Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Teledetekcja w nowoczesnym rolnictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teledetekcja w nowoczesnym rolnictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Budowy i Użytkowania Urządzeń Technicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Jurga <Jan.Jurga@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>, Marek Śnieg <Marek.Snieg@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,50,67zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,50,33zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1wiedza i umiejętności z zakresu biofizyki i technologii informatycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obszary wykorzystania teledetekcji naziemnej na użytek medycyny roślin. Czujniki i sensory. Monitorowanie fizycznych właściwości gleby na użytek produkcji polowej. Teledetekcja na potrzeby sterowania trasą przejazdu i parametrami roboczymi agregatów uprawowych oraz maszyn do pielęgnacji i zbioru. Selektywna ocena potrzeb nawozowych upraw polowych. Automatyczna identyfikacja zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej. Prognozowanie wielkości plonów i terminów zbioru biomasy. Teledetekcja w przetwarzaniu, składowaniu, transporcie i wykorzystaniu biomasy.10
10
wykłady
T-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.20
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie i przedstawienie referatu35
45
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
M-3Wykłady - prezentacje multimedialne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena referatu i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O05_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby
MR_1A_W05, MR_1A_W06, MR_1A_W13R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O05_U01
Potrafi ocenić potrzeby monitorowania zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy, potrzeb nawozowych upraw polowych oraz identyfikacji zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej.
MR_1A_U08, MR_1A_U11, MR_1A_U12R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O05_K01
aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią teledetekcji
MR_1A_K01, MR_1A_K04, MR_1A_K06, MR_1A_K08R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-1, T-W-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O05_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O05_U01
Potrafi ocenić potrzeby monitorowania zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy, potrzeb nawozowych upraw polowych oraz identyfikacji zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej.
2,0
3,0Ma minimalne umiejętności niezbędne do oceny potrzeb upraw polowych odnośnie nawożenia, pielęgnacji mechanicznej i ichrony chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O05_K01
aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią teledetekcji
2,0
3,0Student wykazuje minimalnie aktywną i kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z technologia teledetekcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mularz S., Podstawy teledetekcji, PK, Kraków, 2004
  2. Sanecki J., Teledetekcja, pozyskiwanie danych, WNT, Warszawa, 2006
  3. Adamczyk J., Będkowski K., Metody cyfrowe w teledetekcji., SGGW, Warszawa., 2005
  4. Ciołkosz A., Olędzki J.R., Trafas K., Ćwiczenia z teledetekcji środowiska., PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Teledetekcja Środowiska (Czasopismo) ISSN: 0071-8076., Polskie Towarzystwo Geograficzne, Warszawa
  2. Barwicki J., Kontrola zasiewów polowych z przeznaczeniem na pasze z wykorzystaniem systemów satelitarnych, zdjęć lotniczych i teledetekcji, ITP, Falenty, 2011, Materiały XVII Międzynarodowej Konferencji Naukowej. Warszawa, 20–22 września 2011.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obszary wykorzystania teledetekcji naziemnej na użytek medycyny roślin. Czujniki i sensory. Monitorowanie fizycznych właściwości gleby na użytek produkcji polowej. Teledetekcja na potrzeby sterowania trasą przejazdu i parametrami roboczymi agregatów uprawowych oraz maszyn do pielęgnacji i zbioru. Selektywna ocena potrzeb nawozowych upraw polowych. Automatyczna identyfikacja zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej. Prognozowanie wielkości plonów i terminów zbioru biomasy. Teledetekcja w przetwarzaniu, składowaniu, transporcie i wykorzystaniu biomasy.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.20
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie i przedstawienie referatu35
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach20
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu25
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O05_W01Student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik i mechanizmów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
MR_1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach i o konieczności zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody
MR_1A_W13zna podstawowe technologie uprawy roślin i ich ochrony przed agrofagami w systemach integrowanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji
Treści programoweT-A-1Obszary wykorzystania teledetekcji naziemnej na użytek medycyny roślin. Czujniki i sensory. Monitorowanie fizycznych właściwości gleby na użytek produkcji polowej. Teledetekcja na potrzeby sterowania trasą przejazdu i parametrami roboczymi agregatów uprawowych oraz maszyn do pielęgnacji i zbioru. Selektywna ocena potrzeb nawozowych upraw polowych. Automatyczna identyfikacja zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej. Prognozowanie wielkości plonów i terminów zbioru biomasy. Teledetekcja w przetwarzaniu, składowaniu, transporcie i wykorzystaniu biomasy.
T-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
M-3Wykłady - prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O05_U01Potrafi ocenić potrzeby monitorowania zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy, potrzeb nawozowych upraw polowych oraz identyfikacji zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U08umie racjonalnie dobrać i poprawnie zastosować metody ochrony przed agrofagami kierując się zasadami integrowanej ochrony roślin
MR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
MR_1A_U12potrafi dostrzec i zinterpretować zjawiska ekonomiczne w produkcji i ochronie roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji
Treści programoweT-A-1Obszary wykorzystania teledetekcji naziemnej na użytek medycyny roślin. Czujniki i sensory. Monitorowanie fizycznych właściwości gleby na użytek produkcji polowej. Teledetekcja na potrzeby sterowania trasą przejazdu i parametrami roboczymi agregatów uprawowych oraz maszyn do pielęgnacji i zbioru. Selektywna ocena potrzeb nawozowych upraw polowych. Automatyczna identyfikacja zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej. Prognozowanie wielkości plonów i terminów zbioru biomasy. Teledetekcja w przetwarzaniu, składowaniu, transporcie i wykorzystaniu biomasy.
T-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
M-3Wykłady - prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma minimalne umiejętności niezbędne do oceny potrzeb upraw polowych odnośnie nawożenia, pielęgnacji mechanicznej i ichrony chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O05_K01aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią teledetekcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
MR_1A_K06ma świadomość ryzyka i odpowiedzialności wynikających ze stosowania środków ochrony roślin w produkcji roślinnej oraz wpływu pestycydów na środowisko
MR_1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji
Treści programoweT-A-1Obszary wykorzystania teledetekcji naziemnej na użytek medycyny roślin. Czujniki i sensory. Monitorowanie fizycznych właściwości gleby na użytek produkcji polowej. Teledetekcja na potrzeby sterowania trasą przejazdu i parametrami roboczymi agregatów uprawowych oraz maszyn do pielęgnacji i zbioru. Selektywna ocena potrzeb nawozowych upraw polowych. Automatyczna identyfikacja zagrożeń na użytek stosowania pielęgnacji mechanicznej i ochrony chemicznej. Prognozowanie wielkości plonów i terminów zbioru biomasy. Teledetekcja w przetwarzaniu, składowaniu, transporcie i wykorzystaniu biomasy.
T-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
M-3Wykłady - prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test pisemny wielokrotnego wyboru z elementami obliczeniowymi
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje minimalnie aktywną i kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z technologia teledetekcji.
3,5
4,0
4,5
5,0