Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Seminarium inżynierskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Seminarium inżynierskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
seminariaS6 10 1,01,00zaliczenie
seminariaS7 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada wiadomości z zakresu matematyki, statystyki i informatyki
W-2Student posiada wiadomości z zakresu nauk przyrodniczych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta ze strukturą pracy inżynierskiej
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań i metodami prowadzenia prac badawczych
C-3Zapoznanie z metodami opracowania i interpretacji uzyskanych wyników oraz ich prezentacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Zasady pisania prac inżynierskich i metody badań.5
T-S-2Dobór literatury cytowanej w pracy, zasady cytowania i zapisu źródłowego5
10
seminaria
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań4
T-S-2Prezentacja wstępnych wyników badań6
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach10
A-S-2Konsultacje zwiazane z tematyką seminariów5
A-S-3Przygotowanie prezentacji własnej studenta10
A-S-4Przygotowanie do seminarium5
30
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach10
A-S-2Przygotowanie prezentacji wyników badań10
A-S-3Konsultacje dotyczące opracowania wyników badań10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
M-2Metody programowe z wykorzystaniem komputera
M-3Metody praktyczne - prezentacje multimedialne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna pracy
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności strony technicznej i merytorycznej pracy inżynierskiej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C34_W01
Student ma wiedzę na temat struktury i układu pracy oraz metod badawczych stosowanych podczas prac związanych ze zdrowotnością roślin uprawnych i terenów zieleni
MR_1A_W07, MR_1A_W13R1A_W02, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2, C-3T-S-1, T-S-2, T-S-1, T-S-2M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C34_U01
Student posiada umiejetność prowadzenia prostych prac badawczych, pisania pracy inżynierskiej oraz wyszukiwania i korzystania z literatury naukowej
MR_1A_U01, MR_1A_U02, MR_1A_U04R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-S-1, T-S-2, T-S-1M-1, M-2, M-3S-2
MR_1A_C34_U02
Student posiada umiejetność prezentacji wyników swoich badań
MR_1A_U02, MR_1A_U04R1A_U03, R1A_U04, R1A_U08, R1A_U09InzA_U04, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3T-S-2, T-S-1, T-S-2M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C34_K01
Student wyszukując fachową literaturę ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy
MR_1A_K01R1A_K01, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3T-S-2, T-S-1M-1S-2
MR_1A_C34_K03
Student aktywnie dąży do rozwiazania problemów badawczych napotykanych w trakcie realizacji badań
MR_1A_K02, MR_1A_K04R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1, C-2, C-3T-S-1, T-S-2, T-S-1, T-S-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C34_W01
Student ma wiedzę na temat struktury i układu pracy oraz metod badawczych stosowanych podczas prac związanych ze zdrowotnością roślin uprawnych i terenów zieleni
2,0
3,0student opanował wiedzę w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C34_U01
Student posiada umiejetność prowadzenia prostych prac badawczych, pisania pracy inżynierskiej oraz wyszukiwania i korzystania z literatury naukowej
2,0
3,0student w stopniu podstawowym opanował umiejetność pisania pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
MR_1A_C34_U02
Student posiada umiejetność prezentacji wyników swoich badań
2,0
3,0student posiada umiejetność prezentacji wybranych elementów ze swoich badań i pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C34_K01
Student wyszukując fachową literaturę ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy
2,0
3,0student ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
MR_1A_C34_K03
Student aktywnie dąży do rozwiazania problemów badawczych napotykanych w trakcie realizacji badań
2,0
3,0student uwzględnia uwagi lecz nie wykazuje własnej inicjatywy w dążeniu do rozwiązania prostych problemów badawczych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Węglinska N., Jak pisać pracę magisterską, Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2010

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Zasady pisania prac inżynierskich i metody badań.5
T-S-2Dobór literatury cytowanej w pracy, zasady cytowania i zapisu źródłowego5
10

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań4
T-S-2Prezentacja wstępnych wyników badań6
10

