Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 30 3,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień i terminów z zakresu botankiki oraz z zakresu ekologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.5
T-A-2Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.3
T-A-3Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.3
T-A-4Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.4
15
wykłady
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).9
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.2
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.12
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.7
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.6
A-A-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot.4
A-A-4Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego15
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu.30
A-W-4Pisemne zaliczenie.4
A-W-5Czytanie literatury przedmiotowej.6
A-W-6Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu.5
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-1_W04
Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska.
OS_1A_W08, OS_1A_W01, OS_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3M-1S-1
OS_1A_O04-1_W05
Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku.
OS_1A_W08, OS_1A_W01, OS_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1
OS_1A_O04-1_W06
Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-W-2, T-W-4, T-A-1, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-1_U03
Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4M-2, M-3S-2, S-3
OS_1A_O04-1_U04
Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
OS_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O04-1_K02
Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1
OS_1A_O04-1_K03
Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
OS_1A_K05R1A_K05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-1_W04
Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska.
2,0
3,0Ma podstawowe, niepełne wiadomości na temat znaczenia bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska,
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O04-1_W05
Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku.
2,0
3,0Potrafi wymienić i w niepełny sposób omówić podstawowe procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na procesy zachodzące w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O04-1_W06
Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
2,0
3,0Wymienia podstwowe metody stosowane w fitomonitoringu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-1_U03
Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O04-1_U04
Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
2,0
3,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 1 gatunku charakterystycznego dla siedliska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O04-1_K02
Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej
2,0
3,0Potrafi w podstawowy sposób omówić wpływ człowieka na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O04-1_K03
Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat rośli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Roo-Zielińska E., Solon J., Degórski M., Ocena stanu i przekształceń środowiska przyrodniczego na podstawie wskaźników geobotanicznych, krajobrazowych i glebowych, PAN, Inst. Geogr. i Przestrz. Zagosp., 2007, Monografie 9
  3. Chełmicki W., Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001, 1
  4. Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring, Wyd. Grzegorczyk, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Polska Czerwona Księga Roślin. Paprotniki i rośliny kwiatowe, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001
  2. Zarzycki K, Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.5
T-A-2Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.3
T-A-3Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.3
T-A-4Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).9
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.2
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.12
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.7
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.6
A-A-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot.4
A-A-4Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych30
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego15
A-W-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu.30
A-W-4Pisemne zaliczenie.4
A-W-5Czytanie literatury przedmiotowej.6
A-W-6Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu.5
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_W04Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawowe, niepełne wiadomości na temat znaczenia bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_W05Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić i w niepełny sposób omówić podstawowe procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na procesy zachodzące w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_W06Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-A-1Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-2Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymienia podstwowe metody stosowane w fitomonitoringu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_U03Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-A-1Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-2Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-4Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_U04Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-A-1Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-2Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-4Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 1 gatunku charakterystycznego dla siedliska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_K02Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-A-1Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-2Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-4Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w podstawowy sposób omówić wpływ człowieka na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O04-1_K03Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-A-1Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-2Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-4Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat rośli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0