Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Grafika inżynierska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Grafika inżynierska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Kostencki <Piotr.Kostencki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Hury <Grzegorz.Hury@zut.edu.pl>, Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl>, Rafał Nowowiejski <Rafal.Nowowiejski@zut.edu.pl>, Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>, Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 30 3,00,44zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza z geometrii na poziomie szkoły średniej
W-2podstawowa umiejętność obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie zasad wykonywania rysunków technicznych i zakresu ich zastosowania
C-2nabycie podsawowych umiejetności czytania i wykonywania rysunków technicznych
C-3opanowanie podstawowych umiejetności wykonywania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD
C-4poszerzenie wyobraźni przestrzennej
C-5wyczulenie na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na częste zmiany zachodzące w normalizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem różnych sposobów przedstawiania obiektów (rzutowanie prostokątne i aksonometryczne).12
T-L-2Wymiarowanie i opisywanie obiektów.3
T-L-3Wykonywanie rysunków technicznych z zastosowaniem programu komputerowego AutoCAD, wykorzystując różne narzędzia przewidziane w programie.15
30
wykłady
T-W-1Podstawowa normalizacja w rysunku technicznym.3
T-W-2Rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje.3
T-W-3Rzutowanie aksonometryczne.1
T-W-4Elementy rysunku budowlanego.2
T-W-5Zasady wymiarowania w rysunku technicznym.3
T-W-6Komputerowy zapis konstrukcji.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń i sporządzanie rysunków przewidzianych do samodzielnego wykonania.40
A-L-3Konsultacje.20
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do wykładów.3
A-W-3Samodzielne wykonywanie opracowania dotyczącego normalizacji z zakresu rysunku technicznego.7
A-W-4Konsultacje.5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena opracowań wykonanych samodzielnie przez studentów
S-2Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
S-3Ocena formująca: obserwacja postawy studenta na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B03_W01
Poznanie zasad sporządzania rysunków technicznych.
OS_1A_W06, OS_1A_W07R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B03_U01
Umiejętność czytania i wykonywania rysunków technicznych.
OS_1A_U04R1A_U03InzA_U01C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-2
OS_1A_B03_U02
Poszerzenie wyobraźni przestrzennej.
OS_1A_U04R1A_U03InzA_U01C-4T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B03_K01
Świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy.
OS_1A_K02R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B03_W01
Poznanie zasad sporządzania rysunków technicznych.
2,0
3,0student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje zasadnicze elementy normalizacji z zakresu rysunku technicznego
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B03_U01
Umiejętność czytania i wykonywania rysunków technicznych.
2,0
3,0student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe charakteryzują się wzglednie dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetyki
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B03_U02
Poszerzenie wyobraźni przestrzennej.
2,0
3,0rysunki studenta charakteryzują się względnie dużą liczbą błędów związanych z odwzorowaniem obiektów przestrzennych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B03_K01
Świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy.
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym ogólną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Elżbieta Miśniakiewicz, Wojciech Skowroński, Rysunek techniczny budowlany, Arkady, Warszawa, 2011
  2. Tadeusz Dorzański, Rysunek techniczny maszynowy, WNT, Warszawa, 2010, 24
  3. AutoCAD Podręcznik użytkownika, https://knowledge.autodesk.com/support/autocad-lt/learn-explore#?sort=score, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Bartosz Czarnecki, Rysunek techniczny i planistyczny, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok, 2003, 2
  2. Polski Komitet Normalizacyjny, normy przedmiotowe - między innymi: PN-EN ISO 7519:1999, PN-B-01025:2004, PN-B-01030:2000, PN-ISO 129:1996, PN-B-01029:2000, PN-EN ISO 11091:2001, PN-B-01027:2002, Wydawnictwo Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem różnych sposobów przedstawiania obiektów (rzutowanie prostokątne i aksonometryczne).12
T-L-2Wymiarowanie i opisywanie obiektów.3
T-L-3Wykonywanie rysunków technicznych z zastosowaniem programu komputerowego AutoCAD, wykorzystując różne narzędzia przewidziane w programie.15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowa normalizacja w rysunku technicznym.3
T-W-2Rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje.3
T-W-3Rzutowanie aksonometryczne.1
T-W-4Elementy rysunku budowlanego.2
T-W-5Zasady wymiarowania w rysunku technicznym.3
T-W-6Komputerowy zapis konstrukcji.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń i sporządzanie rysunków przewidzianych do samodzielnego wykonania.40
A-L-3Konsultacje.20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Przygotowanie do wykładów.3
A-W-3Samodzielne wykonywanie opracowania dotyczącego normalizacji z zakresu rysunku technicznego.7
A-W-4Konsultacje.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B03_W01Poznanie zasad sporządzania rysunków technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
OS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1poznanie zasad wykonywania rysunków technicznych i zakresu ich zastosowania
Treści programoweT-W-1Podstawowa normalizacja w rysunku technicznym.
