Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Odporność szkodników na środki ochrony roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odporność szkodników na środki ochrony roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,34zaliczenie
wykładyW7 20 2,00,66zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych grup szkodników roślin
W-2podstawowa wiedza z zoologii, botaniki i chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1racjonale stosowanie chemicznych środków ochrony roślin w uprawach rolniczych, ogrodniczych oraz na terenach zieleni, uwzględniające możliwość powstawania odporności u szkodników roślin i przeciwdziałanie temu zjawisku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd grup szkodników najbardziej odpornych na insektycydy i akarycydy w uprawach ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni.10
10
wykłady
T-W-1Przegląd ważniejszych grup zoocydów i mechanizmy ich działania na szkodniki.3
T-W-2Przyczyny i mechanizmy powstawania odporności szkodników na środki ochrony roślin. Rodzaje odporności szkodników na zoocydy. Czynniki wpływające na rozwój odporności szkodników na środki ochrony roślin.5
T-W-3Fizjologiczne i biochemiczne mechanizmy odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin.3
T-W-4Genetyczne mechanizmy odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin.3
T-W-5Wykrywanie odporności szkodników na zoocydy.3
T-W-6Przeciwdziałanie rozowjowi odporności na chemiczne środki ochrony roślin w populacjach szkodników.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach10
A-A-3studiowanie zalecanej literatury5
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia pisemnego treści wykładowych10
A-W-4studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O19_W01
ma wiedzę na temat przyczyn i mechanizmów powstawania odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin oraz konsekwencji powasawania takiego zjawiska dla skuteczności ochrony i zdrowotności roślin
MR_1A_W04, MR_1A_W05, MR_1A_W10R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O19_U01
potrafi zdiagnozować przyczyny uodporniania się szkodników na chemiczne środki ochrony roślin i przeciwdziałać temu zjawisku, uwzględniając aspekty ekonomiczne tego działania
MR_1A_U11, MR_1A_U12R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O19_K01
rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się zawodowego w zakresie chemicznych środków ochrony roślin oraz rozwiązywania dylematów związnych z ich stosowaniem w kontekście protekcji środowiska, a także uodparniania się szkodników na ich działanie
MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K04, MR_1A_K06R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O19_W01
ma wiedzę na temat przyczyn i mechanizmów powstawania odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin oraz konsekwencji powasawania takiego zjawiska dla skuteczności ochrony i zdrowotności roślin
2,0
3,0zna przyczyny uodporniaia się szkodników na chemiczne środki ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O19_U01
potrafi zdiagnozować przyczyny uodporniania się szkodników na chemiczne środki ochrony roślin i przeciwdziałać temu zjawisku, uwzględniając aspekty ekonomiczne tego działania
2,0
3,0potrafi podać przyczyny uodporniania się wybranych szkodników na środki ochrony roślin i przeciwdziałać temu zjawisku w sposób racjonalny
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O19_K01
rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się zawodowego w zakresie chemicznych środków ochrony roślin oraz rozwiązywania dylematów związnych z ich stosowaniem w kontekście protekcji środowiska, a także uodparniania się szkodników na ich działanie
2,0
3,0potrafi rozstrzygać dylematy związane z uodparnianiem się szkodników roślin na chemiczne środki ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mrówczyński M. (red.), Podstawy integrowanej ochrony., PWRiL, Poznań, 2013, Tom I
  2. Malinowski H., Odporność owadów na insektycydy., Wieś Jutra, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd grup szkodników najbardziej odpornych na insektycydy i akarycydy w uprawach ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przegląd ważniejszych grup zoocydów i mechanizmy ich działania na szkodniki.3
T-W-2Przyczyny i mechanizmy powstawania odporności szkodników na środki ochrony roślin. Rodzaje odporności szkodników na zoocydy. Czynniki wpływające na rozwój odporności szkodników na środki ochrony roślin.5
T-W-3Fizjologiczne i biochemiczne mechanizmy odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin.3
T-W-4Genetyczne mechanizmy odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin.3
T-W-5Wykrywanie odporności szkodników na zoocydy.3
T-W-6Przeciwdziałanie rozowjowi odporności na chemiczne środki ochrony roślin w populacjach szkodników.3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach10
A-A-3studiowanie zalecanej literatury5
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach15
A-W-3przygotowanie do zaliczenia pisemnego treści wykładowych10
A-W-4studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O19_W01ma wiedzę na temat przyczyn i mechanizmów powstawania odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin oraz konsekwencji powasawania takiego zjawiska dla skuteczności ochrony i zdrowotności roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik i mechanizmów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
MR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1racjonale stosowanie chemicznych środków ochrony roślin w uprawach rolniczych, ogrodniczych oraz na terenach zieleni, uwzględniające możliwość powstawania odporności u szkodników roślin i przeciwdziałanie temu zjawisku
Treści programoweT-W-2Przyczyny i mechanizmy powstawania odporności szkodników na środki ochrony roślin. Rodzaje odporności szkodników na zoocydy. Czynniki wpływające na rozwój odporności szkodników na środki ochrony roślin.
