Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Ochrona i rekultywacja gruntów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona i rekultywacja gruntów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Justyna Chudecka <Justyna.Chudecka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Jarnuszewski <Grzegorz.Jarnuszewski@zut.edu.pl>, Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>, Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl>, Marta Wojcieszczuk <Marta.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>, Teresa Wojcieszczuk <Teresa.Wojcieszczuk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,50,25zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,50,25zaliczenie
wykładyW3 45 3,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy o glebach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
C-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS2
T-A-2Zmiany w powierzchni gruntów (zdegradowanych i zdewastowanych) wymagajacych rekultywacji i zagospodarowania ma podstawie danych statystycznych. Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych2
T-A-3Rozpoznawanie technik fitoremediacji. Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi według obowiązujących przepisów prawnych i zaleceń naukowych2
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną2
T-A-5Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego4
T-A-6Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych3
15
laboratoria
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego)2
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia2
T-L-3Charakterystyka zboczy w rzeźbie niżowej w aspekcie oddziaływania procesów erozji wodnej: wykreślenie profilu wysokościowego zbocza na podstawie mapy hipsometrycznej, obliczenie spadków i naniesienie informacji o miąższości i uziarnieniu poziomu próchnicznego4
T-L-4Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych7
15
wykłady
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć związanych z merytoryką przedmiotu. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce3
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne3
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu3
T-W-4Zasolenie gruntów - przyczyny, skutki, zabiegi rekultywacyjne. Oczyszczanie i remediacja gruntów - wprowadzenie do zagadnień: rodzaje substancji zanieczyszczających grunty, prawna konieczność oczyszczenia gruntów, techniki oczyszczania "in situ" i "ex situ". Techniki fitoremediacji4
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi3
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych4
T-W-7Oczyszczanie środowiska gruntowo-wodnego z substancji ropopochodnych4
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu3
T-W-9Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną - agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne. Erozja wietrzna: przyczyny, skutki, profilaktyka3
T-W-10Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia3
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych)3
T-W-12Fazy rekultywacji gruntów bezglebowych3
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego3
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów3
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych15
45
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych15
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach45
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych, w tym zapoznanie się z literaturą fachową12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (egzaminu)18
A-W-4Konsultacje15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-5Praca w grupach
M-6Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C25_W01
W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów
OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07C-3, C-1, C-4, C-2T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-14, T-W-13, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-11M-1, M-3, M-4, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C25_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji
OS_1A_U09R1A_U07InzA_U04C-3, C-4, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-14, T-W-13, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-11M-1, M-3, M-4, M-6, M-5, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_C25_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi
OS_1A_K03R1A_K03C-3, C-1, C-4, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-W-3, T-W-10, T-W-6, T-W-14, T-W-13, T-W-2, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-11M-1, M-3, M-4, M-6, M-5, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C25_W01
W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C25_U01
W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby ochrony i rekultywacji gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_C25_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi
2,0
3,0Student wykazuje się dostateczną sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karczewska A., Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych, Wydaw. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2008
  2. Baran S., Turski R., Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb, Wydaw. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 1996
  3. Maciak F., Ochrona i rekultywacja środowiska, Wydaw. SGGW, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Greinert H., Greinert A., Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wydaw. Politechniki Zielonogórskiej, Zielona Góra, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS2
T-A-2Zmiany w powierzchni gruntów (zdegradowanych i zdewastowanych) wymagajacych rekultywacji i zagospodarowania ma podstawie danych statystycznych. Ocena stopnia zdegradowania fizycznego gruntów na podstawie ich właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych2
T-A-3Rozpoznawanie technik fitoremediacji. Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb miejskich metalami ciężkimi według obowiązujących przepisów prawnych i zaleceń naukowych2
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną2
T-A-5Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego4
T-A-6Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego)2
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia2
T-L-3Charakterystyka zboczy w rzeźbie niżowej w aspekcie oddziaływania procesów erozji wodnej: wykreślenie profilu wysokościowego zbocza na podstawie mapy hipsometrycznej, obliczenie spadków i naniesienie informacji o miąższości i uziarnieniu poziomu próchnicznego4
