Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Ochrona roślin terenów zdegradowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ochrona roślin terenów zdegradowanych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 12 2,00,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 1,00,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu botaniki i zoologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie z najważniejszymi szkodnikami i chorobami występującymi na roślinach na terenach zdegradowanych
C-2umiejętność właściwego doboru metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.1
T-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.1
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.2
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.1
T-A-5Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej.1
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.1
T-A-7Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.1
8
wykłady
T-W-1Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność.1
T-W-2Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii.2
T-W-3Mechanizmy odporności roślin na choroby.1
T-W-4Zasady i metody ochrony roślin na terenach poddanych silnej antropopresji. Ochrona roślin w aglomeracjach miejskich.1
T-W-5Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych.1
T-W-6Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin.1
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.1
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.1
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2udział w konsultacjach4
A-A-3przygotowanie do sprawdzianów pisemnych10
A-A-4studiowanie polecanej przedmiotowej literatury3
A-A-5przygotowanie zielnika z roślinami z objawami chorób oraz uszkodzeń spowodowanych przez owady2
A-A-6samodzielny zbiór roślin do zielnika3
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2udział w konsultacjach22
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia wiedzy z wykładów22
A-W-4udział w zaliczeniu wykładów6
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
M-3metoda sytuacyjna
M-4metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-5prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
M-6pokazy z użyciem sprzętu optycznego

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-3_W01
zna najważniejsze szkodniki i choroby występujące na roślinach terenów zdegradowanych; zna ich szkodliwość w stosunku do roślin uprawnych i nieuprawnych oraz warunki sprzyjające ich pojawieniu się i namnażaniu
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-9M-4, M-1, M-5, M-6, M-3, M-2S-1, S-2, S-3
OS_1A_O07-3_W02
zna zasady doboru metod i środków ochrony roślin najmniej uciążliwych dla środowiska przed agrofagami i chorobami
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-2T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-9M-4, M-1, M-5, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-3_U01
posiada umiejętność właściwego doboru i aplikacji metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
OS_1A_U05R1A_U04InzA_U03, InzA_U08C-2T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-9M-4, M-1, M-5, M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O07-3_K01
ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie ochrony roślin i znaczenie substancji stosowanych w ochronie roślin dla stanu środowiska naturalnego
OS_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-2T-A-2, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-W-7, T-W-1, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-9M-4, M-1, M-5, M-6, M-3, M-2S-3
OS_1A_O07-3_K02
ma świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związane z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-2, C-1T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-A-3, T-A-7, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-4, M-1, M-5, M-6, M-3, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-3_W01
zna najważniejsze szkodniki i choroby występujące na roślinach terenów zdegradowanych; zna ich szkodliwość w stosunku do roślin uprawnych i nieuprawnych oraz warunki sprzyjające ich pojawieniu się i namnażaniu
2,0nie posiada znajomość podstawowych praw naturalnych związanych z wystąpieniem szkodników i chorób na roślinach
3,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O07-3_W02
zna zasady doboru metod i środków ochrony roślin najmniej uciążliwych dla środowiska przed agrofagami i chorobami
2,0nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić żadnej metody zwalczania chorób i szkodników roślin
3,0potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób i szkodników roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-3_U01
posiada umiejętność właściwego doboru i aplikacji metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
2,0nie umie posługiwać się Zaleceniami Ochrony Roślin; nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób roślinnych; nie umie zaaplikować żadnego środka ochrony roślin
3,0umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O07-3_K01
ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie ochrony roślin i znaczenie substancji stosowanych w ochronie roślin dla stanu środowiska naturalnego
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O07-3_K02
ma świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związane z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
2,0nie posiada świadomości konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
3,0posiada podstawową świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Błaszkowski J., Adamska I., Czerniawska B., Madej T., Zioło E., Przewodnik do zajęć z fitopatologii, http://www.zor.zut.edu.pl/Skrypt-web/Home.html, 2011
  2. Boczek J., Nauka o szkodnikach roślin uprawnych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2001
  3. Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2001
  4. Kochman J., Węgorek W., Ochrona roślin, Plantpress, Kraków, 1997
  5. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Warszawa, 2010
  6. Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Warszawa, 2011
  7. Mańka K., Fitopatologia leśna, PWRiL, Warszawa, 1998
