Edukacja ekologiczna w miejscu pracy i zamieszkania – treści ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw przemysłowych, sieci handlowych, spółdzielni mieszkaniowych. Zaliczenie przedmiotu.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Co to jest edukacja środowiskowa? - definicje, trendy krajowe i międzynarodowe. Historia edukacji środowiskowej w Polsce i na świecie. Formalna i nieformalna edukacja ekologiczna. Interdyscyplinarny charakter edukacji ekologicznej. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, instytucje mające statutowy obowiązek edukacji ekologicznej.6
T-W-2Metody aktywizujące w edukacji ekologicznej. Akcje i kampanie edukacyjne – planowanie i ewaluacja.2
T-W-3Finansowanie działań w ramach edukacji nieformalnej (instytucje finansujące, rodzaje programów finansowych, jak starać się o fundusze?).2
T-W-4Badania społeczne w planowaniu edukacji ekologicznej. Metody ilościowe i jakościowe. Kwestionariusz wywiadu, wywiad bezpośredni, badania fokusowe. Badania opinii publicznej.2
T-W-5Rolnictwo ekologiczne - założenia, audyt, opłacalność, programy finansujące2
T-W-6Gospodarka odpadami komunalnymi - wiadomości ogólne, przykłady akcji edukacyjnych, analiza materiałów edukacyjno-informacyjnych, rola samorządu lokalnego w zarządzaniu odpadami, efektywność racjonalnej gospodarki odpadami a partycypacja społeczeństwa.2
T-W-7Edukacja środowiskowa społeczności lokalnych. Projekty środowiskowe realizowane w województwie zachodniopomorskim. Założenia i funkcjonowanie ośrodków edukacji przyrodniczej, leśnej i ekologicznej w woj. zachodniopomorskim.4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach10
A-A-2przygotowanie projektu 1 elementu ścieżki dydaktycznej20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajeciach20
A-W-2studiowanie wskazanej literatury20
A-W-3przygotowanie prezentacji10
A-W-4udział w konsultacjach5
A-W-5przygotowanie do zaliczenia5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O06-3_W01Student zna podstawowe definicje i regulacje prawne i społeczne związane z edukacją ekologiczną. Potrafi Kształtowac potencjał przyrody w celu poprawy jakośći życia człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W04Zna podstawowe definicje i regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona i kształtowania środowiska. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem edukacji ekologicznej i możliwościami jej prowadzenia, rozumienie edukacji ekologicznej jako elementu edukacji obywatelskiej prowadzącej do rozwijania społeczeństwa akceptującego zasady zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-A-1Nadużywanie symboliki ekologicznej (greenwashing, zielone kłamstwo, ekomarketing). Kampanie edukacyjno-promocyjne o tematyce środowiskowej (Edukacja mimowolna – rola mediów).
T-A-3Edukacja formalna w zakresie treści ekologicznych – analiza programów nauczania, podręczników, treści ekologiczne w programach studiów wybranych kierunków.
T-A-4Edukacja pozaszkolna – wojewódzkie służby ochrony środowiska, samorządy, administracja terenów cennych pod względem przyrodniczym, organizatorzy wypoczynku i turystyki, RDLP (nadleśnictwa), RDOŚ.
T-A-5Edukacja ekologiczna w miejscu pracy i zamieszkania – treści ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw przemysłowych, sieci handlowych, spółdzielni mieszkaniowych. Zaliczenie przedmiotu.
T-A-2Procedury konstruowania programu edukacji środowiskowej dla społeczności lokalnej. Projekt ścieżki edukacyjnej
T-W-1Co to jest edukacja środowiskowa? - definicje, trendy krajowe i międzynarodowe. Historia edukacji środowiskowej w Polsce i na świecie. Formalna i nieformalna edukacja ekologiczna. Interdyscyplinarny charakter edukacji ekologicznej. Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, instytucje mające statutowy obowiązek edukacji ekologicznej.
T-W-2Metody aktywizujące w edukacji ekologicznej. Akcje i kampanie edukacyjne – planowanie i ewaluacja.
T-W-7Edukacja środowiskowa społeczności lokalnych. Projekty środowiskowe realizowane w województwie zachodniopomorskim. Założenia i funkcjonowanie ośrodków edukacji przyrodniczej, leśnej i ekologicznej w woj. zachodniopomorskim.
T-W-3Finansowanie działań w ramach edukacji nieformalnej (instytucje finansujące, rodzaje programów finansowych, jak starać się o fundusze?).