T-L-4Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć związanych z merytoryką przedmiotu. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce3
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne3
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu3
T-W-4Zasolenie gruntów - przyczyny, skutki, zabiegi rekultywacyjne. Oczyszczanie i remediacja gruntów - wprowadzenie do zagadnień: rodzaje substancji zanieczyszczających grunty, prawna konieczność oczyszczenia gruntów, techniki oczyszczania "in situ" i "ex situ". Techniki fitoremediacji4
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi3
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych4
T-W-7Oczyszczanie środowiska gruntowo-wodnego z substancji ropopochodnych4
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu3
T-W-9Ochrona gruntów zagrożonych erozją wodną - agrotechniczne i techniczne zabiegi przeciwerozyjne. Erozja wietrzna: przyczyny, skutki, profilaktyka3
T-W-10Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia3
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych)3
T-W-12Fazy rekultywacji gruntów bezglebowych3
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego3
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów3
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień poruszanych na ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach45
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych, w tym zapoznanie się z literaturą fachową12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów (egzaminu)18
A-W-4Konsultacje15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C25_W01W zakresie wiedzy student nabył teoretyczne podstawy ochrony i rekultywacji gruntów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
Treści programoweT-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną
T-A-6Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu
T-W-10Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę, tj. zna w stopniu dostatecznym teoretyczne podstawy związane z ochroną i rekultywacją gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C25_U01W zakresie umiejętności student potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do oceny stopnia zdegradowana gruntów i dobrania odpowiedniego sposóbu ich rekultywacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
Treści programoweT-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego)
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia
T-L-4Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną
T-A-6Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-A-5Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu
T-W-10Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności przedmiotowe, tj. potrafi określić tylko niektóre sposoby ochrony i rekultywacji gruntów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_C25_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz uświadamia sobie zależności, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska, w tym zdrowiem zwierząt i ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Nabycie przez studenta wiedzy i umiejętności oceny stopnia degradacji gruntów
C-1Uświadomienie studentowi potrzeby ochrony i rekultywacji gruntów
C-4Zapoznanie studenta z metodami ochrony i rekultywacji gleb zdegradowanych oraz gruntów bezglebowych
C-2Zapoznanie studenta z prawnymi podstawami ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
Treści programoweT-L-1Ocena stopnia degradacji kwasowej gleby na podstawie jej właściwości oraz dobór zabiegów rekultywacyjnych (ustalenie formy i obliczenie dawki nawozu wapniowego)
T-L-2Ocena stopnia zanieczyszczenia gleb metalami ciężkimi i innymi substancjami szkodliwymi w oparciu o zalecenia i uregulowania prawne. Dobór zabiegów rekultywacyjnych w oparciu o stwierdzony stopień zanieczyszczenia
T-L-4Określenie rodzaju i stopnia degradacji oraz dewastacji terenu przez działania wydobywcze na przykładzie wykreślonego przekroju geologicznego obszaru ze złożem żwiru. Ustalenie zaleceń do eksploatacji złoża, dobór kierunku rekultywacji i określenie zakresu prac naprawczych. Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych
T-A-1Problem ochrony areału gleb użytkowanych rolniczo i leśnie (ochrona ilościowa gleb) na podstawie struktury użytkowania gruntów w Polsce w oparciu o dane GUS
T-A-4Rozpoznawanie form procesów erozyjnych. Określanie potencjalnego zagrożenia gleb erozją wodną
T-A-6Przekształcenia gleb w obrębie miast. Określanie stopnia i klasy zabudowy technicznej gleb na przykładzie wybranych dzielnic Szczecina. Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
T-A-5Ocena przydatności rolniczej i podatności gleb na erozję wodną w obszarze urzeźbionym w aspekcie dobrania odpowiednich zabiegów przeciwerozyjnych lub podjęcia decyzji o wyłączeniu obszaru z użytkowania rolniczego
T-W-3Degradacja kwasowa i alkalizacja gleb - przyczyny, skutki, zabiegi profilaktyczne i regulacja odczynu
T-W-10Ochrona gleb organicznych. Przyczyny, skutki i zapobieganie procesom murszenia
T-W-6Oczyszczanie gruntów z substancji organicznych
T-W-14Rekultywacja gruntów po wydobyciu surowców skalnych oraz rekultywacja składowisk odpadów
T-W-13Rekultywacja gruntów po odkrywkowym wydobyciu węgla brunatnego
T-W-2Degradacja fizyczna gleb: zniszczenie struktury, zagęszczenie, nieprawidłowe stosunki wodno-powietrzne - przyczyny, konsekwencje, zapobieganie, zabiegi rekultywacyjne
T-W-5Metody oczyszczania gruntów zanieczyszczonych metalami ciężkimi
T-W-8Procesy erozyjne jako czynniki degradujące grunty i środowisko. Erozja wodna: rodzaje, przyczyny i skutki oddziaływania tego procesu
T-W-1Wprowadzernie do zagadnień przedmiotu - objaśnienie pojęć związanych z merytoryką przedmiotu. Funkcje gleb w środowisku jako uzasadnienie potrzeby ich ochrony i rekultywacji. Uregulowania prawne w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów w Polsce
T-W-11Przesłanki rekultywacji gruntów bezglebowych (terenów zdewastowanych)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (audytoryjne i laboratoryjne)
M-6Dyskusja dydaktyczna
M-5Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzana w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć jako podsumowująca osiągnięte efekty kształcenia
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się dostateczną sumiennością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma podstawową świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie oraz powiązań, jakie istnieją między stanem gruntów a jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0