Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Metaboliczne strategie przetrwania roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaboliczne strategie przetrwania roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,50,33zaliczenie
wykładyW4 20 1,50,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie kursu z zakresu biochemii ogólnej i fizjologii roślin w celu łatwiejszego regulacji metabolizmu i generowania metabolicznej odpowiedzi roslin na niekorzystne bodźce płynące ze środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi ze znaczeniem metabolizmu wtórnego oraz podłożem biochemicznym adaptacji roślin do środowiska.
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami biochemicznymi w ocenie interakcji między rośliną a środowiskiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy metabolizmu wtórengo roślin.2
T-A-2Główne grupy biogenetyczne substancji wywodzących się z metabolizmu podstawowego sacharydów, substancje powstawłe w wyniku przemian acetylo-CoA, substancje powstałe w wyniku przemian aktywnego izoprenu, substancje wywodzące się biogenetycznie z kwasu szikimowego, substancje powstałe w wyniku przemian aminokwasów.6
T-A-3Związki fenolowe i alkaloidy jako substancje w obronie roślin przed patogenami.2
10
wykłady
T-W-1Biochemiczna i metaboliczna adaptacja roślin do warunków klimatycznych i glebowych2
T-W-2Mechanizmy detoksykacji ksenobiotyków w organizmach roślinnych.2
T-W-3Homeostaza energetyczna komórki roślinnej w zmiennych warunkach środowiskowych.2
T-W-4Biochemia zapylania roślin: rola nektaru i pyłku oraz barwy i zapachu kwiatów.2
T-W-5Interakcje biochemiczne pomiędzy roślinami wyższymi oraz oddziaływania roślina wyższa - roślina niższa.4
T-W-6Biochemiczne podstawy odporności roślin na choroby.2
T-W-7Znaczenie fitotksyn i fitoaleksyn w chorobach roślin.2
T-W-8Statyczna i indukowana obrona roślin2
T-W-9Toksyny roślinne i ich wpływ na zwierzęta.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie i opracowanie konspektów ćwiczeń15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-4Konsultacje5
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Samodzielna praca na bazie uzyskanych informacji oraz własciwa ich interpretacja.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z treści ćwiczeniowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O3_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane ze znaczeniem metabolizmu wtórnego oraz podłożem biochemicznym adaptacji roślin do środowiska.
MR_1A_W04, MR_1A_W10R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O3_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi w ocenie interakcji między rośliną a środowiskiem.
MR_1A_U05, MR_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O3_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału w nim pracy.
MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O3_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane ze znaczeniem metabolizmu wtórnego oraz podłożem biochemicznym adaptacji roślin do środowiska.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o znaczeniu metabolizmu wtórnego oraz podłożu biochemicznym adaptacji roślin do środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O3_U01
Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi w ocenie interakcji między rośliną a środowiskiem.
2,0
3,0Student posiada umiejętność oceny biochemicznych interakcji między rośliną a środowiskiem
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O3_K01
Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału w nim pracy.
2,0
3,0Student w zadowalający sposób potrafi pracować w zespole. Potrafi wykonywać powierzone mu zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Harborne L.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997
  2. Kączkowski J., Biochemia roślin, PWN, Warszawa, 1993
  3. Kołodziejczyk A., Naturalne zwiazki organiczne, PWN, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Wojtaszek P., Woźny A., Ratajczak L. (red.), Biologia komórki roślinnej, PWN, Warszawa, 2007
  2. Kopcewicz J., Lewak S. (red.), Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2012
  3. Kohlmunzer S., Farmakognozja, PZWL, Warszawa, 1993

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy metabolizmu wtórengo roślin.2
T-A-2Główne grupy biogenetyczne substancji wywodzących się z metabolizmu podstawowego sacharydów, substancje powstawłe w wyniku przemian acetylo-CoA, substancje powstałe w wyniku przemian aktywnego izoprenu, substancje wywodzące się biogenetycznie z kwasu szikimowego, substancje powstałe w wyniku przemian aminokwasów.6
T-A-3Związki fenolowe i alkaloidy jako substancje w obronie roślin przed patogenami.2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biochemiczna i metaboliczna adaptacja roślin do warunków klimatycznych i glebowych2
T-W-2Mechanizmy detoksykacji ksenobiotyków w organizmach roślinnych.2
T-W-3Homeostaza energetyczna komórki roślinnej w zmiennych warunkach środowiskowych.2
T-W-4Biochemia zapylania roślin: rola nektaru i pyłku oraz barwy i zapachu kwiatów.2
T-W-5Interakcje biochemiczne pomiędzy roślinami wyższymi oraz oddziaływania roślina wyższa - roślina niższa.4
T-W-6Biochemiczne podstawy odporności roślin na choroby.2
T-W-7Znaczenie fitotksyn i fitoaleksyn w chorobach roślin.2
T-W-8Statyczna i indukowana obrona roślin2
T-W-9Toksyny roślinne i ich wpływ na zwierzęta.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie i opracowanie konspektów ćwiczeń15
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-4Konsultacje5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowych5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O3_W01Student zna i rozumie zagadnienia związane ze znaczeniem metabolizmu wtórnego oraz podłożem biochemicznym adaptacji roślin do środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi ze znaczeniem metabolizmu wtórnego oraz podłożem biochemicznym adaptacji roślin do środowiska.