T-W-1Przegląd ważniejszych grup zoocydów i mechanizmy ich działania na szkodniki.
T-W-3Fizjologiczne i biochemiczne mechanizmy odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin.
T-W-4Genetyczne mechanizmy odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin.
T-W-5Wykrywanie odporności szkodników na zoocydy.
T-W-6Przeciwdziałanie rozowjowi odporności na chemiczne środki ochrony roślin w populacjach szkodników.
T-A-1Przegląd grup szkodników najbardziej odpornych na insektycydy i akarycydy w uprawach ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna przyczyny uodporniaia się szkodników na chemiczne środki ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O19_U01potrafi zdiagnozować przyczyny uodporniania się szkodników na chemiczne środki ochrony roślin i przeciwdziałać temu zjawisku, uwzględniając aspekty ekonomiczne tego działania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
MR_1A_U12potrafi dostrzec i zinterpretować zjawiska ekonomiczne w produkcji i ochronie roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1racjonale stosowanie chemicznych środków ochrony roślin w uprawach rolniczych, ogrodniczych oraz na terenach zieleni, uwzględniające możliwość powstawania odporności u szkodników roślin i przeciwdziałanie temu zjawisku
Treści programoweT-W-2Przyczyny i mechanizmy powstawania odporności szkodników na środki ochrony roślin. Rodzaje odporności szkodników na zoocydy. Czynniki wpływające na rozwój odporności szkodników na środki ochrony roślin.
T-W-1Przegląd ważniejszych grup zoocydów i mechanizmy ich działania na szkodniki.
T-W-3Fizjologiczne i biochemiczne mechanizmy odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin.
T-W-4Genetyczne mechanizmy odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin.
T-W-5Wykrywanie odporności szkodników na zoocydy.
T-W-6Przeciwdziałanie rozowjowi odporności na chemiczne środki ochrony roślin w populacjach szkodników.
T-A-1Przegląd grup szkodników najbardziej odpornych na insektycydy i akarycydy w uprawach ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi podać przyczyny uodporniania się wybranych szkodników na środki ochrony roślin i przeciwdziałać temu zjawisku w sposób racjonalny
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O19_K01rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się zawodowego w zakresie chemicznych środków ochrony roślin oraz rozwiązywania dylematów związnych z ich stosowaniem w kontekście protekcji środowiska, a także uodparniania się szkodników na ich działanie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
MR_1A_K06ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności wynikających ze stosowania środków ochrony roślin w produkcji roślinnej oraz wpływu pestycydów na środowisko
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1racjonale stosowanie chemicznych środków ochrony roślin w uprawach rolniczych, ogrodniczych oraz na terenach zieleni, uwzględniające możliwość powstawania odporności u szkodników roślin i przeciwdziałanie temu zjawisku
Treści programoweT-W-2Przyczyny i mechanizmy powstawania odporności szkodników na środki ochrony roślin. Rodzaje odporności szkodników na zoocydy. Czynniki wpływające na rozwój odporności szkodników na środki ochrony roślin.
T-W-1Przegląd ważniejszych grup zoocydów i mechanizmy ich działania na szkodniki.
T-W-3Fizjologiczne i biochemiczne mechanizmy odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin.
T-W-4Genetyczne mechanizmy odporności szkodników na chemiczne środki ochrony roślin.
T-W-5Wykrywanie odporności szkodników na zoocydy.
T-W-6Przeciwdziałanie rozowjowi odporności na chemiczne środki ochrony roślin w populacjach szkodników.
T-A-1Przegląd grup szkodników najbardziej odpornych na insektycydy i akarycydy w uprawach ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi rozstrzygać dylematy związane z uodparnianiem się szkodników roślin na chemiczne środki ochrony roślin
3,5
4,0
4,5
5,0