T-W-4Badania społeczne w planowaniu edukacji ekologicznej. Metody ilościowe i jakościowe. Kwestionariusz wywiadu, wywiad bezpośredni, badania fokusowe. Badania opinii publicznej.
T-W-5Rolnictwo ekologiczne - założenia, audyt, opłacalność, programy finansujące
T-W-6Gospodarka odpadami komunalnymi - wiadomości ogólne, przykłady akcji edukacyjnych, analiza materiałów edukacyjno-informacyjnych, rola samorządu lokalnego w zarządzaniu odpadami, efektywność racjonalnej gospodarki odpadami a partycypacja społeczeństwa.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konwersatoryjny
M-3Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu
S-2Ocena formująca: ocena wykonania projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić podstawowe definicje i regulacje prawne zwiazne z edukacja ekologiczną. Wie jakie działania może podjąć w celu poprawy jakości życia poprzez kształtowanie potancjału przyrody.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O06-3_U01Student posiada umiejetność wyszukiwania, rozumienia i analizy informacji w celu prawidłowego przeprowadzenia procesu edukacji ekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem edukacji ekologicznej i możliwościami jej prowadzenia, rozumienie edukacji ekologicznej jako elementu edukacji obywatelskiej prowadzącej do rozwijania społeczeństwa akceptującego zasady zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-A-1Nadużywanie symboliki ekologicznej (greenwashing, zielone kłamstwo, ekomarketing). Kampanie edukacyjno-promocyjne o tematyce środowiskowej (Edukacja mimowolna – rola mediów).
T-A-3Edukacja formalna w zakresie treści ekologicznych – analiza programów nauczania, podręczników, treści ekologiczne w programach studiów wybranych kierunków.
T-A-4Edukacja pozaszkolna – wojewódzkie służby ochrony środowiska, samorządy, administracja terenów cennych pod względem przyrodniczym, organizatorzy wypoczynku i turystyki, RDLP (nadleśnictwa), RDOŚ.
T-A-5Edukacja ekologiczna w miejscu pracy i zamieszkania – treści ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw przemysłowych, sieci handlowych, spółdzielni mieszkaniowych. Zaliczenie przedmiotu.
T-A-2Procedury konstruowania programu edukacji środowiskowej dla społeczności lokalnej. Projekt ścieżki edukacyjnej
T-W-3Finansowanie działań w ramach edukacji nieformalnej (instytucje finansujące, rodzaje programów finansowych, jak starać się o fundusze?).
T-W-4Badania społeczne w planowaniu edukacji ekologicznej. Metody ilościowe i jakościowe. Kwestionariusz wywiadu, wywiad bezpośredni, badania fokusowe. Badania opinii publicznej.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada podstawową umiejętność wyszukiwania, rozumienia i analizy informacji w procesie ekukscji ekologicznej ale przy pomocy nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O06-3_K01Student ma potrzebe i świadomośc ciągłego rozwoju. Potrafi przeprowadzic autoewaluacją swoich kompetencji w zakresie edukacji ekologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze znaczeniem edukacji ekologicznej i możliwościami jej prowadzenia, rozumienie edukacji ekologicznej jako elementu edukacji obywatelskiej prowadzącej do rozwijania społeczeństwa akceptującego zasady zrównoważonego rozwoju.
Treści programoweT-A-3Edukacja formalna w zakresie treści ekologicznych – analiza programów nauczania, podręczników, treści ekologiczne w programach studiów wybranych kierunków.
T-A-4Edukacja pozaszkolna – wojewódzkie służby ochrony środowiska, samorządy, administracja terenów cennych pod względem przyrodniczym, organizatorzy wypoczynku i turystyki, RDLP (nadleśnictwa), RDOŚ.
T-A-5Edukacja ekologiczna w miejscu pracy i zamieszkania – treści ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw przemysłowych, sieci handlowych, spółdzielni mieszkaniowych. Zaliczenie przedmiotu.
T-A-2Procedury konstruowania programu edukacji środowiskowej dla społeczności lokalnej. Projekt ścieżki edukacyjnej
T-W-3Finansowanie działań w ramach edukacji nieformalnej (instytucje finansujące, rodzaje programów finansowych, jak starać się o fundusze?).
T-W-6Gospodarka odpadami komunalnymi - wiadomości ogólne, przykłady akcji edukacyjnych, analiza materiałów edukacyjno-informacyjnych, rola samorządu lokalnego w zarządzaniu odpadami, efektywność racjonalnej gospodarki odpadami a partycypacja społeczeństwa.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0