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami biochemicznymi w ocenie interakcji między rośliną a środowiskiem.
Treści programoweT-W-1Biochemiczna i metaboliczna adaptacja roślin do warunków klimatycznych i glebowych
T-W-2Mechanizmy detoksykacji ksenobiotyków w organizmach roślinnych.
T-W-3Homeostaza energetyczna komórki roślinnej w zmiennych warunkach środowiskowych.
T-W-4Biochemia zapylania roślin: rola nektaru i pyłku oraz barwy i zapachu kwiatów.
T-W-5Interakcje biochemiczne pomiędzy roślinami wyższymi oraz oddziaływania roślina wyższa - roślina niższa.
T-W-6Biochemiczne podstawy odporności roślin na choroby.
T-W-7Znaczenie fitotksyn i fitoaleksyn w chorobach roślin.
T-W-8Statyczna i indukowana obrona roślin
T-W-9Toksyny roślinne i ich wpływ na zwierzęta.
T-A-1Podstawy metabolizmu wtórengo roślin.
T-A-2Główne grupy biogenetyczne substancji wywodzących się z metabolizmu podstawowego sacharydów, substancje powstawłe w wyniku przemian acetylo-CoA, substancje powstałe w wyniku przemian aktywnego izoprenu, substancje wywodzące się biogenetycznie z kwasu szikimowego, substancje powstałe w wyniku przemian aminokwasów.
T-A-3Związki fenolowe i alkaloidy jako substancje w obronie roślin przed patogenami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Samodzielna praca na bazie uzyskanych informacji oraz własciwa ich interpretacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z treści ćwiczeniowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę o znaczeniu metabolizmu wtórnego oraz podłożu biochemicznym adaptacji roślin do środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O3_U01Student posługuje się podstawowymi pojęciami biochemicznymi w ocenie interakcji między rośliną a środowiskiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U05potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe taksony roślin uprawnych i dziko rosnących oraz określić optymalne warunki ich wzrostu i rozwoju
MR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi ze znaczeniem metabolizmu wtórnego oraz podłożem biochemicznym adaptacji roślin do środowiska.
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami biochemicznymi w ocenie interakcji między rośliną a środowiskiem.
Treści programoweT-W-1Biochemiczna i metaboliczna adaptacja roślin do warunków klimatycznych i glebowych
T-W-2Mechanizmy detoksykacji ksenobiotyków w organizmach roślinnych.
T-W-3Homeostaza energetyczna komórki roślinnej w zmiennych warunkach środowiskowych.
T-W-4Biochemia zapylania roślin: rola nektaru i pyłku oraz barwy i zapachu kwiatów.
T-W-5Interakcje biochemiczne pomiędzy roślinami wyższymi oraz oddziaływania roślina wyższa - roślina niższa.
T-W-6Biochemiczne podstawy odporności roślin na choroby.
T-W-7Znaczenie fitotksyn i fitoaleksyn w chorobach roślin.
T-W-8Statyczna i indukowana obrona roślin
T-W-9Toksyny roślinne i ich wpływ na zwierzęta.
T-A-1Podstawy metabolizmu wtórengo roślin.
T-A-2Główne grupy biogenetyczne substancji wywodzących się z metabolizmu podstawowego sacharydów, substancje powstawłe w wyniku przemian acetylo-CoA, substancje powstałe w wyniku przemian aktywnego izoprenu, substancje wywodzące się biogenetycznie z kwasu szikimowego, substancje powstałe w wyniku przemian aminokwasów.
T-A-3Związki fenolowe i alkaloidy jako substancje w obronie roślin przed patogenami.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Samodzielna praca na bazie uzyskanych informacji oraz własciwa ich interpretacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z treści ćwiczeniowych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada umiejętność oceny biochemicznych interakcji między rośliną a środowiskiem
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O3_K01Student potrafi pracować w zespole i wykazuje się umiejętnością podziału w nim pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi ze znaczeniem metabolizmu wtórnego oraz podłożem biochemicznym adaptacji roślin do środowiska.
C-2Zapoznanie studenta z podstawowymi pojęciami biochemicznymi w ocenie interakcji między rośliną a środowiskiem.
Treści programoweT-A-1Podstawy metabolizmu wtórengo roślin.
T-A-2Główne grupy biogenetyczne substancji wywodzących się z metabolizmu podstawowego sacharydów, substancje powstawłe w wyniku przemian acetylo-CoA, substancje powstałe w wyniku przemian aktywnego izoprenu, substancje wywodzące się biogenetycznie z kwasu szikimowego, substancje powstałe w wyniku przemian aminokwasów.
T-A-3Związki fenolowe i alkaloidy jako substancje w obronie roślin przed patogenami.
Metody nauczaniaM-2Samodzielna praca na bazie uzyskanych informacji oraz własciwa ich interpretacja.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z treści ćwiczeniowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zadowalający sposób potrafi pracować w zespole. Potrafi wykonywać powierzone mu zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0