T-W-2Rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje.
T-W-3Rzutowanie aksonometryczne.
T-W-4Elementy rysunku budowlanego.
T-W-5Zasady wymiarowania w rysunku technicznym.
T-W-6Komputerowy zapis konstrukcji.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena opracowań wykonanych samodzielnie przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student uczestniczył w wykładach i rozpoznaje zasadnicze elementy normalizacji z zakresu rysunku technicznego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B03_U01Umiejętność czytania i wykonywania rysunków technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2nabycie podsawowych umiejetności czytania i wykonywania rysunków technicznych
C-3opanowanie podstawowych umiejetności wykonywania rysunków technicznych z wykorzystaniem programu komputerowego AutoCAD
Treści programoweT-L-1Wykonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem różnych sposobów przedstawiania obiektów (rzutowanie prostokątne i aksonometryczne).
T-L-2Wymiarowanie i opisywanie obiektów.
T-L-3Wykonywanie rysunków technicznych z zastosowaniem programu komputerowego AutoCAD, wykorzystując różne narzędzia przewidziane w programie.
Metody nauczaniaM-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student uczestniczył w zajęciach, a oddane prace rysunkowe charakteryzują się wzglednie dużą liczbą błędów merytorycznych i niskim poziomem estetyki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B03_U02Poszerzenie wyobraźni przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-4poszerzenie wyobraźni przestrzennej
Treści programoweT-L-1Wykonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem różnych sposobów przedstawiania obiektów (rzutowanie prostokątne i aksonometryczne).
Metody nauczaniaM-2wykonywanie przez studentów rysunków według wskazówek nauczyciela
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena rysunków wykonanych przez studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0rysunki studenta charakteryzują się względnie dużą liczbą błędów związanych z odwzorowaniem obiektów przestrzennych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B03_K01Świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5wyczulenie na konieczność uaktualniania posiadanej wiedzy z zakresu rysunku technicznego, ze względu na częste zmiany zachodzące w normalizacji
Treści programoweT-L-1Wykonywanie rysunków technicznych z wykorzystaniem różnych sposobów przedstawiania obiektów (rzutowanie prostokątne i aksonometryczne).
T-L-2Wymiarowanie i opisywanie obiektów.
T-L-3Wykonywanie rysunków technicznych z zastosowaniem programu komputerowego AutoCAD, wykorzystując różne narzędzia przewidziane w programie.
T-W-1Podstawowa normalizacja w rysunku technicznym.
T-W-2Rzutowanie prostokątne - widoki, przekroje.
T-W-3Rzutowanie aksonometryczne.
T-W-4Elementy rysunku budowlanego.
T-W-5Zasady wymiarowania w rysunku technicznym.
T-W-6Komputerowy zapis konstrukcji.
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z zastosowaniem technik multimedialnych
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: obserwacja postawy studenta na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma podstawową świadomość ciągłych zmian zachodzących w normalizacji dotyczącej rysunku technicznego, a tym samym ogólną świadomość konieczności ciągłej weryfikacji posiadanej w tym obszarze wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0