  8. Wilkaniec B. (red.), Entomologia ogólna. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2009
  9. Wilkaniec B. (red.), Entomologia szczegółowa. Tom 2., PWRiL, Warszawa, 2010
  10. Miętkiewski R., Zarys nauki o szkodnikach roślin (cz. I, II)., WSRP, Siedlce, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Boczek (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych., tom. I., 1994
  2. Boczek (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych., tom. II., 1996
  3. Boczek (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych., tom. III., 1999
  4. Boczek (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych., tom. IV., 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.1
T-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.1
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.2
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.1
T-A-5Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej.1
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.1
T-A-7Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność.1
T-W-2Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii.2
T-W-3Mechanizmy odporności roślin na choroby.1
T-W-4Zasady i metody ochrony roślin na terenach poddanych silnej antropopresji. Ochrona roślin w aglomeracjach miejskich.1
T-W-5Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych.1
T-W-6Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin.1
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.1
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.1
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2udział w konsultacjach4
A-A-3przygotowanie do sprawdzianów pisemnych10
A-A-4studiowanie polecanej przedmiotowej literatury3
A-A-5przygotowanie zielnika z roślinami z objawami chorób oraz uszkodzeń spowodowanych przez owady2
A-A-6samodzielny zbiór roślin do zielnika3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2udział w konsultacjach22
A-W-3przygotowanie do pisemnego zaliczenia wiedzy z wykładów22
A-W-4udział w zaliczeniu wykładów6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-3_W01zna najważniejsze szkodniki i choroby występujące na roślinach terenów zdegradowanych; zna ich szkodliwość w stosunku do roślin uprawnych i nieuprawnych oraz warunki sprzyjające ich pojawieniu się i namnażaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zapoznanie z najważniejszymi szkodnikami i chorobami występującymi na roślinach na terenach zdegradowanych
Treści programoweT-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.
T-A-5Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej.
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.
T-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.
T-A-7Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.
T-W-6Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin.
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.
T-W-1Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność.
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.
T-W-3Mechanizmy odporności roślin na choroby.
T-W-2Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii.
T-W-5Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych.
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.
Metody nauczaniaM-4metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-5prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
M-6pokazy z użyciem sprzętu optycznego
M-3metoda sytuacyjna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada znajomość podstawowych praw naturalnych związanych z wystąpieniem szkodników i chorób na roślinach
3,0posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną. Zna przebieg procesu chorobowego
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-3_W02zna zasady doboru metod i środków ochrony roślin najmniej uciążliwych dla środowiska przed agrofagami i chorobami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2umiejętność właściwego doboru metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
Treści programoweT-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.
T-A-5Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej.
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.
T-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.
T-A-7Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.
T-W-6Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin.
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.
T-W-1Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność.
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.
T-W-3Mechanizmy odporności roślin na choroby.
T-W-4Zasady i metody ochrony roślin na terenach poddanych silnej antropopresji. Ochrona roślin w aglomeracjach miejskich.
T-W-2Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii.
T-W-5Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych.
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.
Metody nauczaniaM-4metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-5prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
M-3metoda sytuacyjna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wymienić typów odporności u roślin; nie potrafi wymienić żadnej metody zwalczania chorób i szkodników roślin
3,0potrafi wymienić typy odporności u roślin; potrafi wymienić metody zwalczania chorób i szkodników roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-3_U01posiada umiejętność właściwego doboru i aplikacji metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2umiejętność właściwego doboru metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
Treści programoweT-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.
T-A-5Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej.
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.
T-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.
T-A-7Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.
T-W-6Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin.
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.
T-W-1Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność.
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.
T-W-3Mechanizmy odporności roślin na choroby.
