Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Prawo w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 12 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student powinien posiadać podstawowa wiedzę w zakresie proawoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadmi prawa ochrony środowiska
C-2ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne10
10
wykłady
T-W-1Kształtowanie się i stan aktualny podstawowych przepisów z zakresu proawa ochrony środowiska6
T-W-2wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej6
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1czytanie wskazanej literatury8
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych12
A-A-3uczestnictwo w zajęciach10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach12
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do dyskusji panelowej8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
S-2Ocena podsumowująca: Ocena oparta o test wiedzy wykładowej obejmujący zagadnienia prawne ochrony środowiska

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D12_W01
Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska
OS_1A_W04, OS_1A_W12R1A_W02InzA_W03C-2T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D12_U01
Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska
OS_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-2T-W-2, T-A-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D12_K01
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa
OS_1A_K07, OS_1A_K03R1A_K03, R1A_K08InzA_K02C-2T-W-2, T-A-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D12_W01
Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska
2,0student nie zna podstawowych definicji i regulacji prawnych
3,0student zna kilka podstawowych definicji i regulacji prawnych
3,5student ma podstawowe umiejętności w definiowaniu podstawowych definicji i regulacji prawnych
4,0student ma dobrze ugruntowaną umiejętność w definiowaniu pojęć prawnych i wskazywaniu odpowiednich regulacji
4,5student biegle posługuje się pojęciami prawnymi i regulacjami
5,0student świetnie radzi sobie ze znajomością pojęć i regulacji prawnych z zakresu ochrony środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D12_U01
Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska
2,0student nie potrafi zdefiniować kontekstu prawnego zjawisk wpływających na jakość środowiska
3,0student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk tylko z pomocą nauczyciela
3,5student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student samodzielnie potrafi zdefiniować kontekst prawny podstawowych zjawisk wpływających na jakość środowiska
4,5student ma szerokie pojęcie o definiowaniu kontekstu prawnego podstawowych zjawisk wpływających na jakość środowiska
5,0student samodzielnie i kreatywnie definiuje kontekst prawny podstawowych zjawisk wpływających na jakość środowiska

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D12_K01
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa
2,0student nie potrafi określać priorytetów i rozwiązywać problemów środowiskowych
3,0student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe tylko z pomocą nauczyciela
3,5student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student potrafi samodzielnie wskazać priorytety i rozwiązywać podstawowe problemy środowiskowe
4,5student dobrze sobie radzi z samodzielnym wskazywaniem priorytetów i rozwiązywaniem problemów środowiskowych
5,0student posługuje się biegłą umiejętnością wskazywania priorytetów i rozwiązywaniem problemów środowiskowych

Literatura podstawowa

  1. Bar M., i in., Leksykon prawa ochrony środowiska, Lex, Warszawa, 2012
  2. Radecki W., Instytucje prawa ochrony środowiska, Difin, Warszawa, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kształtowanie się i stan aktualny podstawowych przepisów z zakresu proawa ochrony środowiska6
T-W-2wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej6
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1czytanie wskazanej literatury8
A-A-2przygotowanie do zajęć audytoryjnych12
A-A-3uczestnictwo w zajęciach10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach12
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie do dyskusji panelowej8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D12_W01Student zna odstawowe definicje i reglacje prawne prawne z zakresu ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W04Zna podstawowe definicje i regulacje ekonomiczne, prawne i społeczne związane z kierunkiem ochrona i kształtowania środowiska. Rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej.
OS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Treści programoweT-W-1Kształtowanie się i stan aktualny podstawowych przepisów z zakresu proawa ochrony środowiska
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena oparta o test wiedzy wykładowej obejmujący zagadnienia prawne ochrony środowiska
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych definicji i regulacji prawnych
3,0student zna kilka podstawowych definicji i regulacji prawnych
3,5student ma podstawowe umiejętności w definiowaniu podstawowych definicji i regulacji prawnych
4,0student ma dobrze ugruntowaną umiejętność w definiowaniu pojęć prawnych i wskazywaniu odpowiednich regulacji
4,5student biegle posługuje się pojęciami prawnymi i regulacjami
5,0student świetnie radzi sobie ze znajomością pojęć i regulacji prawnych z zakresu ochrony środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D12_U01Student potrafi zidentyfikować kontekst prawny zjawisk wpływających na jakość środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Treści programoweT-W-2wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej
T-A-1Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zdefiniować kontekstu prawnego zjawisk wpływających na jakość środowiska
3,0student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk tylko z pomocą nauczyciela
3,5student potrafi zdefiniować kontekst prawny zjawisk przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student samodzielnie potrafi zdefiniować kontekst prawny podstawowych zjawisk wpływających na jakość środowiska
4,5student ma szerokie pojęcie o definiowaniu kontekstu prawnego podstawowych zjawisk wpływających na jakość środowiska
5,0student samodzielnie i kreatywnie definiuje kontekst prawny podstawowych zjawisk wpływających na jakość środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D12_K01Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów środwiskowych w kontekście prawnym i potrafi rozwiązać zidentyfikowane problemy środowiskowe w oparciu i obowiazujące przepisy prawa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K07Jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań
OS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2ukształtowanie umiejętności studenta w zakresie poszukiwania rozwiązań proawnych dla zidentyfikowanych problemów środowiskowych
Treści programoweT-W-2wybrane szczególne problemy środodowiskowe w kontekście regulacji prawnej
T-A-1Wyszukiwanie rozwiązań wyranych sytuacji prolemowych identyfikowanych w środowisku, w oparciu o przepisy prawne
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena oparta o wyniki samodzielnej pracy studentów na podstawie rozwiązywania konkretnych problemów środowiskowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi określać priorytetów i rozwiązywać problemów środowiskowych
3,0student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe tylko z pomocą nauczyciela
3,5student potrafi określać priorytety i rozwiązywać problemy środowiskowe przy ograniczonej pomocy nauczyciela
4,0student potrafi samodzielnie wskazać priorytety i rozwiązywać podstawowe problemy środowiskowe
4,5student dobrze sobie radzi z samodzielnym wskazywaniem priorytetów i rozwiązywaniem problemów środowiskowych
5,0student posługuje się biegłą umiejętnością wskazywania priorytetów i rozwiązywaniem problemów środowiskowych