Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,50,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zoologii ogólnej i systematycznej na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
C-2Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-3Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia: płazińce (Platyhelminthes), obleńce (Nemathelminthes) i pierścienice (Annelida).4
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie.2
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku4
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia.3
T-A-5Zwierzęta synantropijne.2
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii i klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie.2
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Grupy troficzne zwierząt. Różnorodność bezkręgowców – biologia i ekologia oraz znaczenie w przyrodzie.3
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.3
T-W-4Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny.2
T-W-5Strategia ochrony zwierząt w Polsce i na świecie.2
T-W-6Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Przyczyny wymierania zwierząt. Kolizje zwierząt z inwestycjami.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Praca własna.10
A-W-3Konsultacje.10
A-W-4Studiowanie literatury specjalistycznej10
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Film
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-4Ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z treści wykładowych.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Kolokwium.
S-4Ocena formująca: Aprobata.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B06_W01
Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia.
OS_1A_W06, OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-1, T-A-1, T-A-3, T-A-2M-1, M-2S-1, S-2
OS_1A_B06_W02
Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją.
OS_1A_W08, OS_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W05C-2, C-3T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-5M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B06_U01
Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski.
OS_1A_U01, OS_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3
OS_1A_B06_U02
Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji.
OS_1A_U05R1A_U04InzA_U03, InzA_U08C-2, C-1T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-A-5M-3, M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B06_K02
Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny.
OS_1A_K01, OS_1A_K05R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07C-2, C-3, C-1T-W-1, T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5M-1, M-3, M-2, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B06_W01
Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia.
2,0
3,0Posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B06_W02
Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń fauny związnych z anropopresją bez wskazania określonych taksonów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B06_U01
Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski.
2,0
3,0Ppotrafi zidentyfikować wybrane taksony do gatunku, a pozostałe do rodziny, wykorzystując klucz do oznaczania zwierząt w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B06_U02
Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji.
2,0
3,0wskazuje powiązania wybranych taksonów zwierząt ze środowiskiem oraz identyfikuje podstawowe zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B06_K02
Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny.
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność fauny oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Duszyński J., Kozłowska-Rajewicz A., Krenz-Niedbała M., Lesicki A., Ziemnicki K., Biologia. Jedność i różnorodność, PWN, Warszawa, 2008
  2. Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Hempel-Zawitkowska J. (red.), Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 1995
  2. Moraczewski J., Riedl W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980
  3. Szarski H., Anatomia porównawcza kręgowców, PWN, Warszawa, 1982

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia: płazińce (Platyhelminthes), obleńce (Nemathelminthes) i pierścienice (Annelida).4
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie.2
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku4
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia.3
T-A-5Zwierzęta synantropijne.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii i klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie.2
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Grupy troficzne zwierząt. Różnorodność bezkręgowców – biologia i ekologia oraz znaczenie w przyrodzie.3
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.3
T-W-4Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny.2
T-W-5Strategia ochrony zwierząt w Polsce i na świecie.2
T-W-6Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Przyczyny wymierania zwierząt. Kolizje zwierząt z inwestycjami.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-2Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Praca własna.10
A-W-3Konsultacje.10
A-W-4Studiowanie literatury specjalistycznej10
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B06_W01Zna podstawy taksonomi i systematyki zwierząt, potrafi zdiagnozować poszczególne taksony zwierząt i opisać ich środowisko życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
OS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii i klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie.
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia: płazińce (Platyhelminthes), obleńce (Nemathelminthes) i pierścienice (Annelida).
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z treści wykładowych.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada słabą znajmość cech morfologicznych i anatomicznych pozwalających na diagnostykę taksonomiczną zwierząt; nie zna biologii omawianych zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B06_W02Potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski związane z antropopresją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-3Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
Treści programoweT-W-6Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Przyczyny wymierania zwierząt. Kolizje zwierząt z inwestycjami.
T-W-4Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny.
T-W-5Strategia ochrony zwierząt w Polsce i na świecie.
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Grupy troficzne zwierząt. Różnorodność bezkręgowców – biologia i ekologia oraz znaczenie w przyrodzie.
T-A-5Zwierzęta synantropijne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z treści wykładowych.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagrożeń fauny związnych z anropopresją bez wskazania określonych taksonów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B06_U01Potrafi zidentyfikować poszczególne taksony zwierząt w oparciu o ich cechy morfologiczne i anatomiczne, z wykorzystaniem kluczy do oznaczania fauny Polski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii i klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie.
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia: płazińce (Platyhelminthes), obleńce (Nemathelminthes) i pierścienice (Annelida).
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia.
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Film
M-4Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z treści wykładowych.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Kolokwium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ppotrafi zidentyfikować wybrane taksony do gatunku, a pozostałe do rodziny, wykorzystując klucz do oznaczania zwierząt w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B06_U02Potrafi wskazać powiązania poszczególnych taksonów zwierząt ze środowiskiem i zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
Treści programoweT-W-6Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Przyczyny wymierania zwierząt. Kolizje zwierząt z inwestycjami.
T-W-4Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny.
T-W-5Strategia ochrony zwierząt w Polsce i na świecie.
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Grupy troficzne zwierząt. Różnorodność bezkręgowców – biologia i ekologia oraz znaczenie w przyrodzie.
T-A-5Zwierzęta synantropijne.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Film
M-4Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z treści wykładowych.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0wskazuje powiązania wybranych taksonów zwierząt ze środowiskiem oraz identyfikuje podstawowe zagrożenia dla fauny wynikające z antropopresji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B06_K02Kształtowanie świadomości wpływu działalności człowieka na kondycję środowiska i na zróżnicowanie fauny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Wskazanie zagrożenień dla fauny wynikających z negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.
C-3Uświadomienie potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność gatunkową zwierząt oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
C-1Zapoznanie ze zróżnicowaniem morfologicznym i anatomicznym zwierząt bezkręgowych i kręgowych jako efektem przystosowań do otaczającego środowiska.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systematyki, taksonomii i klasyfikacji biologicznej i filogenezy zwierząt. Różnorodność i rozmieszczenie zwierząt na świecie.
T-W-6Rola fauny w określaniu zanieczyszczeń środowiska. Przyczyny wymierania zwierząt. Kolizje zwierząt z inwestycjami.
T-W-4Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny.
T-W-5Strategia ochrony zwierząt w Polsce i na świecie.
T-W-2Ekologiczna klasyfikacja zwierząt. Grupy troficzne zwierząt. Różnorodność bezkręgowców – biologia i ekologia oraz znaczenie w przyrodzie.
T-W-3Przegląd najważniejszych taksonów kręgowców ze szczególnym uwzględnieniem ich różnorodności jako wyniku relacji ze środowiskiem życia.
T-A-1Charakterystyka wybranych taksonów bezkręgowców w powiązaniu ze środowiskiem życia: płazińce (Platyhelminthes), obleńce (Nemathelminthes) i pierścienice (Annelida).
T-A-3Stawonogi - zróżnicowanie taksonomiczne, przystosowania do życia i rola w środowisku
T-A-4Morfologiczne przystosowania wybranych grup kręgowców do środowiska ich życia.
T-A-2Mięczaki - charakterystyka i znaczenie w przyrodzie.
T-A-5Zwierzęta synantropijne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia przedmiotowe.
M-2Film
M-4Ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z treści wykładowych.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny z ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Kolokwium.
S-4Ocena formująca: Aprobata.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się w zakresie wpływu antropopresji na różnorodność fauny oraz na zachowanie etyki w pracy z materiałem biologicznym.
3,5
4,0
4,5
5,0