T-W-4Zasady i metody ochrony roślin na terenach poddanych silnej antropopresji. Ochrona roślin w aglomeracjach miejskich.
T-W-2Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii.
T-W-5Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych.
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.
Metody nauczaniaM-4metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-5prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
M-3metoda sytuacyjna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z wykładów
S-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie posługiwać się Zaleceniami Ochrony Roślin; nie umie wyszukiwać środków do zwalczania wybranych chorób roślinnych; nie umie zaaplikować żadnego środka ochrony roślin
3,0umie dobrać odpowiednie metody ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-3_K01ma świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania w zakresie ochrony roślin i znaczenie substancji stosowanych w ochronie roślin dla stanu środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2umiejętność właściwego doboru metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
Treści programoweT-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.
T-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.
T-A-7Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.
T-W-1Szkodliwość chorób. Podział chorób roślin. Klasyfikacja i rodzaje objawów chorobowych. Pasożytnictwo i patogeniczność.
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.
T-W-3Mechanizmy odporności roślin na choroby.
T-W-4Zasady i metody ochrony roślin na terenach poddanych silnej antropopresji. Ochrona roślin w aglomeracjach miejskich.
T-W-2Proces chorobowy. Fizjologiczne mechanizmy oddziaływania patogenów na rośliny. Warunki powstawania epidemii.
T-W-5Charakterystyka najważniejszych grup szkodników roślin występujących na terenach zurbanizowanych i przemysłowych.
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.
Metody nauczaniaM-4metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-5prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
M-6pokazy z użyciem sprzętu optycznego
M-3metoda sytuacyjna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma świadomości odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane decyzje, ale przy ich podejmowaniu rzadko zwraca uwagę na dobro środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O07-3_K02ma świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związane z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2umiejętność właściwego doboru metod ochrony roślin przed agrofagami i chorobami
C-1zapoznanie z najważniejszymi szkodnikami i chorobami występującymi na roślinach na terenach zdegradowanych
Treści programoweT-A-2Choroby infekcyjne wywołane przez wirusy i bakterie w aglomeracjach miejskich.
T-A-5Diagnostyka uszkodzeń roślin przez szkodniki w aglomeracji miejskiej.
T-A-4Ekologiczna klasyfikacja owadów. Wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na aktywność owadów w środowisku.
T-A-1Symptomacja chorób roślin występujących w aglomeracjach miejskich i na terenach przemysłowych, a wywołanych niedoborem, nadmiarem lub niezachowanymi proporcjami w żywieniu roślin makro- i mikropierwiastkami, imisjami i czynnikami meteorologicznymi.
T-A-6Przegląd szkodników drzew i krzewów w aglomeracji miejskiej.
T-A-3Choroby infekcyjne wywołane przez organizmy grzybopodobne i grzyby w aglomeracjach miejskich.
T-A-7Diagnostyka wybranych gatunków entomofauny pożytecznej oraz określenie ich roli w środowisku.
T-W-6Klasyfikacja i diagnostyka fitofagów na podstawie uszkodzeń roślin.
T-W-7Mechanizmy odporności roślin na szkodniki.
T-W-8Przyczyny masowych pojawów szkodników roślin na terenach poddanych silnej antropopresji.
T-W-9Metody ochrony roślin przed szkodnikami na terenach zurbanizowanych.
Metody nauczaniaM-4metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe)
M-1wykład informacyjny, wykład problemowy
M-5prezentacje multimedialne z użyciem nowoczesnych metod audiowizualnych
M-6pokazy z użyciem sprzętu optycznego
M-3metoda sytuacyjna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, aktywna dyskusja związana z ćwiczeniami
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian pisemny z wiedzy z ćwiczeń
S-3Ocena formująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada świadomości konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
3,0posiada podstawową świadomość konieczności dokształcania się przez całe życie związanej z ciągłym rozwojem nauk biologicznych, chemicznych i technologii gospodarowania
3,5
4,0
4,5
5,0