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach10
A-S-2Konsultacje zwiazane z tematyką seminariów5
A-S-3Przygotowanie prezentacji własnej studenta10
A-S-4Przygotowanie do seminarium5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach10
A-S-2Przygotowanie prezentacji wyników badań10
A-S-3Konsultacje dotyczące opracowania wyników badań10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C34_W01Student ma wiedzę na temat struktury i układu pracy oraz metod badawczych stosowanych podczas prac związanych ze zdrowotnością roślin uprawnych i terenów zieleni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie oraz rozwój obszarów wiejskich i miejskich w zakresie rolnictwa, ogrodnictwa i terenów zieleni
MR_1A_W13zna podstawowe technologie uprawy roślin i ich ochrony przed agrofagami w systemach integrowanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze strukturą pracy inżynierskiej
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań i metodami prowadzenia prac badawczych
C-3Zapoznanie z metodami opracowania i interpretacji uzyskanych wyników oraz ich prezentacji
Treści programoweT-S-1Zasady pisania prac inżynierskich i metody badań.
T-S-2Dobór literatury cytowanej w pracy, zasady cytowania i zapisu źródłowego
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań
T-S-2Prezentacja wstępnych wyników badań
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna pracy
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności strony technicznej i merytorycznej pracy inżynierskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student opanował wiedzę w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C34_U01Student posiada umiejetność prowadzenia prostych prac badawczych, pisania pracy inżynierskiej oraz wyszukiwania i korzystania z literatury naukowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U01potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacje i materiały z różnych źródeł i baz danych dotyczące medycyny roślin; ma umiejętność porównywania danych, interpretowania i wysnuwania wniosków na poziomie pracy inżynierskiej
MR_1A_U02potrafi w formie pisemnej i ustnej sporządzać opracowania, projekty i prace z zakresu medycyny roślin oraz prezentować je z wykorzystaniem różnorodnych technik, w tym multimedialnych
MR_1A_U04posiada umiejętność prowadzenia zadań badawczych na poziomie inżynierskim i prac projektowych z zakresu medycyny roślin pod kierunkiem opiekuna naukowego oraz interpretacji ich wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze strukturą pracy inżynierskiej
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań i metodami prowadzenia prac badawczych
C-3Zapoznanie z metodami opracowania i interpretacji uzyskanych wyników oraz ich prezentacji
Treści programoweT-S-1Zasady pisania prac inżynierskich i metody badań.
T-S-2Dobór literatury cytowanej w pracy, zasady cytowania i zapisu źródłowego
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
M-2Metody programowe z wykorzystaniem komputera
M-3Metody praktyczne - prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności strony technicznej i merytorycznej pracy inżynierskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu podstawowym opanował umiejetność pisania pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C34_U02Student posiada umiejetność prezentacji wyników swoich badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U02potrafi w formie pisemnej i ustnej sporządzać opracowania, projekty i prace z zakresu medycyny roślin oraz prezentować je z wykorzystaniem różnorodnych technik, w tym multimedialnych
MR_1A_U04posiada umiejętność prowadzenia zadań badawczych na poziomie inżynierskim i prac projektowych z zakresu medycyny roślin pod kierunkiem opiekuna naukowego oraz interpretacji ich wyników
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze strukturą pracy inżynierskiej
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań i metodami prowadzenia prac badawczych
C-3Zapoznanie z metodami opracowania i interpretacji uzyskanych wyników oraz ich prezentacji
Treści programoweT-S-2Dobór literatury cytowanej w pracy, zasady cytowania i zapisu źródłowego
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań
T-S-2Prezentacja wstępnych wyników badań
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne - prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada umiejetność prezentacji wybranych elementów ze swoich badań i pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C34_K01Student wyszukując fachową literaturę ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze strukturą pracy inżynierskiej
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań i metodami prowadzenia prac badawczych
C-3Zapoznanie z metodami opracowania i interpretacji uzyskanych wyników oraz ich prezentacji
Treści programoweT-S-2Dobór literatury cytowanej w pracy, zasady cytowania i zapisu źródłowego
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności strony technicznej i merytorycznej pracy inżynierskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C34_K03Student aktywnie dąży do rozwiazania problemów badawczych napotykanych w trakcie realizacji badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K02potrafi prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z działalnością zawodową w zakresie medycyny roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta ze strukturą pracy inżynierskiej
C-2Zapoznanie studenta z zasadami cytowań i metodami prowadzenia prac badawczych
C-3Zapoznanie z metodami opracowania i interpretacji uzyskanych wyników oraz ich prezentacji
Treści programoweT-S-1Zasady pisania prac inżynierskich i metody badań.
T-S-2Dobór literatury cytowanej w pracy, zasady cytowania i zapisu źródłowego
T-S-1Opracowanie i interpretacja wyników badań
T-S-2Prezentacja wstępnych wyników badań
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - dyskusja dydaktyczna
M-2Metody programowe z wykorzystaniem komputera
M-3Metody praktyczne - prezentacje multimedialne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prezentacja multimedialna pracy
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie poprawności strony technicznej i merytorycznej pracy inżynierskiej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student uwzględnia uwagi lecz nie wykazuje własnej inicjatywy w dążeniu do rozwiązania prostych problemów badawczych
3,5
4,0
4,5
5,0